Rekola vyjela poprvé do ciziny. Zkouší prorazit ve Finsku
Rekola ve městě Vaasa. Foto: Vít Ježek
Průkopník sdílených kol v Česku, společnost Rekola, poprvé začal nabízet svá růžová kola v zahraničí. Od konce srpna s nimi
K tomuto jen gratuluji. Je obdivuhodné, kam se dopracovali. Z původně studentského projektu, kdy jsem o nich psal v diplomové práci o možnostech realizace bikesharingového systému a tehdy mi přišlo, že se dost hledají, že dlouhodobě jim stávající model fungovat nemůže, se nyní stal projekt, který expanduje do ciziny.
Bez dotací by byli dávno v háji. To je jediný smysl tohoto nesmyslného „podnikání“ a půjčovny – obyčejná komerční neúspěšná služba, která si hraje na sdílení (což není). Nebýt kamarádá na radnici v Brně a pár velkých firem, které potřebují někam ulít peníze kvůli optimalizaci, už je dávno po nich. Podobně carsharingy.
Já sice na kole nejezdím, ale sleduji, že „růžová kola“ dost využívána jsou (aspoň v Praze) – ekonomiku (a možnou potřebu dotací) té služby posoudit sice neumím, protože o ní nic nevím, ale jako nezúčastněný pozorovatel mohu konstatovat, že z pohledu uživatelů to asi docela funguje.
To není pravda, nestojí to na dotacích! Oni mají soukromé investory včetně podnikatel z Mall.cz (Odřej Fryc) či Hello Bank. To, že občas Rekolům přispěje nějaké město, aby tam Rekola rozšířili není špatné – dávají to v rámci nějakého dotačního programu.
Zkrátka, ty dotace některé jsou, ale je jich velmi málo (př. Praha).
Vidim ze podnikatel ani ekonom nejste. Naklady na tyto kola jsou minimalni a jednoduse ze zaplatej z trzby pouziti. Reknete si kolik takove kolo stoji nove… 5000kc? To se jim vrati za kolik dni, a jak dlouho kolo vydrzi? Veskere opravy uzivatel oznami pres aplikaci, a oprava je nekdy vymena dilu coz je asi 300kc + mzda a naklady osoby ktery kola udrzuje pro firmu.