Bikesharing Doprava ve městě

Rekola vyjela poprvé do ciziny. Zkouší prorazit ve Finsku

Rekola ve městě Vaasa. Foto: Vít Ježek
Rekola ve městě Vaasa. Foto: Vít Ježek

Průkopník sdílených kol v Česku, společnost Rekola, poprvé začal nabízet svá růžová kola v zahraničí. Od konce srpna s nimi mohou jezdit obyvatelé a návštěvníci finského města Vaasa, v Česku se s expanzí pochlubila firma teprve tento týden. V univerzitním městě na břehu Botnického zálivu nabízí 60 kol, zatím poběží tříměsíční zkušební provoz.

Cílem pro letošní rok byl průnik do zahraničí. Shodou okolností nás kontaktovala Češka, která zde pracuje na radnici a zná náš příběh,“ popsal Ježek, jak se firma do Finska dostala. Se vstupem na finský trh mu podle tiskové zprávy pomáhala také česká ambasáda v Helsinkách

Kromě svých kol chce Rekola také nasadit do provozu repasovaná kola, která získá od místních. Rekola jsou první službou tohoto typu ve městě. Radnice zde dlouho bojuje s tím, že studenti po skončení semestru nechávají kola odstavená na ulicích. Veřejná doprava ve městě není příliš funkční.

Ve městě Vaasa nasazuje stejná kola, jako v Praze. Jediný rozdíl je zamykání. „Kola se nezamykají k pevným předmětům, protože je ve městě už hodně kol, není k čemu je zamknout. Zamyká se přední nebo zadní kolo,“ podotkl Ježek. Podle něj jede projekt zatím bez dotací, hledá ale místní partnery, kteří by mohli službu zlevnit. Ve Finsku si na měsíc pronajal byt a byznys tu rozjíždí.

Ve Finsku působí pod svým českým názvem, který je podle Ježka pro Finy srozumitelný. I když slovo kola znamená ve finštině hrábě, Rekola je poměrně časté finské příjmení i část města Vantaa.

Původně Rekola uvažovala o vstupu do Barcelony, od plánů ale ustoupila firma poté, co do města vstoupilo několik větších služeb. „Jednáme o dalších městech, ale nic není ve fázi, že bychom podepsali smlouvu ještě letos,“ dodal.

English version is available at CEE Transport.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • K tomuto jen gratuluji. Je obdivuhodné, kam se dopracovali. Z původně studentského projektu, kdy jsem o nich psal v diplomové práci o možnostech realizace bikesharingového systému a tehdy mi přišlo, že se dost hledají, že dlouhodobě jim stávající model fungovat nemůže, se nyní stal projekt, který expanduje do ciziny.

    • Bez dotací by byli dávno v háji. To je jediný smysl tohoto nesmyslného „podnikání“ a půjčovny – obyčejná komerční neúspěšná služba, která si hraje na sdílení (což není). Nebýt kamarádá na radnici v Brně a pár velkých firem, které potřebují někam ulít peníze kvůli optimalizaci, už je dávno po nich. Podobně carsharingy.

      • Já sice na kole nejezdím, ale sleduji, že „růžová kola“ dost využívána jsou (aspoň v Praze) – ekonomiku (a možnou potřebu dotací) té služby posoudit sice neumím, protože o ní nic nevím, ale jako nezúčastněný pozorovatel mohu konstatovat, že z pohledu uživatelů to asi docela funguje.

      • To není pravda, nestojí to na dotacích! Oni mají soukromé investory včetně podnikatel z Mall.cz (Odřej Fryc) či Hello Bank. To, že občas Rekolům přispěje nějaké město, aby tam Rekola rozšířili není špatné – dávají to v rámci nějakého dotačního programu.

        Zkrátka, ty dotace některé jsou, ale je jich velmi málo (př. Praha).

      • Vidim ze podnikatel ani ekonom nejste. Naklady na tyto kola jsou minimalni a jednoduse ze zaplatej z trzby pouziti. Reknete si kolik takove kolo stoji nove… 5000kc? To se jim vrati za kolik dni, a jak dlouho kolo vydrzi? Veskere opravy uzivatel oznami pres aplikaci, a oprava je nekdy vymena dilu coz je asi 300kc + mzda a naklady osoby ktery kola udrzuje pro firmu.

Newsletter

Partneři


Výběr editora