Společnost Rekola, která je v Česku průkopníkem sdílených jízdních kol, od příštího týdne rozšíří své služby i o nabídku elektrických bicyklů. Vyvinula je s energetickou skupinou innogy, budou v tradiční růžové barvě. „Ladili jsme každý detail. Chtěli jsme, aby kola byla lehká, zvládala jízdu po kostkách a měla minimální uhlíkovou stopu,“ řekl zakladatel firmy Vítek Ježek.
Všechna elektrokola mají výměnnou baterii, takže se baterky mění přímo na ulici a není potřeba kola nikam převážet k nabití. Středový motor o síle 250w uvede kolo do pohybu rychlostí až 25 km/h, rychlost ale může být vyšší, pokud cyklista vyvine vyšší rychlost vlastní silou. V průměru jezdí elektrokola o 21 % rychleji než běžná kola.
Rekola si od expanze do segmentu elektrokol slibují více zákazníků v Praze. Zatímco dosud růžové bicykly používají hlavně lidé ve věku 20 až 30 let, elektrokola mají přilákat i skupinu starších obyvatel nebo zdravotně znevýhodněných. Kola jsou na první pohled téměř nerozeznatelná od klasických Rekol.
Parkování a půjčení elektrokol bude možné jen ve vybraných lokacích. Na začátku půjde o rezidenční území Prahy 7, jako je Letná a Holešovice, postupně se pole působnosti rozšíří. Uživatelé s předplatným budou platit pouze minutovou sazbu 2 Kč/min a to až do konce července. Pro ostatní bude cena 15 Kč za odemknutí a 2 Kč/min.
Rekola mají přes 200 tisíc registrovaných uživatelů a působí v devíti městech, včetně finské Vaasy. Tento rok plánují přidat další města v českých zemích i Evropě.
Jak vypadají výkazy REKOLA Bikesharing s.r.o. za rok 2018? Za rok 2017 vykázali ztrátu 2,3 mil. Kč při tržbách 6,0 mil. Kč a vlastní kapitál byl záporný.
Aby to lidi využívali jako běžný dopravní prostředek, musel by existovat paušální tarif v rozumné výši. Při srovnání s ročním předplatným pražské MHD, dejme tomu 1200Kč. Dosavadní nástupní sazba a předražená minutová tarifikace je až absurdní a deklarovaný záměr pro zlepšení dopravy ve městě se míjí účinkem. Je to především atrakce pro turisty a jejich blbnutí. Mimochodem, co nabídne rekola navíc, ve srovnání s Freebike, který neúčtuje nástupní sazbu a cena za minutu je stejná?
Paušál existuje za 195 Kč/měsíc. Osobně ale Rekola využívám jen proto, že to platí Multisport karta.
Paušál neplatí pro zmíněná elektrokola.
Elektro Rekolo nabídne navíc to, že ho lze zaparkovat kdekoliv v zóně zdarma, ne jako Freebike, který kdekoliv v zóně zaparkujete za 25 Kč. A ohledně toho srovnání s MHD – ano, je to dražší, ale nemá to úplně konkurovat. Samo sebou, Rekola dotovaná městem ani státem, nejde o tak masivní způsob dopravy. Oproti MHD i autům kolo nabízí spoustu výhod – po rovince jede rychle jako tramvaj, nemusíte na něj čekat a zaparkujete ho mnohem jednodušeji než auto.
„Kdekoliv v zóně zdarma“ – myslíte tu malou zónu na Praze 7 a těch pár elektrokol? Freebike jich má oproti tomu 500, všechny jsou elektro, za 300 korun na měsíc je ten paušál rovnou i na elektrokola, a nechat je v nějaké zóně fakt není problém, když je na každém rohu… Za mě Rekola zaspala, a to jsem je loni rád používal.