Rekola testují v Praze nová pravidla, sdílená kola už nepůjde odstavit kdekoliv

Rekola v Dejvicích, foto: RekolaRekola v Dejvicích, foto: Rekola

Rekola reagují na rostoucí počet sdílených kol.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marťas

Mně se hrozně líbí, jak na zdopravy.cz většina diskutujících dělá, jak jezdí na kole a někteří by i odebrali parkovací místa. Moje osobní statistika ale říká, že Rekolu všichni odhodí v Nuslích, protože 3 ze 4 směrů (i když 1 je mírný) jsou do kopce. A schválně jestli uhodnete u jaké stanice metra se nedá žádné kolo půjčit a vrátit? Podle mě by stačilo dodržovat jedno základní pravidlo, aby to nepřekáželo a těch míst může být několik na 100 metrech čtverečních. Kolo není kamion 🙂. Ale toto je usnadnění hlavně pro ně, když k tomu kolu jedou autem kvůli servisu… Číst vice »

Poudy

Doporučuji si té statistiky zahrnout někoho dalšího kromě vás 🙂

Liboros

Rekola objevila Ameriku 😀

M.Z.

Měl jsem 2018-2020 v Berlíně kancelář s výhledem na Sprévu. Přes léto každý měsíc chlapíci na pontonu s jeřábem tahali za dozoru WSP z řeky desítky elektrokol a koloběžek. Orezlé vraky kol jsou doslova na každé křižovatce a efektivní rychlost autobusů MHD je shodná s cyklisty, protože je pro všechny možné ostrůvky a dodávky (nestojí se na chodníku, ale na blikačky v jízdním pruhu) není kde předjet. Pravidelnost MHD je v Praze nesrovnatelně lepší a toto imho rozmach kol zlikviduje. Není nad to v lince 245 z Charlottenburgu až na Hauptbahnhof před autobusem tlačit očima paní v letech na kole,… Číst vice »

Osamělý Vlk

Tak kdyby se odebralo v každé ulici na pár bloků jedno místo pro auto a udělal se tam stojan pro kola, nebo platforma přímo pro sdílená kola (Ne nutně jen pro Rekola), tak by to bylo ideální.

Honza z Rekol

Za nás ideálně v pruzích před přechody, ať tam neparkují dodávky a je na přechod vidět. Honza z Rekol

původní Jakub P

Jo, to je podle mě ideální výchozí umístění, ale tam, kde jsou dlouhý bloky a tohle by nestačilo, nebo kde je nějakej frekventovanej cíl uprostřed bloku, bych to taky dával i doprostřed, aby to bylo použitelně hustý. A aby to nebylo jen pro sdílený kola, ale i pro soukromý, který chce člověk mít z obchodu víc na dohled…

Honza z Rekol

Jo, ale samozřejmě umístění fyzického stojanu je náročnější z hlediska řešení s úřady a dalšími subjekty… My věříme, že se projekt ukáže jako ideální, na základě dat se ho podaří rozšířit i na další MČ a budou se stavět ty stojany pevné. I do těch stínů před křižovatky. Honza z Rekol

Jan Novák

To je sen! To je úplně nejjednodušší a nejgeniánější řešení. Tak už „jen“ novelizovat opět silniční zákon…

Marek

Tohle už je na některých místech v Karlíně a v Libni (vyhrazená stání/parkoviště pro kola před přechodem). V jiných částech města jsem to zatím neviděl, ale je dost možné, že je to i jinde. Jen tam nejsou ty stojany, spoléhá se na stojánky, které jsou na kolech (a na koloběžkách) a na některá místa mohou zároveň zaparkovat motocykly.

Honza z Rekol

Přesně tak, je to nejvíce v Karlíně. Ono je problém s tím udělat tam stání pro motocykly, protože policie to často nepovolí (není přes ně vidět, přes kola je). Honza z Rekol

Martin

nejlepsi zpusob jsou stojany – parkovaci mista, pokud jsou do 5min. chuze, idealni. Ale ta anarchie s odstavenim a povalovanim kol a kolobezek je priserna…

Jan

To asi záleží na městské části. Za Prahu 3 máme desítky vytipovaných a schválených míst pro parkování kol i koloběžek, včetně těch soukromých (výtka členů Trikolory, dříve Svobodných, nyní Motoristů sobě byla, že parkování pro síť pár soukromých firem je nepřijatelné zvýhodnění nebo dotace jejich podnikání). Magistrát poskytnul mobiliář a myslím že i instalaci. Zbývající problém je vymáhání a fyzický úklid koloběžek, které zůstanou pohozené mimo předepsaná místa. I když aplikace neumožní zaparkování mimo to místo, tak to prostě turista zahodí kde chce vystoupit i když se od koloběžky neodhlásí. Možná časem zaplatí nějakou pokutu, pokud vůbec, ale toho nemusí… Číst vice »

původní Jakub P

No pokud bude vymáhání pokut důsledné, je jedno, že viník z města odjede. Městu pokutu zaplatí firma a bude ji vymáhat po něm. Od toho si ty firmy berou čísla karet, kontakty, atd. A pokud by se z tohoto vyvlíknul, těch firem není zas tak moc celosvětově, neplatič může velmi brzy narazit na to, že další kolo nebo koloběžku už mu nepůjčí nikdo a nikde.

Ondra

Vidím naději v tom, že koloběžky budou mít softwarově zablokovanou jízdu po chodníku (již jeden provozovatel to dokonce testuje). Potom by mohlo užívání a počet koloběžek klesnou

Franta

Myslím, že se spíš přesunoi na silnici. V poslední době pozoruji výrazný nárůst různých soukromých elektrických vozítek, která jezdí rychle. To už js vyloženě rychlé jako auta.

původní Jakub P

Jo, bylo by to ideální. Bohužel těch stojanů a vyznačenejch míst (sdílený kola a koloběžky fyzický stojany nepotřebujou) je, i když poslední roky přibývaj, na to furt velmi málo. V některých městských částech naprostý minimum.

Honza z Rekol

Jo, právě proto doufáme, že prezentovaný systém bude fungovat a další MČ si uvědomí vhodnost vyznačování míst pro kola a koloběžky (ideálně i se stojany). Jakmile budou data, bude se to o tom lépe diskutovat. Honza z Rekol

pony

rostoucí počet sdílených kol

*netýká se ovšem žižkovského vchodu na hlavní nádraží, protože co za blázna by si půjčoval kolo na nádraží před cyklostezkou

Poudy

Kdo používá Nextbike tak se z podívejte na mapu Ostravy případně celého ostravska, jde o jednotný spojený systém, v Ostravě jsou stanice i v té největší ř**i, je škoda že to takhle není v Praze.

Jakub

Tím končí jediná výhoda Rekol oproti Nextbikům a to je svoboda dát kolo kam člověk chce (samozřejmě lidsky, ne doprostřed chodníku).
Kdo někdy jel na Rekolech a Nextbicích, asi si všiml toho, že stříbrno-modrá kola mají mnohem lepší převodovku a celkově lepší jízdní vlastnosti na kostkách.

Márty

Já třeba preferuju Rekolo, protože je lehčí. Přijdu si ‘ohrabanější’, kolo mě víc poslouchá a jsem i oproti Nextbike rychlejší. Víc mi na Rekolech vadí jejich strašně zabugovaná appka.

Poudy

Jojo není nic lepšího než si nechat ujet spoj kvůli protestující aplikaci 😁 osobně také preferuji rekola, tam kde nejsou tak Nextbike.

Ondra

To se mi zlepšilo když jsem přepnul apku na vracení bez focení 🙂 Předtím strašný

Štěpán

Já bych počkal, jak se to vyvine. Možná bude lepší tušit, že kolo najdu na rohu ulice, než ho při leckdy nepřesném zaměření hledat mezi auty a rozvaděči někde v ulici. Ideální by ale bylo, aby se na taková místa místo balisetů daly stojany na kola.

Jinak i já pro srovnání založím Nextbike, protože mě u Rekol dost otravuje brzda sešlapávaná pedálem vzad a zároveň jsem už několikrát nepěkně skončil v žlábku tramvajové koleje. Taky mi přijde, že Nextbike kola člověk v místech odkud potřebuje vyrazit potká tak nějak častěji.

M M

Rekola používám díky tomu, že mají lepší tarif (za 60 Kč měsíčně mám díky propojení s Lítačkou 2×30 minut denně, to Nextbike nemají). Ale líbí se mi i to, že mají kola zajímavá jména a je to česká firma. Každopádně Nextbike mají kola lepší, to je fakt.

původní Jakub P

U kombinace Nextbike + Ikea Family mám k dispozici libovolnej počet 30 min jízd za 699 na rok. S ročním kupónem na pražskou tramvajenku jsou dvě z nich na 45 minut. To mi přijde jako o dost lepší nabídka, než za naprosto srovnatelnou cenu (byť rozloženou do měsíčních plateb) jen prodloužit ty dvě jízdy na tramvajenku na 30 minut. Bez tý Ikea karty by to vyšlo o 3 kila víc. Furt bych to považoval za lepší, jezdím spíš nárazově, buď nedám za den ani jednu jízdu, nebo klidně 4-5 jízd, takže ty 2 za den by mi často nestačily.

Vojta

A to to dost zdražili, před sezonou to za Ikea kartu (=jen za registraci) bylo myslím pod 500. Právě kvůli ceně a kvalitě kol (převody, ruční zadní brzda) silně preferuju Nextbike.

Jan

Já zas byl toho dojmu, že i Rekola se musí parkovat na určených místech, kde k tomu městská část zřídila stojany a schválila to, respektive došlo k tomu po dohodě provozovatelů sdílených kol a koloběžek.

Se svobodou se pojí i zodpovědnost, prostě není možné odložit dopravní prostředek kdekoliv. Kdo je schopný jet pár kilometrů na kole tak určitě dojde ke dveřím 100 metrů od stojanu. Jinak nejsou cyklisti o nic lepší než řidiči aut, kteří si nutně potřebují dojet až na chodník nebo přechod ke svým dveřím.

Honza z Rekol

Omezení parkování jen na určená místa bylo na Praze 3, zbylá jsme měli jako doporučená, byla vyznačena v app, ale parkovat šlo kdekoliv v růžové zóně. Nyní se jako Praha 3 přepíná Karlín a část dolních Holešovic, vyhodnotíme data, budeme se bavit s dalšími MČ a možná dojde k rozšíření. Honza z Rekol

jkjk

Souhlas. U nextbiku mám všechny nejbližší parkovací zóny přes 500 metrů, tím už se dost ztrácí ta „last-mile“ výhoda.

Já I.

447 000 Pražanů si to půjčí tak za 100 let, ne za měsíc!!!

Zbynek

A jak mají stejnou věc ohlidanou car sharingy s mnohem většími auty?

David

U aut není problém s parkováním kdekoli, jelikož většina prostoru pražských ulic je dedikována parkování a provozu aut. Když se podíváte na předvolební debaty v Praze, zjistíte, že kola a koloběžky vadí (asi) lidem mnohem víc než auta. Ani auta/dodávky parkující na chodníku nejsou vnímána tak negativně jako kola parkující na chodníku.

Zbyněk

Proč mínusy za otázku?

Poudy

Protože by jste si na takovou věc možná mohl odpovědět sám. Ono není tak těžké si vydedukovat že automobily parkují na stání pro automobily…

Zbyněk

Často parkují na místech tomu určených. Ale taky na zeleni, chodnících, před přechody, v dopravních stínech, na rabátcích stromů a pod.

Přišel jste sem přispět do diskuze nebo dělat ze sebe hlupáka?

Permonik

Protože jsou to dvě odlišne možnosti dopravy.

1, U auta musite mít řidický průkaz a jste poučen o parkování vozidla. Příčemž pro automobily jsou vybudované parkoviště.

2, U kola to neni a ikdyž jsou stojany na kola tak to je jich meně a neni požadováno….

Ikdyž se teď divám tak v Praze mate anarchismus i co se tyče parkování carsharingu, kolobežek, kol. Na moravě jsou na to vymezené stání a „pujčovny“ vyžaduji jejich strikni uživaní…..