Rekola testují v Praze nová pravidla, sdílená kola už nepůjde odstavit kdekoliv
Rekola reagují na rostoucí počet sdílených kol.
Jeden z průkopníků služby sdílených kol v Česku testuje v části Prahy nový způsob parkování kol. Nově nepůjde zapůjčená kola či koloběžky odstavit kdekoliv, ale jen do takzvaných mikrozón.
Rekola o tom informovala na svém webu. Uvádí, že stejný test zkoušejí i další poskytovatelé sdílené mobility. Zkouška nového systému parkování probíhá v Karlíně a části Holešovic.
Podle Rekol budou mikrozóny tak koncentrované, že by nemělo dojít ke zhoršení služby, naopak k jejímu zlepšení. „Systémem mikrozón chceme mimo jiné snížit počet případů, kdy kola překáží. To první otestujeme a odladíme na dvou oblastech. Má to i další přínosy pro uživatele – při jedné velké zóně nemohou najít kolo jednou ze 100 případů, u mikrozón pouze jednou z 250 případů,“ uvedla firma.
Na vyhrazených místech končí podle statistik Rekol již nyní 57,6 % jízd. Mikrozóny vzniknou u stojanů pro kola nebo dočasných stojanech s logem Rekol, na barvou vyznačených místech k parkování kol a koloběžek a v dostatečně velkých prostorech u křižovatek.
Rekola změnu vysvětluje tím, že očekává výraznější nárůst počtu sdílených kol. Držet takzvaný freefloat, tedy možnost kolo odstavit prakticky kdekoliv, je podle nich dlouhodobě neudržitelné z hlediska veřejného prostoru.
Služba sdílených kol v Praze získala v Praze před rokem silný impuls v podobě zapojení do systému MHD. Majitekům Lítačky umožňuje využívat kolo dvakrát denně zdarma, vždy na 15 minut. Kolo tak slouží jako možnost rychleji se přiblížit například na zastávku tramvaje či metra. Podle statistik alespoň jednou za měsíc sdílené kolo využilo 447 tisíc Pražanů starších 15 let.