Problém těch elektrokol je že potřebují přípojku se zásuvkou, takže nemůžou být ty stanoviště všude. Výhoda je že stím lidi jedou aji do kopce a že kola není potřeba vyvážet nahoru. Vše však závisí na nějaké základní síti cyklostezek (Samozřejmě nemůžou být všude). V Paříži mě zaujal cyklopruh oddělený od silnice obrubníky.
Moc teoretizujete. Nextbike třeba ve Zlíně e-kola má a žádné nabíječky tu nejsou, resp. jsou, ale to osobní e-kola, nextbike by vám to stejně nedovolil nabít ze zjevných důvodů. Kola se čas od času sváží dodávkou a nabíjí je někde u sebe, spolu se servisem. Úspěšně to funguje.
PAN
2 let
A z jakého důvodu se „zapomnělo“ na uživatele MHD, kteří mají zakoupený papírový roční kupón? V textu o této „neslušnosti“ ani řádka, odpovědní na Magistrátu hl. města Prahy mlčí nebo mlží, DPP přehazuje věc na PID a ten zas dál na magistrát…. Vrácení papírového ročního kupónu DPP je ekonomicky znevýhodněno (vysoké sankce) a do Lítačky a ostatních aplikací nelze papírový kupón nahrát respektive službu sdílených kol využívat. Více než diskriminační přístup k zákazníkům respektive občanům. Co s tím?
Pravděpodobně z toho důvodu, že papírové kupony používá takové procento pasažérů, že implementace papírových kuponu do elektronické služby prostě nedává smysl.
Odpověď sice logická, budete mít pravdu, i když jde o spekulaci, ale to nijak neomlouvá diskriminaci aneb nerovný přístup k uživatelům/zákazníkům. Nejde o to co, co dává či nedává smysl, jde o to, aby stejný uživatelé služby nebyli rozdělení tj. jedni zvýhodnění a druzí znevýhodněni. Na toto mimo jiné pamatuje právní věda.
No a co Vám brání si pořídit tu Lítačku a na ní elektronické kupóny? Nebo pokud nechcete přímo tu plastovou kartičku, můžete mít jízdenku v aplikaci v mobilu. Nechcete smartphone? Dobře, tak můžete mít roční kupón navázaný třeba na platební kartu… To má snad dnes taky skoro každý. Nebo to jde navázat myslím i na Inkartu. Jestli ale přesto trváte na papírovém kupónu, tak je to asi jen a jen Vaše volba. Takže nazývat to diskriminací mi nepřijde úplně korektní. Diskriminace se používá v tom smyslu, že někdo diskriminuje třeba černochy, gay nebo invalidy. Ti se ale obvykle nemůžou rozhodnout,… Číst vice »
Zakoupil jsem si papírový kupón neboť jej a) vidí radši revizoři (viz. příspěvek Frantíka), b) nemám zájem poskytovat přepravci/revizorům atd. další informace o své osobě, c) pořizoval jsem jej v době, kdy sdílená kola nebyla v systému MHD začleněna. A proč bych měl mít nebo musím?
Co vidí revizoři raději je mi celkem jedno… Každopádně to se určuje podle jednoho komentáře od jinak celkem anonymního „Frantíka“? Dělal někdo nějaký průzkum mezi revizory? Nebo je aspoň ten Frantík sám revizor? 🙂
Proč si myslíte, že se na ně zapomnělo? Nejspíš se to prostě jen pro takovou hrstku lidí nevyplatí implementovat. Každý má možnost pořídit si Lítačku, takže v tom žádnou diskriminaci nevidím.
Neboť není možné, aby uživatelé papírového předplatného ročního kupónu mohli a) „ekonomicky beztrestně“ jej vrátit a přejít na Lítačku (nedává to smysl viz. vysvětlení v mém příspěvku), b) zjišťoval jsem si soukromě informace proč a co je za tím a jde o přístup DPP versus Magistrát hl. města Prahy, c) nejde o to, co se vyplatí či nevyplatí implemtovat aneb není možné k zákazníkovi služby přistupovat odlišně. Pokud by bylo možné vrátit papírový kupón bez sakce aneb přejít z kupónu na Lítačku, tak OK. Bohužel tato varianta se nenabízí. P.S. V obchodě, když si jdete koupit např. rohlíky, tak také… Číst vice »
Tak jestli ten papírový kupón máte roční a tvrdíte, že jste si ho pořizoval ještě v době, kdy na Rekola a Nextbike využít nešel, tak to už ho máte více než půl roku (pilotní provoz byl myslím někdy od listopadu, ne-li ještě dřív). Takže mám pro Vás jednu celkem jednoduchou radu, pokud o to využívání bikesharingu opravdu stojíte – vydržte to ještě těch pár měsíců, vyřiďte si mezi tím Lítačku (i když ani to není nutné, můžete používat tu aplikaci – mimochodem na ta Rekola i Nextbike je stejně mít pohodlnější smartphone, resp. nejsem si ani jistý, jestli to jde… Číst vice »
Souhlasím a problém v tom vidím. Jestliže nebylo pro nákupu známo, že proti jiné verzi téhož nebudete mít obdobná práva, je to bezesporu diskriminační. Řešení by bylo jednoduché – výměna za elektronickou zdarma, pokud je za to požadován storno poplatek, je to pokračování v diskriminaci.
Že Vás lidé minusují přičítám špatné a zlé povaze Čechů a jejich mimořádně vyvinutému smyslu pro podporu nespravedlnosti – jak denně vidíme v politice.
Testovaci provoz kol na Litačku v Praze začalo už někdy na podzim minulého roku..a ani tehdy papírový kupon nebylo možné využít.., předpokládám, že uživatel měl a má dostatek času a během toho období papír již nově nepořizovat a zařídit elektronickou verzi.
Nejde o žádnou podporu nespravedlnosti. Prostě papírové kupony a elektronické kupony mají různá pravidla a různé výhody a nevýhody. Použití sdílených kol je doplňková služba, stejně pro její použití potřebujete mobil, tak nedává smysl draze vyvíjet nějaké řešení pro papírové kupony, které by využili možná dva lidé na půl roku. Navíc v době nákupu ročního kuponu na přelomu roku už bylo známo, že pilotní provoz byl závislý na aplikaci Lítačka, a nebyl žádný důvod myslet si, že to s ostrým provozem bude jinak.
Jsem rád, že se najdou i tací, co přemýšlí 🙂 Je to přesně tak, jak píšete. Jde o přístup aneb rovnost tj. právo. Česká lokalita (ne žádná republika aneb res publica – věc veřejná) je plná neprávních jistot aneb právních nejistot. Úcta k právu jakožto vědě, tak jako k člověku/občanovi se zde prostě „nenosí“. K mínuskám se netřeba vyjadřovat 🙂 Však jste to napsal trefně, nejde jen o politiku…
Pavloš
2 let
Tak možnost využít čtyřikrát denně, vždy 15 minut?
Měl jsem za to, že nově je využití možné jen 2x denně. Jak to tedy je?
4x denně to bylo v rámci toho pilotního provozu, už snad od května nebo ještě dřív to stáhli na 2 jízdy denně, líbilo se mi to zdůvodnění – že prý v rámci pilotu většina těch co si to vyzkoušela víc než 2x stejně nejela, takže 2 jízdy budou stačit všem… 🙂
Tady taky píšou 2x denně, hádám tam si to asi víc prověřili, takže bych věřil jim:
Tak je to na riziko uživatelů… jo, kostkovice jsou nepříjemné, ale zrovna to jsou místa, kde není problém jít pěšky nebo tramvají. Narozdíl od širšího centra, kde je normální asfalt, respektive magistrála .
V Praze infrastruktura (ač bídná) je a bude se zlepšovat, když lidi na kolech jezdit budou a budou po politicích požadovat infrastrukturu hodnou města 21. století 😉
To už je na uživatelích, jestli tu možnost použijí. A evidentně je o ni zájem.
Jinak tato kombinace MHDkolo mi přijde užitečnější v místech s buď malou frekvencí spojů anebo s menší hustotou zastávek. Což není centrum, kde cykloinfrastruktura obecně bývá větší problém. A v (širším) okraji města může být cykloinfrastruktura kvalitnější (nedokážu ale dostatečně fundovaně posoudit, zda tomu je i v Praze, tak dobře zase PRG neznám).
Bohužel v Praze je to naopak. Bikesharing v současnosti vykrývá jen širší centrum, kde je MHD špičková. Okrajové části, kde MHD pokulhává, bohužel zatím zastanicované nejsou.
No nevim, s tím že nejsou kola mimo centrum bych momentálně nesouhlasil. Nextbike ma kola u zastavky Hostavice, na na nadrazi Praha – Dolni Pocernice i u zastavky Stará obec, což teda žádné centrum Prahy není.
Na turisty spíš cílí takové ty různé elektrokoloběžky a a elektrokola, ale bikesharing často používají místní – i jak jsem ho zažil třeba v Paříži nebo Vídni. Ale v Praze mi to také začíná připadat, že na růžových kolech i těch na těch šedých od NextBiku se vozí dost místních…
Máte pravdu; užitečná jsou ale jak mimo centrum, tak v centru. Zejména v pozdních večerních hodinách, ale i přes den, jste přes Staré Město na kole třeba dvakrát rychleji, než jet MHD a muset přestupovat.
Akorát nextbike není zdaleka jen na lítačku. Hodně lidí má v Praze třeba Multisportku, kde máte půjčení 2x denně na hodinu zdarma. Nebo je v Praze řádově desetisíce studentů s ISIC kartou, které má taky výhodné předplatné. Lítačka je jen jedna z mnoha možností, takže využívání kol aktivní skupinou lidí se těžko zastaví. Jet na kole je v mnoha relacích prostě rychlejší než MHD nebo auto. https://www.nextbikeczech.com/mesto/praha/
Nepletete si to třeba s koloběžkami Lime? Ty často postávají všude možně, že o to akorát lidé zakopávají… Ale Nextbike je vhodné vracet do stanic, jinak platíte nějaký poplatek/pokutu navíc a lidé to většinou dodržují. Resp. jen málo jich vídám mimo stanice. U Rekol je to podobně. No a jestli máte pocit, že „není infrastruktura“, tak na tom nejezděte, nikdo Vás nenutí. Ale to snad není důvod, abyste to zakazoval ostatním, ne? S tou cykloinfrastrukturou to sice není kdo ví jak slavné, ale lepší se to a ono se dá překvapivě na kolech jezdit i normálně po ulicích, nemusí se… Číst vice »
Ja jsem zase jako drzitel prpti individualni automobilove doprave, kterou bych v Praze taky zakazal, protoze na to podle me neni infrastruktura… A je to asi tak stejny nesmysl, jako ten vas nazor.
1. V Praze není pro kola infrastruktura.
2. V Praze na kole nikdo nejezdí, není potřeba budovat infrastrukturu.
3. GOTO 1
Frantík
2 let
Elektrická kola jsem v Praze asi v roce 2019 viděl, ale co si pamatuju, měly strašně omezené zóny, někde se kolo i „zablokovalo“, jelikož zóna byla nekonvexní a musela by se teda složitě objíždět…
Problém těch elektrokol je že potřebují přípojku se zásuvkou, takže nemůžou být ty stanoviště všude. Výhoda je že stím lidi jedou aji do kopce a že kola není potřeba vyvážet nahoru. Vše však závisí na nějaké základní síti cyklostezek (Samozřejmě nemůžou být všude). V Paříži mě zaujal cyklopruh oddělený od silnice obrubníky.
Moc teoretizujete. Nextbike třeba ve Zlíně e-kola má a žádné nabíječky tu nejsou, resp. jsou, ale to osobní e-kola, nextbike by vám to stejně nedovolil nabít ze zjevných důvodů. Kola se čas od času sváží dodávkou a nabíjí je někde u sebe, spolu se servisem. Úspěšně to funguje.
A z jakého důvodu se „zapomnělo“ na uživatele MHD, kteří mají zakoupený papírový roční kupón? V textu o této „neslušnosti“ ani řádka, odpovědní na Magistrátu hl. města Prahy mlčí nebo mlží, DPP přehazuje věc na PID a ten zas dál na magistrát…. Vrácení papírového ročního kupónu DPP je ekonomicky znevýhodněno (vysoké sankce) a do Lítačky a ostatních aplikací nelze papírový kupón nahrát respektive službu sdílených kol využívat. Více než diskriminační přístup k zákazníkům respektive občanům. Co s tím?
Pravděpodobně z toho důvodu, že papírové kupony používá takové procento pasažérů, že implementace papírových kuponu do elektronické služby prostě nedává smysl.
Na druhou stranu to revizoři vidí radši 🙂
Odpověď sice logická, budete mít pravdu, i když jde o spekulaci, ale to nijak neomlouvá diskriminaci aneb nerovný přístup k uživatelům/zákazníkům. Nejde o to co, co dává či nedává smysl, jde o to, aby stejný uživatelé služby nebyli rozdělení tj. jedni zvýhodnění a druzí znevýhodněni. Na toto mimo jiné pamatuje právní věda.
No a co Vám brání si pořídit tu Lítačku a na ní elektronické kupóny? Nebo pokud nechcete přímo tu plastovou kartičku, můžete mít jízdenku v aplikaci v mobilu. Nechcete smartphone? Dobře, tak můžete mít roční kupón navázaný třeba na platební kartu… To má snad dnes taky skoro každý. Nebo to jde navázat myslím i na Inkartu. Jestli ale přesto trváte na papírovém kupónu, tak je to asi jen a jen Vaše volba. Takže nazývat to diskriminací mi nepřijde úplně korektní. Diskriminace se používá v tom smyslu, že někdo diskriminuje třeba černochy, gay nebo invalidy. Ti se ale obvykle nemůžou rozhodnout,… Číst vice »
A proč nemáte app?
Zakoupil jsem si papírový kupón neboť jej a) vidí radši revizoři (viz. příspěvek Frantíka), b) nemám zájem poskytovat přepravci/revizorům atd. další informace o své osobě, c) pořizoval jsem jej v době, kdy sdílená kola nebyla v systému MHD začleněna. A proč bych měl mít nebo musím?
Co vidí revizoři raději je mi celkem jedno… Každopádně to se určuje podle jednoho komentáře od jinak celkem anonymního „Frantíka“? Dělal někdo nějaký průzkum mezi revizory? Nebo je aspoň ten Frantík sám revizor? 🙂
Proč si myslíte, že se na ně zapomnělo? Nejspíš se to prostě jen pro takovou hrstku lidí nevyplatí implementovat. Každý má možnost pořídit si Lítačku, takže v tom žádnou diskriminaci nevidím.
Neboť není možné, aby uživatelé papírového předplatného ročního kupónu mohli a) „ekonomicky beztrestně“ jej vrátit a přejít na Lítačku (nedává to smysl viz. vysvětlení v mém příspěvku), b) zjišťoval jsem si soukromě informace proč a co je za tím a jde o přístup DPP versus Magistrát hl. města Prahy, c) nejde o to, co se vyplatí či nevyplatí implemtovat aneb není možné k zákazníkovi služby přistupovat odlišně. Pokud by bylo možné vrátit papírový kupón bez sakce aneb přejít z kupónu na Lítačku, tak OK. Bohužel tato varianta se nenabízí. P.S. V obchodě, když si jdete koupit např. rohlíky, tak také… Číst vice »
Tak jestli ten papírový kupón máte roční a tvrdíte, že jste si ho pořizoval ještě v době, kdy na Rekola a Nextbike využít nešel, tak to už ho máte více než půl roku (pilotní provoz byl myslím někdy od listopadu, ne-li ještě dřív). Takže mám pro Vás jednu celkem jednoduchou radu, pokud o to využívání bikesharingu opravdu stojíte – vydržte to ještě těch pár měsíců, vyřiďte si mezi tím Lítačku (i když ani to není nutné, můžete používat tu aplikaci – mimochodem na ta Rekola i Nextbike je stejně mít pohodlnější smartphone, resp. nejsem si ani jistý, jestli to jde… Číst vice »
Souhlasím a problém v tom vidím. Jestliže nebylo pro nákupu známo, že proti jiné verzi téhož nebudete mít obdobná práva, je to bezesporu diskriminační. Řešení by bylo jednoduché – výměna za elektronickou zdarma, pokud je za to požadován storno poplatek, je to pokračování v diskriminaci.
Že Vás lidé minusují přičítám špatné a zlé povaze Čechů a jejich mimořádně vyvinutému smyslu pro podporu nespravedlnosti – jak denně vidíme v politice.
Testovaci provoz kol na Litačku v Praze začalo už někdy na podzim minulého roku..a ani tehdy papírový kupon nebylo možné využít.., předpokládám, že uživatel měl a má dostatek času a během toho období papír již nově nepořizovat a zařídit elektronickou verzi.
Nejde o žádnou podporu nespravedlnosti. Prostě papírové kupony a elektronické kupony mají různá pravidla a různé výhody a nevýhody. Použití sdílených kol je doplňková služba, stejně pro její použití potřebujete mobil, tak nedává smysl draze vyvíjet nějaké řešení pro papírové kupony, které by využili možná dva lidé na půl roku. Navíc v době nákupu ročního kuponu na přelomu roku už bylo známo, že pilotní provoz byl závislý na aplikaci Lítačka, a nebyl žádný důvod myslet si, že to s ostrým provozem bude jinak.
Jsem rád, že se najdou i tací, co přemýšlí 🙂 Je to přesně tak, jak píšete. Jde o přístup aneb rovnost tj. právo. Česká lokalita (ne žádná republika aneb res publica – věc veřejná) je plná neprávních jistot aneb právních nejistot. Úcta k právu jakožto vědě, tak jako k člověku/občanovi se zde prostě „nenosí“. K mínuskám se netřeba vyjadřovat 🙂 Však jste to napsal trefně, nejde jen o politiku…
Tak možnost využít čtyřikrát denně, vždy 15 minut?
Měl jsem za to, že nově je využití možné jen 2x denně. Jak to tedy je?
Také jsem četl o 2x denně
4x denně to bylo v rámci toho pilotního provozu, už snad od května nebo ještě dřív to stáhli na 2 jízdy denně, líbilo se mi to zdůvodnění – že prý v rámci pilotu většina těch co si to vyzkoušela víc než 2x stejně nejela, takže 2 jízdy budou stačit všem… 🙂
Tady taky píšou 2x denně, hádám tam si to asi víc prověřili, takže bych věřil jim:
https://mestemnakole.cz/2022/06/bikesharing-pro-prazskou-mhd-budou-nadale-provozovat-rekola-a-nextbike/
A psalo se to už víckrát za ten poslední měsíc či dva, že to bude 2x denně…
Podle podepsané smlouvy jde opravdu o dvě jízdy za den (objednatel může jednostranně navýšit).
Jako drzitel litacky muzu rict, ze jsem vylozene proti. V Praze na kola neni infrastruktura a akorat je z toho vsude bordel.
Tak je to na riziko uživatelů… jo, kostkovice jsou nepříjemné, ale zrovna to jsou místa, kde není problém jít pěšky nebo tramvají. Narozdíl od širšího centra, kde je normální asfalt, respektive magistrála .
V Praze infrastruktura (ač bídná) je a bude se zlepšovat, když lidi na kolech jezdit budou a budou po politicích požadovat infrastrukturu hodnou města 21. století 😉
To už je na uživatelích, jestli tu možnost použijí. A evidentně je o ni zájem.
Jinak tato kombinace MHDkolo mi přijde užitečnější v místech s buď malou frekvencí spojů anebo s menší hustotou zastávek. Což není centrum, kde cykloinfrastruktura obecně bývá větší problém. A v (širším) okraji města může být cykloinfrastruktura kvalitnější (nedokážu ale dostatečně fundovaně posoudit, zda tomu je i v Praze, tak dobře zase PRG neznám).
Bohužel v Praze je to naopak. Bikesharing v současnosti vykrývá jen širší centrum, kde je MHD špičková. Okrajové části, kde MHD pokulhává, bohužel zatím zastanicované nejsou.
Máte pravdu, mimo širší centrum se kola dají používat docela dobře, ale ta sdílená tu nikdo neprovozuje, protože tu nejsou turisté…
No nevim, s tím že nejsou kola mimo centrum bych momentálně nesouhlasil. Nextbike ma kola u zastavky Hostavice, na na nadrazi Praha – Dolni Pocernice i u zastavky Stará obec, což teda žádné centrum Prahy není.
Na turisty spíš cílí takové ty různé elektrokoloběžky a a elektrokola, ale bikesharing často používají místní – i jak jsem ho zažil třeba v Paříži nebo Vídni. Ale v Praze mi to také začíná připadat, že na růžových kolech i těch na těch šedých od NextBiku se vozí dost místních…
Máte pravdu; užitečná jsou ale jak mimo centrum, tak v centru. Zejména v pozdních večerních hodinách, ale i přes den, jste přes Staré Město na kole třeba dvakrát rychleji, než jet MHD a muset přestupovat.
Akorát nextbike není zdaleka jen na lítačku. Hodně lidí má v Praze třeba Multisportku, kde máte půjčení 2x denně na hodinu zdarma. Nebo je v Praze řádově desetisíce studentů s ISIC kartou, které má taky výhodné předplatné. Lítačka je jen jedna z mnoha možností, takže využívání kol aktivní skupinou lidí se těžko zastaví. Jet na kole je v mnoha relacích prostě rychlejší než MHD nebo auto.
https://www.nextbikeczech.com/mesto/praha/
Nepletete si to třeba s koloběžkami Lime? Ty často postávají všude možně, že o to akorát lidé zakopávají… Ale Nextbike je vhodné vracet do stanic, jinak platíte nějaký poplatek/pokutu navíc a lidé to většinou dodržují. Resp. jen málo jich vídám mimo stanice. U Rekol je to podobně. No a jestli máte pocit, že „není infrastruktura“, tak na tom nejezděte, nikdo Vás nenutí. Ale to snad není důvod, abyste to zakazoval ostatním, ne? S tou cykloinfrastrukturou to sice není kdo ví jak slavné, ale lepší se to a ono se dá překvapivě na kolech jezdit i normálně po ulicích, nemusí se… Číst vice »
Ja jsem zase jako drzitel prpti individualni automobilove doprave, kterou bych v Praze taky zakazal, protoze na to podle me neni infrastruktura… A je to asi tak stejny nesmysl, jako ten vas nazor.
1. V Praze není pro kola infrastruktura.
2. V Praze na kole nikdo nejezdí, není potřeba budovat infrastrukturu.
3. GOTO 1
Elektrická kola jsem v Praze asi v roce 2019 viděl, ale co si pamatuju, měly strašně omezené zóny, někde se kolo i „zablokovalo“, jelikož zóna byla nekonvexní a musela by se teda složitě objíždět…
Ano, v roce 2019 byly zóny. To je mi to ale příspěvek fo diskuze.
Do soutěže na elektrokola (5 min. s max. cenou 12,4 Kč) se nikdo nepřihlásil.