Reklama na železnici díky Tour de France. Zubačku na Puy de Dôme viděly miliony lidí

Cyklisté při závodu Tour de France při stoupání na Puy de Dôme vedle ozubnicové železnice. Foto: A.S.O. / Charly Lopez / FB Le Tour de FranceCyklisté při závodu Tour de France při stoupání na Puy de Dôme vedle ozubnicové železnice. Foto: A.S.O. / Charly Lopez / FB Le Tour de France

Historie provozu sahá až do roku 1906.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hans

Vážení, tento převratný vynález byl kupodivu na světě dříve, než normální adhezní železnice. Tu sice začal používat vynálezce Richard Trevithick od roku 1804 na tratí z Pennydarenu do Leedsu na zakázku Samuela Homfraye, ale jen na pár měsíců, protože těžká lokomotivy lámaly tehdejší litinové kolejnice. Trewithickuv patent na parní lokomotivu a automobil ( vyzkoušený v roce 1801) tak pro nadčasovost zůstal nevyužitý. A v roce 1811 se pánové Matěj Murray a Jan Blenkinsop rozhodli ušetřit náklady na konezprezku tím, že vedle koleje postavili ozubený hřeben a lehčí lokomotivy, které nelamaly kolejnice, zabíraly na boku upevněným hnaným ozubeným kolem do těchto… Číst vice »

Petr Herbrik

Vtipná zubačka. Celou dobu vede podél silnice a k dolní stanici se z Clermontu-Ferrandu dostanete jen silniční dopravou. Tramvaj mezi Clermontem a dolní stanicí zubačky byla zrušena.

Kubrt

Tramway se tomu říkalo, ale byla to parní adhezní úzkokolejka z centra až na vrchol.

Jiří Kocurek

Možná kvůli protestům o přelidněnosti tam nahoře. Se podívejte do diskuze o lanovce na Ještěd: Tramvaj neorptakovat k lanovce, lanovku neprotahovat k tramvaji, … aby s na dolní stanici dalodostat pouze silniční dopravou. Sněžka to samé.

adamgolias

hlavně jako prevence aby při téměř nulovému úhlu přejíždění kolejí někomu nazapadlo kolo vedle kolejnice a nenabil si ústa ,

Vladimír Bílý

Titulek situaci podceňuje cca o dva řády. Přenosy, záznamy a zpravodajství z Tour de France sledují po celém světě stovky miliónů lidí. Jen v Evropě se dosah TdF odhaduje na 150 miliónu lidí.

Kandelábr

On celý Centrální masiv je u nás dost neznámý ve srovnání s Alpami nebo Pyrenejemi.

Frantisek

Reklama sice hezká, ale opravdu šlo jen o omezení (či zákaz?) aut jedoucích na samotný vrchol, nikoli o použití železnice obecně. Vlak jezdí od velkého parkoviště, kde nic jiného není, z města tam stejně musíte většinu cesty dojet jinak. Jo, mapa ukazuje jakousi autobusovou zastávku 300 m od stanice, menší parkoviště je přímo u vlaku, rozlehlejší pak za tou zastávkou. Sice lepší než nic, ale jinak nic moc, na tu propagaci. Bohužel.

Panda

Souhlas, jedná se jen o přesun obřího parkoviště o kousek níž, což by asi zvládla i klasická lanovka. Aby to odlehčilo i zbytku svahu a městu, mělo to vést jako tramvaj do centra a k nádraží, s přestupem na již existující linku A.

jva

Klasika – zatvrzelý „železokol“ je jako cyklista – ať se udělá cokoli, je to špatně a málo…
Spíš mne při sledování přenosu 2x praštil do ucha termín komentátorů ČT4 „elektrovlak“. Čekal jsem, až se závod k trati přesune, něco speciálního (baterky apod) – a ona tam „tatranská električka“. Z pohledu laika by asi bylo lepší bylo lepší poukázat na zubačku (když už se zdůrazňovala prudkost stoupání, tak „ani běžný vlak tam nevyjede“).

Svojsin

Samotným závodníkům by taky jen prospělo, pokud by část etapy jeli vlakem. V cíli by se museli prokázat jízdenkou.

Jiří Kocurek

A prodloužení tramvaje/lanovky na Ještěd je teda podle tebe špatně? … aby se nemuselo kus cesty po silnici.

Addams

Podobne ako Čiernohronská železnica (ČHŽ): trať vedie až ku trati ŽSR na Chvatimech, ale už je niekoľko rokov od Šánskeho nezjazdná, zrejme pre nedostatok financií. („Premávajú tu len pracovné a mimoriadne vlaky za osobitný tarif. Okrem tohto je trať zjazdná pre cyklodreziny“) Kto ju chce navštíviť, musí docestovať aut(obus)om do Čierneho Balogu. Cenou útechy je aspoň fakt, že tých autobusov jazdí relatívne dosť. Komplikáciou je, že sa z cestovného poriadku autobusov SAD Zvolen sa nikto nedozvie, že nejaká ČHŽ existuje a kde je zastávka/-y pri železničnej stanici (Čierny Balog, obch. dom alebo Čierny Balog, OcÚ [Obecný úrad]). O nezjazdnosti trate… Číst vice »

Honza

Díky za článek, zubačka vypadala už během přenosu ze závodu velice zajímavě. Jen určitě bylo více souprav ve speciálním polepu, zaznamenal jsem žlutou + zelenou a žlutou + puntíkatou. (podle dresů)

Petr Suchý

Taky jsem si všiml polepu na více vozech odstavených na trati u trasy závodu. 🙂

adamgolias

já si všiml nákladního plošinového vagonu zapojeného k jedné ze souprav . k přepravě harampádí z/do cíle ?