Komentáře Logistika Nákladní doprava Názory Vodní doprava Zprávy

Rejdař Hradský: Český stát nehájí zájmy vodní dopravy, bere se v EU jen za kamiony

Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.
Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.

Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků z nejrůznějších dopravních oborů. Jednatel a spolumajitel nákladního rejdařství EVD – Sped. Lukáš Hradský tvrdí, že se ministerstvo dopravy chová k vodní dopravě macešsky. Zatímco pro silniční dopravu se vyjednává společný eurounijní balíček, rejdaři se budou muset i nadále vyrovnávat s šikanou na západoevropských vodních cestách.

Od začátku letošního května do 10. prosince bylo Labe zcela nesplavné a zdaleka není vyhráno. Po posledních deštích se hladina řeky trochu zvedla, ale kdykoli může opět klesnout pod hranici splavnosti, neboť deficit srážek v České republice je ohromný. České lodě tak musely bojovat o přežití na zahraničních trzích, tedy na německých, holandských a francouzských kanálech a na Rýně. Možná i proto další majitel lodí nevydržel a prodal celou společnost zahraničnímu vlastníkovi (ČSPL a.s. prodána firmě Rhenus). Je tedy velmi pravděpodobné, že i když bude Labe opět někdy splavné, bude se do Čech vracet opět méně lodí.

O stav oboru by se mělo zajímat a starat Ministerstvo dopravy ČR. A jak se tedy stará? Zatímco zemědělci jsou pravidelně a hlavně včas odškodňováni za sucho, provozovatelé přístavů a lodí nedostali a nedostanou nic. Ostatně stejně tomu bylo po povodni roku 2013, po které bylo pomáháno bezprostředně například i postiženým autosalonům milionovými částkami, zatímco přístavy obdržely první malou pomoc de minimis až v roce 2017 a provozovatelé lodí opět nedostali ani korunu pomoci.

Asi nejmarkantnějším příkladem nečinnosti MD ve vztahu k vodní dopravě je jednání ministrů dopravy dne 4. prosince 2018 o reformě silničního balíčku EU, tedy o pravidlech mezinárodní silniční dopravy v EU v rámci revize směrnice o vysílání pracovníků. Ačkoli podnikatelské svazy několikrát vyzývaly ministra dopravy, aby v rámci jednání hájil nestranně a nediskriminačně všechny druhy dopravy (silniční, železniční, vodní a leteckou), tak na výše uvedeném jednání byla projednán opět jen kompromis pro silniční dopravu.

Nechápu, jak může ministerstvo dopravy (potažmo ministr) zcela ignorovat a diskriminovat jiné druhy dopravy. Podotýkám, že lodní dopravci jsou právě z důvodu nesplavnosti Labe nuceni provozovat svou činnost výhradně na západoevropských vodních cestách, kde nejenom čelí takřka šikaně nepřiměřeně častých policejních kontrol, ale samozřejmě na ně v plné míře dopadají i těžkosti MiLogu (sporný německý zákon o minimální mzdě a dalších pravidlech v dopravě, pozn. red.). Za provozovatele lodní dopravy mám pocit, že se snad jedná o cílený proces likvidace našeho oboru.

Lukáš Hradský

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Démon
Host
Démon

že by stát poručil větru a dešti 🙂
… nejprve se domluvte s Drážďany a na výstavbě PS Děčín s ekoteroristy a pak to může fungovat. jinak jsem to vyhozené peníze.

Thom
Host
Thom

Stát a všichni z 90% podporují silniční dopravu, to už jsme si všimli dávno… všude jen info o investicích do dálnic, Ťuk se chlubí obchvaty, dálnicemi … všude jen zprávy o stavu na silnicích, nic jiného lidi, média nezajímá. A to i přesto, že hromadná doprava přepraví ve výsledku mnohem více lidí než IAD. Lezeme do zádele automobilové lobby.

Michal
Host
Michal

Vám asi straší ve věži. Kolik lidí a zboží po těch silnicích jezdí jste si asi nevšiml – mnohonásobně víc.
Že vy jste důchodce nebo režijkář (nebo obojí) neznamená, že se kvůli tomu bude zavádět všeobecná vlaková povinnost…

Radek Janata
Host
Radek Janata

Zemědělství je strategický obor. Jíst se musí. A tak není strategické nechat zemědělce zkrachovat, protože bylo jeden rok sucho, abychom pak byli závislí na dovozu.

Kdežto lodní doprava má mnoho subsititutů. A lepších. Například dopravu železniční.

Michal...
Host
Michal...

Tak mozna az zase nase ceske sikovne rucicky vyrobi nejakou turbinu, generator ci zasobnik, ktery nekde jinde nedokazi vyrobit a on jim tu zustane, protoze bez vodni dopravy ho k zakaznikovi nedostanou, tak jim reknete, ze tu maji spoustu jinych moznosti prepravy…

Michal
Host
Michal

Přesně tak, to je důvod proč investovat stamiliony až miliardy do nějakých obskurních kanálů, mít nedostavěnou dálniční síť a jezdit v 810 a béčkách.
Co kdybyste založili soukromou akciovku a podobné nápady si zafinancovali sami? Aspoň si v tom Excelu uvědomíte, jakou hovadinu doporučujete.

Člověk
Host
Člověk

Odškodňování za sucho? To je zvrácenost, je snad ZOO odškodňovaná za to, že prší? Zahrádkář za to, že mu kvůli suchu uvadly kytky? Stát by neměl garantovat, respektive odškodňovat za něco, co neovlivní..

Pavel
Host
Pavel

Nemá být v nadpise PERE … než bere?

Jan Šindelář
Admin

Nemá, brát se za někoho (něco) znamená zastávat se ho, podporovat, pomáhat …

Michal
Host
Michal

Jako daňový poplatník bych Vám nedal ani korunu. Není důvod předpokládat, že situace se suchem a splavností bude někdy v blízké budoucnosti o mnoho lepší. A ať mi nikdo nevykládá, že se to stavbou nějakého jezu zlepší. Kde nic není (voda), ani smrt nebere. Takže než Vás dotovat jeden rok 8 měsíců a druhý 6 měsíců, bylo by lepší, aby jste podnikali jinde nebo v jiném oboru. Lodní doprava v ČR má podstatě zanedbatelnou úlohu, důležitá je maximálně pro kusovou dopravu nadrozměrů. Ty peníze by se měly investovat spíše do zkapacitnění železnice směrem do D. Srovnávání se zemědělci beru jako… Číst vice »

Michal...
Host
Michal...

No vidite ja bych zas nedal ani korunu zemedelcum, kteri dostavaji at je sucho, mokro, teplo ci zima… Mozna si ten clanek zkuste precist jeste jednou, treba z toho pochopite tu hlavni pointu a to nejsou dotace, ale to ze ministerstvo dopravy ve smeru k rozvijeni a starani se o vsechny mody dopravy jeden naprosto ignoruje…

Radek Janata
Host
Radek Janata

Opravdu nevím, proč by ministerstvo mělo podporovat „všechny mody dopravy“. Podporuje nějak třeba motorkáře? Nebo lyžarské vleky?

Podporovat by se měly ty, které jsou nějakém způsobem do budoucna strategické, ekologické, zkrátka lepší než ostatní. A to se obávám, že v českém prostředí vodní doprava fakt není.

Michal...
Host
Michal...

Treba protoze to je jeho praci? Treba take proto, ze v urcitych chvilich to muze byt dalsi mod dopravy, ktery ma vliv na cenu prepravy i v ostatnich dopravnich modech? Ci take v ramci podpory naseho prumyslu diky preprave investicnich celku? Vam prijde normalni, ze se ministerstvo bije v ramci minimalnich mezd pouze o kamiony?

Sandokan
Host
Sandokan

Pokud MD nepodporuje ulet v podobe vodni dopravy, tak je to proto, ze je nepouzitela pro rychlou prepravu osob, na rozdil od zeleznic a silnic.
Smysl ma u nas jedine tak podpora vodackeho sportu v podobe uprav nebezpecnych jezu pro kanoe ci rafty.
Jestli si nekdo u nas chce hrat na kapitana Korkorana a chce prevazet vetsi objem zbozi, necht vyrazi na more.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Až bude v ČR potřeba dopravovat opravdu často skutečně velké množství nadrozměrného nebo těžkého zboží ve směru PO PROUDU LABE, pak bude mít smysl se o jeho adekvátním splavnění bavit – do té doby je to jen plýtvání financemi za chiméru: i energetika ostatně už v minulosti brzy pochopila, že plavit uhlí proti proudu do Chvaletic je zhůvěřilost …

Partneři



CSCARGO