Názory Vodní doprava Zprávy

Rejdař Hradský: Bez kvalitní vodní cesty budeme jen montovnou

Loď s nadrozměrným nákladem. Autor: EVD-Sped.
Loď s nadrozměrným nákladem. Autor: EVD-Sped.

Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků z nejrůznějších dopravních oborů. Jednatel a spolumajitel nákladního rejdařství EVD – Sped. Lukáš Hradský tvrdí, že špatná splavnost Labe posílá českou říční flotilu do propadliště dějin. A brzdí i českou produktivitu.

Blíží se volby a politici opět hýří různými nápady a sliby. Je ovšem škoda, že pouze pan prezident Miloš Zeman chápe strategickou důležitost labské vodní cesty. Propaguje vodní cesty při mnoha příležitostech a například při návštěvě Ústeckého kraje dne 3. října prohlásil, že na Labi je 24 zařízení, která stojí naprosto bez užitku a neplní svoji funkci, protože není hotov jez u Děčína a zdymadlo u Přelouče. A má pravdu.

Politici a média masírují veřejnost, jak je třeba zvýšit produktivitu naší práce a tím zvyšovat mzdy. Tajemství produktivity přitom nespočívá v tom, zda někdo za hodinu vyrobí jeden a nebo dva výrobky, ale zejména v tom, za kolik se daný výrobek podaří prodat. Linky ve Škodě Auto zřejmě vyrobí stejně a nebo i více aut než VW v Německu za stejný čas. Tedy jde o to, zda se zboží vyrobené v České republice neoznačí Made in Germany a nevyveze dále do světa. Pak se přidaná hodnota a produktivita práce projeví v Německu a ne v České republice.

Po vodní cestě na Labi, když není zrovna sucho (v letošním suchém roce se zatím řeka nedala zcela využít již pět měsíců a zbytek byl velmi omezený, roky 2015 a 2016 na tom byly stejně), se stále vozí řada výrobků, které naši výrobci prodávají mimo Německo. Prodávají je tedy s vysokou přidanou hodnotou a určitě se tak nemalou měrou podílejí na zvyšování produktivity práce v České republice. Bez přístupu k námořním přístavům po kvalitní vodní cestě přitom čelí mnoha problémům, nedodávají své výrobky včas, platí penále, přicházejí o další zakázky, kazí si jinak dobré renomé a nebo s vysokými vícenáklady vozí své výrobky přes Bratislavu.

Česká republika byla a stále je průmyslovou zemí. A pravděpodobně ještě dlouho bude. Nikdy nebude asi možné vše vytisknout na 3D tiskárnách (a i ty bude muset někdo vyrábět), a všichni asi nebudeme živí vymýšlením programů a aplikací ve virtuálním světě. Je s podivem, že si jen pan prezident uvědomuje, že cestou ke zvyšování prosperity je vývoz naší produkce přímo konečnému spotřebiteli. A že je k tomu potřeba i vodní cesta. Vodní cesta je jedinou garantovanou bezplatnou cestou pro přepravu do námořních přístavů.

Zatím zde stále přežívá i zbytek českých rejdařů, kteří dané produkty mohou odvézt. Možná je ale cílem likvidace dalšího dílku z koláče soběstačnosti ČR a zvýšení závislosti na státech tvrdého jádra EU.

Jestliže nemá být ČR jen montovnou, musí mít vedle dálnic a železničních koridorů i kvalitní vodní cesty. V případě vodní dopravy ale vše spěje ke smutnému konci. Jednoho dne možná budeme jen vzpomínat, že ČR kdysi měla jednu z největších flotil říčních lodí v Evropě, stejně tak, jako dnes mnozí vzpomínají na českou námořní flotilu. Stejně jako vzpomínáme jak chutnal dříve párek, cola, salám, chléb, rajče atd…..

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jančurobijci
Host
jančurobijci

To myslí vářně ??! My tu dálniční síť ani rychlou železniční zdaleka dostavěnou nemáme, přitom dálnice z HK do Mohelnice evidentně chybí více než 20 let a to se ještě zdaleka nezačlo stavět…. Ještě bych chápal co do potřebnosti, zajistit lépe splavnost Labe. Ale to co podporuje Zeman, je jeden obrovský tunel na vysání neskutečných peněz (a mnohde i vody). Přitom by klidně zlikvidoval dost velké území…Blijící smailík.. Že jsme montovna je sice pravda. Ale zajímaloo by mě, alespoň třeba dva KONKRÉTNÍ příklady, jak pomůže nějaká draze vylepšená vodní cesta v ČR, aby tomu tolik nebylo??? Cca kolik měsíců v… Číst vice »

JOHNNY
Host
JOHNNY

Je to stavba minimalne na sto let – jako každý velky infrastrukturni projekt – a HLAVNE – tenhle projekt by nas propojil pristavy na Dunaji a Cernym morem s pristavy na Odre a Baltskym morem a s pristavy na Labi a morsymi pristavy na mori severni Evropy vcetne Skandinavie – STALA BY SE Z NAS VELMI STRATEGICKA RICNI KRIZOVATKA/SPOJKA V EVROPE!!! a stim by krome vzniku spousty pracovni mist navazanych na samotnou vodni doravu taky vyrazne vzrostl strategicky vyznam Ceske republiky !!! Takze urcite postavit, urcite nesetrit a hlavne NEpoddimenzovat !!!!

Josef Molk
Host
Josef Molk

Názor a přání českého rejdaře,klidně se může s lodičkami prohánět po Česku,ale daleko větší část Labe je v Německu a tam toto zbožné přání nesdílejí.

Josef Novák
Host
Josef Novák

Dobrý den, naprosto vážně. V Německých továrnách se udřeme ke smrti, a dostaneme peníze jen na pouhou reprodukci nových dělníků. Věškerá přidaná hodnota zůstává majitelům v Německu. Již 25 let jsme nenápadně tlačeni do role podřízené kolonie. ( jak rád zdůrazňuje náš pan ministr Hermann.!!!!) Heslo presidenta Tomáše Garrigua Masaryka: Národ, jenž ztratí přímý přístup k moři, skončí nakonec jako stádo žab, nenávistně na sebe kvákajících v obecním rybníce !!! President Masaryk na návštěvě v Výzkumném ústavu vodohospodářském – roku 1933 + článek o inženýru Liboru Zárubovi – tyto si určitě přečtěte, stojí za to. Stránky 34 a dál. Naše… Číst vice »

Partneři



CSCARGO