RegioSprinter na odpis. AŽD přišla o jednotku po srážce s nákladním autem

Zničený RegioSprinter na Švestkové dráze. Pramen: AŽD PrahaZničený RegioSprinter na Švestkové dráze. Pramen: AŽD Praha

Podle prvotního šetření je motorová jednotka neopravitelná.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gogo

Ať to dají do AAAauto, za pár dní to bude v nabídce nebourané po nekouřícím německém důchodci.

Jirka

Podobnou nehodu měl City Elefant 471 052, také byl rozpáraný a po roce jezdí, tak to asi opravit jde.

Jerry

Elefant je úplně jiný typ konstrukce.

none

Opravit jde vsechno. Zalezi ovsem na cene a tak na smyslu te opravy.

Jaromír

Škoda půjde asi za pojišťovnou z povinného ručení automobilu. Otázka je, jestli to pokryje náklady na další jednotku. Docela by mě zajímalo, jestli existuje „povinné ručení“ a havarijní pojištění pro vlaky a vůbec všechny stroje na železnici. Pokud ano, jak moc to dopravci využívají. Zákon jim to pravděpodobně neukládá. Nevím, zda taková statistika vůbec existuje. Vzpomínám si na Pendolino po nehodě u Bohumína, které podle článku pojištěné nebylo.

Fliczek

Nemám konkrétní informace, ale všeobecně pojišťovny nemají tyhle rizikové a velkonákladové věci rády. Buď to nepojistí, nebo napálí přemrštěné ceny. Problémy bývají už u běžných pojistek na blbost drážních zaměstnanců. 🙄😅

T448

„Povinné ručení“ existuje. Jedná se o pojištění odpovědnosti dopravce. A je povinné.
„Havarijní pojištění“ povinné není. Je to čistě na uvážení dopravce, zda se mu vyplatí platit poměrně vysoké pojistné. A zásadním problémem těchto pojistek je vysoká spoluúčast (řádově stovky tisíc Kč). Takže uplatníte jen opravdu zásadní škody. Následky srážky s jelenem, odstranění grafitti apod. platíte vesele ze svého.

Václav

U kolejových vozidel se na odpovědnost nepojišťují jednotlivé stroje, ale pojištění odpovědnosti musí mít dopravní firma jako celek. Minimální parametry pojištění jsou stanovené právními předpisy.

X 1

Pojištěné bývá nová technika, která je pořízena na leasing či úvěr.
Ostatní nikoliv.

Apollo 17

„Povinné ručení“ musí mít dopravce na železnici. Z toho se platí škody, které způsobí jiným organizacím. „Havarijní pojištění“ ČD nemají, takže Pendolíno v Bohumíně pojišťovna neplatí.

Jan

Tak je otázka, co považujete za škodu.
Škodu bude chtít pojišťovna uhrát na to, za kolik by dopravce za jednotku dostal, kdyby jí chtěl prodat.
Majitel bude škodu uvažovat jako všechny náklady, které mu vzniknou, aby věci uvedl do původního stavu. Tedy náklady, které musí vynaložit na nákup homologované jednotky stejných parametrů, uvedení ji minimálně do stavu, (od laku až po infosystém) jako byla předchozí, výcvik strojvůdců na nové vozidlo až po provoz náhradní soupravy, pokuty objednavateli a ztrátu reputace tím, že vysílá nedostatečné vozidlo.

Jerry

Ani jedno Pendolino není pojištěné a ani většina lokomotiv, provozovaných ČD. Je to taková raketa, že by to shodilo ČD do brutální ztráty a možná i do bankrotu. Nevyplatí se to.

Ivan_pha

Ano, ČD nemají pojištěné loko, nevyplatí se to. Většina nehod je na přejezdu, čili není viník ČD a proto o jde z pojištění viníka.

Radek

Co ti kamioňáci mají proti vlakům,že jim pořád vjíždí do cesty.Nebo se to zase svede na špatný přejezd?

Bobek

Na špatné čtení.

Jiří Kocurek

Pokud máš informace, že to byl úmysl, tak je sděl policii.

Jiří Kocurek

… a bacha na křivou výpověď, to je úmyslný trestný čin.

Igor Mauricio

Ale prosim vas. Za vse preci muzou kamiony – tedy nikdy nejde o krivou vypoved.

Jerry

Nerozpoznat kamion od sklápěčky, to snad ani nejde, nebo jo?

Jan

Asi by bylo naivní očekávat, že pojišťovna bude mít pro poškozeného náhradní vozidlo.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Však on si Zdenda pořídí nový. Ostatně, všichni se mu na to složíme.

Tom

Dej si facku…..

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Jé, ahoj Tome. Zdravím do Záběhlic! Klíčenku?

Honza

Tohle bylo ze slabšího soudku

Jiří Kocurek

Naštěstí do dopadlo blbě jenom pro vlak a nejsou zranění.

Moza14

Dle idnes.cz je zraněno jedno dítě.

Honza

Zde v článku: “Byly zraněny dvě osoby.” Tak snad nic vážného.

Mykola

Je to škoda hlavně pro dopravce a cestující přijít o solidní vozidlo. A já se dnes poučil,že se to mu říká Regio Sprinter. Do teď to ve mě vzbuzovalo dojem,že se to jmenuje Regio Swinger 😁

Bartol

RegioSwinger je DB612

Mykola

Děkuji za info. Mě ty anglické názvy všeho prostě vadí.

Fsp

to by byla ovšem šéfovina, mít ho na Švestkový dráze 🙂

Avlaky

Nedalo by se poškozené části prohodit s tím sprinterem od GW trainu, který vyřadil par let zpět?

noerf

Možná, ale předpokládám, že jej GWTR již odeslal na věčnost.

T448

To by teoreticky šlo v situaci, kdy by každá z havarovaných jednotek měla poškozený jen ten krajní článek. Třeba po dvou čelních srážkách. Ale tady to odnesl bok všech článků.

Jinak samozřejmě všechno je opravitelné, i toto. Ale jde o to, že cena opravy převýší zůstatkovou cenu vozidla, tudíž je docela nesmysl se do toho pouštět.

pragmatik

Pokud nelze vůbec nebo relativně snadno sehnat nějakou adekvátní náhradu, tak ani vysoká cena opravy nemusí být úplně nepřekročitelnou překážkou

Vesper

Tak záleží co znamená „nevyplatí se“. Třeba RS1 se podle mně vyplatí opravit vždy, jednoduše proto že nové vozidlo téhle velikosti už neseženete.

Rudolf Tuček

Když je oprava řešitelná jen výrobou nové skříně, tak je to neopravitelné. Viz vozidla řady 471.

Jan

Ona je škoda, že poškozený nemá nezpochybnitelné právo na věčnou náhradu škody. Momentálně se pojišťovna rozhoduje mezi zaplacením peněz za zbytkovou hodnotu a opravou. Kdyby seusela rozhodovat mezi nákupem v jednotky v minimálně stejném stavu (která za onu zbytkovou cenu vůbec nemusí být k dispozici, tj tržní cena je úplně někde jinde) a opravou, asi by to bylo úplně o něčem jiném.

Ladislav

RS1 je trošku jiné konstrukce je více vyztužená.

Vojtěch Suchan

No hlavně je víc, než dvakrát tužší (je to 1500kN těžké kolejové vozidlo a ne 600kN LNT podle starých německých norem) a mnohem jednodušší. Jsou to jen posvařované profily, ne hliníkové sendviče.

Fsp

Do švestek

Petr Jetelina

Naštěstí 810 je dost.

Rychloběžka

To teda opravdu jo. Dnes jsem osobně viděl 810 141 narvaný lidmi až po schůdky, která zaskočila za tento poškozený Sprinter.

hsnm

Alespoň jsou schopni v reálném čase zajistit náhradní vozidlo. RJ ve stejném kraji řeší poruchy odřeknutím spje bez náhrady (většinou).

pragmatik

Zálohy má AŽD deponované právě v Lovosicích.

Ladislav

V Sulejovicích na vlečce do bývalé fruty.

tarten

A teď se dají i snadno koupit.

mcerny_ta

Nasadil bych tu autonomní, ta má před sebou velkou budoucnost…

Xaver

Nejsem expert, ale dle fotek mi to poškození přijde relativně drobný. Kvůli trochu promáčklým plechům a vyskleným oknům vyřazovat celý vlak?

honza.cekal

Taky jsem měl ten dojem, ale asi protože jsou narušené ty sloupky…

Paolo

nosni casti ramu jsou problem,oprava je pravdepodobne nerentabilni a vuz se stane mozna zdrojem nahr. dilu.

SaulGoodman

Právě proto, že nejste expert, jste zřejmě došel k jinému závěru než ti, kdo experti jsou. Také nejsem expert, ale z fotky exteriéru asi na první pohled nepoznáte třeba zdeformované nosné části konstrukce…

Fsp

Jak je to vlastně s opravama takový jednotky po nehodě? Musí to na nějakou „technickou“? Musí to odsouhlasit výrobce (který již samostatně nexistuje)?

Air Traveller

Když mi před časem nějaký matlák v nákladáku (velikosti nekde mezi ávií a 1203) na silnici najel zezadu do auta, bo se lepil a nedobrzdil, tak na první pohled to vypadalo tak, ze autu nic není … jenom promáčklý a odřený nárazník. člověk by si i řekl, že to vlastně nemusí do servisu. při podrobnejsi prohlídce se nicméně ukázalo, že celý auto je ohnutý do oblouku, a to tak, že kufr nešlo otvírat a zavírat. tím nechci nijak hodnotit, jestli se ten vlak musí sešrotovat, nebo ne (nejspíš ano, když to říkají), ale to, že jakýkoli podobný závěry vynášený na… Číst vice »

Jan T.

Jedna věc je neopravitelnost, druhá jestli se oprava vyplatí. U starších vozidel je to otázka nízké hodnoty celého vozidla i když opravitelné je, takže to pojišťovna odepíše celé.

ante

Pokud je vozidlo opravitelné a vy jej opravit chcete, nemá pojišťovna co mudrovat nad rentabilitou, ale opravu vám proplatit musí, a to i nad rámec jejich takzvané zůstatkové hodnoty. Existují na to precedentní rozsudky na což je obvykle stačí upozornit a přijdou náhle k rozumu.

(Testováno na živých lidech)

Fsp

Ovšem max 30% nad obvyklou cenou. Pokud snad myslíte 25 Cdo 2651/2021

ante

Ano, jistě.

Jan

Teoreticky můžete po viníkovi pozadovat věcnou náhradu škody. A je na něm jestli to udělá uvedením do původního stavu nebo nákupem stejné jednotky minimálně ve stejném stavu, jako byla ta původní + dodělání úprav, co tam byly. Pojišťovna do toho jaksi nemá co kecat. Škodu způsobil viník a ten ji má nahradit. Až potom mu to má proplatit pojišťovna. To , že se to bere zjednodušeně a poškozený jedná s pojišťovnou je jen jeho dobrá vůle.

Fsp

Druhá část je sice pravda, první část nesmysl.
Viz § 2969 NOZ

Olda

Tedy jestli se vám lepilo na záda něco jako 1203, tak buď máte Trabanta, nebo jste musel jet teda fakt hooodně pomalu 🙁 a třeba už příště nebudete brzdit provoz 🙂

Air Traveller

aaa, expert promluvil 😀

bohuzel cca tak na urovni predrecnika.

Milan

zjevně nechápete psaný text „VELIKOSTI nekde mezi ávií a 1203″“ = NEPÍŠE SE TAM O KONKRÉTNÍM TYPU, STÁŘÍ A SÍLE MOTORU DANÉHO VOZIDLA!

Ivan

Bohužel to asi nebudou jen promáčklé plechy a vysklené okna, jak se na první pohled zdá.

Michal Bartoníček

V jednom máte pravdu. Expert nejste. Tak nechte skutečné experty, kteří vlak opravdu viděli, pracovat a domněnky z fotek si nechte pro sebe. 🙂

Xaver

Z dovolením vám vaší lehce arogantní prosbě nevyhovím 😉

Michal Bartoníček

Tak se pak nedivte těm reakcím, když se vyjadřujete takhle. 😉

Jiří Kocurek

Ta svislá žebra jsou nosná a vypadají prohnutá, možná i přeražená. A je to hliník. Otázkou je, jestli se takový díl ještě vyrábí.

BND 30

Tak jestli je to hliník, tak tím je to jasné, že oprava je téměř vyloučená.

Fsp

a pak že budoucnost patří aluminiu

tarten

Aluminiu patří budoucnost, ne přítomnost. Pořád.

fous55

Ano. To říkali už bolševici: „Dnes za peníze, zítra zadarmo.“ Bohužel je pořád „Dnes“.

MPE

Regiosprintery obecne trpely nevelkou konstrukcni pevnosti skrine. V Dansku si jeden prakticky uplne novy „tukli“ pri posunu tak, ze jej museli vyradit – prestoze na prvni pohled bylo poskozeni minimalni…

Vojtěch Suchan

Problém RegioSprintera/RVT a všech hliníkových vozidel (a RVT je částečně dokonce z kompozitu s polyuretanem) je to, že je to neopravitelné – nedá se to svařovat, protože se to buď kroutí, nebo zničíte ten materiál uvnitř sendviče. Takováhle amputace sloupků je pro RVT konečná, stejně jako u ostatních vozidel celkem opravitelná poškození skříně – třeba vůz GW po nehodě u Křemže.

Martin

Ať to dají do autobazaru a za měsíc to mají jako nový i stojany km to bude mít 😉

kubisek

Za měsíc v ačkách, první majitel, garážované….

Marana_CZE

Po strojvůdci DB z Německa! Skoro s tím nejezdil, protože pořád stávkoval…

Kowalski

Tenhle byl dobrej! 😀

Jiří Kocurek

Jen se tomu trošku nesouměrně ojíždějí pneu, je to vidět po 2.000 km, tak jsme dali nové…