RegioSprinter na odpis. AŽD přišla o jednotku po srážce s nákladním autem
Zničený RegioSprinter na Švestkové dráze. Pramen: AŽD Praha
Podle prvotního šetření je motorová jednotka neopravitelná.
Podle prvotního šetření je motorová jednotka neopravitelná.
Ať to dají do AAAauto, za pár dní to bude v nabídce nebourané po nekouřícím německém důchodci.
Podobnou nehodu měl City Elefant 471 052, také byl rozpáraný a po roce jezdí, tak to asi opravit jde.
Elefant je úplně jiný typ konstrukce.
Opravit jde vsechno. Zalezi ovsem na cene a tak na smyslu te opravy.
Škoda půjde asi za pojišťovnou z povinného ručení automobilu. Otázka je, jestli to pokryje náklady na další jednotku. Docela by mě zajímalo, jestli existuje „povinné ručení“ a havarijní pojištění pro vlaky a vůbec všechny stroje na železnici. Pokud ano, jak moc to dopravci využívají. Zákon jim to pravděpodobně neukládá. Nevím, zda taková statistika vůbec existuje. Vzpomínám si na Pendolino po nehodě u Bohumína, které podle článku pojištěné nebylo.
Nemám konkrétní informace, ale všeobecně pojišťovny nemají tyhle rizikové a velkonákladové věci rády. Buď to nepojistí, nebo napálí přemrštěné ceny. Problémy bývají už u běžných pojistek na blbost drážních zaměstnanců. 🙄😅
„Povinné ručení“ existuje. Jedná se o pojištění odpovědnosti dopravce. A je povinné.
„Havarijní pojištění“ povinné není. Je to čistě na uvážení dopravce, zda se mu vyplatí platit poměrně vysoké pojistné. A zásadním problémem těchto pojistek je vysoká spoluúčast (řádově stovky tisíc Kč). Takže uplatníte jen opravdu zásadní škody. Následky srážky s jelenem, odstranění grafitti apod. platíte vesele ze svého.
U kolejových vozidel se na odpovědnost nepojišťují jednotlivé stroje, ale pojištění odpovědnosti musí mít dopravní firma jako celek. Minimální parametry pojištění jsou stanovené právními předpisy.
Pojištěné bývá nová technika, která je pořízena na leasing či úvěr.
Ostatní nikoliv.
„Povinné ručení“ musí mít dopravce na železnici. Z toho se platí škody, které způsobí jiným organizacím. „Havarijní pojištění“ ČD nemají, takže Pendolíno v Bohumíně pojišťovna neplatí.
Tak je otázka, co považujete za škodu.
Škodu bude chtít pojišťovna uhrát na to, za kolik by dopravce za jednotku dostal, kdyby jí chtěl prodat.
Majitel bude škodu uvažovat jako všechny náklady, které mu vzniknou, aby věci uvedl do původního stavu. Tedy náklady, které musí vynaložit na nákup homologované jednotky stejných parametrů, uvedení ji minimálně do stavu, (od laku až po infosystém) jako byla předchozí, výcvik strojvůdců na nové vozidlo až po provoz náhradní soupravy, pokuty objednavateli a ztrátu reputace tím, že vysílá nedostatečné vozidlo.
Ani jedno Pendolino není pojištěné a ani většina lokomotiv, provozovaných ČD. Je to taková raketa, že by to shodilo ČD do brutální ztráty a možná i do bankrotu. Nevyplatí se to.
Ano, ČD nemají pojištěné loko, nevyplatí se to. Většina nehod je na přejezdu, čili není viník ČD a proto o jde z pojištění viníka.
Co ti kamioňáci mají proti vlakům,že jim pořád vjíždí do cesty.Nebo se to zase svede na špatný přejezd?
Na špatné čtení.
Pokud máš informace, že to byl úmysl, tak je sděl policii.
… a bacha na křivou výpověď, to je úmyslný trestný čin.
Ale prosim vas. Za vse preci muzou kamiony – tedy nikdy nejde o krivou vypoved.
Nerozpoznat kamion od sklápěčky, to snad ani nejde, nebo jo?
Asi by bylo naivní očekávat, že pojišťovna bude mít pro poškozeného náhradní vozidlo.
Však on si Zdenda pořídí nový. Ostatně, všichni se mu na to složíme.
Dej si facku…..
Jé, ahoj Tome. Zdravím do Záběhlic! Klíčenku?
Tohle bylo ze slabšího soudku
Naštěstí do dopadlo blbě jenom pro vlak a nejsou zranění.
Dle idnes.cz je zraněno jedno dítě.
Zde v článku: “Byly zraněny dvě osoby.” Tak snad nic vážného.
Je to škoda hlavně pro dopravce a cestující přijít o solidní vozidlo. A já se dnes poučil,že se to mu říká Regio Sprinter. Do teď to ve mě vzbuzovalo dojem,že se to jmenuje Regio Swinger 😁
RegioSwinger je DB612
Děkuji za info. Mě ty anglické názvy všeho prostě vadí.
to by byla ovšem šéfovina, mít ho na Švestkový dráze 🙂
Nedalo by se poškozené části prohodit s tím sprinterem od GW trainu, který vyřadil par let zpět?
Možná, ale předpokládám, že jej GWTR již odeslal na věčnost.
To by teoreticky šlo v situaci, kdy by každá z havarovaných jednotek měla poškozený jen ten krajní článek. Třeba po dvou čelních srážkách. Ale tady to odnesl bok všech článků.
Jinak samozřejmě všechno je opravitelné, i toto. Ale jde o to, že cena opravy převýší zůstatkovou cenu vozidla, tudíž je docela nesmysl se do toho pouštět.
Pokud nelze vůbec nebo relativně snadno sehnat nějakou adekvátní náhradu, tak ani vysoká cena opravy nemusí být úplně nepřekročitelnou překážkou
Tak záleží co znamená „nevyplatí se“. Třeba RS1 se podle mně vyplatí opravit vždy, jednoduše proto že nové vozidlo téhle velikosti už neseženete.
Když je oprava řešitelná jen výrobou nové skříně, tak je to neopravitelné. Viz vozidla řady 471.
Ona je škoda, že poškozený nemá nezpochybnitelné právo na věčnou náhradu škody. Momentálně se pojišťovna rozhoduje mezi zaplacením peněz za zbytkovou hodnotu a opravou. Kdyby seusela rozhodovat mezi nákupem v jednotky v minimálně stejném stavu (která za onu zbytkovou cenu vůbec nemusí být k dispozici, tj tržní cena je úplně někde jinde) a opravou, asi by to bylo úplně o něčem jiném.
RS1 je trošku jiné konstrukce je více vyztužená.
No hlavně je víc, než dvakrát tužší (je to 1500kN těžké kolejové vozidlo a ne 600kN LNT podle starých německých norem) a mnohem jednodušší. Jsou to jen posvařované profily, ne hliníkové sendviče.
Do švestek
Naštěstí 810 je dost.
To teda opravdu jo. Dnes jsem osobně viděl 810 141 narvaný lidmi až po schůdky, která zaskočila za tento poškozený Sprinter.
Alespoň jsou schopni v reálném čase zajistit náhradní vozidlo. RJ ve stejném kraji řeší poruchy odřeknutím spje bez náhrady (většinou).
Zálohy má AŽD deponované právě v Lovosicích.
V Sulejovicích na vlečce do bývalé fruty.
A teď se dají i snadno koupit.
Nasadil bych tu autonomní, ta má před sebou velkou budoucnost…
Nejsem expert, ale dle fotek mi to poškození přijde relativně drobný. Kvůli trochu promáčklým plechům a vyskleným oknům vyřazovat celý vlak?
Taky jsem měl ten dojem, ale asi protože jsou narušené ty sloupky…
nosni casti ramu jsou problem,oprava je pravdepodobne nerentabilni a vuz se stane mozna zdrojem nahr. dilu.
Právě proto, že nejste expert, jste zřejmě došel k jinému závěru než ti, kdo experti jsou. Také nejsem expert, ale z fotky exteriéru asi na první pohled nepoznáte třeba zdeformované nosné části konstrukce…
Jak je to vlastně s opravama takový jednotky po nehodě? Musí to na nějakou „technickou“? Musí to odsouhlasit výrobce (který již samostatně nexistuje)?
Když mi před časem nějaký matlák v nákladáku (velikosti nekde mezi ávií a 1203) na silnici najel zezadu do auta, bo se lepil a nedobrzdil, tak na první pohled to vypadalo tak, ze autu nic není … jenom promáčklý a odřený nárazník. člověk by si i řekl, že to vlastně nemusí do servisu. při podrobnejsi prohlídce se nicméně ukázalo, že celý auto je ohnutý do oblouku, a to tak, že kufr nešlo otvírat a zavírat. tím nechci nijak hodnotit, jestli se ten vlak musí sešrotovat, nebo ne (nejspíš ano, když to říkají), ale to, že jakýkoli podobný závěry vynášený na… Číst vice »
Jedna věc je neopravitelnost, druhá jestli se oprava vyplatí. U starších vozidel je to otázka nízké hodnoty celého vozidla i když opravitelné je, takže to pojišťovna odepíše celé.
Pokud je vozidlo opravitelné a vy jej opravit chcete, nemá pojišťovna co mudrovat nad rentabilitou, ale opravu vám proplatit musí, a to i nad rámec jejich takzvané zůstatkové hodnoty. Existují na to precedentní rozsudky na což je obvykle stačí upozornit a přijdou náhle k rozumu.
(Testováno na živých lidech)
Ovšem max 30% nad obvyklou cenou. Pokud snad myslíte 25 Cdo 2651/2021
Ano, jistě.
Teoreticky můžete po viníkovi pozadovat věcnou náhradu škody. A je na něm jestli to udělá uvedením do původního stavu nebo nákupem stejné jednotky minimálně ve stejném stavu, jako byla ta původní + dodělání úprav, co tam byly. Pojišťovna do toho jaksi nemá co kecat. Škodu způsobil viník a ten ji má nahradit. Až potom mu to má proplatit pojišťovna. To , že se to bere zjednodušeně a poškozený jedná s pojišťovnou je jen jeho dobrá vůle.
Druhá část je sice pravda, první část nesmysl.
Viz § 2969 NOZ
Tedy jestli se vám lepilo na záda něco jako 1203, tak buď máte Trabanta, nebo jste musel jet teda fakt hooodně pomalu 🙁 a třeba už příště nebudete brzdit provoz 🙂
aaa, expert promluvil 😀
bohuzel cca tak na urovni predrecnika.
zjevně nechápete psaný text „VELIKOSTI nekde mezi ávií a 1203″“ = NEPÍŠE SE TAM O KONKRÉTNÍM TYPU, STÁŘÍ A SÍLE MOTORU DANÉHO VOZIDLA!
Bohužel to asi nebudou jen promáčklé plechy a vysklené okna, jak se na první pohled zdá.
V jednom máte pravdu. Expert nejste. Tak nechte skutečné experty, kteří vlak opravdu viděli, pracovat a domněnky z fotek si nechte pro sebe. 🙂
Z dovolením vám vaší lehce arogantní prosbě nevyhovím 😉
Tak se pak nedivte těm reakcím, když se vyjadřujete takhle. 😉
Ta svislá žebra jsou nosná a vypadají prohnutá, možná i přeražená. A je to hliník. Otázkou je, jestli se takový díl ještě vyrábí.
Tak jestli je to hliník, tak tím je to jasné, že oprava je téměř vyloučená.
a pak že budoucnost patří aluminiu
Aluminiu patří budoucnost, ne přítomnost. Pořád.
Ano. To říkali už bolševici: „Dnes za peníze, zítra zadarmo.“ Bohužel je pořád „Dnes“.
Regiosprintery obecne trpely nevelkou konstrukcni pevnosti skrine. V Dansku si jeden prakticky uplne novy „tukli“ pri posunu tak, ze jej museli vyradit – prestoze na prvni pohled bylo poskozeni minimalni…
Problém RegioSprintera/RVT a všech hliníkových vozidel (a RVT je částečně dokonce z kompozitu s polyuretanem) je to, že je to neopravitelné – nedá se to svařovat, protože se to buď kroutí, nebo zničíte ten materiál uvnitř sendviče. Takováhle amputace sloupků je pro RVT konečná, stejně jako u ostatních vozidel celkem opravitelná poškození skříně – třeba vůz GW po nehodě u Křemže.
Ať to dají do autobazaru a za měsíc to mají jako nový i stojany km to bude mít 😉
Za měsíc v ačkách, první majitel, garážované….
Po strojvůdci DB z Německa! Skoro s tím nejezdil, protože pořád stávkoval…
Tenhle byl dobrej! 😀
Jen se tomu trošku nesouměrně ojíždějí pneu, je to vidět po 2.000 km, tak jsme dali nové…