Regionální letiště by měla zůstat pro krizové situace, míní Petr Pavel

Už historický snímek karlovarského letiště, kde vedle sebe stály letadla již zkrachovalých Central Connect Airlines a ČSA. Foto: Letiště Karlovy VaryUž historický snímek karlovarského letiště, kde vedle sebe stály letadla již zkrachovalých Central Connect Airlines a ČSA. Foto: Letiště Karlovy Vary

Nová letiště se už těžko podaří postavit, míní zvolený prezident.

87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
nekdo

naprostý souhlas. i když máme dobré a kvalitní letiště s vyhovujícími letovými pořádky a výbornou dostupností, ať už ve Vídni, Mnichově, Berlíně, nebo třeba i Vratislavi, Katovicích nebo Krakově, tak to pražské regionální letiště si nechme. Je to takový milý skanzen. Byl jsem to tam i ukázat dětem.

XP3

…a opět to naše sebemrskačství. Soused má trávu vždycky zelenější…

Josef

No to je teda něco. Chudáci děti, že jste nevzal Mnichov, Frankfurt? (cestou je vzít do muzea, snad víte kam?) A nechápu proč? Děcka byly na Ruzyni nespokojený? Nebo taťka chtěl fotit víc a ještě víc mašin?

nekdo

ve FRA a MUC občas přestupujeme, takže to vůbec nestojí za nějaký zvláštní výlet s dětmi. jelikož má ale PRG poměrně slabou nabídku (jak destinací, tak i letového řádu), mnohem horší dostupnost než třeba VIE, tak jet tam na letiště za účelem odletu nebo příletu nedává moc smysl. tak aspoň ten výlet 😉

o focení mašin jsem někdo něco psal? nebo máte bujnou fantasii?

medvěd

Má pravdu. Nedokážete si představit, kolik razítek je na stavbu letiště potřeba. A kolika lidem vadí hluk. Druhá věc je rentabilita. Když někdo blbými kecy vyžene boháče, tak se nemá divit, že nemá cestující. Holt utrácej jinde.

Apex

Názor pana generála by se dal shrnout do sousloví „slibem nezarmoutíš“, což sice muselo lahodit uším krajských politiků, ale jinak se mi nezdá, že to vyjádření je víc než jen zopakování toho, co mu bylo na jednáních předkládáno. Rozšíření a prodloužení dráhy (a hlavně financování), což byl asi hlavní požadavek/přání při jednáních, je totiž pouze jedním, nikoliv jediným problémem, který by bylo potřeba řešit, aby LKKV mohlo být považováno za plnohodnotné záložní letiště (jakkoliv tento termín je primárně používán ve vztahu k vojenským letištím a docela by mě zajímalo, co tím vlastně generál myslel a která civilní letiště by uváděl… Číst vice »

Petr

Jestli je něčeho v naší republice dostatek, ne-li nadbytek, tak jsou to právě letiště. A na většině z nich není prakticky žádnej provoz. Proto je představa stavby novýho letiště tak absurdní.

Pavel

Doporucuji si znova precist, o cem PP mluvil .

On nemluvil o noce stavbe ted. Ale o tom, ze kdyz si ted vsechna letiste nechame prestavet na tovarni zony, tak nam mohou v budoucnu chybet. Protoze postavit nove letiste je v soucasne dobe razitkove nerelizovatelne.

Gajda

Praha, Brno a Ostrava fungují. Nejde se dívat jen na osobní dopravu, ale i na cargo a vše okolo, jako třeba údržba, lakovna. No pak je to horší – problém třeba ve Varech je ta dráha, která vlastně hodně omezuje šance někoho sem vůbec dostat.

Miloš Zikmund

Korupce, lhaní i mafiánské praktiky.

Za peníze se zabíjí, zrazuje i nenávidí.

Záleží co si lidé nechají líbit, překonají lhostejnost a lenost. Pak je šance na úspěch i lepší život.

ABC

dneska sněží?

Josef

Pane Sura nebyl by k palečku nahoru- dolu ještě otazníček? To pro nás duchem připozdilé, co to nějak nedokáží „pobrat“.

Igor Mauricio

Je tak těžké oslovovat někoho v pátém pádu, když už v českém jazyce tento pád máme? Když pominu, že klasické oslovování prvním pádem bije do očí (o pravidlech českého pravopisu se ani nezmiňuji), tak mě to vždycky zvedne ze židle, když mě někdo osloví prvním pádem – naštěstí mé alter ego má první pád stejný jako pátý…

Josef

OK, omlouvám se vám, že jsem si vzal pana redaktora do huby. Teda spíše do kláves. Ale vážně- to si tady moc v klidu nepočtete bez zvedání ze židle. Já to beru jak to je. Někdo to holt umí lépe, jako vy, někdo hůře. Gramatické okénko zde zatím není otevřeno. Já si zde rád přečtu jakýkoliv rozumný a slušně napsaný názor. I když s vadou v českém pravopise.

Igor Mauricio

To jste se moc netrefil, neboť s panem redaktorem máme vzájemné sympatie tak nějak spíše pod bodem mrazu a důvodem mého sdělení tedy rozhodně není nějaká obhajoba jeho osoby nebo snad pochlebování či „leštění klik“ jeho kanceláře, ale to, že to oslovování prvním pádem, bohužel používané dost často i v oficiální a úřední korespondenci, je prostě nedůstojné pro kohokoliv. Jedna věc je neudělat ve větě čárku nebo zaměnit i/y – to je vizitka autora textu – ale oslovit prvním pádem je nepříjemné i pro toho, komu je text určen.

Ale souhlasím, dost gramatiky.

watslaw

Tak doufám, že to řekne nahlas i v případě letiště Líně.

fischer

Pokud to doopravdy řekl , tak jenom v něčím zájmu. Tak ať se zeptá na na MO ČR , jakou mají koncepci letišť .

Kevin

Pro ty potřeby, co jmenoval, tak úplně stačí, když bude okolní tráva posekána a asfaltová plocha v pořádku – tedy bez děr. To by nemuselo být nic drahého to takto udržet.

BDT

MO to má myslím letišť dostatek. Kbely, Pardubice, Čáslav, Náměšť, Ostrava a mluvilo se o návratu do Přerova.

vostoc

Možná bych ještě podotkl, že v Čechách není moc míst, kde se vůbec dá postavit jiné letiště.

Vilem Baczko

Na Moravě ještě méně

Jiří Kocurek

Možná na Dyji, Nové Mlýny pro hydroplány.

Josef

No nevím co by na to vnoučata Dětí země a spol. Teď je tato lokalita na jejich nástěnce na prvním místě. Co se týče stavby D52.

ABC

v krizových situacích? F-35 tam přistane (a odstartuje)?

Petr S. O.

Kdy jí někdo dovolí přistát, tak proč by nepřistála?

Martas

Nouzově určitě ano. Problém F-35 oproti Gripenu je, že potřebuje dlouhou dráhu. Zatímco Gripenu stačí na přistání do 600m, F-35 potřebuje 2,5 km.

Webster

To je ale z nějakých důvodů doporučená délka dráhy pro základnu, ze které běžně F-35 operuje.. Našel jsem ale, že technicky F-35 stačí na přistání 213 metrů a na vzlet 168 metrů.

Marťas

To bude asi délka pro použití na lodi. Tu stránku jsem taky našel a u Gripenu mají bordel v jednotkách 🙂….. Jinak mi vypadlo Gripen pro vzlet 800m.

Permonik

To je u verze B. 168m je vzlet se skokanským můstkem. A přístani bude asi s pádakem.

Webster

OK a kolik teda má hodnoty verze A?

Permonik

Popravdě, nenašel jsem nikde zatím konkretní hodnoty. Jsou horší než u Gripenu, což deklaruje i Lockheed. Viz příspěvek niže

Martas

Tak to vyřešíme pomocí AI 🙂 ….

Podle informací poskytnutých F-35 Lightning II Joint Program Office, minimální délka runwaye potřebná pro nouzové přistání letadla F35A s typickou přistávací hmotností je přibližně 6000 stop (asi 1829 metrů) na suché runwayi. Tato délka je založena na předpokladu, že letadlo má jeden nefunkční motor, což je běžný nouzový scénář.

Permonik

Což u jednomotorového stroje asi neni bežne přistaní s jedním nefunkčním motorem.

Blume

no, 200m, kor na asfaltu je na pristani kolikrat malo i pro dynamika..

Permonik

7000 feet F-35 je TODA, nikoliv delká přístaní jak uvaděných 600m u Gripenu

Permonik

F-16 má TODA(u) 8000 feet, přístaní 800m, vzlet 1000m, A-10 má vzlet 1200m, přístaní 800m. F-35 by měla operovat ze stejných runway, to má znamena stejné parametry.

Martas

Akorát podle mě tím, že F-35 je o několik tun těžší, tak si myslím, že pro přistání potřebuje víc než F-16 , ale jelikož ty runwaye jsou stavěny i na vzlet, je to v pohodě.

SaulGoodman

Samozřejmě, za předpokladu, že tam nebude nějaká hrozná ranvej. Ale ta omezení, na která zřejmě narážíte, se týkají zejména kybernetické bezpečnosti a případně prostor údržby, ale pro operační využití během ostrých akcí by asi nebyl problém.

IBM

To nemusí být jen vojenská letadla. Mě dost udivovalo, že při požáru u Děčína startovaly letadla z Odolky…

Permonik

A odkud by měly startovát, když to bylo nejbližší letiště?

Xiao

Pokud by nastala skutečná krize, tak se letiště prostě postaví a nebude se o tom diskutovat. Stejně jako se nediskutovalo o stavbě opevnění ve 30. letech.

Xiao

Jen ještě doplním že jako záložní letiště pro Ruzyni by měly být logicky Pardubice, které jsou hodinu daleko vlakem, a ne nějaké těžko dostupné Karlovy Vary.

Lomb

Těžko dostupné, strašnej lán cesty je to do těch Varů. Malá zemička a děláme tu jak není co daleko.

Xiao

Tak železnice tam fakticky není (lokálku přes Lužnou nebo okliku přes Ústí můžeme zanedbat) a dálnice také není z většiny dodnes hotová.

Josef

Tak vy si fakt myslíte, že posádka- teda kapča se rozhoduje podle toho jestli jeho tchýně to bude mít dejme tomu do Prahy pokud možno bez přestupu? Jasně jsou i jiné kriteria. Ale když tam bude vhodné sednout s tím, že jiné vhodné letiště (jak někde tady psal tuším tomas, nebude vhodné? Má právo se v tomto případě postavit i proti „doporučení“ společnosti?

IBM

Tak vlakem nejrychleji z Varů za 3:19, z Pardubic za 0:53

Petr Šimral

Za jak dlouho se dostanou cestující z letiště na nádraží a vyčkají na pravidelný vlak? V obou případech sice vítězí Pardubice, nicméně pro takové účely se používají mimořádné autobusy, což nechává KV plně ve hře.

Lumiere

I Pardubice před covidem nabízely jako základní volbu přípoje do Prahy speciální autobusovou linku. Bylo to jednodušší, pohodlnější a díky napojení na D35 i rychlé.

Pavel

Kritéria pro záložní letiště jsou malinko jiná, než jeho dostupnost někam. Ono se úplně nepředpokládá, že z něj ti cestující někam pojedou.

Luboš Beneš

Letiště v Drážďanech, Brně, Vídni, Mnichově nestačí? Jo a jižní HUB Budějovice international

Josef

Až na tu ironii ČB ? souhlas.

nekdo

upřímně, kdybych letěl do ČR, a vysadili mě na nějakém příčetně blízkém letišti, tak určitě nečekám jak zmoklé kuře, kdypak někdo zorganizuje autobus, ale zkusím se co nejrychleji dostat domů sám. ale logika je to samozřejmě správná, rozumím jí, a většina lidí prostě počká.

Pavel

Vsichni lidi pockaj. Ono jim nic jineho nezbyde.

V pripade “diverzi” (nesnasim tuhle ceskou variantu) napr. kvuli pocasi apod., pokud neni zcela jiste, ze tam letadlo zustane treba cely den, se ceka v letadle a lidi nejsou vubec vypusteni z letadla.

Roman Soudný

Do Pardubic sice železnice “vede”, ale hodinu vlakem to vážně není.

IBM

Pendolíno 53 minut

Roman Soudný

Z hl. nádraží v Praze na nádraží Pardubice. Podle jízdního řádu. Z letiště na letiště by to byla jiná písnička.

IBM

Tak, když se stane něco v Praze a přiletíš do Pardubic, tak už nemusíš na Ruzyň 🙂

Roman Soudný

Pravda, auto nechám holubům, stejně se mi nelíbila barva.

Kevin

Je to kousek a jen při troše snahy by mohlo Pardubické letiště svou železniční zastávku se speciálem na nádraží.

Jiří Kocurek

Pokud se od brány pardubického letiště teleportujete na pradubické nádraží přímo na peron…
Aby Pendolíno pravidelně zastavovalo na pardubickém letišti a stavěla se kvůli tomu štreka?

Frantisek

No stavět novou kolej, to je vůbec sprostá myšlenka. 🙂 Navíc té přímé od hlavního byla do cesty postavena silniční barikáda.

Surio Mario

Které pendolino jezdí úsek Pardubice hl.n. – Praha hl.n. 53 minut? Stačí, když uvedete číslo aspoň jednoho vlaku.

Surio Mario

Nemluvě o tom, že v Pardubicích je zastávka MHD bez pár metrů rovný kilometr od terminálu. To taky není úplně zákaznicky přívětivé řešení.

Kevin

Ale je tu prostor pro postavení tratě přímo mezi letištěm a nádražím. Pak by bylo letiště v Pardubicích dokonalé.

Frantisek

Což je ovšem poněkud (doslova) zazděno betonovou zdí nové silnice, čili potřebujete dvě úvratě, a to se nezmění ani s případnou novou spojkou, leda by byla obnovena kolej v původní stopě přes letiště (a tam by zase byl závlek o to delší, oč se tato neustále posouvá od města dále).

Josef

A navíc každou hodinu o))

Vilem Baczko

Celkem nesoudné tvrzení, nemyslíte?

Roman Soudný

Tu zrezlou vlečku kilometr od terminálu fakt za plnohodnotnou železnici nepovažuju.

Silvera

Než prodlouží ranvej, bude do Varů dálnice která povede i v blízkosti letiště. Troufám si tvrdit, že trasa Vary-Praha by se pak měla dát autem za hodinu, busem o trochu déle. Nota bene, D6 konci tesne pod pražským letištěm. A dvě mezinárodní letiště spojená dálnici není vskutku spatna myšlenka. Ze směru Pardubice mate v cestě špunt s názvem Praha.

Luboš Beneš

No je to hloupost a plýtvání státními prostředky. Pravda je, že ten zapomenutý kraj pomoc potřebuje, ale letiště to fakt nespasí. Co si o tom myslí místní?

Frantisek

Ona to venkoncem nespasí ani sama dálnice, jakkoli to s ní mnozí spojují.

noerf

Ten špunt bude odstraněn dokončením vnějšího okruhu.
Jinak záložní letiště pro Prahu mohou být Pardubice, Karlovy Vary, České Budějovice či Brno. Rozhodovat prioritně bude počasí a stav zázemí a služeb na letišti včetně délky přistávací dráhy, zajištění dopravy do Prahy, atd.

David

Ano, ale za 20-30 let? Buďme realisticti.

Silvera

Ano, mělo by to tak být, souhlas se všemi alternativami. Bavíme se ale o Varech. Pak ale stále trvám na tom, že dříve než v Praze bude okruh, bude dříve dodělaná D6.

hedonism.bot

Na druhou stranu je ruzynske cca hodinu autem od karlovarskeho (hlavne se vyhnete prujezdu prahou) a v pripade potreby (personal, nahradni dily, pozemni technika) ji tam budete schopny poslat daleko flexibilneji

Petr Šimral

Olšova Vrata jsou od Ruzyně cca 1:40 autobusem a ten zcela jistě seženete rychleji než mimořádný vlak…

Frantisek

Aby nebyl čas se na ty vlaky úplně vykašlat. 🙁

Miloš Zikmund

V případě Líni to je přímo po D5 za 50 minut. Ale je to poslední schopné letiště na západě Čech. Zatím vojenské.

M H

Vzdušnou čarou PRG – KLV je 95 km, PRG – PED je 105 km. Autem PRG – KLV 1:25 (117 km), PRG – PED 1:35 (147 km).

Vlak je možná relevantní pro ty, kteří vystoupí, dopraví se na nádraží a dál jedou po své ose…v ostatních ohledech však mírně vítezí KLV, které je prostě blíž (a D6 se zanedlouho dostaví).

Josef

Já si myslím, že pro letadlo v nouzi je každé schopné letiště dobré. Nebrat to prosím z pohledu cestujícího. Ale právě on by měl být rád, že bezpečně přistál a neměl by řešit, že nemá okamžitě dopravu vlakem dál.

Tomáš

Z pohledu pilota dopravního letadla je to jinak, dost záleží i na otevírací době letiště a na preferencích společnosti. Stačí se podívat kam divertují zahraniční společnosti při zavření PRG: BRQ, OSR a VIE. Naprosto dostatečné. Osobně bych do Varů sice rád divertoval protože je tam hezká krajina a přiblížení, ale nedovedu si moc představit situaci kdy by to dávalo smysl. Například když v Praze sněží tak ve Varech je sněhu ještě víc, když jsou v Praze nízko mraky tak v KLV jsou ještě níž a není tam CAT II/III. A úplný nesmysl je rozšiřování dráhy za miliardy kvůli potenciálnímu divertu… Číst vice »

Josef

Nechme stranou Vary a zavření PRG: BRQ, OSR a VIE. Kam s tím sednout? Asi záleží směr východ západ? Dejme tomu, že i Blava mimo. Potom možná se vrátit, nebo? Ale asi bude záležet odkud se letí. Taková dálkovka to zas moc neřeší.

Silvera

Rozhodně podporuji. Karlovy Vary by měly být, stejně jako všechna ostatní krajská města, napojena na dálniční síť.

Mysel

Z hlediska tehle scenaru je nesmysl hovorit o tom, ze „se neco postavi“, natoz do toho tahat nejaky vlak. (Nicmene naprosto chapu, ze na tomto serveru je zakladnim cilem do vseho ten vlak naopak tahat..)

Josef

Takže až nastane krize, řeknou si ty ve vládě Franto, Pepo lítaj nám nad hradem nějaké cizí stihačky. Asi jsme v krizi a musíme zadat první studii proveditolnosti k stavbě- přestavbě? A to bez diskuze!

Mysel

A hlavne to chlapi postavte nekde, kde je nejake hezke nadrazi. Ze bude VPD dokopce a se zatackou, to nevadi.

BDT

Třeba by si Pepa vzpomněl na nevyužívané vojenské letiště poblíž Bechyně.