LOT 3a leaderboard

RegioJetu se uvolňuje cesta do Vídně. České dráhy neuspěly u regulátora

Siemens Vectron. Foto: RegioJetSiemens Vectron. Foto: RegioJet

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) odmítl žádost Českých drah, aby provedl takzvaný Test hospodářské vyváženosti u žádosti soukromého

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) odmítl žádost Českých drah, aby provedl takzvaný Test hospodářské vyváženosti u žádosti soukromého dopravce RegioJet, který chce od prosince výrazně rozšířit svůj provoz na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou a začít jezdit ještě do Vídně. Provedení testu mohlo jeho expanzi zablokovat.

Podle usnesení, které má redakce serveru Zdopravy.cz k dispozici, jde o podání, pro jehož vyřízení není v letošním roce věcně příslušný žádný správní orgán. „Žádost se vyřizuje ještě podle starého zákona a ten toto neumožňuje. Příští rok to už možné bude,“ řekl předseda ÚPDI Pavel Kodym. České dráhy  podobně zkoušely zablokovat vstup RegioJetu na další trasu loni u Drážního úřadu, který nakonec test také neprovedl.

České dráhy se dožadovaly testu kvůli tomu, že by se dalším rozšířením RegioJetu vážně „ohrozila hospodářská vyváženost spojů ČD v závazku veřejné služby“. V překladu to znamená, že mají obavy z toho, že jejich vlaky na této trase, které jsou zařazeny do ministerstvem objednávané linky Ex3, budou ještě ztrátovější, než dosud a stát bude muset doplácet více peněz. Vývoj v posledních letech především díky modernizaci D1 ukazuje, že naopak ztráta klesá, jde ale o data za rok 2016. RegioJet na trasu vstoupil až v závěru roku.

„Rozhodnutí úřadu jsme obdrželi, nyní ho analyzujeme a další postup bude obchodním rozhodnutím ČD,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. České dráhy se mohou odvolat proti rozhodnutí ke stejnému úřadu, který ho vydal.

RegioJet je tak o velký krok blíže spuštění dalších vlaků. SŽDC pro něj kapacitu v návrhu jízdního řádu přidělenou má, proti jeho expanzi bojují podle informací serveru Zdopravy.cz někteří jihomoravští krajští radní, protože jeho průjezd zpomalí některé regionální vlaky. Posledním problémem je tak ještě smíchovské nádraží, kde se už jeho soupravy nevejdou na společné nádraží a měl by stát na volných kolejích osobního nádraží.

RegioJet chce od nového jízdního řádu v prosinci mezi Prahou a Brnem jezdit každou hodinu, dosud jezdí s vlaky třikrát denně. Čtyři páry spojů denně mají zajíždět do Vídně, čtyři do Bratislavy, zbytek bude jezdit mezi Prahou a Brnem.  Návrh jízdního řádu zveřejnila SŽDC na svých stránkách.

Tagy České dráhy RegioJet úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře
9 komentářů