Dopravci Železnice

RegioJet získal poslední povolení pro vstup na polskou železnici, start plánuje na jaro

Siemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Siemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Na polsko-ukrajinské hranici bude návazné spojení do Lvova.

Společnost RegioJet získala tento týden poslední důležité razítko pro vstup na polskou železnici. Polský Úřad železniční dopravy UTK udělil povolení pro provoz nové linky z Prahy do Krakova a Přemyšle.

Povolení platí do konce roku 2025, RegioJet chce zahájit provoz na jaře příštího roku. Po Leo Express bude RegioJet druhým českým soukromým dopravcem, který začne jezdit v Polsku. Povolení neplatí pro vnitrostátní dopravu v rámci Polska.

Vstup na polský trh byl delší dobu v našich plánech. Od jara 2021 nabídneme denně v každém směru spojení Krakova, Przemysle a Lvova s Prahou, Olomoucí a dalšími městy v České republice. Cestující budou mít na palubě k dispozici plný rozsah služeb tak, jak jej znají z ostatních spojů RegioJet včetně kávy zdarma, připojení k internetu a dalších služeb,“ říká Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet.

Přemyšl leží na polsko-ukrajinské hranici. RegioJet bude mít na konečné garantovaný přestup ukrajinského partnerského dopravce do Lvova. Přesné datum zahájení provozu bude stanoven v návaznosti na zrušení omezení cestování spojená s Covid-19. Předběžně se RegioJet připravuje na zahájení provozu na přelomu března a dubna 2021.

Noční spojení

Vlak pojede přes noc, v Česku bude zastavovat ve všech stanicích, jako dosud zastavují spoje RegioJetu z Prahy na Ostravsko. V Polsku bude zastavovat v Krakově a Přemyšli. RegioJet na trasu nasadí jak své lehátkové vozy, tak běžné vozy se sedačkami. Na rozdíl od sezónní linky do Chorvatska by měla vlak táhnout celou cestu lokomotiva RegioJetu. Do Přemyšle nabízí z Česka přímé spojení České dráhy ve spolupráci s PKP Intercity, ten jezdí přes den.

Rozšiřování nočních spojů RegioJet přichází v době, kdy evropští železniční dopravci a také Evropská unie rozsáhle diskutují nad další vizí rozvoje nočních vlakových spojů na evropském kontinentu coby lepší a ekologičtější alternativy cestování, než jsou letecká a silniční doprava. „RegioJet se k této iniciativě také hlásí s tím, že určitě musí jít o společný projekt napříč všemi dopravci – státními i soukromými. Například RegioJet ročně svými nočními vlaky přepraví přibližně čtvrtmilionu cestujících a jejich počet dále poroste,“ dodal mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Odebírat
Upozornit na
guest
60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Na Ukrajinu už jedině letadlem. Jel jsem busem do Lvova, Užhorodu i Mukačeva a hlavně na hranicích při cestě zpět několikahodinové čekání… Jednou jsme měli „garantovaný“ přestup s LE v Košicích a vlak nám nechali ujet. Pro někoho to může být vlakem dobrodružství, ale za mě jedině letadlo.

Martin Chovanec

Mám podobnou zkušenost s Regiojetem. Kontrola na hranicích byl propadák, v 10 večer nás vyklopili v Košicích, přípoj do Prahy pryč a „pomoz si sám“. Na zákaznickém servisu Regiojet mi řekli, že mají nařízeno nenabízet nic víc než storno úseku Košice – Praha. Bohužel je tohle jednání v souladu s evropským právem, protože to řeší práva cestujících v železniční dopravě, a výslovně říká, že práva cestujících přestupujících mezi různými módy (např. bus – vlak) nejsou příslušnou právní úpravou řešena (a to ani pokud jde o jednu přepravní smlouvu). => chyba EU, že řeší samostatně železnici a ne dopravu jako celek… Číst vice »

Avlaky

Takže na jaře budou potřebovat dalších 15 lehátek , doufám že ti bude něco kvalitnějšího než ty predešlé

Pravdepodobnost

Docela by me zajimaly ty kalkulace furt chteji expandovat na vychod/jih. Mozna jsou lidi pohodlny nebo nevi ze se od hranic dostanou az na Hel za 500 kdezto v reichu dojedou akorat kus za drazdany.
Samozrejme jsou tam vetsi dopravni proudy ale kdyz vezmu ze cena listku je na zapad aspon trojnasobna. Takze ke psonkum musi jet minimalne 3 lidi aby zaplatili jednoho cestujiciho do berlina.

Leda ze by je germani nechteli pustit na svoje koleje?

noerf

DB je zatím obchodní partner Regiojetu, takže nemá zatím potřebu expandovat do Německa. A přílezitost měl před několika lety, ale nakonec se DB domluvily s ČD tuším na deset let. Takže během pár let bude mít další šanci.

Dopravak

Pane Sůro, …..ach ta pražština….. Není TEN datum, ale TO datum!!!! Čili věta má být: „Přesné datum zahájení provozu……“ Nikoliv Přesný datum zahájení……

Pravdepodobnost

Ja su z moravy a tuna se rika presny datum. Presne datum rikajo enem ucitelky cestiny a prazaci!

Alespon jsem dosud za prazaka povazoval kazdyho kdo rikal „presne datum“.

noerf

A strojvedoucí a vlakvedoucí budou Regiojetu nebo partnerského dopravce v polsku, či zaměstnanci například Lokotrainu?

Gajda

Můžou být RegioJetu – pokud bude mít RegioJet svoji polskou licenci, vlakvedoucí bude polák a strojvedoucí taky, tudíž bude splňovat veškerý požadavky, je všechno přeci v pořádku

Avlaky

Myslím si že vlastní, RJ si půjčovali firmy jen na slovensku

Tomáš

Nemám nic proti RegioJet.
Naopak, líbí se mi jak roste a jak expanduje.
Co se mi nelíbí, je slovenský personál.
Jeho nadřazenost, nevhodné chování, a neposlední řadě také cca50% výkonnost.
Jakékoliv výtky, stížnosti, hodnocení nedostatků se naprosto míjí účinkem.
A to se můžete opravdu rozkrájet!
Začlo to na Praha-Kosice.
Teď nám ty SK dárečky dávají i na R8.

Roman Svačina

Mnoho diskutujících zde zmiňuje neschopnost PKP IC s prodejem mzn. jízdenek přes net. Já říkám zaplať pánbůh za to. Neboť z tohoto důvodu lze jet legálně na akční jízdenku třeba Praha-Bohumin od ČD a potom na třeba akční jízdenku Chalupki-Warszawa. Nikdo z vlakového doprovodu PKP IC nechce jízdenku za úsek Bohumin-Chalupki. Někde bych dohledat zdroj na rynek kolejowy.pl. Takže ať to tak zůstane, neboť mzn. jízdenky nejsou nejlevnější. A cesta na polský hel za cca 400 CZK za jízdenku koupenou přes PKP IC by zabila jízdenka Bohumin-Chalupki.
Tak ať to tak zůstane

Iveta

Pravda ,ale tohle ví každej kdo cestuje a nepoužívá jen počítač a telefon.Na Hel si koupím víkendovku PKP na TLK a úsek z Bohumína neřeším ,stejně k IN 100 neřeším přechod Čadca kde jede česká četa stejně jako na Bad Schandau .Břeclav -Kúty je trocha problém ,to má Slovák ,ale stačí koukat kde je štíplístek a jinak si kupuju vnitro jízdenky .Jinak ač nemám rád RJ ,tak mu i fandím ,když na ČD sedí úředníci co jen hledají ,že neco nejde,Rijeku by nerozjeli ani za 5 let a jet s nima do Splitu za cca 3000kč jedna cesta ,to mohu… Číst vice »

jan

To je jako pravda, že nikdo nekontroluje Bohumín – Chalupki a zpět? Máte odkaz, nemohu to najít. 😀 Díky.

Džamel

Docela by mě zajímalo, kde přišel na to, že bude mít v Przemyslu garantovaný přestup? To už by se na Ukrajině něco vědělo, tudíž buď to je hodně přísně tajné nebo to bude jak s vagóny Astra. Také o nich pořád mluvil, Arad o ničem nevěděl a objednal je až mnohem později…

DJ TRAIN

mna by to taktiez zaujimalo… ale vzhladom k blizkosti Lvova a vysokej kvalite ciest je jedna z variant aj pokracovanie busom pripadne nacasovanie na miestne linky, ktore uz v prevadzke su no uvidime…

Džamel

Jenže v případě, že bude končit v Przemyslu a nebude garance přestupu na vlak, přijde o tu nejpodstatnější výhodu a tou je překročení hranice v rozumném čase… Ono opravdu na těch UA/PL přechodech to bývá na hodně dlouho a deset hodin není nic neobvyklého…

Avlaky

A zahrnuje to i ten Jančuruv plán s dělením souprav v Ostravě (že pojede i noční vlak z Vídně)?

noerf

Dělení souprav má být v Bohumíně a předpoklad je, že to spustí na jaře také, pokud bude mít všechna povolení. A zřejmě i pokud dostane nové lokomotivy a vagóny.

Avlaky

Doufám že přibudou už i nějaké standart vozy a relaxy, protože poslední dobou jsem samé lowcosty

Avlaky

Aha takže v Ostravě je ten garantovaný přestup na košice

-TR-

Je to dobrá zpráva. Aspoň PKP IC na to budou muset nějak reagovat, třeba konečně umožněním prodeje mezinárodních jízdenek přes internet a lepší cenovou politikou.

Cyklista

Poláci se těší a čekají, že PKP IC změní přístup. Uvidíme =)

SP45-116

To nie w PKP IC. W Polsce mówimy niedasie.

Pe.tr

Ten pocit měli i u ČD a dnes už se cosi dá

SP45-116

Ano dasie, bo macie konkurencję na koridoru.

michal80

To mě docela překvapilo, že to u nich nejde. Chtěl jsem přes léto do Gdyně a podívat se po polsku a přes internet nešlo koupit nic.

DJ TRAIN

Niektore trasy ide kupit cez server DB skus to tam, pripadne do rezervaciek DB ma pristup aj Regiojet.

Michal80

Jo dík za tip. Nejsem v tom moc zbehlej

Krušky-Středohoří

Teď ještě pořídit vozy s automatickou změnou rozchodu jako již mají španělé a může se jezdit do Lvova. Tato destinace pro přímý spoj z Prahy potenciál má.

Martin Chovanec

To je podle mě zbytečné. Dočasně to bude řešit ten garantovaný přestup a za pár let Ukrajinci snad dokončí 1435mm do Lvova.

Krušky-Středohoří

Ono je v plánu 1435mm do Lvova? nebo se už dokonce staví?

medical_examiner

Obávám se, že zmíněná změna rozchodu je stejně reálná jako tunel Praha-Beroun…

jkjk

Ukrajinci plánují dvojitý rozchod z hranic do Lvova. Mělo by se začít stavět někdy příští rok, jsou už na to vyčleněny i nějaké peníze v rozpočtu.

SP45-116

Jest plan LZ, vel. LwŻD chce montować na Skniłow, czy Sychów we Lwowie normalny tor. Czyli (Achtung!) do stacji przed Lwowem. To tak jakby robić na Libeń, a nie Hlavni w Pradze.

DJ TRAIN

Krukavsie zavody v UA vyrabaju podvozky tohto typu homologizaciu na EU maju, cize v CZ a PL by musela byt teraz nepouzijem asi spravny odb. termin len rozdielova podla nar. predpisov

Luděk S.

Nevyjedou!

ABC

nad propastí!

Luděk S.

Do švestek!

švestka

Do Velikonoc!

X 1

Výhledově!
🙂

Filemon44

Doufám, že až vyjedou,tak dostanete ban.Na lži je pan administrátor háklivý….

Jiří Kocurek

Účet „Luděk S.“ je parodie na jistého Luďka Sosnu a jeho názory. Berte to jako náhled do myšlení z doby, kdy Dráha byl úřad, modrá armáda a cestující byli pouze trpěni, jelikož jízdu vlakem ještě nezakázali.

Luděk S.

Já vám dám takovou parodii! Já jsem úřad!

Turnovak

Nepřežije zimu!!!

bkp

Doufám, že to bude vlak mimo takt. Zkušenosti s běžnou linkou LE s návaznou bus linkou Bohumín – Lvov jsou děsné.

DJ TRAIN

Myslim, ze Regiojet to na UA zvladne s podobnou vysokou mierou profesionality ako CD + ZSSK na UA.. toho by som sa nebal

bkp

Zkušenosti z toho LE jsou ne kvůli dopravci, ale dost specifické klientele. Sám Jančura tvrdí, že cílovou skupinou tohoto vlaku jsou gastarbeiteři…

medical_examiner

Kteří začnou jezdit vlakem…

Pe.tr

Hlavně ať se vstup do Polska vydaří

Někdo

Táák Jančura fanatici můžete jet na Ukrajinu. 🙂 S kafem zdarma které snad již ani zdarma není to se vám bude líbit 🙂 ale ne, je to fajn když České firmy vedou úspěch v zahraničí. Akorát nevim proč zrovna tam když mě přjde že Ukrajinci v Česku jsou spíše – Podkarpatská Rus. Ale netuším můžu se mýlit.

Krušky-Středohoří

celkově ze západní Ukrajiny jsou tady hodně. Tedy nejen Zakarpatská oblast ale i Lvovská, nebo Ivanovo-Frankivská. Historické území Volyně a Haliče. Nic méně také bych se zaměřil spíše na Mukačevo kam by stačily protáhnout spoje z Košic a ukrajinské pracující by doplnili čeští turisté toužící poznat krásy Karpat 🙂

SaulGoodman

Škoda, že nejde jezdit do Užhorodu (resp. ideálně toho Lvova, ale to je utopie). Mukačevo by sice asi bylo fajn pro Ukrajince jezdící do ČR, ale jako turistická destinace to teda moc není. Hrad pěkný, ale jinak jedno z nejhnusnějších měst, které jsem na UA navštívil. Užhorod je o několik levelů hezčí. Leda to brát fakt jen jako přestupní uzel, kde se přestoupí na nějaký vnitrostátní vlak. To ale zase prodlužuje dobu cesty do skutečné destinace.

Samo

Do Užhorodu chýba z Maťoviec pomerne krátky normálnorozchodný úsek. Keby to Ukrajinci dorobili, bol by potenciál na priame vlaky z Užhorodu do Košíc a ďalej do Prahy, Viedne, alebo Poľska.

DJ TRAIN

Mukaceovo je dostatocne pokryte z Madarska a Slovenska a zaroven rozhoduju i Ukrazeleznicie koho a kde si pustia… plus Kosice maju v pripade vypadku standartneho rozchodu moznost viest spojenie aj sirokorozchodnou tratou, ktora sa na uzemi mesta nachadza na 2 miestach

Rudolf 33

A to víte, že širokorozchodná trať na Slovensku je stavěna na maximální rychlost 60 km/h?

Ketchup1970

No můj kamarád Taras si nemůže vynachválit ten jejich mikrobus, který ho doveze s nákupem až před barák za rozumnou cenu. On Taras či Michail dá tomu Vasilovi vydělat . A to mu můžeš vyprávět o výhodách třeba i nízkonákladových letenek. Tak jsem zvědavý , jaké bude složení cestujících . Další ekonomická situace Regiojetu závisí na tom, jak mu odpustí poplatky za dopravní cestu a elektřinu v rámci kompenzací za koronavirová opatření. Od jara za ně trochu dluží. Zdroj:ŽM 12/20

Alibaba

A může se do Mukačeva s elektrickou lokomotivou? Jet tam s dieselem je komplikace.

SaulGoodman

Pokud si vzpomínám, tak podle nějaké statistiky byla drtivá většina Ukrajinců pracujících v ČR z Lvovské oblasti, ze Zakarpatí míří spíše do Polska, byť samozřejmě to není žádné tvrdé pravidlo. Na lidi hovořící alespoň trochu česky narazíte na Zakarpatí leckde.

Nicméně úplně nevím, co jste tím komentářem chtěl říct? Ano, můžou lidé jezdit na Ukrajinu s Jančurou. Je to čím dál tím oblíbenější destinace pro CZ/SK turisty, jak píše kolega, jsou to oblasti s námi historicky spřízněné, a tím nemyslím jen období první republiky. Takže za mě každé další spojení, ať vlakové nebo letecké, je plus 🙂

Ketchup1970

Je to promíchané. Lvovska oblast , Ivano-Frankovsk, Užhorod, Berehovo, Mukačevo…. příbuzný dělá stavbyvedoucího…