RegioJet výrazně zlevnil na polském trhu, připravuje se na další expanzi
Vlak dopravce RegioJet. Zdroj: RegioJet

Dopravce láká na jízdenky mezi Krakovem a Varšavou za ceny od 50 korun.

Dopravce láká na jízdenky mezi Krakovem a Varšavou za ceny od 50 korun.
To jsem zvědavý, kdo na něho podá stížnost za nepřiměřeně nízkou cenu, jak má on sám ve zvyku. Nebo pan Jančura… může cokoliv???
On má dominantní postavení na železničním trhu v Polsku? To jsou ale novinky.
Pokud jsem to dobře spočítal bude potřebovat od prosince o sedm provoznich lokomotiv více než nyní. Znamená to, že na R8 budou nasazeny dvojkové traxxy a esa s ETCS nebo si pronajme nějaké lokomotivy a esa bude pronajímat nákladní dopravě?
Zase bude zavřeno Přerov – Brno (Nezamyslice), takže ušetří lokomotivy tam.
Nebude, 2026 se má až na pár kratších výluk normálně jezdit.
Nebude snadné tam prorazit PKP má spoustu slev od 30 do skoro 100 procent a za plné jízdné tam moc cestujících nejezdí
Evidentně expandovat umí i bez ojetin z Rakouska. To jen k té žalobě na ČD a OBB.
Všiml jste si, kdy došlo k zakázané dohodě ČD a OBB a jaký je rok nyní? Vy si fakt myslíte, že po té obří pokutě by někdo ze státních dopravců zkusil něco podobného?
Jezdí to téměř prázdné. Otázkou je ale proč – většina Poláků ani netuší, že něco takového jezdí.
To se u nových produktů (zde ještě ve zkušební režimu) stává, ne?
Máme v práci pár Polských kolegů a světe div se, vědí o tom a zatím si to pochvalují, že je kvalita lepší jak u PKP a zároveň je RJ levnější.
Rychle se to rozkřikne a dovedu si představit podobný vývoj jako dříve u nás… Rychlý náběh, stížnosti PKP, snaha o nějakou žalobu, snížení cen PKP a následně zlepšení služeb i u PKP.
Kvalita lepší? 😀 to nemohli být při smyslech 😀
Obvykle trvá tři měsíce než si cestující zvyknou na nového dopravce. Navíc nyní jezdi jen jeden pár spojů, od prosince kdy bude jezdit častěji to začne být pro pravidelné cestující zajímavější.
Stačí zavzpomínat na začátky RJ v trase Praha-Ostrava. Ten nástup byl velice pozvolný, prapůvodně tři vozy a jediná třída. Skutečně masovka se z toho stala až s odstupem několika let.
Taky si tehdy z toho dělali všichni srandu a v odborářských plátcích byly články o tom, že vyzobává rozinky a ať jde jezdit na lokálky.
Po několika letech k tomu došlo a spoustě lidem se to nelíbí do dneška.
Musím říct, že osobu majitele vzhledem k jeho prohlášení moc nemusím, ale co z té firmy udělal a kam firmu dostal, tak klobouk dolů.
On někde jezdí lokalky?
Samozřejmě. Ale pochopitelně to nejsou komerční spoje.
Bohumín/Rybnik/Gliwice – Gdyně budou 3 samostatné linky? Přijde mi to spíš jako nácestné stanice z linky Praha/Vídeň – Gdyně, ale seznam tak vypadá delší.
Bral bych to jako tři různé výchozí body pro ranní spoje, které se pak napojí do kmenové linky. Asi jako když dneska jeden ranní spoj Bratislava-Praha začíná už v Žilině.
Jakmile toto udělaly ČD u Pendolin (byť v podstatně jiné výši), žlutému pánovi nabíhaly žíly i tam, kde nejsou a hlasitě brečel, že se jedná o dumping a hnal to přes soudy, ovšem jakmile si např. kdysi Asiana troufla jet s jedním autobusem do Brna, hned nasadil totálně nesmyslnou cenu, aby je vyštípal, totéž u ČSAD Liberec z Prahy do Liberce, no a teď to zkouší i u sousedů… Naprosto nevěřím tomu, že by tuto cenu dokázal obhájit a doufám, že se PKP budou silně bránit… Byť na druhou stranu musím uznat, že konkurence je nutně třeba… Ovšem toto je… Číst vice »
tam je důležité, že čd měly v té době významnou pozici na trhu, a to regiojet nemá, proto si to mohou dovolit a s velkou pravděpodobností jim to projde.
Hlavně se stálel zapomíná na to, že RJ nasasil od začátku na trase Praha – Ostrava nízké ceny jen při nákup přes internet, na pokladnách byla cena jen asi o 10 Kč pod ČD. Ale ČD tehdy zcela nepochopitelně nastavily maximální cenu pro relaci Praha – Ostrava na 295 Kč i pro nákup na poklaldně, bez ohledu na včasnost nákupu, šipčku/sedlo, … a to bez IN karty. A tu cenu takhle držely několik let.
Jim prochází vždycky všechno… ale na každého vychcánka jednou dojde
Marťasi, dumping se totiž posuzuje vždy v kontextu zneužití dominantního postavení na trhu.
Pokud si otevřeš stánek s ovocem vedle Tesca a budeš ho prodávat levněji, tak tím Tescu nijak moc neublížíš. Maximálně udělají nějakou konkrétní cenovou akci jako trolling, ale nejspíš jim to ani nestojí za námahu. Můžeš to klidně dotovat ze svého a nic se nestane.
Ovšem když by Tesco šlo pod náklady, aby vyštípalo nový farmářský obchod, pak je to zneužití dominantního postavení na trhu, a to je na většině míst trestné.
Regulátor vždy posuzuje, co je relevantní trh a v jakém vztahu jsou jednotliví účastníci.
Jo, beru, dumping je třeba moc silné slovo, ovšem k tomu stánku se zeleninou – tady jde o to, že on se nechce nacpat jen do segmentu zeleniny, ale do kompletního sortimentu (viz jeho zveřejněné plány), a to ne z pozice zelináře Marťase, ale z pozice největšího soukromého železničního dopravce… To už by na téma k diskusi být mohlo… A co se tě Asiany a ČSAD Liberec týče – Asianu zcela sprostě vyštípal (jezdila Praha – Vary za 130 a on to dal za 50, když skončila, zdražil kolem původní ceny) a s tím Libercem postupoval obdobně… Pojmenovávat to už… Číst vice »
Přesně protože u nového konkurenta se toleruje, že využívá veškeré dostupné cesty, aby na trh pronikl. V opačném případě bychom v podstatě znemožnili konkurenci. Platí to až do chvíle, kdy získá významný tržní podíl, a s tím i moc trh zásadněji ovlivňovat.
Zajímavější byl spíš spor SA (busy) a ČD (vlaky) na lince Praha-Brno, kde ČD nasadily akční jízdenky od 35 Kč. ÚOHS tehdy rozhodl ve prospěch ČD s tím, že vlaky a autobusy si vzájemně nekonkurují, což je velmi sporné, ale tak to dopadlo.
Za tu Asianu zaplatil Regiojet pokutu 21 milionů, tak nechápu, proč to tady řešíte.
Ale směšnou a po x-letech…
Proc vlastne RJ nejezdi Praha-Berlin? v te budouci expanzi z Polska by to davalo smysl napojit i takto
Nedostatek kapacity na přeshraniční části a nekonkurenceschopnost spoji, který jede v závazku objednavatele.
Jezdí, ale busy. A docela úspěšně. Sám jsem je párkrát využil.
Ceny busů jak kdy, ale to i vlaků, ale překvapilo mě, že nejezdí nijak do centra města.
Do centra Berlína? Tak staví tam na letišti, na Südkreuz a ZOB, kam by měl víc do centra jezdit, aby to něco zlepšilo? Zrovna ze Südkreuz se dojede do různých částí centra za pár minut.