RegioJet vyhrál soutěž na provoz dalších rychlíků, s novými vlaky převezme provoz po Arrivě

Siemens Desiro Classic v barvách RegioJetu. Foto: Juan88 / Wikimedia CommonsSiemens Desiro Classic v barvách RegioJetu. Foto: Juan88 / Wikimedia Commons

RegioJet nabídl v soutěži nejnižší cenu, pořizuje vlaky od Škody.

Ministerstvo dopravy dnes vyhlásilo vítězem otevřené soutěže na provoz dosud výhradně motorových rychlíků severně od Prahy společnost RegioJet. Ze čtyř dopravců nabídl v provozním souboru označovaném také jako Minideal nejnižší cenu. Pokud se stihne smlouva podepsat do září, vyjede od prosince 2029.

Vyplývá to z oznámení o výběru dopravce, které dnes ministerstvo poslalo všem dopravcům v soutěži a deník Zdopravy.cz ho má k dispozici. Půjde o linky R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí n/L, R21 Praha – Tanvald, R22 Kolín – Rumburk a R24 Praha – Rumburk. Jde o výkony (s výjimkou dosud neprovozované linky Praha – Rumburk), kde nyní jezdí Arriva vlaky.

Jde o zatím největší soutěž na dálkové vlaky, které ministerstvo vypsalo, ReioJet získá smlouvu na provoz 4,5 milionu kilometrů ročně.

V soutěži nabídl nejnižší cenu. Požaduje denní kompenzaci 1,997 milionu korun, což odpovídá zhruba 170 korunám za kilometr. To je o zhruba deset až dvacet procent více, než za kolik nyní se staršími jednotkami 845 na tratích jezdí Arriva. Podle smlouvy musí vítěz vyjet s novými jednotkami.

RegioJet už dříve uvedl, že se do soutěže přihlásil s dosud neexistujícími jednotkami od Škody, které budou kombinovat pohon na elektřinu a diesel. Ministerstvo do uzavření smlouvy průběh soutěže dál nekomentuje.

Do soutěže přišly celkem čtyři nabídky, kromě RegioJetu ještě od Arrivy, Českých drah a Leo Expressu. Druhé jsou podle informací deníku Zdopravy.cz České dráhy. Běží aktuálně lhůta pro podání námitek proti výběru.

Ministerstvo zveřejnilo po uzávěrce soutěže anonymizované nabídky jednotlivých uchazečů s celkem pěti hodnotícími kritérii. Ukazují značné rozdíly v odhadu požadované kompenzace, mezi prvním a posledním uchazečem je rozdíl téměř dvojnásobný.

Anonymizované nabídky pro soutěž na rychlíky severně od Prahy. Foto: MD

Pro ministerstvo je soutěž úspěchem, nabídky skončily výrazně pod celkovou odhadovanou cenou 19,9 miliard korun za 15 let provozu.

RegioJet aktuálně provozuje pro ministerstvo linky R8 Brno – Bohumín a R23 Kolín – Ústí nad Labem, příští rok převezme provoz linky R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava.

Tagy linky dálkové dopravy minideal Ministerstvo dopravy R14 RegioJet
116 komentářů