Koukám banky pořád Jančirovi nevěří – no asi mají důvod.
Věřím profesionálům.
Krakonoš
1 hodina
Trochu OT, ale RJ měl začít dělat něco s úklidem a hygienou – viz odkaz. Dnes jsem s ním po hodně dlouhé době jel a už ta jejich vychvalovaná lounge v Praze je totální neuklizený prasečák. Například ten koberec u klavíru rozhodně není nějaké náhlé ušpinění, to je dlohodobé s***í na úklid. A toalety jakbysmet. To že jsem pak ve vlaku dostal lžičku (omlouvám se za nekvalitní foto, líp to nešlo), která měla na sobě vrstvy vzorků z několika úst už byla sladká „tečka na konci.“ Jestli tak bude probíhat úklid i u R9 a BEDMU souboru, tak potěš koště.… Číst vice »
Vubec nechapu ty minusy. Jedna se o dluhopisy zjistene zastavou vagonu (vyse vydanych dluhopisu max 90% hodnoty aktiv), takze pri defaultu vagony proda security agent a vyplati drzitele dluhopisu.
Výnos dluhopisů určuje poptávka. Pokud by to bylo takové terno, tak se prodají třeba za 110% nominální hodnoty. Přitom roční úrok se většinou nastavuje tak, aby (první) emise byla plus mínus za nominál.
CZK 5Y IRS je za nejakych 3.9%-4% (bez rizikovy) u EUR je to jen 2.45% … k tomu nejaka minimalni rizikova marze (default swap), neco za obsluhu bondu … 7.15% je CZK 5Y korporatni dluhopis uplne krasny.
Srovnavate dluhopisy CD s ratingem od Moodys v investicnim pasmu na EUR trzich s dluhopisy RJ bez ratingu na CZK trzich coz je uplne mimo. Navic EUR sazby jsou vyrazne nize nez CZK sazby, takze z logiky veci na CZK musi platit vyssi urok.
lokotomy
2 hodin
To srovnání s dluhopisy ČD je naprostý nesmysl. Jednak ČD je plně ve vlastnictví státu, druhak jsou ty dluhopisy v jiné měně.
Jun
2 hodin
Tahle firma je fakt hnus. Kupovat neustále ojeté vozy je ubohost
Například kde? Pokud myslíte rychlíky v objednávce, tak tam parametry vozidel nastavuje objednatel. Podnikatel prostě nakupuje to, pro co na trhu očekává nejlepší využití, resp. nejvyšší zisk.
Pokud myslíte R8, tak z Brna do Přerova momentálně buď autobus, nebo autobus+osobák. Záložně Interpanter přes Břeclav. Z Přerova do Ostravy pak můžete volit mezi vozy ČD, PKP IC a Regiojetu.
Z Brna do Vyškova je výběr také ze 3 možností: NAD pro ČD, NAD pro Regiojet a busy IDSJMK.
No, ve vedlejším článku jsme viděli jaké pohodlí plánuje pro své cestujcí PKP intercity, takže bych ten byznys model úplně nezavrhoval:) Záleží ale samozřejmě na tom, jak bude RJ schopen škálovat údržbu.
I tak jsou až 4 milardy korun, což opravdu není málo (4 tisíce milionů pro ty bez fantazie :-). Kdo to má, že jo. Nových vozů by za to byla, nevím, pětina, ještě méně?
Předpokládám, že si sám kupujte výhradně nová auta vyší třídy.
TOYE MOYE
2 hodin
ŔegioJetu opravdu fandím – ale úrok více jak 7% je velmi podezřelý a samotné rating rizikovosti bankou 5 ze 7 tomu opravdu nepomáhá… Pravděpodobně je to dáno tím, že pokud by se dostal do situace nemožnosti splácet – tak majetek = tedy ty staré vagony = nikdo chtít nebude = NEprodejné pro sanováné dluhu – anebo jen podobný střelec někde z Balkánu za 1 euro wagon… Na druhou stranu je to z dlouhodobého hlediska nejlevnější způsob jak se dostat k železniční technice za velmi rozumný peníz a po reko to minimálně 10 provozovat – to si vydělá na jistinu bankovního… Číst vice »
Problém je, ze klasické vagóny na rychlost 200 km/hod již podle nových norem nelze
vyrobit. Lze pouze tlakotěsné soupravy typu Comfortjet, které zase nelze jednoduše spojovat a rozpojovat podle potřeby.
Já se jen zeptám, jak přesně (vyjma asi jiné technologie tlakotěsných přechodových měchů, spřáhel atp.) se liší nový vůz a jednotlivý vůz například toho ComfortJetu?
A budete pak ochoten si do toho nového vlaku koupit (pochopitelně o dost dražší) jízdenku?
Tom
3 hodin
Věděl by někdo přesné typy vozů, nejlépe celý seznam, které chce RJ pořídit? Předpokládám, že už to budou spíše ty z 90. let podobné ČD Berlinerům. DB už jich na svém e-shopu s vagóny měly celkem dost.
Typ vozů Počet
Bpmz294.3, Type 20-91 31
Avmz109.5, Type 19-91 7
Avmmz106.1, Type 19-91 32
Apmmz126.1, Type 18-90 7
Bvmmsz187, Type 21-90 8
Bvmmz188.1, Type 21-91 11
Bpmmz284, Type 20-91 15
Bpmbz294.7, Type 29-91 5
Total 116
Mohl by mně jako ekonomickému negramotovi vysvětlit jak tyhle dluhopisy fungují? Co znamená, že se budou obchodovat na burze? Já to vždy chápal tak, že já od eminenta koupím dluhopis za X peněz, s tím že eminent se mi zaručuje že za N let ode mně ten dluhopis vykoupí zpět za X peněz + Y % úrok. Tak co tam dělá burza?
Pokud je dluhopis zalistovaný na burze, tak to znamená, že jde nakoupit/prodat i před splatností za tržní cenu. Tj. pokud náhodou potřebujete cash dříve, nemusíte čekat až uplyne lhůta na vykoupení a lze se ho tak prodat kdykoliv (samozřejmě ho musí někdo poptávat – likvidita u dluhopisů nebývá vysoká a samozřejmě to obvykle není tak výhodné).
Výplata úroku je šestiměsíčně, na konci 5let ti vyplatí vloženou částku.
Pro 10000 za dluhopis to je skoro 360,- výplata každý duben a říjen.
Proto má smysl obchodovat je na burze
No, smysl obchodovat to na burze má proto, že je to velká emise, takže na jedné straně může vzniknout nezanedbatelná nabídka a poptávka i v průběhu „života“ dluhopisu, na druhé kdyby nebylo možné je na burze obchodovat, tak by to část investorů z regulatorních důvodů vyloučilo. Jinak těch 357,50 vyplaceno nedostanete, rozhodně ne jako drobný investor, hned Vám srazí 15% daň.
Ivan_pha
3 hodin
Ten úrok je až podezřele vysoký, zřejmě dáno nedostatečným zajištěním? Ví někdo?
Zajištěných dluhopisů moc není, alespoň co je mi známo. Takže to především vyjadřuje míru rizika, možnosti, že se dluhopis nepodaří (úplně) splatit. Vzhledem k tomu, že u RJ zatím pořád převažuje komerční doprava (a ty vozy jdou asi do ní), je riziko nestability, že by se něco mohlo nepovést, docela vysoké (viz COVID).
Na finančním trhu je 7 až 8 procent obvyklá úroková míra dluhopisů v současné době u podobně velkých firem. Úrok co platí ČD je podobný úroku České republiky, která vlastní ČD a nepředpokládá se, že by stát nechal zkrachovat firmu a nezaplatil dluhy.
Ono se sice jedná o zajištěný dluhopis, ale je zajištěn pouze aktivy firmy Regiojet finance 2 a.s., která je 100% dceřinou firmou regiojetu. Záměr zřejmě je, že tato firma vydá dluhopisy, za ně nakoupí vozy, které pak pronajme dopravci Regiojet a.s., své matce. Z výnosů z těchto pronájmů pak bude dceřinná firma splácet dluhopisy. Kdyby dluhopisy vydával přímo dopravce Regiojet a.s. je možné, že by dosáhl na nižší úrok, celý proces úpisu by asi byl al výrazně složitější a rovněž je otázka, zda-li by takový úpis byl zajmavý pro investory. Vzhledem k výši úroku a relativně nízké částce 10000kč za… Číst vice »
Čím by to Regiojet mohl zajistit? Kromě vozidel prakticky nic nevlastní a v případě jeho krachu by jejich prodejní cena byla velkou neznámou. To není jako když Vám banka půjčí 80% na byt, který jí musíte zastavit, takže má prakticky jistotu, že své peníze tak jako tak dostane zpět. Podnikání Regiojetu je poměrně rizikové, pravděpodobnost krachu vysoká, tomu odpovídá výnos. Ten, který investoři požadují u akcií, je zpravidla ještě vyšší.
Flek
3 hodin
Proč vůbec nenakoupil ty nedávno sešrotované ICE Metropolitany? Tím by měl i soupravu na VRT.
Těch existovaly jen dvě soupravy, ne? Pokud ne dvě, tak každopádně hodně málo. Tím pádem je to atyp a pro ty shánět jakékoli náhradní díly atd., je peklo.
Koukám banky pořád Jančirovi nevěří – no asi mají důvod.
Věřím profesionálům.
Trochu OT, ale RJ měl začít dělat něco s úklidem a hygienou – viz odkaz. Dnes jsem s ním po hodně dlouhé době jel a už ta jejich vychvalovaná lounge v Praze je totální neuklizený prasečák. Například ten koberec u klavíru rozhodně není nějaké náhlé ušpinění, to je dlohodobé s***í na úklid. A toalety jakbysmet. To že jsem pak ve vlaku dostal lžičku (omlouvám se za nekvalitní foto, líp to nešlo), která měla na sobě vrstvy vzorků z několika úst už byla sladká „tečka na konci.“ Jestli tak bude probíhat úklid i u R9 a BEDMU souboru, tak potěš koště.… Číst vice »
Toho bych se asi nebál. Kupuju
Vubec nechapu ty minusy. Jedna se o dluhopisy zjistene zastavou vagonu (vyse vydanych dluhopisu max 90% hodnoty aktiv), takze pri defaultu vagony proda security agent a vyplati drzitele dluhopisu.
dluhopisy jsou zajištěny ŠROTEM a těch 10 % je k smíchu – proto ty minus
A polozme se na otazku… Komu je proda? Jinak ja si par dluhopisu take koupim, hodi se do rozlozeni rizika (zde je to vyssi)
držím palce ať za 10 let máte aspoň vklad – a výherní automaty jste zkoušel 😂
Radim dává vyšší úrok než ČD, protože může
Protože musí
Protože musí. Odpovídá to riziku.
Výnos dluhopisů určuje poptávka. Pokud by to bylo takové terno, tak se prodají třeba za 110% nominální hodnoty. Přitom roční úrok se většinou nastavuje tak, aby (první) emise byla plus mínus za nominál.
CZK 5Y IRS je za nejakych 3.9%-4% (bez rizikovy) u EUR je to jen 2.45% … k tomu nejaka minimalni rizikova marze (default swap), neco za obsluhu bondu … 7.15% je CZK 5Y korporatni dluhopis uplne krasny.
Srovnavate dluhopisy CD s ratingem od Moodys v investicnim pasmu na EUR trzich s dluhopisy RJ bez ratingu na CZK trzich coz je uplne mimo. Navic EUR sazby jsou vyrazne nize nez CZK sazby, takze z logiky veci na CZK musi platit vyssi urok.
To srovnání s dluhopisy ČD je naprostý nesmysl. Jednak ČD je plně ve vlastnictví státu, druhak jsou ty dluhopisy v jiné měně.
Tahle firma je fakt hnus. Kupovat neustále ojeté vozy je ubohost
Když tím cestující jezdí?
Mnohdy nemají na výběr…
Například kde? Pokud myslíte rychlíky v objednávce, tak tam parametry vozidel nastavuje objednatel. Podnikatel prostě nakupuje to, pro co na trhu očekává nejlepší využití, resp. nejvyšší zisk.
Pokud myslíte R8, tak z Brna do Přerova momentálně buď autobus, nebo autobus+osobák. Záložně Interpanter přes Břeclav. Z Přerova do Ostravy pak můžete volit mezi vozy ČD, PKP IC a Regiojetu.
Z Brna do Vyškova je výběr také ze 3 možností: NAD pro ČD, NAD pro Regiojet a busy IDSJMK.
Jestli máš lepší business plán, tak je neváhej kontaktovat, určitě si tě rádi poslechnou.
Rakušáci mají: dvoupodlažní jednotky.
A co za dotace na etcs udržovat 30-40 let staré popelnice?
No, ve vedlejším článku jsme viděli jaké pohodlí plánuje pro své cestujcí PKP intercity, takže bych ten byznys model úplně nezavrhoval:) Záleží ale samozřejmě na tom, jak bude RJ schopen škálovat údržbu.
I tak jsou až 4 milardy korun, což opravdu není málo (4 tisíce milionů pro ty bez fantazie :-). Kdo to má, že jo. Nových vozů by za to byla, nevím, pětina, ještě méně?
Nový vůz(interjet) stojí okolo 60 milionů Kč. Za 4 miliardy by jich koupil asi 66.
Další, kdo propásl možnost panu Jančurovi dobře poradit. Tak snad příště.
Vy abyste ste neozval 😀 dovoz ojetých vozů má být tvrdě zdaněn, aby se z nás nestávala popelnice evropy…
Nicméně ojetiny kupovaly i ČD a fakt jsou to lepší vozy než B249 a jejich varinaty.
Předpokládám, že si sám kupujte výhradně nová auta vyší třídy.
ŔegioJetu opravdu fandím – ale úrok více jak 7% je velmi podezřelý a samotné rating rizikovosti bankou 5 ze 7 tomu opravdu nepomáhá… Pravděpodobně je to dáno tím, že pokud by se dostal do situace nemožnosti splácet – tak majetek = tedy ty staré vagony = nikdo chtít nebude = NEprodejné pro sanováné dluhu – anebo jen podobný střelec někde z Balkánu za 1 euro wagon… Na druhou stranu je to z dlouhodobého hlediska nejlevnější způsob jak se dostat k železniční technice za velmi rozumný peníz a po reko to minimálně 10 provozovat – to si vydělá na jistinu bankovního… Číst vice »
Už by taky mohl koupit i třeba něco nového ale 🙂
RegioJet nakupuje dostatek nových vlaků pro zakázkovou dopravu. Pro komerční dopravu je nový vlak drahý.
Není drahý, jen by radimovi nezbylo tolik peněz jako když vozí lidi v těch obitých popelnicích
Problém je, ze klasické vagóny na rychlost 200 km/hod již podle nových norem nelze
vyrobit. Lze pouze tlakotěsné soupravy typu Comfortjet, které zase nelze jednoduše spojovat a rozpojovat podle potřeby.
Což je možná dobře, protože již nyní při míjení vlaků v tunelech na čtvrtém koridoru silně zaléhá v uších, a to tam souprava nejede více, než 160.
Ale lze. Viz například vozy pro PKP co jsou v článku níže o kritice provedení interiéru.
Nemyslím si, FPS H. Cegielski zrovna vyrání pro PKP Intercity 300 nových vozů pro rychlost 200km/h.
A ZSSK si chce dať vyrobiť 80 nových vozňov na 200 km/h. Miesto uplatnenia opcie na jednotky.
Prosím o zdroj této informace?
Já se jen zeptám, jak přesně (vyjma asi jiné technologie tlakotěsných přechodových měchů, spřáhel atp.) se liší nový vůz a jednotlivý vůz například toho ComfortJetu?
Nevím, ptám se. Díky.
A budete pak ochoten si do toho nového vlaku koupit (pochopitelně o dost dražší) jízdenku?
Věděl by někdo přesné typy vozů, nejlépe celý seznam, které chce RJ pořídit? Předpokládám, že už to budou spíše ty z 90. let podobné ČD Berlinerům. DB už jich na svém e-shopu s vagóny měly celkem dost.
Typ vozů Počet
Bpmz294.3, Type 20-91 31
Avmz109.5, Type 19-91 7
Avmmz106.1, Type 19-91 32
Apmmz126.1, Type 18-90 7
Bvmmsz187, Type 21-90 8
Bvmmz188.1, Type 21-91 11
Bpmmz284, Type 20-91 15
Bpmbz294.7, Type 29-91 5
Total 116
https://regiojet.cz/o-nas/pro-investory-2 -> Prezentace RegioJet
Mohl by mně jako ekonomickému negramotovi vysvětlit jak tyhle dluhopisy fungují? Co znamená, že se budou obchodovat na burze? Já to vždy chápal tak, že já od eminenta koupím dluhopis za X peněz, s tím že eminent se mi zaručuje že za N let ode mně ten dluhopis vykoupí zpět za X peněz + Y % úrok. Tak co tam dělá burza?
Pokud je dluhopis zalistovaný na burze, tak to znamená, že jde nakoupit/prodat i před splatností za tržní cenu. Tj. pokud náhodou potřebujete cash dříve, nemusíte čekat až uplyne lhůta na vykoupení a lze se ho tak prodat kdykoliv (samozřejmě ho musí někdo poptávat – likvidita u dluhopisů nebývá vysoká a samozřejmě to obvykle není tak výhodné).
S tím dluhopisem samotným se dá obchodovat, co na tom?
Výplata úroku je šestiměsíčně, na konci 5let ti vyplatí vloženou částku.
Pro 10000 za dluhopis to je skoro 360,- výplata každý duben a říjen.
Proto má smysl obchodovat je na burze
No, smysl obchodovat to na burze má proto, že je to velká emise, takže na jedné straně může vzniknout nezanedbatelná nabídka a poptávka i v průběhu „života“ dluhopisu, na druhé kdyby nebylo možné je na burze obchodovat, tak by to část investorů z regulatorních důvodů vyloučilo. Jinak těch 357,50 vyplaceno nedostanete, rozhodně ne jako drobný investor, hned Vám srazí 15% daň.
Ten úrok je až podezřele vysoký, zřejmě dáno nedostatečným zajištěním? Ví někdo?
Zajištěných dluhopisů moc není, alespoň co je mi známo. Takže to především vyjadřuje míru rizika, možnosti, že se dluhopis nepodaří (úplně) splatit. Vzhledem k tomu, že u RJ zatím pořád převažuje komerční doprava (a ty vozy jdou asi do ní), je riziko nestability, že by se něco mohlo nepovést, docela vysoké (viz COVID).
Na finančním trhu je 7 až 8 procent obvyklá úroková míra dluhopisů v současné době u podobně velkých firem. Úrok co platí ČD je podobný úroku České republiky, která vlastní ČD a nepředpokládá se, že by stát nechal zkrachovat firmu a nezaplatil dluhy.
Ono se sice jedná o zajištěný dluhopis, ale je zajištěn pouze aktivy firmy Regiojet finance 2 a.s., která je 100% dceřinou firmou regiojetu. Záměr zřejmě je, že tato firma vydá dluhopisy, za ně nakoupí vozy, které pak pronajme dopravci Regiojet a.s., své matce. Z výnosů z těchto pronájmů pak bude dceřinná firma splácet dluhopisy. Kdyby dluhopisy vydával přímo dopravce Regiojet a.s. je možné, že by dosáhl na nižší úrok, celý proces úpisu by asi byl al výrazně složitější a rovněž je otázka, zda-li by takový úpis byl zajmavý pro investory. Vzhledem k výši úroku a relativně nízké částce 10000kč za… Číst vice »
No ono taky jaký zahraniční (nekorunový) investor by nakupoval zrovna z takhle malé emise, že?
Čím by to Regiojet mohl zajistit? Kromě vozidel prakticky nic nevlastní a v případě jeho krachu by jejich prodejní cena byla velkou neznámou. To není jako když Vám banka půjčí 80% na byt, který jí musíte zastavit, takže má prakticky jistotu, že své peníze tak jako tak dostane zpět. Podnikání Regiojetu je poměrně rizikové, pravděpodobnost krachu vysoká, tomu odpovídá výnos. Ten, který investoři požadují u akcií, je zpravidla ještě vyšší.
Proč vůbec nenakoupil ty nedávno sešrotované ICE Metropolitany? Tím by měl i soupravu na VRT.
Těch existovaly jen dvě soupravy, ne? Pokud ne dvě, tak každopádně hodně málo. Tím pádem je to atyp a pro ty shánět jakékoli náhradní díly atd., je peklo.
Vždyť to byly klasické vozy, ne? Nejspíš ve větším počtu, než jiné vozy u Regiojetu.
Nemá díly ani na to s čím jezdí.