Ale oni to nevyhodili, jen to nabídli k prodeji. Nikdo nikomu nezakazuje prodat nepotřebné věci a nikdo nikomu nedává povinnost nepotřebné věci sešrtovat (a domy místo prodeje zbourat).
To byla nadsázka. Samozřejmě že je to obchod jako každý jiný. Koneckonců byly to ČD, kdo před pár lety raději vozidlo sešrotovaly, než by se dostalo někomu jinému…
Řekl bych, že nadsázka, co úplně nereflektuje realitu.
To by platilo kdyby prodával Flixtrain své nepohodlné vozy bez klimatizace a tady to někdo koupil. Ale tohle budou lepší vozy, než průměrný vůz Flixtrainu.
Bob
1 měsíc
Ten dluh vůči úvěrovým institucím vypíchnutý v článku je myslím zavádějící, protože nezahrnuje závazky z leasingu evidované mimo rozvahu (dalších skoro 1,3 miliardy).
Mynic
1 měsíc
Škoda, že nelze snadno zjistít, kde investoři vidí rozdíl mezi ČD a RJ v jejich schpnosti splácet.
Nelze snadno zjistit? Především ČD jsou 100% vlastněny státem a disponují ratingem v investičním pásmu. Kdežto RJ je relativně malá firma podnikající (komerční linky) na dost konkurenčním a rizikovém trhu. Navíc bezrizikový úrok v Eur je momentálně cca. o 1,5% níže než v Czk, už z toho důvodu jsou ta čísla těžko srovnatelná. I když na druhé straně půjčovat si v „domácí“ měně je většinou méně rizikové než v cizí – byť u komerčních linek RJ je dost otázka, co tou domácí měnou vlastně je, tedy tou, v níž generuje většinu tržeb a platí většinu provozních nákladů?
Vidíte, a přitom samotný RJ v prospektu pro věřitele deklaruje, že podíl příjmů z komerčních linek oproti dotovaným navzdory expanzi brzy spadne pod 50 %.
Jenže proti těm korunovým příjmům z objednávané dopravy stojí korunové výdaje v podobné výši. Jistě, pokud tady dopravce vytvoří zisk, může z něj dotovat své komerční linky nebo závazky z dluhopisů, ale tak jako tak, směšovat objednávanou a komerční dopravu lze podle mě jen dost omezeně. Ty dluhopisy pro financování komerční dopravy mu musí pokrýt především ta komerční doprava. A jaký podíl příjmů a výdajů v jakých měnách v ní má, resp. po expanzi bude mít? Bylo by to každopádně zajímavé vědět.
Myslím, že není nic snazšího. Pokud najdeš tento web tak toto by měla být maličkost. Samozřejmě to chce alespoň částečně vnímat psaný text a trochu přemýšlet 😂
To lze zjistit jednoduše 🙂 ČD maji rating, poslední emise v EUR za 3,75 %. To je báze podle které si to porovnání můžete krásně udělat 🙂
Martin
1 měsíc
Zajímavé. Slyšel jsem nedávno rozhovor, ve kterém Jančura říkal, že nakupování ojetých vagónů je konec, že teď už půjdou pouze cestou nákupu nových vagónů nebo jednotek !
No on ten Radim je pěkný tlučhuba. RJ je dobrým příkladem toho, když PR obraz společnosti předběhne realitu. To je konstatování faktu nikoliv kopání. Zášť k RJ fakt nemám.
Trochu OT, ale RJ měl začít dělat něco s úklidem a hygienou – viz odkaz. Dnes jsem s ním po hodně dlouhé době jel a už ta jejich vychvalovaná lounge v Praze je totální neuklizený prasečák. Například ten koberec u klavíru rozhodně není nějaké náhlé ušpinění, to je dlohodobé s***í na úklid. A toalety jakbysmet. To že jsem pak ve vlaku dostal lžičku (omlouvám se za nekvalitní foto, líp to nešlo), která měla na sobě vrstvy vzorků z několika úst už byla sladká „tečka na konci.“ Jestli tak bude probíhat úklid i u R9 a BEDMU souboru, tak potěš koště.… Číst vice »
Proč myslíte? Já jsem nikdy nikde netvrdil, že jsou vozy a prostory RJ dokonale čisté. Ale fotit si bordel je úchylné, to teda sorry. A sdílet ho na webu je úchylné dvojnásob.
Vubec nechapu ty minusy. Jedna se o dluhopisy zjistene zastavou vagonu (vyse vydanych dluhopisu max 90% hodnoty aktiv), takze pri defaultu vagony proda security agent a vyplati drzitele dluhopisu.
Jestli tomuhle říkáte dluhopis s vyšším rizikem, tak nevím, jak by jste označil tu většinu dluhopisů, tlačených do lidí ze strany různých finančních poradců, případně přes reklamy na sociálních sítích. Jančura nabízí poměrně bezpečný dluhopis od reálné a velké firmy s dlouhou historií, pohybující se v poměrně stabilním prostředí. Tomu odpovídá i relativně menší výnos a instituce, které za tím stojí. Ty méně bezpečné nabízí 9, 11 nebo i 15% a na burze se neobchodují.
Tenhle RJ dluhopis mezi těmi „normálními“ skutečně patří mezi ty s vyšším rizikem. Čemuž odpovídá výnos. Ani nemají rating, likvidita na burze nejspíš bude mizerná… Ty dluhopisy, které popisujete, jsou v lepším případě ultrajunk, v horším trochu lepší forma „investice“ do rulety. Člověk s elementárním finančním vzděláním to nekoupí, ale lidi sednou na lecjaký lep, víte jak.
Pane inženýre, máte to dokonce v článku, doporučuji více číst a méně komentovat. „Jedná se o vysoce úročený dluhopis s vyšším výnosem a vyšším rizikem částečného nebo úplného nesplacení emitentem,“ popisuje banka.
Doporučuji vygooglovat pojem dluhopisy:-) Ano, v rámci toho, co nabízejí solidní banky je Jančura to méně bezpečné a tyto instituce na to neváhají upozornit. Ovšem v rámci celkové nabídky dluhopisů „na internetu“, to naopak patří k tomu bezpečnějšímu. Výnos 12 až 16 procent je běžná věc a tomu odpovídá i riziko.
Výnos dluhopisů určuje poptávka. Pokud by to bylo takové terno, tak se prodají třeba za 110% nominální hodnoty. Přitom roční úrok se většinou nastavuje tak, aby (první) emise byla plus mínus za nominál.
CZK 5Y IRS je za nejakych 3.9%-4% (bez rizikovy) u EUR je to jen 2.45% … k tomu nejaka minimalni rizikova marze (default swap), neco za obsluhu bondu … 7.15% je CZK 5Y korporatni dluhopis uplne krasny.
Srovnavate dluhopisy CD s ratingem od Moodys v investicnim pasmu na EUR trzich s dluhopisy RJ bez ratingu na CZK trzich coz je uplne mimo. Navic EUR sazby jsou vyrazne nize nez CZK sazby, takze z logiky veci na CZK musi platit vyssi urok.
lokotomy
1 měsíc
To srovnání s dluhopisy ČD je naprostý nesmysl. Jednak ČD je plně ve vlastnictví státu, druhak jsou ty dluhopisy v jiné měně.
Například kde? Pokud myslíte rychlíky v objednávce, tak tam parametry vozidel nastavuje objednatel. Podnikatel prostě nakupuje to, pro co na trhu očekává nejlepší využití, resp. nejvyšší zisk.
Pokud myslíte R8, tak z Brna do Přerova momentálně buď autobus, nebo autobus+osobák. Záložně Interpanter přes Břeclav. Z Přerova do Ostravy pak můžete volit mezi vozy ČD, PKP IC a Regiojetu.
Z Brna do Vyškova je výběr také ze 3 možností: NAD pro ČD, NAD pro Regiojet a busy IDSJMK.
No, ve vedlejším článku jsme viděli jaké pohodlí plánuje pro své cestujcí PKP intercity, takže bych ten byznys model úplně nezavrhoval:) Záleží ale samozřejmě na tom, jak bude RJ schopen škálovat údržbu.
I tak jsou až 4 milardy korun, což opravdu není málo (4 tisíce milionů pro ty bez fantazie :-). Kdo to má, že jo. Nových vozů by za to byla, nevím, pětina, ještě méně?
Můžete nám prosím vysvětlit, co je na autobusu tak „mnohem konstrukčně složitějšího“? Je tam motor, ten bude stát maximálně stovky tisíc. A dál? Naopak podvozek a takové věci bude mnohem složitější (a dražší) u železničního vozu. Hlavně ale myslím, že to bude množstvím materiálu. On takový dálkový železniční vůz váží skoro 50t.
Motor a převodovka jsou především masivně sériové vyráběné věci, což jejich cenu sráží dolů.
Železniční vozy to nemají, ale zase mají pojezd na až 200 km/h, který musí dát mnoho a mnoho násobný proběh oproti autobusu, skříň, která musí vydržet zařazení do mnohosettunového vlaku. Zrovna pojezd je to nejsložitější. Pak požární odolnost na tunely desítky kilometrů dlouhé…
Vývojové, konstrukční a schvalovací náklady pro autobus (1 typ) se rozpočítají na tisícovku(y) vyrobených kusů. A stačí 1 schválení pro celou Evropu.
Naproti tomu u Dráhy si na každém písečku projdou schvalovacím kolečkem, plus ještě to UIC Evropské. Kéž by stačilo to Evropské…
Předpokládám, že si sám kupujte výhradně nová auta vyší třídy.
TOYE MOYE
1 měsíc
ŔegioJetu opravdu fandím – ale úrok více jak 7% je velmi podezřelý a samotné rating rizikovosti bankou 5 ze 7 tomu opravdu nepomáhá… Pravděpodobně je to dáno tím, že pokud by se dostal do situace nemožnosti splácet – tak majetek = tedy ty staré vagony = nikdo chtít nebude = NEprodejné pro sanováné dluhu – anebo jen podobný střelec někde z Balkánu za 1 euro wagon… Na druhou stranu je to z dlouhodobého hlediska nejlevnější způsob jak se dostat k železniční technice za velmi rozumný peníz a po reko to minimálně 10 provozovat – to si vydělá na jistinu bankovního… Číst vice »
Problém je, ze klasické vagóny na rychlost 200 km/hod již podle nových norem nelze
vyrobit. Lze pouze tlakotěsné soupravy typu Comfortjet, které zase nelze jednoduše spojovat a rozpojovat podle potřeby.
Já se jen zeptám, jak přesně (vyjma asi jiné technologie tlakotěsných přechodových měchů, spřáhel atp.) se liší nový vůz a jednotlivý vůz například toho ComfortJetu?
To je relativní. Ve srovnání s okolními zeměmi drahé není. A právě proto, že český cestující preferuje nízkou cenu (nic proti tomu, je to racionální přístup), tak RJ nakupuje ojeté vozy, aby měl nízké náklady a mohl nabídnout i nízkou (ano, relativně nízkou) cenu.
Ve srovnáni s jinými formami dopravy vychází vlak dráž a pomaleji než auto/autobus. A to nemluvím o spolehlivosti a pohodlí…
Tom
1 měsíc
Věděl by někdo přesné typy vozů, nejlépe celý seznam, které chce RJ pořídit? Předpokládám, že už to budou spíše ty z 90. let podobné ČD Berlinerům. DB už jich na svém e-shopu s vagóny měly celkem dost.
Typ vozů Počet
Bpmz294.3, Type 20-91 31
Avmz109.5, Type 19-91 7
Avmmz106.1, Type 19-91 32
Apmmz126.1, Type 18-90 7
Bvmmsz187, Type 21-90 8
Bvmmz188.1, Type 21-91 11
Bpmmz284, Type 20-91 15
Bpmbz294.7, Type 29-91 5
Total 116
Šrot z prvnich kopřiv které najde. Je ubohé, že na silnici tahle firma umí porídit nový a pohodlný autobus a na železnici jen sbírá jeden šrot za druhým
Caprad
1 měsíc
Mohl by mně jako ekonomickému negramotovi vysvětlit jak tyhle dluhopisy fungují? Co znamená, že se budou obchodovat na burze? Já to vždy chápal tak, že já od eminenta koupím dluhopis za X peněz, s tím že eminent se mi zaručuje že za N let ode mně ten dluhopis vykoupí zpět za X peněz + Y % úrok. Tak co tam dělá burza?
Pokud je dluhopis zalistovaný na burze, tak to znamená, že jde nakoupit/prodat i před splatností za tržní cenu. Tj. pokud náhodou potřebujete cash dříve, nemusíte čekat až uplyne lhůta na vykoupení a lze se ho tak prodat kdykoliv (samozřejmě ho musí někdo poptávat – likvidita u dluhopisů nebývá vysoká a samozřejmě to obvykle není tak výhodné).
Výplata úroku je šestiměsíčně, na konci 5let ti vyplatí vloženou částku.
Pro 10000 za dluhopis to je skoro 360,- výplata každý duben a říjen.
Proto má smysl obchodovat je na burze
No, smysl obchodovat to na burze má proto, že je to velká emise, takže na jedné straně může vzniknout nezanedbatelná nabídka a poptávka i v průběhu „života“ dluhopisu, na druhé kdyby nebylo možné je na burze obchodovat, tak by to část investorů z regulatorních důvodů vyloučilo. Jinak těch 357,50 vyplaceno nedostanete, rozhodně ne jako drobný investor, hned Vám srazí 15% daň.
Ivan_pha
1 měsíc
Ten úrok je až podezřele vysoký, zřejmě dáno nedostatečným zajištěním? Ví někdo?
Zajištěných dluhopisů moc není, alespoň co je mi známo. Takže to především vyjadřuje míru rizika, možnosti, že se dluhopis nepodaří (úplně) splatit. Vzhledem k tomu, že u RJ zatím pořád převažuje komerční doprava (a ty vozy jdou asi do ní), je riziko nestability, že by se něco mohlo nepovést, docela vysoké (viz COVID).
Na finančním trhu je 7 až 8 procent obvyklá úroková míra dluhopisů v současné době u podobně velkých firem. Úrok co platí ČD je podobný úroku České republiky, která vlastní ČD a nepředpokládá se, že by stát nechal zkrachovat firmu a nezaplatil dluhy.
Ono se sice jedná o zajištěný dluhopis, ale je zajištěn pouze aktivy firmy Regiojet finance 2 a.s., která je 100% dceřinou firmou regiojetu. Záměr zřejmě je, že tato firma vydá dluhopisy, za ně nakoupí vozy, které pak pronajme dopravci Regiojet a.s., své matce. Z výnosů z těchto pronájmů pak bude dceřinná firma splácet dluhopisy. Kdyby dluhopisy vydával přímo dopravce Regiojet a.s. je možné, že by dosáhl na nižší úrok, celý proces úpisu by asi byl al výrazně složitější a rovněž je otázka, zda-li by takový úpis byl zajmavý pro investory. Vzhledem k výši úroku a relativně nízké částce 10000kč za… Číst vice »
Čím by to Regiojet mohl zajistit? Kromě vozidel prakticky nic nevlastní a v případě jeho krachu by jejich prodejní cena byla velkou neznámou. To není jako když Vám banka půjčí 80% na byt, který jí musíte zastavit, takže má prakticky jistotu, že své peníze tak jako tak dostane zpět. Podnikání Regiojetu je poměrně rizikové, pravděpodobnost krachu vysoká, tomu odpovídá výnos. Ten, který investoři požadují u akcií, je zpravidla ještě vyšší.
Flek
1 měsíc
Proč vůbec nenakoupil ty nedávno sešrotované ICE Metropolitany? Tím by měl i soupravu na VRT.
Těch existovaly jen dvě soupravy, ne? Pokud ne dvě, tak každopádně hodně málo. Tím pádem je to atyp a pro ty shánět jakékoli náhradní díly atd., je peklo.
Úplně klasické vozy to nebyly, nedalo se to jen tak spojit s něčím jiným. Ale hlavně to opravdu byly jen dvě soupravy (později spojené v jednu) a výrobce dávno 2x zbankrotoval, tohle bych opravdu kupovat nechtěl.
Parafrázuji pořekadlo Co Skot zahodí, to Holanďan zvedne… na Co Němec zahodí, to Čech zvedne…
Ale oni to nevyhodili, jen to nabídli k prodeji. Nikdo nikomu nezakazuje prodat nepotřebné věci a nikdo nikomu nedává povinnost nepotřebné věci sešrtovat (a domy místo prodeje zbourat).
To byla nadsázka. Samozřejmě že je to obchod jako každý jiný. Koneckonců byly to ČD, kdo před pár lety raději vozidlo sešrotovaly, než by se dostalo někomu jinému…
Řekl bych, že nadsázka, co úplně nereflektuje realitu.
To by platilo kdyby prodával Flixtrain své nepohodlné vozy bez klimatizace a tady to někdo koupil. Ale tohle budou lepší vozy, než průměrný vůz Flixtrainu.
Ten dluh vůči úvěrovým institucím vypíchnutý v článku je myslím zavádějící, protože nezahrnuje závazky z leasingu evidované mimo rozvahu (dalších skoro 1,3 miliardy).
Škoda, že nelze snadno zjistít, kde investoři vidí rozdíl mezi ČD a RJ v jejich schpnosti splácet.
Nelze snadno zjistit? Především ČD jsou 100% vlastněny státem a disponují ratingem v investičním pásmu. Kdežto RJ je relativně malá firma podnikající (komerční linky) na dost konkurenčním a rizikovém trhu. Navíc bezrizikový úrok v Eur je momentálně cca. o 1,5% níže než v Czk, už z toho důvodu jsou ta čísla těžko srovnatelná. I když na druhé straně půjčovat si v „domácí“ měně je většinou méně rizikové než v cizí – byť u komerčních linek RJ je dost otázka, co tou domácí měnou vlastně je, tedy tou, v níž generuje většinu tržeb a platí většinu provozních nákladů?
Vidíte, a přitom samotný RJ v prospektu pro věřitele deklaruje, že podíl příjmů z komerčních linek oproti dotovaným navzdory expanzi brzy spadne pod 50 %.
Papír snese všechno…
To není o papíru, ale o realitě vyhraných smluv v ČR.
Jenže proti těm korunovým příjmům z objednávané dopravy stojí korunové výdaje v podobné výši. Jistě, pokud tady dopravce vytvoří zisk, může z něj dotovat své komerční linky nebo závazky z dluhopisů, ale tak jako tak, směšovat objednávanou a komerční dopravu lze podle mě jen dost omezeně. Ty dluhopisy pro financování komerční dopravy mu musí pokrýt především ta komerční doprava. A jaký podíl příjmů a výdajů v jakých měnách v ní má, resp. po expanzi bude mít? Bylo by to každopádně zajímavé vědět.
Myslím, že není nic snazšího. Pokud najdeš tento web tak toto by měla být maličkost. Samozřejmě to chce alespoň částečně vnímat psaný text a trochu přemýšlet 😂
To lze zjistit jednoduše 🙂 ČD maji rating, poslední emise v EUR za 3,75 %. To je báze podle které si to porovnání můžete krásně udělat 🙂
Zajímavé. Slyšel jsem nedávno rozhovor, ve kterém Jančura říkal, že nakupování ojetých vagónů je konec, že teď už půjdou pouze cestou nákupu nových vagónů nebo jednotek !
To samé tvrdil i před spuštěním provozu. Podle mě to chce na expanzi v Polsku.
Tu jeho jednotku se sedmi třídami pořád ne a ne potkat
mluvil o 6…. ne 7
Že někdo změní rozhodnutí poté, co zjistí podmínky, to je naprosto normální.
Podmínky moc dobře věděl, jen je to vrchní žvanil
No on ten Radim je pěkný tlučhuba. RJ je dobrým příkladem toho, když PR obraz společnosti předběhne realitu. To je konstatování faktu nikoliv kopání. Zášť k RJ fakt nemám.
Tlučhuba? To teda fakt na zášť nevypadá 😂😂😂
Stejnej jako dr.Cvach.
Trochu OT, ale RJ měl začít dělat něco s úklidem a hygienou – viz odkaz. Dnes jsem s ním po hodně dlouhé době jel a už ta jejich vychvalovaná lounge v Praze je totální neuklizený prasečák. Například ten koberec u klavíru rozhodně není nějaké náhlé ušpinění, to je dlohodobé s***í na úklid. A toalety jakbysmet. To že jsem pak ve vlaku dostal lžičku (omlouvám se za nekvalitní foto, líp to nešlo), která měla na sobě vrstvy vzorků z několika úst už byla sladká „tečka na konci.“ Jestli tak bude probíhat úklid i u R9 a BEDMU souboru, tak potěš koště.… Číst vice »
No jo, národní dopravce se hned pozná 😀
To je opravdu zajímavá obsese fotit si špínu a pak ji sdílet na síti.
Ani bych neřekl. Spíše znechucení člověka, který se rozhodl pro dopravce podle slibů.
To není obsese. To je důkaz pro vás, protože bez fotky byste se tady dušoval, že to není přece pravda
On je člověk který pro kávu zadarmo omluví cokoli
My se známe? Odkud?
Proč myslíte? Já jsem nikdy nikde netvrdil, že jsou vozy a prostory RJ dokonale čisté. Ale fotit si bordel je úchylné, to teda sorry. A sdílet ho na webu je úchylné dvojnásob.
Je třeba upozorňovat na problém…
Toho bych se asi nebál. Kupuju
Vubec nechapu ty minusy. Jedna se o dluhopisy zjistene zastavou vagonu (vyse vydanych dluhopisu max 90% hodnoty aktiv), takze pri defaultu vagony proda security agent a vyplati drzitele dluhopisu.
A polozme se na otazku… Komu je proda? Jinak ja si par dluhopisu take koupim, hodi se do rozlozeni rizika (zde je to vyssi)
Jestli tomuhle říkáte dluhopis s vyšším rizikem, tak nevím, jak by jste označil tu většinu dluhopisů, tlačených do lidí ze strany různých finančních poradců, případně přes reklamy na sociálních sítích. Jančura nabízí poměrně bezpečný dluhopis od reálné a velké firmy s dlouhou historií, pohybující se v poměrně stabilním prostředí. Tomu odpovídá i relativně menší výnos a instituce, které za tím stojí. Ty méně bezpečné nabízí 9, 11 nebo i 15% a na burze se neobchodují.
Tenhle RJ dluhopis mezi těmi „normálními“ skutečně patří mezi ty s vyšším rizikem. Čemuž odpovídá výnos. Ani nemají rating, likvidita na burze nejspíš bude mizerná… Ty dluhopisy, které popisujete, jsou v lepším případě ultrajunk, v horším trochu lepší forma „investice“ do rulety. Člověk s elementárním finančním vzděláním to nekoupí, ale lidi sednou na lecjaký lep, víte jak.
To byste se divil, kolik lidí si kupuje dluhopisy typu Saunia a podobně, když jim to radí jejich finanční poradci.
A kolik z nich má alespoň elementární finanční vzdělání?
To s minimálním rizikem se jmenuje „dluhopis ČD“ za polovičku..
Ano i ne. Já bych řekl, že kurzové riziko je v tomto případě dost zásadní. Výnos v CZK může být u dluhopisů ČD ve finále i nulový.
Pane inženýre, máte to dokonce v článku, doporučuji více číst a méně komentovat. „Jedná se o vysoce úročený dluhopis s vyšším výnosem a vyšším rizikem částečného nebo úplného nesplacení emitentem,“ popisuje banka.
Doporučuji vygooglovat pojem dluhopisy:-) Ano, v rámci toho, co nabízejí solidní banky je Jančura to méně bezpečné a tyto instituce na to neváhají upozornit. Ovšem v rámci celkové nabídky dluhopisů „na internetu“, to naopak patří k tomu bezpečnějšímu. Výnos 12 až 16 procent je běžná věc a tomu odpovídá i riziko.
Jistota prodeje není, ale ten výnos je dost zajímavý i když z rizikovějších.
Radim dává vyšší úrok než ČD, protože může
Protože musí
Protože musí. Odpovídá to riziku.
Výnos dluhopisů určuje poptávka. Pokud by to bylo takové terno, tak se prodají třeba za 110% nominální hodnoty. Přitom roční úrok se většinou nastavuje tak, aby (první) emise byla plus mínus za nominál.
CZK 5Y IRS je za nejakych 3.9%-4% (bez rizikovy) u EUR je to jen 2.45% … k tomu nejaka minimalni rizikova marze (default swap), neco za obsluhu bondu … 7.15% je CZK 5Y korporatni dluhopis uplne krasny.
Srovnavate dluhopisy CD s ratingem od Moodys v investicnim pasmu na EUR trzich s dluhopisy RJ bez ratingu na CZK trzich coz je uplne mimo. Navic EUR sazby jsou vyrazne nize nez CZK sazby, takze z logiky veci na CZK musi platit vyssi urok.
To srovnání s dluhopisy ČD je naprostý nesmysl. Jednak ČD je plně ve vlastnictví státu, druhak jsou ty dluhopisy v jiné měně.
přesně tak, ale to zdejší „odborníci“ nepochopí
Tahle firma je fakt hnus. Kupovat neustále ojeté vozy je ubohost
Když tím cestující jezdí?
Mnohdy nemají na výběr…
Například kde? Pokud myslíte rychlíky v objednávce, tak tam parametry vozidel nastavuje objednatel. Podnikatel prostě nakupuje to, pro co na trhu očekává nejlepší využití, resp. nejvyšší zisk.
Pokud myslíte R8, tak z Brna do Přerova momentálně buď autobus, nebo autobus+osobák. Záložně Interpanter přes Břeclav. Z Přerova do Ostravy pak můžete volit mezi vozy ČD, PKP IC a Regiojetu.
Z Brna do Vyškova je výběr také ze 3 možností: NAD pro ČD, NAD pro Regiojet a busy IDSJMK.
To nejsou smysluplné alternativy… snad se toho klauna na R8 zbavíme
Myslíte ty cestující, co tím jezdí, nebo RegioJet, že ty ojetiny kupuje?
Oboje, ono jet s RJ když je alternativa je známka masochismu a antisebelásky
Jestli máš lepší business plán, tak je neváhej kontaktovat, určitě si tě rádi poslechnou.
Rakušáci mají: dvoupodlažní jednotky.
Taky jízdné v nich je trojnásobné.
A co za dotace na etcs udržovat 30-40 let staré popelnice?
No, ve vedlejším článku jsme viděli jaké pohodlí plánuje pro své cestujcí PKP intercity, takže bych ten byznys model úplně nezavrhoval:) Záleží ale samozřejmě na tom, jak bude RJ schopen škálovat údržbu.
I tak jsou až 4 milardy korun, což opravdu není málo (4 tisíce milionů pro ty bez fantazie :-). Kdo to má, že jo. Nových vozů by za to byla, nevím, pětina, ještě méně?
Nový vůz(interjet) stojí okolo 60 milionů Kč. Za 4 miliardy by jich koupil asi 66.
Což není moc když má vozový park čítající přes 300 vozů… Mě by se také líbily nové vozy, ale marže na komerčních spojích jsou nic moc.
60 milionů je stejně šílenost, hlavně v porovnání s konstrukčně mnohem složitějším autobusem za zlomek ceny.
Konstrukčně mnohem složitějším? To jsem nevěděl, že se dělají autobusy na 230 km/h.
Můžete nám prosím vysvětlit, co je na autobusu tak „mnohem konstrukčně složitějšího“? Je tam motor, ten bude stát maximálně stovky tisíc. A dál? Naopak podvozek a takové věci bude mnohem složitější (a dražší) u železničního vozu. Hlavně ale myslím, že to bude množstvím materiálu. On takový dálkový železniční vůz váží skoro 50t.
Co je složitého na podvozku železničního vozu?
Dosud jste neodpověděl, co je konstrukčně mnohem složitějšího na autobusu.
Motor, převodovka, řízení, podvozek… je na něm spousta prvků které železniční vůz nemá nebo jsou výrazně jednodušší.
Motor a převodovka jsou především masivně sériové vyráběné věci, což jejich cenu sráží dolů.
Železniční vozy to nemají, ale zase mají pojezd na až 200 km/h, který musí dát mnoho a mnoho násobný proběh oproti autobusu, skříň, která musí vydržet zařazení do mnohosettunového vlaku. Zrovna pojezd je to nejsložitější. Pak požární odolnost na tunely desítky kilometrů dlouhé…
Vývojové, konstrukční a schvalovací náklady pro autobus (1 typ) se rozpočítají na tisícovku(y) vyrobených kusů. A stačí 1 schválení pro celou Evropu.
Naproti tomu u Dráhy si na každém písečku projdou schvalovacím kolečkem, plus ještě to UIC Evropské. Kéž by stačilo to Evropské…
Další, kdo propásl možnost panu Jančurovi dobře poradit. Tak snad příště.
Vy abyste ste neozval 😀 dovoz ojetých vozů má být tvrdě zdaněn, aby se z nás nestávala popelnice evropy…
Nicméně ojetiny kupovaly i ČD a fakt jsou to lepší vozy než B249 a jejich varinaty.
To zdanění dovozu (cla) už tady bylo. Vozový park na kolejích i na silnicích byl o několik řádů horší než dnes. Jak co do stáří, tak co do kvality.
Ozvu se vždycky, když někdo napíše nebetyčnou blbost. Tentokrát to vyšlo na vás.
To se musíte ozývat pořád zejména na vámi psané nebetyčné blbosti 😀
na ty tvoje kraviny se ozývá dokonce ještě více lidí, jsi magnet
Magnet? Nemyslím si.
Předpokládám, že si sám kupujte výhradně nová auta vyší třídy.
ŔegioJetu opravdu fandím – ale úrok více jak 7% je velmi podezřelý a samotné rating rizikovosti bankou 5 ze 7 tomu opravdu nepomáhá… Pravděpodobně je to dáno tím, že pokud by se dostal do situace nemožnosti splácet – tak majetek = tedy ty staré vagony = nikdo chtít nebude = NEprodejné pro sanováné dluhu – anebo jen podobný střelec někde z Balkánu za 1 euro wagon… Na druhou stranu je to z dlouhodobého hlediska nejlevnější způsob jak se dostat k železniční technice za velmi rozumný peníz a po reko to minimálně 10 provozovat – to si vydělá na jistinu bankovního… Číst vice »
Už by taky mohl koupit i třeba něco nového ale 🙂
RegioJet nakupuje dostatek nových vlaků pro zakázkovou dopravu. Pro komerční dopravu je nový vlak drahý.
Není drahý, jen by radimovi nezbylo tolik peněz jako když vozí lidi v těch obitých popelnicích
Problém je, ze klasické vagóny na rychlost 200 km/hod již podle nových norem nelze
vyrobit. Lze pouze tlakotěsné soupravy typu Comfortjet, které zase nelze jednoduše spojovat a rozpojovat podle potřeby.
Což je možná dobře, protože již nyní při míjení vlaků v tunelech na čtvrtém koridoru silně zaléhá v uších, a to tam souprava nejede více, než 160.
Ale lze. Viz například vozy pro PKP co jsou v článku níže o kritice provedení interiéru.
Nemyslím si, FPS H. Cegielski zrovna vyrání pro PKP Intercity 300 nových vozů pro rychlost 200km/h.
A ZSSK si chce dať vyrobiť 80 nových vozňov na 200 km/h. Miesto uplatnenia opcie na jednotky.
Prosím o zdroj této informace?
Já se jen zeptám, jak přesně (vyjma asi jiné technologie tlakotěsných přechodových měchů, spřáhel atp.) se liší nový vůz a jednotlivý vůz například toho ComfortJetu?
Nevím, ptám se. Díky.
A budete pak ochoten si do toho nového vlaku koupit (pochopitelně o dost dražší) jízdenku?
Jízdné je drahé už teď až moc.
To je relativní. Ve srovnání s okolními zeměmi drahé není. A právě proto, že český cestující preferuje nízkou cenu (nic proti tomu, je to racionální přístup), tak RJ nakupuje ojeté vozy, aby měl nízké náklady a mohl nabídnout i nízkou (ano, relativně nízkou) cenu.
Ve srovnáni s jinými formami dopravy vychází vlak dráž a pomaleji než auto/autobus. A to nemluvím o spolehlivosti a pohodlí…
Věděl by někdo přesné typy vozů, nejlépe celý seznam, které chce RJ pořídit? Předpokládám, že už to budou spíše ty z 90. let podobné ČD Berlinerům. DB už jich na svém e-shopu s vagóny měly celkem dost.
Typ vozů Počet
Bpmz294.3, Type 20-91 31
Avmz109.5, Type 19-91 7
Avmmz106.1, Type 19-91 32
Apmmz126.1, Type 18-90 7
Bvmmsz187, Type 21-90 8
Bvmmz188.1, Type 21-91 11
Bpmmz284, Type 20-91 15
Bpmbz294.7, Type 29-91 5
Total 116
https://regiojet.cz/o-nas/pro-investory-2 -> Prezentace RegioJet
Šrot z prvnich kopřiv které najde. Je ubohé, že na silnici tahle firma umí porídit nový a pohodlný autobus a na železnici jen sbírá jeden šrot za druhým
Mohl by mně jako ekonomickému negramotovi vysvětlit jak tyhle dluhopisy fungují? Co znamená, že se budou obchodovat na burze? Já to vždy chápal tak, že já od eminenta koupím dluhopis za X peněz, s tím že eminent se mi zaručuje že za N let ode mně ten dluhopis vykoupí zpět za X peněz + Y % úrok. Tak co tam dělá burza?
Pokud je dluhopis zalistovaný na burze, tak to znamená, že jde nakoupit/prodat i před splatností za tržní cenu. Tj. pokud náhodou potřebujete cash dříve, nemusíte čekat až uplyne lhůta na vykoupení a lze se ho tak prodat kdykoliv (samozřejmě ho musí někdo poptávat – likvidita u dluhopisů nebývá vysoká a samozřejmě to obvykle není tak výhodné).
S tím dluhopisem samotným se dá obchodovat, co na tom?
Výplata úroku je šestiměsíčně, na konci 5let ti vyplatí vloženou částku.
Pro 10000 za dluhopis to je skoro 360,- výplata každý duben a říjen.
Proto má smysl obchodovat je na burze
No, smysl obchodovat to na burze má proto, že je to velká emise, takže na jedné straně může vzniknout nezanedbatelná nabídka a poptávka i v průběhu „života“ dluhopisu, na druhé kdyby nebylo možné je na burze obchodovat, tak by to část investorů z regulatorních důvodů vyloučilo. Jinak těch 357,50 vyplaceno nedostanete, rozhodně ne jako drobný investor, hned Vám srazí 15% daň.
Ten úrok je až podezřele vysoký, zřejmě dáno nedostatečným zajištěním? Ví někdo?
Zajištěných dluhopisů moc není, alespoň co je mi známo. Takže to především vyjadřuje míru rizika, možnosti, že se dluhopis nepodaří (úplně) splatit. Vzhledem k tomu, že u RJ zatím pořád převažuje komerční doprava (a ty vozy jdou asi do ní), je riziko nestability, že by se něco mohlo nepovést, docela vysoké (viz COVID).
Na finančním trhu je 7 až 8 procent obvyklá úroková míra dluhopisů v současné době u podobně velkých firem. Úrok co platí ČD je podobný úroku České republiky, která vlastní ČD a nepředpokládá se, že by stát nechal zkrachovat firmu a nezaplatil dluhy.
Ono se sice jedná o zajištěný dluhopis, ale je zajištěn pouze aktivy firmy Regiojet finance 2 a.s., která je 100% dceřinou firmou regiojetu. Záměr zřejmě je, že tato firma vydá dluhopisy, za ně nakoupí vozy, které pak pronajme dopravci Regiojet a.s., své matce. Z výnosů z těchto pronájmů pak bude dceřinná firma splácet dluhopisy. Kdyby dluhopisy vydával přímo dopravce Regiojet a.s. je možné, že by dosáhl na nižší úrok, celý proces úpisu by asi byl al výrazně složitější a rovněž je otázka, zda-li by takový úpis byl zajmavý pro investory. Vzhledem k výši úroku a relativně nízké částce 10000kč za… Číst vice »
No ono taky jaký zahraniční (nekorunový) investor by nakupoval zrovna z takhle malé emise, že?
Díky za vysvětlení, nevšiml jsem si, že je vydá Regiojet finance 2 a.s. s číslicí 2. Teď je to jasné.
Čím by to Regiojet mohl zajistit? Kromě vozidel prakticky nic nevlastní a v případě jeho krachu by jejich prodejní cena byla velkou neznámou. To není jako když Vám banka půjčí 80% na byt, který jí musíte zastavit, takže má prakticky jistotu, že své peníze tak jako tak dostane zpět. Podnikání Regiojetu je poměrně rizikové, pravděpodobnost krachu vysoká, tomu odpovídá výnos. Ten, který investoři požadují u akcií, je zpravidla ještě vyšší.
Proč vůbec nenakoupil ty nedávno sešrotované ICE Metropolitany? Tím by měl i soupravu na VRT.
Těch existovaly jen dvě soupravy, ne? Pokud ne dvě, tak každopádně hodně málo. Tím pádem je to atyp a pro ty shánět jakékoli náhradní díly atd., je peklo.
Vždyť to byly klasické vozy, ne? Nejspíš ve větším počtu, než jiné vozy u Regiojetu.
Úplně klasické vozy to nebyly, nedalo se to jen tak spojit s něčím jiným. Ale hlavně to opravdu byly jen dvě soupravy (později spojené v jednu) a výrobce dávno 2x zbankrotoval, tohle bych opravdu kupovat nechtěl.
Nemá díly ani na to s čím jezdí.