RegioJet vydává nové dluhopisy, chce z nich financovat nákup ojetých vozů z Německa

Modernizovaný vůz třídy Relax. Foto: RegioJetModernizovaný vůz třídy Relax. Foto: RegioJet

Dopravce nabízí pevný úrok 7,15 %.

119 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Happy

Parafrázuji pořekadlo Co Skot zahodí, to Holanďan zvedne… na Co Němec zahodí, to Čech zvedne…

N.N.

Ale oni to nevyhodili, jen to nabídli k prodeji. Nikdo nikomu nezakazuje prodat nepotřebné věci a nikdo nikomu nedává povinnost nepotřebné věci sešrtovat (a domy místo prodeje zbourat).

Happy

To byla nadsázka. Samozřejmě že je to obchod jako každý jiný. Koneckonců byly to ČD, kdo před pár lety raději vozidlo sešrotovaly, než by se dostalo někomu jinému…

MHD

Řekl bych, že nadsázka, co úplně nereflektuje realitu.
To by platilo kdyby prodával Flixtrain své nepohodlné vozy bez klimatizace a tady to někdo koupil. Ale tohle budou lepší vozy, než průměrný vůz Flixtrainu.

Bob

Ten dluh vůči úvěrovým institucím vypíchnutý v článku je myslím zavádějící, protože nezahrnuje závazky z leasingu evidované mimo rozvahu (dalších skoro 1,3 miliardy).

Mynic

Škoda, že nelze snadno zjistít, kde investoři vidí rozdíl mezi ČD a RJ v jejich schpnosti splácet.

lokotomy

Nelze snadno zjistit? Především ČD jsou 100% vlastněny státem a disponují ratingem v investičním pásmu. Kdežto RJ je relativně malá firma podnikající (komerční linky) na dost konkurenčním a rizikovém trhu. Navíc bezrizikový úrok v Eur je momentálně cca. o 1,5% níže než v Czk, už z toho důvodu jsou ta čísla těžko srovnatelná. I když na druhé straně půjčovat si v „domácí“ měně je většinou méně rizikové než v cizí – byť u komerčních linek RJ je dost otázka, co tou domácí měnou vlastně je, tedy tou, v níž generuje většinu tržeb a platí většinu provozních nákladů?

Krakonoš

Vidíte, a přitom samotný RJ v prospektu pro věřitele deklaruje, že podíl příjmů z komerčních linek oproti dotovaným navzdory expanzi brzy spadne pod 50 %.

Hanz

Papír snese všechno…

Krakonoš

To není o papíru, ale o realitě vyhraných smluv v ČR.

lokotomy

Jenže proti těm korunovým příjmům z objednávané dopravy stojí korunové výdaje v podobné výši. Jistě, pokud tady dopravce vytvoří zisk, může z něj dotovat své komerční linky nebo závazky z dluhopisů, ale tak jako tak, směšovat objednávanou a komerční dopravu lze podle mě jen dost omezeně. Ty dluhopisy pro financování komerční dopravy mu musí pokrýt především ta komerční doprava. A jaký podíl příjmů a výdajů v jakých měnách v ní má, resp. po expanzi bude mít? Bylo by to každopádně zajímavé vědět.

Petr *****

Myslím, že není nic snazšího. Pokud najdeš tento web tak toto by měla být maličkost. Samozřejmě to chce alespoň částečně vnímat psaný text a trochu přemýšlet 😂

Zao

To lze zjistit jednoduše 🙂 ČD maji rating, poslední emise v EUR za 3,75 %. To je báze podle které si to porovnání můžete krásně udělat 🙂

Martin

Zajímavé. Slyšel jsem nedávno rozhovor, ve kterém Jančura říkal, že nakupování ojetých vagónů je konec, že teď už půjdou pouze cestou nákupu nových vagónů nebo jednotek !

MHD

To samé tvrdil i před spuštěním provozu. Podle mě to chce na expanzi v Polsku.

Jun

Tu jeho jednotku se sedmi třídami pořád ne a ne potkat

Avlaky

mluvil o 6…. ne 7

N.N.

Že někdo změní rozhodnutí poté, co zjistí podmínky, to je naprosto normální.

Jun

Podmínky moc dobře věděl, jen je to vrchní žvanil

Happy

No on ten Radim je pěkný tlučhuba. RJ je dobrým příkladem toho, když PR obraz společnosti předběhne realitu. To je konstatování faktu nikoliv kopání. Zášť k RJ fakt nemám.

Daniel Jablonecký

Tlučhuba? To teda fakt na zášť nevypadá 😂😂😂

Jun

Stejnej jako dr.Cvach.

Krakonoš

Trochu OT, ale RJ měl začít dělat něco s úklidem a hygienou – viz odkaz. Dnes jsem s ním po hodně dlouhé době jel a už ta jejich vychvalovaná lounge v Praze je totální neuklizený prasečák. Například ten koberec u klavíru rozhodně není nějaké náhlé ušpinění, to je dlohodobé s***í na úklid. A toalety jakbysmet. To že jsem pak ve vlaku dostal lžičku (omlouvám se za nekvalitní foto, líp to nešlo), která měla na sobě vrstvy vzorků z několika úst už byla sladká „tečka na konci.“ Jestli tak bude probíhat úklid i u R9 a BEDMU souboru, tak potěš koště.… Číst vice »

Hanz

No jo, národní dopravce se hned pozná 😀

Daniel Jablonecký

To je opravdu zajímavá obsese fotit si špínu a pak ji sdílet na síti.

Mynic

Ani bych neřekl. Spíše znechucení člověka, který se rozhodl pro dopravce podle slibů.

richmond

To není obsese. To je důkaz pro vás, protože bez fotky byste se tady dušoval, že to není přece pravda

Jun

On je člověk který pro kávu zadarmo omluví cokoli

Daniel Jablonecký

My se známe? Odkud?

Daniel Jablonecký

Proč myslíte? Já jsem nikdy nikde netvrdil, že jsou vozy a prostory RJ dokonale čisté. Ale fotit si bordel je úchylné, to teda sorry. A sdílet ho na webu je úchylné dvojnásob.

Jun

Je třeba upozorňovat na problém…

Kolejový doktor

Toho bych se asi nebál. Kupuju

Petr

Vubec nechapu ty minusy. Jedna se o dluhopisy zjistene zastavou vagonu (vyse vydanych dluhopisu max 90% hodnoty aktiv), takze pri defaultu vagony proda security agent a vyplati drzitele dluhopisu.

Petr Šimral

A polozme se na otazku… Komu je proda? Jinak ja si par dluhopisu take koupim, hodi se do rozlozeni rizika (zde je to vyssi)

Ing. Vladimír Bílý

Jestli tomuhle říkáte dluhopis s vyšším rizikem, tak nevím, jak by jste označil tu většinu dluhopisů, tlačených do lidí ze strany různých finančních poradců, případně přes reklamy na sociálních sítích. Jančura nabízí poměrně bezpečný dluhopis od reálné a velké firmy s dlouhou historií, pohybující se v poměrně stabilním prostředí. Tomu odpovídá i relativně menší výnos a instituce, které za tím stojí. Ty méně bezpečné nabízí 9, 11 nebo i 15% a na burze se neobchodují.

lokotomy

Tenhle RJ dluhopis mezi těmi „normálními“ skutečně patří mezi ty s vyšším rizikem. Čemuž odpovídá výnos. Ani nemají rating, likvidita na burze nejspíš bude mizerná… Ty dluhopisy, které popisujete, jsou v lepším případě ultrajunk, v horším trochu lepší forma „investice“ do rulety. Člověk s elementárním finančním vzděláním to nekoupí, ale lidi sednou na lecjaký lep, víte jak.

Bob

To byste se divil, kolik lidí si kupuje dluhopisy typu Saunia a podobně, když jim to radí jejich finanční poradci.

lokotomy

A kolik z nich má alespoň elementární finanční vzdělání?

Petr Šimral

To s minimálním rizikem se jmenuje „dluhopis ČD“ za polovičku..

Ing. Vladimír Bílý

Ano i ne. Já bych řekl, že kurzové riziko je v tomto případě dost zásadní. Výnos v CZK může být u dluhopisů ČD ve finále i nulový.

richmond

Pane inženýre, máte to dokonce v článku, doporučuji více číst a méně komentovat. „Jedná se o vysoce úročený dluhopis s vyšším výnosem a vyšším rizikem částečného nebo úplného nesplacení emitentem,“ popisuje banka.

Ing. Vladimír Bílý

Doporučuji vygooglovat pojem dluhopisy:-) Ano, v rámci toho, co nabízejí solidní banky je Jančura to méně bezpečné a tyto instituce na to neváhají upozornit. Ovšem v rámci celkové nabídky dluhopisů „na internetu“, to naopak patří k tomu bezpečnějšímu. Výnos 12 až 16 procent je běžná věc a tomu odpovídá i riziko.

Y.K.

Jistota prodeje není, ale ten výnos je dost zajímavý i když z rizikovějších.

OndraS

Radim dává vyšší úrok než ČD, protože může

Honzajs

Protože musí

tarten

Protože musí. Odpovídá to riziku.

lokotomy

Výnos dluhopisů určuje poptávka. Pokud by to bylo takové terno, tak se prodají třeba za 110% nominální hodnoty. Přitom roční úrok se většinou nastavuje tak, aby (první) emise byla plus mínus za nominál.

David

CZK 5Y IRS je za nejakych 3.9%-4% (bez rizikovy) u EUR je to jen 2.45% … k tomu nejaka minimalni rizikova marze (default swap), neco za obsluhu bondu … 7.15% je CZK 5Y korporatni dluhopis uplne krasny.

Petr

Srovnavate dluhopisy CD s ratingem od Moodys v investicnim pasmu na EUR trzich s dluhopisy RJ bez ratingu na CZK trzich coz je uplne mimo. Navic EUR sazby jsou vyrazne nize nez CZK sazby, takze z logiky veci na CZK musi platit vyssi urok.

lokotomy

To srovnání s dluhopisy ČD je naprostý nesmysl. Jednak ČD je plně ve vlastnictví státu, druhak jsou ty dluhopisy v jiné měně.

Bob

přesně tak, ale to zdejší „odborníci“ nepochopí

Jun

Tahle firma je fakt hnus. Kupovat neustále ojeté vozy je ubohost

lokotomy

Když tím cestující jezdí?

Jun

Mnohdy nemají na výběr…

lokotomy

Například kde? Pokud myslíte rychlíky v objednávce, tak tam parametry vozidel nastavuje objednatel. Podnikatel prostě nakupuje to, pro co na trhu očekává nejlepší využití, resp. nejvyšší zisk.

N.N.

Pokud myslíte R8, tak z Brna do Přerova momentálně buď autobus, nebo autobus+osobák. Záložně Interpanter přes Břeclav. Z Přerova do Ostravy pak můžete volit mezi vozy ČD, PKP IC a Regiojetu.
Z Brna do Vyškova je výběr také ze 3 možností: NAD pro ČD, NAD pro Regiojet a busy IDSJMK.

Jun

To nejsou smysluplné alternativy… snad se toho klauna na R8 zbavíme

MaT

Myslíte ty cestující, co tím jezdí, nebo RegioJet, že ty ojetiny kupuje?

Jun

Oboje, ono jet s RJ když je alternativa je známka masochismu a antisebelásky

FrantaM

Jestli máš lepší business plán, tak je neváhej kontaktovat, určitě si tě rádi poslechnou.

tarten

Rakušáci mají: dvoupodlažní jednotky.

Bob

Taky jízdné v nich je trojnásobné.

David

A co za dotace na etcs udržovat 30-40 let staré popelnice?

vlachjan

No, ve vedlejším článku jsme viděli jaké pohodlí plánuje pro své cestujcí PKP intercity, takže bych ten byznys model úplně nezavrhoval:) Záleží ale samozřejmě na tom, jak bude RJ schopen škálovat údržbu.

Y.K.

I tak jsou až 4 milardy korun, což opravdu není málo (4 tisíce milionů pro ty bez fantazie :-). Kdo to má, že jo. Nových vozů by za to byla, nevím, pětina, ještě méně?

Apollo 17

Nový vůz(interjet) stojí okolo 60 milionů Kč. Za 4 miliardy by jich koupil asi 66.

Y.K.

Což není moc když má vozový park čítající přes 300 vozů… Mě by se také líbily nové vozy, ale marže na komerčních spojích jsou nic moc.

Stráťa

60 milionů je stejně šílenost, hlavně v porovnání s konstrukčně mnohem složitějším autobusem za zlomek ceny.

KrizeVychodniSpolecnosti

Konstrukčně mnohem složitějším? To jsem nevěděl, že se dělají autobusy na 230 km/h.

lokotomy

Můžete nám prosím vysvětlit, co je na autobusu tak „mnohem konstrukčně složitějšího“? Je tam motor, ten bude stát maximálně stovky tisíc. A dál? Naopak podvozek a takové věci bude mnohem složitější (a dražší) u železničního vozu. Hlavně ale myslím, že to bude množstvím materiálu. On takový dálkový železniční vůz váží skoro 50t.

Stráťa

Co je složitého na podvozku železničního vozu?

lokotomy

Dosud jste neodpověděl, co je konstrukčně mnohem složitějšího na autobusu.

Stráťa

Motor, převodovka, řízení, podvozek… je na něm spousta prvků které železniční vůz nemá nebo jsou výrazně jednodušší.

Y.K.

Motor a převodovka jsou především masivně sériové vyráběné věci, což jejich cenu sráží dolů.

Železniční vozy to nemají, ale zase mají pojezd na až 200 km/h, který musí dát mnoho a mnoho násobný proběh oproti autobusu, skříň, která musí vydržet zařazení do mnohosettunového vlaku. Zrovna pojezd je to nejsložitější. Pak požární odolnost na tunely desítky kilometrů dlouhé…

N.N.

Vývojové, konstrukční a schvalovací náklady pro autobus (1 typ) se rozpočítají na tisícovku(y) vyrobených kusů. A stačí 1 schválení pro celou Evropu.
Naproti tomu u Dráhy si na každém písečku projdou schvalovacím kolečkem, plus ještě to UIC Evropské. Kéž by stačilo to Evropské…

Daniel Jablonecký

Další, kdo propásl možnost panu Jančurovi dobře poradit. Tak snad příště.

Jun

Vy abyste ste neozval 😀 dovoz ojetých vozů má být tvrdě zdaněn, aby se z nás nestávala popelnice evropy…

N.N.

Nicméně ojetiny kupovaly i ČD a fakt jsou to lepší vozy než B249 a jejich varinaty.

hbf

To zdanění dovozu (cla) už tady bylo. Vozový park na kolejích i na silnicích byl o několik řádů horší než dnes. Jak co do stáří, tak co do kvality.

Daniel Jablonecký

Ozvu se vždycky, když někdo napíše nebetyčnou blbost. Tentokrát to vyšlo na vás.

Jun

To se musíte ozývat pořád zejména na vámi psané nebetyčné blbosti 😀

PetrK

na ty tvoje kraviny se ozývá dokonce ještě více lidí, jsi magnet

Daniel Jablonecký

Magnet? Nemyslím si.

Zlámalík

Předpokládám, že si sám kupujte výhradně nová auta vyší třídy.

TOYE MOYE

ŔegioJetu opravdu fandím – ale úrok více jak 7% je velmi podezřelý a samotné rating rizikovosti bankou 5 ze 7 tomu opravdu nepomáhá… Pravděpodobně je to dáno tím, že pokud by se dostal do situace nemožnosti splácet – tak majetek = tedy ty staré vagony = nikdo chtít nebude = NEprodejné pro sanováné dluhu – anebo jen podobný střelec někde z Balkánu za 1 euro wagon… Na druhou stranu je to z dlouhodobého hlediska nejlevnější způsob jak se dostat k železniční technice za velmi rozumný peníz a po reko to minimálně 10 provozovat – to si vydělá na jistinu bankovního… Číst vice »

KrizeVychodniSpolecnosti

Už by taky mohl koupit i třeba něco nového ale 🙂

Vláčkař

RegioJet nakupuje dostatek nových vlaků pro zakázkovou dopravu. Pro komerční dopravu je nový vlak drahý.

Jun

Není drahý, jen by radimovi nezbylo tolik peněz jako když vozí lidi v těch obitých popelnicích

noerf

Problém je, ze klasické vagóny na rychlost 200 km/hod již podle nových norem nelze
vyrobit. Lze pouze tlakotěsné soupravy typu Comfortjet, které zase nelze jednoduše spojovat a rozpojovat podle potřeby.

vlachjan

Což je možná dobře, protože již nyní při míjení vlaků v tunelech na čtvrtém koridoru silně zaléhá v uších, a to tam souprava nejede více, než 160.

Krakonoš

Ale lze. Viz například vozy pro PKP co jsou v článku níže o kritice provedení interiéru.

FrantaM

Nemyslím si, FPS H. Cegielski zrovna vyrání pro PKP Intercity 300 nových vozů pro rychlost 200km/h.

Horizon

A ZSSK si chce dať vyrobiť 80 nových vozňov na 200 km/h. Miesto uplatnenia opcie na jednotky.

Krakonoš

Prosím o zdroj této informace?

Hasler

Já se jen zeptám, jak přesně (vyjma asi jiné technologie tlakotěsných přechodových měchů, spřáhel atp.) se liší nový vůz a jednotlivý vůz například toho ComfortJetu?

Nevím, ptám se. Díky.

Daniel Jablonecký

A budete pak ochoten si do toho nového vlaku koupit (pochopitelně o dost dražší) jízdenku?

Jun

Jízdné je drahé už teď až moc.

Daniel Jablonecký

To je relativní. Ve srovnání s okolními zeměmi drahé není. A právě proto, že český cestující preferuje nízkou cenu (nic proti tomu, je to racionální přístup), tak RJ nakupuje ojeté vozy, aby měl nízké náklady a mohl nabídnout i nízkou (ano, relativně nízkou) cenu.

Jun

Ve srovnáni s jinými formami dopravy vychází vlak dráž a pomaleji než auto/autobus. A to nemluvím o spolehlivosti a pohodlí…

Tom

Věděl by někdo přesné typy vozů, nejlépe celý seznam, které chce RJ pořídit? Předpokládám, že už to budou spíše ty z 90. let podobné ČD Berlinerům. DB už jich na svém e-shopu s vagóny měly celkem dost.

zdenek.devaty

Typ vozů Počet
Bpmz294.3, Type 20-91 31
Avmz109.5, Type 19-91 7
Avmmz106.1, Type 19-91 32
Apmmz126.1, Type 18-90 7
Bvmmsz187, Type 21-90 8
Bvmmz188.1, Type 21-91 11
Bpmmz284, Type 20-91 15
Bpmbz294.7, Type 29-91 5
Total 116

https://regiojet.cz/o-nas/pro-investory-2 -> Prezentace RegioJet

Jun

Šrot z prvnich kopřiv které najde. Je ubohé, že na silnici tahle firma umí porídit nový a pohodlný autobus a na železnici jen sbírá jeden šrot za druhým

Caprad

Mohl by mně jako ekonomickému negramotovi vysvětlit jak tyhle dluhopisy fungují? Co znamená, že se budou obchodovat na burze? Já to vždy chápal tak, že já od eminenta koupím dluhopis za X peněz, s tím že eminent se mi zaručuje že za N let ode mně ten dluhopis vykoupí zpět za X peněz + Y % úrok. Tak co tam dělá burza?

okk

Pokud je dluhopis zalistovaný na burze, tak to znamená, že jde nakoupit/prodat i před splatností za tržní cenu. Tj. pokud náhodou potřebujete cash dříve, nemusíte čekat až uplyne lhůta na vykoupení a lze se ho tak prodat kdykoliv (samozřejmě ho musí někdo poptávat – likvidita u dluhopisů nebývá vysoká a samozřejmě to obvykle není tak výhodné).

pony

S tím dluhopisem samotným se dá obchodovat, co na tom?

Hrachovina

Výplata úroku je šestiměsíčně, na konci 5let ti vyplatí vloženou částku.
Pro 10000 za dluhopis to je skoro 360,- výplata každý duben a říjen.
Proto má smysl obchodovat je na burze

lokotomy

No, smysl obchodovat to na burze má proto, že je to velká emise, takže na jedné straně může vzniknout nezanedbatelná nabídka a poptávka i v průběhu „života“ dluhopisu, na druhé kdyby nebylo možné je na burze obchodovat, tak by to část investorů z regulatorních důvodů vyloučilo. Jinak těch 357,50 vyplaceno nedostanete, rozhodně ne jako drobný investor, hned Vám srazí 15% daň.

Ivan_pha

Ten úrok je až podezřele vysoký, zřejmě dáno nedostatečným zajištěním? Ví někdo?

Y.K.

Zajištěných dluhopisů moc není, alespoň co je mi známo. Takže to především vyjadřuje míru rizika, možnosti, že se dluhopis nepodaří (úplně) splatit. Vzhledem k tomu, že u RJ zatím pořád převažuje komerční doprava (a ty vozy jdou asi do ní), je riziko nestability, že by se něco mohlo nepovést, docela vysoké (viz COVID).

noerf

Na finančním trhu je 7 až 8 procent obvyklá úroková míra dluhopisů v současné době u podobně velkých firem. Úrok co platí ČD je podobný úroku České republiky, která vlastní ČD a nepředpokládá se, že by stát nechal zkrachovat firmu a nezaplatil dluhy.

vlachjan

Ono se sice jedná o zajištěný dluhopis, ale je zajištěn pouze aktivy firmy Regiojet finance 2 a.s., která je 100% dceřinou firmou regiojetu. Záměr zřejmě je, že tato firma vydá dluhopisy, za ně nakoupí vozy, které pak pronajme dopravci Regiojet a.s., své matce. Z výnosů z těchto pronájmů pak bude dceřinná firma splácet dluhopisy. Kdyby dluhopisy vydával přímo dopravce Regiojet a.s. je možné, že by dosáhl na nižší úrok, celý proces úpisu by asi byl al výrazně složitější a rovněž je otázka, zda-li by takový úpis byl zajmavý pro investory. Vzhledem k výši úroku a relativně nízké částce 10000kč za… Číst vice »

lokotomy

No ono taky jaký zahraniční (nekorunový) investor by nakupoval zrovna z takhle malé emise, že?

Ivan_pha

Díky za vysvětlení, nevšiml jsem si, že je vydá Regiojet finance 2 a.s. s číslicí 2. Teď je to jasné.

lokotomy

Čím by to Regiojet mohl zajistit? Kromě vozidel prakticky nic nevlastní a v případě jeho krachu by jejich prodejní cena byla velkou neznámou. To není jako když Vám banka půjčí 80% na byt, který jí musíte zastavit, takže má prakticky jistotu, že své peníze tak jako tak dostane zpět. Podnikání Regiojetu je poměrně rizikové, pravděpodobnost krachu vysoká, tomu odpovídá výnos. Ten, který investoři požadují u akcií, je zpravidla ještě vyšší.

Flek

Proč vůbec nenakoupil ty nedávno sešrotované ICE Metropolitany? Tím by měl i soupravu na VRT.

Tom

Těch existovaly jen dvě soupravy, ne? Pokud ne dvě, tak každopádně hodně málo. Tím pádem je to atyp a pro ty shánět jakékoli náhradní díly atd., je peklo.

Flek

Vždyť to byly klasické vozy, ne? Nejspíš ve větším počtu, než jiné vozy u Regiojetu.

Twix

Úplně klasické vozy to nebyly, nedalo se to jen tak spojit s něčím jiným. Ale hlavně to opravdu byly jen dvě soupravy (později spojené v jednu) a výrobce dávno 2x zbankrotoval, tohle bych opravdu kupovat nechtěl.

Bob

Nemá díly ani na to s čím jezdí.