lot
Dopravci Infrastruktura Železnice

RegioJet prohrál spor s ČD a spol. o sedm miliard korun za převod kolejí

Koridorová trať v Praze. Foto: Jan Sůra
Koridorová trať v Praze. Foto: Jan Sůra

České dráhy nemusí vracet zhruba sedm miliard korun, které v roce 2008 získaly za převod pozemků, části kolejí a dalších nemovitostí na Správu železniční dopravní cesty. Rozhodl o tom dnes nepravomocně Městský soud.

RegioJet se v žalobě domáhal vrácení 7,16 miliardy korun za převod takzvané mrtvé dopravní cesty, která byla podle majitele firmy Radima Jančury nedovolenou veřejnou podporou. Transakci v minulosti kritizoval také Nejvyšší kontrolní úřad.

Žalovanými byly kromě Českých drah také SŽDC a ministerstvo dopravy, které transakci v roce 2008 posvětilo. „Od počátku jsme byli přesvědčeni, že žaloba je zcela nedůvodná a je pro nás velmi pozitivní zprávou, že se s těmito tvrzeními ztotožnil též Městský soud v Praze,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

V rámci dnešního řízení se pouze konstatovalo, že z procesních důvodů se národní soud nemůže touto nedovolenou veřejnou podporou zabývat, kvůli tomu, že mezi tím uplynula stanovená desetiletá lhůta. Soud nijak nezpochybnil náš názor na to, že se jednalo o nedovolenou veřejnou podporu a převod tzv. mrtvé dopravní cesty se měl uskutečnit jinak, než aby za něj České dráhy nezískaly neopodstatněné miliardy z kapes daňových poplatníků. Cílem RegioJetu je, aby České dráhy tuto nedovolenou veřejnou podporu ve výši 7 miliard korun vrátily zpět do státního rozpočtu,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Regiojet se odvolá. „Jsme přesvědčeni, že výklad soudu, že naše práva uplynula po deseti letech, je špatný,“ řekl Radim Jančura

Jančura argumentoval v minulosti čtyřmi posudky, které transakci kritizovaly jako nedovolenou podporu. České dráhy prodaly majetek, který jim zůstal jen díky špatně provedenému rozdělení české železnice. Podle znalců najatých Jančurou totiž znalecký posudek pro České dráhy vycházel ze špatného způsobu ocenění a došlo tak k výraznému nadhodnocení ceny. Spor měl nakonec vliv na způsob, jakým se oceňovala nádraží pro poslední převod. SŽDC je koupila výrazně levněji, než za kolik chtěly České dráhy.

Posudek na převod takzvané mrtvé dopravní cesty připravovala poradenská společnost PwC. Použila metodu ocenění, kolik by stálo majetek znovu získat. RegioJet prosazoval výnosovou metodu, tedy kolik by majetek přinesl. V účetnictví SŽDC byl nakonec majetek za 12 miliard ohodnocen jen na 3,2 miliardy korun.

Transakci tehdy schvalovala vláda, peníze měly ČD použít výhradně na nákup nových vozidel. Nejvyšší kontrolní úřad upozornil na fakt, že ČD na nové vozy použily jen dvě třetiny prostředků. Většina peněz skončila v zakázkách pro Škodu Transportation.

RegioJet už transakci v minulosti napadal u Evropské komise, ale také neúspěšně.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pan anonym

Tady to je zase debata těch pravých expertů, kteří toho o právu a účetnictví vědí opravdu hodně. Nejsem právník, ale…

Standa

Žlutej tlučhuba at si prvně zamete před vlastním prahem a vrátí to, co neoprávněně dostává na kompenzacích za státní slevy svým podvodem s vozovými třídami

Kylchap

S kolika žalobami Žlutý Spasitel už neuspěl? Ať se raději věnuje svém u byznysu.

jirka

takže se měli s Jančurou rozdělit ne? takhle si to původně asi pan žlutý představoval ne? Když nic nedostal tak šup a hup žalovníček žaluje…
železnice má být jen jedna, to se jednou šeredně vymstí

petr.r

Ne, on si to představoval, že ty peníze použijí za náhradu 810 nizkopodlažkama a nebudou ty peníze dávat na zlatá padáky, protože ty peníze jsou nás všech.

noerf

Tak způsob rozdělení majetku mezi správce dopravní cesty a dopravce nemohl vymýšlet racionálně uvažující člověk. Fakt je, že za ty miliardy korun, co SŽDC nakoupil majetek od ČD mohl být při správném rozdělení hotový koridor v úseku Plzeň – státní hranice – (Mnichov).

Jarda

Že bylo rozdělení zprasené od začátku asi tušíme všichni. Ale narovnat to nějak rozumně, nedej bože grátis, asi moc nejde/nešlo. ČD jsou akciovka jako každá jiná a pokud prodávají majetek, musí tak činit jako řádný hospodář. Jinak by po nich skočila dozorčí rada nebo ještě někdo výš. A jestli se prodej týká zpraseného dělení nebo nepotřebného majetku mimo koleje je úplně jedno.

Standa

Nejlepší bylonic nerozdělovat. Likvidace drah začala tím rozdělením

Anonym

Ten neumí nic jiného než žalovat. Měl by se spíš starat, aby mu to vůbec jezdilo.

tuKabel

Nemůžu si pomoc, ale pro čecha je tento spor podobný jako rvačka cikána s muslimem …….

Tronda

Tak on je to spíš případ pro kriminálku, než pro civilní soudy, proč stát takto rozhazuje peníze daňových poplatníků a kdo může za to, že ty koleje vůbec v roce 2003 přešli ze státního do majetku nějaké a.s. Nejhorší na tom, je, že koleje, stejně jako nádražní budovy stát v minulosti buďto přímo postavil, nebo subvencoval jejich výstavbu a pak si je koupil při postátnění v několika vlnách od dob R-U až do roku 1925, takže za některé koleje a nádraží se platilo z daní nás a našich předků už potřetí do těch správných kapes.

Křižák

Njn,Jančura je nas**nej,že ty prachy nedostal on… 😀

Martin

Citace z článku pro ty , co si ho nepřečtou nebo nechtějí přečíst celý: „Cílem RegioJetu je, aby České dráhy tuto nedovolenou veřejnou podporu ve výši 7 miliard korun vrátily zpět do státního rozpočtu.“ Tak nevím, kde je napsáno, že by ty peníze měl dostat Jančura ???!!!

Georgis 9

Protože to čtou magoři. Ať nerypou do Regiojetu. Můžou být rádi, že je tu konkurence.

Dominik

Jojo, do svatého soukromníka se nerýpe, sice umí jen brečet, jaký je chudáček a všichni ho utiskují, ale to nevadí.

Radek

k čemu konkurence ,uvidíte za pár let jak se vše rozpadne a ještě nakonec budete rádi, že tu ještě budou ČD

Jarda

A nedá pokoj žluťák 🙁