RegioJet prohrál spor s ČD a spol. o sedm miliard korun za převod kolejí

Koridorová trať v Praze. Foto: Jan SůraKoridorová trať v Praze. Foto: Jan Sůra

České dráhy nemusí vracet zhruba sedm miliard korun, které v roce 2008 získaly za převod pozemků, části kolejí a dalších

České dráhy nemusí vracet zhruba sedm miliard korun, které v roce 2008 získaly za převod pozemků, části kolejí a dalších nemovitostí na Správu železniční dopravní cesty. Rozhodl o tom dnes nepravomocně Městský soud.

RegioJet se v žalobě domáhal vrácení 7,16 miliardy korun za převod takzvané mrtvé dopravní cesty, která byla podle majitele firmy Radima Jančury nedovolenou veřejnou podporou. Transakci v minulosti kritizoval také Nejvyšší kontrolní úřad.

Žalovanými byly kromě Českých drah také SŽDC a ministerstvo dopravy, které transakci v roce 2008 posvětilo. „Od počátku jsme byli přesvědčeni, že žaloba je zcela nedůvodná a je pro nás velmi pozitivní zprávou, že se s těmito tvrzeními ztotožnil též Městský soud v Praze,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

V rámci dnešního řízení se pouze konstatovalo, že z procesních důvodů se národní soud nemůže touto nedovolenou veřejnou podporou zabývat, kvůli tomu, že mezi tím uplynula stanovená desetiletá lhůta. Soud nijak nezpochybnil náš názor na to, že se jednalo o nedovolenou veřejnou podporu a převod tzv. mrtvé dopravní cesty se měl uskutečnit jinak, než aby za něj České dráhy nezískaly neopodstatněné miliardy z kapes daňových poplatníků. Cílem RegioJetu je, aby České dráhy tuto nedovolenou veřejnou podporu ve výši 7 miliard korun vrátily zpět do státního rozpočtu,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Regiojet se odvolá. „Jsme přesvědčeni, že výklad soudu, že naše práva uplynula po deseti letech, je špatný,“ řekl Radim Jančura

Jančura argumentoval v minulosti čtyřmi posudky, které transakci kritizovaly jako nedovolenou podporu. České dráhy prodaly majetek, který jim zůstal jen díky špatně provedenému rozdělení české železnice. Podle znalců najatých Jančurou totiž znalecký posudek pro České dráhy vycházel ze špatného způsobu ocenění a došlo tak k výraznému nadhodnocení ceny. Spor měl nakonec vliv na způsob, jakým se oceňovala nádraží pro poslední převod. SŽDC je koupila výrazně levněji, než za kolik chtěly České dráhy.

Posudek na převod takzvané mrtvé dopravní cesty připravovala poradenská společnost PwC. Použila metodu ocenění, kolik by stálo majetek znovu získat. RegioJet prosazoval výnosovou metodu, tedy kolik by majetek přinesl. V účetnictví SŽDC byl nakonec majetek za 12 miliard ohodnocen jen na 3,2 miliardy korun.

Transakci tehdy schvalovala vláda, peníze měly ČD použít výhradně na nákup nových vozidel. Nejvyšší kontrolní úřad upozornil na fakt, že ČD na nové vozy použily jen dvě třetiny prostředků. Většina peněz skončila v zakázkách pro Škodu Transportation.

RegioJet už transakci v minulosti napadal u Evropské komise, ale také neúspěšně.

Tagy České dráhy Ministerstvo dopravy mrtvá dopravní cesta RegioJet Správa železniční dopravní cesty Top
17 komentářů