dkv-spojujeme

RegioJet prohrál letitý spor o peníze Českým drahám. Státní dopravce nemusí vracet 7 miliard korun

Lokomotiva 162 v barvách RegioJetu. Foto: Jan SůraLokomotiva 162 v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra

RegioJetu se nelíbil způsob ocenění prodávaného majetku, podle soukromého dopravce šlo o veřejnou podporu.

Vrchní soud v Praze dnes pravomocně zamítl žalobu společností RegioJet a Student Agency, ve které se soukromý dopravce domáhal, aby České dráhy vrátily Správě železnic zhruba 7 miliard korun za takzvanou mrtvou dopravní cestu.

„Žaloba byla podána v roce 2015 a dnes opětovně soud konstatoval, že žaloba je nedůvodná a ČD tedy žádnou veřejnou podporu vracet nemusejí,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

RegioJet se v žalobě domáhal vrácení 7,16 miliardy korun za převod takzvané mrtvé dopravní cesty, která byla podle majitele firmy Radima Jančury nedovolenou veřejnou podporou. Šlo o pozemky, budovy a koleje. Žalovanými byly kromě Českých drah také tehdy ještě Správa železniční dopravní cesty a ministerstvo dopravy, které transakci v roce 2008 posvětilo.

Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje jde o procesní rozhodnutí, které neřešilo samotný přesun. Podle soudů totiž už proběhla promlčecí lhůta. „Soud pouze konstatoval, že z procesních důvodu promlčení časových lhůt nelze aktuálně tuto věci již posuzovat,“ uvedl Ondrůj. „České dráhy si neoprávněně finančně pomohly tím, ze státu prodaly majetek za cenu nadhodnocenou o 7 miliard Kč. Měly by tudíž tyto peníze vrátit zpět do státního rozpočtu,“ řekl  Ondrůj.  Podle něj peníze pomohly Českým drahám v nekalé soutěži proti novým dopravcům. O dalším postupu se RegioJet rozhodne po obdržení písemného rozhodnutí.

Majitel RegioJetu Radim Jančura argumentoval v minulosti čtyřmi posudky, které transakci kritizovaly jako nedovolenou podporu. České dráhy prodaly majetek, který jim zůstal jen díky špatně provedenému rozdělení české železnice.

Podle znalců najatých Jančurou totiž znalecký posudek pro České dráhy vycházel ze špatného způsobu ocenění a došlo tak k výraznému nadhodnocení ceny. Spor měl nakonec vliv na způsob, jakým se oceňovala nádraží pro poslední převod. SŽDC je koupila výrazně levněji, než za kolik chtěly České dráhy. Posudek na převod takzvané mrtvé dopravní cesty připravovala poradenská společnost PwC. Použila metodu ocenění, kolik by stálo majetek znovu získat. RegioJet prosazoval výnosovou metodu, tedy kolik by majetek přinesl. V účetnictví SŽDC byl nakonec majetek za 12 miliard ohodnocen jen na 3,2 miliardy korun.

Transakci tehdy schvalovala vláda, peníze měly ČD použít výhradně na nákup nových vozidel. Nejvyšší kontrolní úřad upozornil na fakt, že ČD na nové vozy použily jen dvě třetiny prostředků. Většina peněz skončila v zakázkách pro Škodu Transportation. RegioJet už transakci v minulosti napadal u Evropské komise, ale také neúspěšně.

Tagy České dráhy převod mrtvé dopravní cesty RegioJet Správa železnic student agency
81 komentářů