RegioJet pořizuje lokomotivy na novou firmu, jde o požadavek bank

Lokomotiva TRAXX MS3 v čele vlaku RJ1043 ve Žďáru nad Sázavou. Foto: Miloš Chomjak / RegioJetLokomotiva TRAXX MS3 v čele vlaku RJ1043 ve Žďáru nad Sázavou. Foto: Miloš Chomjak / RegioJet

Banka má díky přepsání na RegioJet Pool větší kontrolu nad svými aktivy.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vtvt

Dotaz na redakci: Jak si vysvětlit expanzi pana Jančury mimo pasažérskou kolejovou/busovou dopravu? Viz hotely (např. v Rakousku), viz nákladní doprava vlakem. viz nákup 75% podílu v pražské firmě MIKAPA plus,s.r.o., která se zabývá (dle OR): a) podnikání v oblasti nakládání s nebezpečnými odpady b) Silniční motorová doprava – nákladní provozovaná vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny, jsou-li určeny k přepravě zvířat nebo věcí, c) Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona Znamená to, že RGJ chce obchodovat s nakoupenými loko a vydělávat na tom, že loko patrně koupil za… Číst vice »

Vojtech

Myšlenky jdou správným směrem, jen kdyby to bylo zveřejněno pod jinou, než touto přezdívkou.

noerf

V případě dostatečného počtu lokomotiv, je jejich pronájem logický krok, zejména když jsou mohou do okolních zemí bez přepřahu.
Problém je, že Regiojet má obvykle lokomotiv méně a pronajímá si je krátkodobé a střednědobě od Lokotrainu, CZ train a dalších.
Jiná věc je, zda-li se vyplatí si půjčit na pár dno lokomotivu od Arrivy na R23, řadu 162 přesunout na Ostravu a 388 pronajmout, když vezmu v potaz i náklady na přesuny lokomotiv.

Vtvt

Můj dotaz má 2 podotázky: ä) širší záběr podnikání RGJ než v minulosti. Vždyť pan Jančura tuším loni prohlásil, že jeho firmy za čínského viru víc prodělaly, než kolik vydělaly v minulosti b) Ten počet nakoupených loko je dost vysoký: – 4x TRAXX MS2e – 18 současných TRAXX MS3 – 12 budoucích TRAXX MS3 Takže nájem loko pro firmu RGJ už nebude tak moc třeba. https://seznam-autobusu.cz/dopravce/regiojet- Zvláště, když na nákup přiměřeného počtu dalších vagonů asi není, mj. neboť RGJ je zadlužen kvůli nákupu EMU. Viz 7x dvouvagonové EMU pro zakázku v Ústeckém kraji. Viz 7x objednaých trojvagonových EMU pro zakázku… Číst vice »

noerf

Nákup jiných firem je rozložení podnikatelského rizika. Nebo také je možné, že bude chtít rozšířit nákladní dopravu na železnici a bude koncovou přepravu řešit po silnici. Jednotky Pesa zřejmě nekupuje Regiojet, ale budˇ Regiojet Pool, nebo Regiojet ÚK a že založí Regiojet Praha. Co se týče lokomotiv, tak nyní potřebuje cca deset lokomotiv na Ostravsko, sedm na Brno, sedm Brno – Bohumín a tři Ústí nad Labem – Kolín, cca 4 čtyři jako zálohu a 4 na postrky, ale ty řeší převážně pronajatými Vectrony. Takže to je 31 lokomotiv na linkách a záloze, což mu pokryje 18 ks MS3, 4… Číst vice »

Vtvt

Ad rozložení rizika pomocí podnikání v jiném oboru – SOUHLAS

Ad EMU PESA – NESOUHLAS, neboť banka nepůjčí na celou hodnotu investice, takže dlužník musí část peněz na nové vlaky mít našetřeno. Např. u hypoték na domek je běžné, že dlužník musí mít 30 až 50% našetřeno ź kupní cenu domku a banka půjčí 50% až 70%. viz LTV

Ad použití nových loko RJG v pasažérské dopravě – to souvisí s předchozím bodem tj., že by RGJ musel zprovozovat/nakoupit spoustu dalších vagonů a já pochybuji že na to má momentálně peníze a ani nevěřím, že banka půjčí.

noerf

To lze řešit formou finančního leasingu, kdy je technika do úplného splacení majetkem leasingové společnosti. Pravděpodobně v případě jednotek Pesa pro Ústecký kraj na základě smlouvy získal provozní úvěr, který použil na platbu záloh, který mohl za tři roky provozu jednotek 628 splatit. A následně získat úvěr na nákup jednotek ve výši cca 70 % pořizovací ceny, pokud byla záloha ve výši 30 %.
Obecně si lze půjčit i 100 % hodnoty majetku ale zaplatíte to vyšší úrokovou sazbou.

Baraba

Ty jo.. Tvoje starosti bych chtěl mít =) =) =) =) pan Jančura je osoba, která podniká velmi dlouho a nikdy si nehrál pouze na jednom písečku. Tedy expanduje do různých odvětví neustále a neůspěšné projekty odstaví, nebo prodá a úspěšné se rozvíjí dál. A proč se třeba nezeptáš jaký je důvod expanze ČD do jiných odvětví, nebo proč mají třeba dvě různé společnosti se stejným zaměřením. Proč provozují hotel, proč autobusovou dopravu, proč ….. Co třeba pan Louda, proč neustále expanduje a také zakládá firmy, které mají jiné zaměření, než to, co je „nejvíce vidět“. Nebo pan Klokočka, nebo… Číst vice »

Michal82

pekny náter nebo polep 🙂

Jawysky

Pan Schmid hovoří o moderní dopravě, ale co budou tyto lokomotivy vozit? Osobní vozy Regiojetu jsou již dost vyžilé a nové nenakupuje. Nebo se vrhnou do nákladní dopravy??

toor555

Jančura má své podnikání od začátku postaveno na drzosti a dluzích.

Jiří Kocurek

Ony se mají výrobní prostředky nakupovat pouze z vydělaných peněz, aby se začít nijak nedalo?

Šejdr

Asi byste se hodně divil, kolik firem využívá bankovní financování k realizaci svých projektů. A banky jim půjčují velmi ochotně a za výhodných podmínek (samozřejmě až po detailní analýze rizik), protože je to dlouhodobý zdroj příjmů.

Mates

Tak ono aj základná ekonomická poučka hovorí o tom, že na investovanie sú najlacnejšie cudzie zdroje a nie vlastné.

Y.K.

Určitě máte pod polštářem našetřeny stovky milionů na stovky autobusů, desítky lokomotiv a kopec vagonů a rozjel byste s tím dopravní firmu raz dva i bez bank.

Toníček

Nad propastí…

Vojtech

Do svestek

Vojtech

Si od RegioJet Rail pošlu půjčí CD nějaké ty lokotky (Alex slovníku je v tomto případě moc fajn )

Nokkonen

Budeme tu tedy po vzoru Leo expressu číst, že lokomotivy vlastní banka/leasingovka/whatever?!

Avlaky

Do splacení je vlastní RJ pool, do kterého muže banka “chodit”

Potom tomprejde pod RJ samotné

SaulGoodman

Přesně, zjednodušeně máte buď model, že vlak (auto, dům, cokoliv) vlastní banka a zákazník splácí a až po zaplacení částky přejde vlastnické právo na něj (leasing), nebo že to patří od počátku zákazníkovi, ale ručí tím do splacení bance (podobné hypotéce).

Baraba

pán nikdy nekupoval auto? Prozradím tajemství tří modelů: 1. nejméně používany – nákup za hotové 2. leasing – z účetního hlediska dříve nejvhodnější model pro firmy – banka koupí auto a zákazník ho splácí, auto je v majetku banky po splacení přechází do vlastnictví zákazníka 3. úvěr – nejpoužitelnější pro fyzické osoby – auto je zakoupeno za peníze banky, zákazník je splácí, ale je od začátku veden jako majitel. Většinou si banka nechává něco jako pojistku proti zneužití. (velký techničák, zástavní právo, zápis v registru, vstup do účetnictví, spoluúčast ve firmě…) za auto si v nákupu vložte co chcet, třeba… Číst vice »

dizgrafyq

Nedávno tady Radim hrozil, že není s TRAXXy spokojen a že Bombardier nestíhá dodávat a že se poohlédne po lokomotivách v Číně… takže asi jen bububu.

Avlaky

Jaké Bubu? Však ty loko jsou již rok vyrobené a dalších 12 je už rok objednaných

Tuto skutečnost řekl 2 měsíce zpět

Avlaky

Pokud někdo neumí číst články tak dávejte palce dolu dále

Ale financování těchto lokomotiv i podepsana smlouva byla více jak 10 měsíců predtim

noerf

Tak stále se nedají použit pro provoz Regiojetu v Rakousku a již měli mít typové schválení na rychlost 200 km/hod, což bude možná někdy v budoucnosti.
Druhé věc je určitá neflexibilita výrobců. Zatímco autobus můžete mít do tří měsíců, obvykle do roka jste před covidem sehnal novou flotilu 50 autobusů. U železniční techniky jsou nové vagóny či jednotky k mání tak za dva ať tři roky.

Karel

To je zase srovnání..autobus poskládáme ráz dva..

Avlaky

Do Rakouska budou moci nejdříve 2024

A tech 200km je dohoda mezi odberatelem a výrobcem

Ale tech 12 by už mohlo byt na 200

Doktor Trychtýř

Celkem pravidelně jezdí do Vídně

Avlaky

388 jezdí do Vídně?

Doktor Trychtýř

Pravda, do Vídně jezdí asi jen 386

Jiří Kocurek

Páč autobus schválíte jednou pro celou Evropu a pak je sekáte jak Baťa cvičky. Kromě toho se jich vyrábí 100x víc než lokomotiv, trh je konkurenční a zakázky státních*, městských apod. firem na něm nemají většinový podíl.

*) vč. těch, kde je majoritním akcionářem stát

BDT

Pokus si dobře pamatuji ten článek, tak si Jančura nestěžoval na Traxx jako lokomotivu, ale na jednání firmy Bombardier.

Jozka

Normalni vec, na kazdou vec zalozim SPV abych v pripade problemu hodil mimo skupinu problemovou firmu. Jen blazen podnika na jednu entitu…

Mates

Ty si asi nečítal článok, však?

Kandelábr

V tomhle případě doslova SPV vlastní SPV

ABC

Nad propastí!

Ketchup1970

Za rok kupuje RJ SNCF ?

Avlaky

klasický kec RJ, ty loko se dodaly o ok později proto, abyy mohli mít rakouskou registraci, a aby tedy měly dotaci

takže puvodně žadné RJ AT nebyl

občas se musím stydět za tu firmu kterou mám tak rád

noerf

Pobočka Regiojet v Rakousku byl založena minimálně při vstupu vlaků na trasu Praha – Videň, protože jako prodejce jízdenek v Rakousku musí bát evidován jako daňový subjekt v té zemi, kde prodává jízdenky.

Josef Petrák

To klidně mohla prodávat česká matka, protože i CZ dopravci, když jezdí linky po Rakousku, tak se k DPH/obratové dani v Rakousku přihlásí a platí ji.
Spíš je to proto, že tam mají i rakouské zaměstnance a další náklady, takže je nesmysl toto řešit skrz firmu s českým účetnictvím a ještě neustále řešit kurzové rozdíly EURCZK.

Avlaky

Ano, ale vlastnění tech lokomotiv mam na mysli

SaulGoodman

To těžko, daň nesouvisí s tím, kde je společnost registrovaná. Vzhledem k jednotnému trhu EU a volnému pohybu služeb by bylo pravidlo vyžadující registraci společnosti v dané zemi diskriminační, něco podobného se objevuje jen v silně regulovaných odvětvích typu bankovnictví, ale i tam to nebývá takhle tvrdé a stačí třeba pobočka nebo speciální povolení.

Jiří Kocurek

Jakože on sám ukecal banky, aby to po něm požadovaly?