RegioJet po nehodě v Pardubicích vyřazuje část lehátkových vozů
RegioJet k vyřazení dospěl po důkladném zkoumání konstrukčního designu vozů.
Společnost RegioJet po tragické nehodě v Pardubicích dnes vyřadila z provoz všechny lehátkové vozy řady Bcmz. Stalo se tak jen pár hodin poté, co Drážní úřad oznámil, že ve firmě provede státní dozor. Vozy rakouské výroby jsou z 80. let, RegioJet jich před nehodou měl celkem šestnáct.
Oznámila to mluvčí firmy Alexandra Janoušek Kostřicová. „Toto rozhodnutí bylo přijato po důkladném zkoumání konstrukčního designu vozů, které byly použity ve spojení s nedávnou tragickou nehodou nočního vlaku RJ 1021 na trase Praha – Košice – Čop,“ uvedla mluvčí. V jednom z vozů zahynuli ve středu večer čtyři cestující.
Podle RegioJetu vyšetřování ukázalo, že jedna z vozových sekcí vlaku se zlomila v místě, kde bylo zjištěno konstrukční poddimenzování pevnosti rámu. „Zkoumání tohoto místa odhalilo specifickou mechaniku konstrukce, která se ukázala jako kritický bod celé konstrukce vozu. Tento konkrétní vůz, který byl podroben šetření, neměl zjevnou korozi. Podobný incident se již v minulosti odehrál 20. dubna 2018 ve městě Salzburg, což znamená, že nejde o izolovaný případ,“ dodala mluvčí.
Drážní úřad chystá kontrolu vozidel RegioJetu se zaměřením na korozi
„Tato opakovaná zkušenost nás vedla k rozhodnutí provést důkladné šetření a následné vyřazení těchto vozů z provozu z důvodu podezření na závažný konstrukční nedostatek,“ říká Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet. Vlaky, které byly doposud provozovány s těmito spacími vozy, budou postupně vybaveny alternativními vozy, aby nedošlo k narušení služeb pro zákazníky.
Drážní úřad dnes oznámil, že ve firmě vykoná v nejbližší době státní dozor. Zaměří se na nepovolené zásahy do konstrukce, korozi a dodržování intervalů údržby vozidel.
„Státní dozory vykonáváme systematicky, jen u RegioJetu byly vykonány v loňském roce tři státní dozory na vlacích a jeden na dodržování údržby v rámci systému ECM. Dopravce dále v roce 2023 prošel úspěšně kompletním posuzováním systému bezpečnosti v rámci získání jednotného osvědčení o bezpečnosti dopravce,“ doplnila mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.
Letos už byly podle ní u RegioJetu vykonány dva dozory (jeden na vlaku a jeden v rámci ECM).