RegioJet napadl vítězství Arrivy u expresů a rychlíků na západ. Nereálná nabídka, říká Jančura
Západní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra
Podle RegioJetu ukázaly výsledky nabídkového řízení pozitivní efekt soutěží na provoz dálkových vlaků.
Otázkou je celkový nárust cestujících. A cenová tvorba jízdenek. Jak by to v budoucno mohlo být? Ono i nyní pokud nemáte slevu na ČD, tak cena taky není zrovna lákavá. A nevím proč bych si měl pořizovat nějakou in kartu, to pak může přilákat další a další lidi.
Alternativní dopravce? To je kdo? Každý dopravce je alternativou k těm ostatním. Podle mě už nedává smysl tak v dnešní době dopravce nazývat, protože i České dráhy mohou být (a jsou) alternativou.
„Alternativní“ je někdy alternativním 🙂 označením pro pavědecký.
…a nebo „sýr“ vyrobený z rostlinného tuku má na obalu někdy taky označení „alternative“.
Smazáno, uživatel přejmenován na Ten co neví
Nekope do Arrivy, kope do nabídky, kterou předložila.
Uvidíme, jak to celé dopadne, s kým nakonec bude podepsána smlouva.
RJ může nyní svojí námitkou Arrivě komplikovat život.
Teta Kateřina ze Saturnina by k tomu ještě dodala:
– „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.“
A to jim má dát bianco šek na všechno, co Arriva dělá?
třeba tím jen Arrivě oddaluje zahájení provozu a tím dává víc času na pořízení vozidel 😉
To je byznys, ne? RJ za ten pronájem platí.
Otázka zní, dle čeho odhaduje Arriva počet cestujících, zda pošle údajů od MD dodané ČD nebo vlastním průzkumem cestujících na trati? Část cestujících může Arriva získat z vlaků Praha – Mnichov, něco z aut či autobusů. Ale nebude to o tolik lidí více.
Druhá věc je, že pokud je nabídka výrazně odlišná od ostatních, tak se musí prověřit případně vyřadit. Ten přepočet by měl být, pokud bude MD uvažovat počty cestujících jako ostatní dopravci, jaký bude doplatek pro Arrivu oproti ostatním.
Zejména rameno Praha-Cheb má po elektrifikaci úseku Cheb-Norimberk potenciál zavedení Intercity linky do Německa ve spolupráci s DB. Praha-Nirimberk nebo i Praha-Frankfurt.
To znamená více cestujících a také vyšší tržby na jednoho cestujícího, protože ještě hodně dlouo bude kupní síla Němce vyšší než kupní síla Čecha.
A kdy tak myslíte, že to bude z Norimberku do Chebu pod drátama. Podle toho co se tu psalo to vypadá, že elektrické to bude dříve přes Furth in Wald a Schwandorf. Tam se skutečně něco plánuje.
To ale vůbec nemusí jezdit arriva.
Jenže vysoutěžené linky do Norimberka za žádných okolností jezdit nebudou, protože i kdyby objednavatel úplně změnil koncept (což je problematické), tak na to nebude dostatek souprav a nejspíš ani správné napájení.
Nevím jak je v takové soutěži zadán provozní model, ale skoro by mi z toho vyplívalo, že Arriva chce na trati nasadit patra, která pojedou v úseku Praha-Plzeň spřažená a z Plzně obslouží ramena do Chebu/Klatov, bude tedy na celé trati fungovat spíš jako takové rychlé příměsto pro Plzeňsko a zejména Prahu-Beroun, kde by ve špičkách asi neměli problém zaplnit jakoukoliv nabízenou kapacitu. Pro Arrivu by to asi dávlo smysl i v kontextu plánované třicetileté soutěže na pražská pratra, kde by mohla nabídnout stejné jendnotky s jiným uspořádáním interiéru.
jenže to jsou dvě vrstvy vlaků Ex a R …
Tohle je myslenka ktera by mozna mohla naplnit tech 230% procent lidi co Arriva ocekava ale otazka zni, z Berouna zrychleny osobak? V Beroune tolik lidi asi neni.
Zrušit a vypsat novou soutěž což MD neudělá 🤣
Proč by takovou zbytečnou chybu dělalo?
A důvod?
Kromě několikaletého zdržení to ani nemá opodstatnění, pokud se neprokáže, že byly podmínky nastaveny špatně. A ty nikdo nezpochybnil.
Chápu, že v dopravních kruzích je instinktivně dáno soutěžit opakovaně, než to vyhraje ten správný, ale tady fakt není důvod. I kdyby vítězná nabídka nakonec neobstála, jsou tři další.
Soutěž měla být vypsána jako čistě odměna za ujeté km s tržbami plně na riziko objednatele (tj. dopravce by dostal pevnou částku za ujeté kilometry a tržby z jízdného by byly příjmem objednatele) nebo na riziko dopravce (opět by byla pevně stanovena částka za ujeté km a tržby by byly příjmem dopravce s rizikem, že se netrefí a prodělá, nebo naopak vydělá). Obojí má svoje výhody, v prvním případě má objednatel kontrolu nad cenou, ve druhém je cenotvorba zcela v režii dopravce. Ale takový mišmaš, jako tahle soutěž je blbost, kdy o vítězi rozhodne to, jaké tržby si vycucá z… Číst vice »
To není tak jednoduchý. V prvním případě jsou kaštani pro dopravce jenom na obtíž. Ve druhým případě na sebe dopravce bere riziko způsobený tím jak moc bude veřejná správa podporovat/nepodporovat individuální/veřejnou dopravu během těch 15 let. Když nic jinýho, tak si to riziko nechá zaplatit.
Riziko ať si nacení, ale lepší to mít přímo a s férovějšími podmínkami než nadhodit hausnumera a očekávat extra dosyp později.
Pokud by byli tržby rizikem objednavatele, tak co by nutilo dopravce snažit se přilákat více cestujících ? Pak by se v podstatě jezdilo za předražený One ticket a znamenalo by to spíš vyhnání dalších cestujících z vlaků. Proč by pak dopravce nabízel nějaké akční jízdenky a podobně.
Takže na západ budou rychlíky nepoužitelné. Všichni utečou do aut…
Mohl byste prosím tento váš výštěk podepřít nějakou argumentací?
Osobní zkušenost na trasách Praha – Rakovník, Praha – Tanvald do Turnova, a Pardubice – Liberec v úseku Pardubice – Hradec Králové. A opravdu zlaté ČD. Důvody jsou následující: 1. absence klimatizace a nemožnost otevřít okýnka, jde jich otevřít opravdu jen pár. Pokud je vedro, stojí to za to. 2. Přidejte si žádné záclonky, takže když ve vedru někde stojíte a čekáte a paří na Vás slunce, je to super. 3. Místenku si sice můžete vybrat, nicméně nejsou nijak značené a já se nerada hádám, takže jsem se jí pokaždé vzdala. 4. Pokud máte rád třeba občas 1. třídu, tak… Číst vice »
Ale většina z těchto argumentů platí přece jenom pro stávající linky. Na těchto linkách budou jezdit nové soupravy, nízkopodlažní, s klimatizací, s wifi. A všechny ostatní (i 1. třída) taky závisí na smlouvě, a nikoliv na dopravci samotném, takže by byly stejné i s ČD asi jen s výjimkou aplikace
Psát umíte, předpokládám tedy, že i číst.
Doporučuji seznámit se v zadání s požadavky MD na vozidla.
Co vím, tak na těch stávajících linkách bylo zadání, které taky nedodržují. Někde jsem taky něco takového četla a že slibují nápravu za prodloužení smlouvy o pár let. Ale už nevím, která přesně to byla linka. Takže je otázkou, co se bude dít. Zadání je jedna věc, plnění úplně jiná.
Každopádně moje zkušenost na současných linkách je taková, že z Arrivy radostí opravdu neskáču. A nechce se mi jimi jezdit. A to hlavně ve vedru.
Tím směrem jezdí nějaká auta v rámci veřejné dopravy? Aneb kam mají utéct ti, co auto nechtějí, a proto ho nemají?
Auta v rámci veřejné dopravy jezdí tak jedině ve Štětí 😅
Jo ona ta soutěž byla o tom, že si vymyslím počet cestujících a když to nevyjde, tak to stejně zacáluje stát? Tak teď už té ceně Arrivy rozumím 😁
No vypadá to tak, ale nejsem si jist, jestli se tomu dá smát 😀
Takže ČD v podstatě pomáhají RJ. Což není dobrá zpráva. Raději Arriva než RJ. Stačí se svést třeba R23. Dvě klasické soupravy místo Siriuse. RJ prosím ne!
Co je na tom špatné?
ČD se aspoň snaží at se reálná cena
Takhle by mohla Arriva vyhrazovat všechny linky, že by je měla pod náklady
Navíc chcete říct že řazení ČD odpovídá smlouvám?
Nikoli každý den chybí 25% elefantu a můžu tady pokračovat
471 je dostatek, ale ETCS, vandalové, poruchy, rekonstrukce a údržba si každý den ukrojí svoje…
Včera dopoledne jela jen jedna klasika, 1305 a 1304 jela Pesa
* předevčírem
Nerad bych se nechal svádět linkou R23. Brrrr.
V jiném oboru (říkejme mu třeba kultura), při žádosti o granty nadsadí-li si někdo v ekonomické rozvaze jakýkoli parametr, a to ještě tak okatě, že jednoduchý výpočet to okamžitě prokáže, takový projekt je onálepkován problematickou známkou za rozpočtovou stránku a žadateli je to omláceno o hlavu ve zdůvodnění, proč podporu nezískal. Tady si někdo okatě nadsadí tržby a i když je všem jasné, že je to absolutní nesmysl, přesto vítězí. Napadnutí je relevantní a správný krok. Pokud Arriva nasadí kapacitnější vozbu dimenzovanou na 1,5 násobek stávající poptávky, nevyjde z překvapení. (Neustálé výluky či omezení, pomalost spojení, fatální minutí Smíchova linkou… Číst vice »
Podle mě je v tomto případě blbost řešit to, jestli si někdo něco nadsadil nebo. Objednavateli by mělo být podle správné smlouvy úplně jedno, jaké budou tržby či výnosy dopravce. Objednavateli by mělo jít jen o to, kolik zaplatí a za co. A pokud někdo odhadl blbě, kolik bude od státu potřebovat, tak to už je jeho problém a je úplně jedno, jak to zajistí, ale dodrží tu smlouvu, protože pokud ne, tak to bude pro něj znamenat veliké problémy…
Velké problémy pro cestující bude znamenat, když najednou nepojedou vlaky.
Nebude rychlejší to zrušit a soutěžit znova?
Ne protože se Arriva může přihlásit se stejnou cenou
To by pak bylo velmi zajímavé pozorovat, s jakou cenou by se napodruhé přihlásili další účastníci.
Dát si další minimálně rok kolečko s novou soutěží?
To se ten začátek provozu posune minimálně o dva grafikony.
Takže ne, nebude to rychlejší.
Je business Arrivy, když nebude mít předpokládaný počet cestujících tak prostě zkrachuje a na její místo přijde někdo jiný.
Kdyby si ostatní dopravci místo napadání konkurence přečalounili svoje sedačky a přikoupili další vagony, tak by s nima také jezdilo více cestujících.
Kdybyste si přečetl článek pořádně, tak zjistíte, že není. Když Arriva nebude mít předpokládaný počet cestujících, tak jí dosype erár.
Tak já jsem to pochopil tak, že Arriva si teď řekla o kompenzaci několika miliard a tu dostane a zbytek už je jen její riziko podnikání.
No jenže z toho, co se píše v článku, to vypadá tak, že ve finále by polovinu toho nesoudného odhadu tržeb zaplatil stát v rámci sdíleného rizika… vlastně mě až překvapuje, jak to je jednoduché.
„Sázel na to, že získá extra dotaci až 1,565 mld. díky nižším, než plánovaným tržbám“
Aha, takže konečně víme odkud vítr vane. To skoro vypadá, že ta soutěž je pěkně blbě vypsaná.
Naprostý souhlas. Prostě žádné sdílené riziko, pokud si někdo vyfabuluje tržby a počty cestujících, ať nese za svůj odhad plnou odpovědnost. Osobně bych to zrušil a vypsal znovu s upravenými podmínkami v této oblasti.
Ono to sdílený riziko dává smysl, protože na počty cestujících má vliv jak objednavatel tak dopravce. Pokud jednoho z nich toho rizika zbavíte, tak nemá žádnou motivaci dělat cokoliv pro cestující.
Kdyby se radši pořádně věnoval tomu, co RJ jezdí – R8
Ted jsou na R8 i posily, někdy i 8 vozu
A kolik let trvalo než je nasadil? Kolik drobných na pokutách za to zaplatil a kolik dostal za stejnou dobu dotací?
Mohl by i R23, standardem jsou dvě klasické soupravy (druhý Sirius zmizel/rozbil se), předevčírem se asi našel jen jeden Sirius a jedna klasika, takže na jeden obrat do Kolína vyjela Pesa
Se ještě budete divit. Vyjede nakonec jediný správný dopravce. Ano, Rj a ČD mají čísla zhruba stejná, ale tak pojďme si hýčkat národního dopravce.
Proč?
Protože to chce část diskutujících, kteří vlastní rezijku. 😉
Já zas věřím tomuto přísloví:
„Olivy, teprve když jsou drceny, vydají ze sebe to nejlepší.“
Jak moc reálné je, že Jančura vyjede na R9 včas? Byla tahle jeho nabídka reálná?
Zatím výrobce Pesa tvrdí, že jde vše podle plánu.
Já chci vidět ten výpočet Arrivy
Tak ono by stacilo, kdyby se treba neuznavaly IDS jizdenky a tim trzba poskoci hned. Podle me ty trzby zase nemusi byt automaticky nerealne…
Ty jízdenky se přece neuznávají zadarmo. Kraje za ně platí.
A doplácí i rozdíl do tarifu dopravce? Protože ten je někdy v Plzeňském kraji hodně velký, např. Strakonice – Mariánské Lázně flexi jízdenka 319, jízdenka IDPK 84…
Neposkočí, protože se na to lidi vykašlou.
A určitě v podmínkách VŘ bylo, že je uznávat musí.
Je jedno kdo tam bude jezdit. RJ a ČD mají pro začátek aspoň něco i když to není podle zadání. Ale Arriva???
Podle prvnich informaci se ma jednat o nove sestivozove patrove Flirty.
Myslíte asi Stadler KISS 200, kterému se v Rakousku někdy říká Railjet 3. generace?
Pro mínusáře:
https://presse-oebb.at/News_Detail.aspx?id=182214
Tak klíčová je zmínka o sdíleném riziku nevybrání tržeb, kde to MD nastavilo tak, že pokud Arriva takto vysoké tržby nevybere, část jim nad rámec domluvené kompenzace ještě MD doplatí a s tím Arriva zřejmě spekuluje.
Pokud by to tak bylo, tak by ta soutěž byla na zrušení, protože by byla dost neurčitá a nabídky vlastně neporovnatelne. To je jak kdybyste soutěžil bytovou s třemi byty a někdo vám nabídl s pěti že pak přepočet na jeden byt levnější.
Ale i Jančura říká, že soutěž byla vypsaná správně.
Vlaky objednává MD, a to je objednává snad na základě nějaké poptávky nebo nikoliv? MD snad objednává vlaky na základě potřeb obyvatelstva a tak by mělo vědět jakou frekvenci lze předpokládat. Co je za nesmysl, že si dopravci „odhadují“ počet cestujících a tržby?
Jestli to správně chápu, tak MD řekne něco ve smyslu „Každou hodinu pojede vlak, kde bude 400 sedaček a řekněte, kolik na to chcete přispět.“. To že vy si dáte do toho vlaku sedaček 600 a věříte, že je obsadite je na vás. A Arriva na to vsází, že těch více sedaček obsadí, víc vydělá na jízdném a tedy může požadovat menší kompenzaci.
A je otázka, jak moc to je (třeba i technicky) reálné.
Rád se nechám opravit nebo upřesnit.
Takže odvolání, ÚHOS, vrácení zadavateli, vyloučení, odvolání, UHOS…
To by tak scházelo, aby nakonec nevyjel ten modrý, erm tedy správný!
Nějak jsem si nevšiml, že by zrovna Jančura kopal za ČD.
Přinejmenším by to znamenalo odklad smlouvy a narychlo prodloužení smlouvy s modrým, který tam na pár let pošle B a honeckery, protože *jety už budou nasmlouvané na jinou trasu. Jako Slováci s Komárnem.
Přidejte do toho nějaký ten rozklad a výlet k soudu…
Mě by třeba více zajímalo, jak to bude s různými akčními mezinárodními jízdenkami typu Praha – Norimberk, Praha – Frankfurt atd. Na toto téma jsem neslyšel ani slovo a pro mezinárodní cestování je to dost zásadní věc.
To je dobrá otázka. Mohla by redakce tuto otázku, zda MD požaduje tuto nabídku zachovat, prověřit? Dlouhodobě platí, že přes Cheb se dá dostat bez problémů za konkurenceschopnou cenu pod tisíc korun do celého západního Německa. Přes Drážďany bývá cena významně vyšší a přes Furth im Wald je v případě dalšího přestupu v Německu nabízen pouze nepoužitelný NRT.
Tak to by mělo být už v zadání soutěže, jaké jízdenky musí dopravce uznávat
Nejsou tyhle akční jízdenky komerční nabídka ČD+DB?
Jsou, a jakmile to převezme soukromník, bude mít cestující útrum. Tohle je ta liberalizace, kterou mnozí tak chtěli.
Záleží co chceme, jestli celmi levné, dotované akční jízdenky anebo spíš tržní jízdné, které stát (tedy daňový poplatník) nebude muset tolik dosypávat z jiné kapsy.
Včasné jízdenky a Sparpreis do Německa jsou tržní jízdné, v Německu není dálková doprava dotovaná.
Tak ať máme nějakou představu. Akční jízdenka Praha – Frankfurt koupená předem na březen 774 Kč, za mezinárodní tarif 3462 Kč. Kolik lidí pojede za tu druhou cenu, když akční jízdenky zrušíte ? Tipuji že v podstatě nikdo, když bude i letadlo levnější.
Tak ještě jeden příklad. Praha – Norimberk akční 516 Kč, mezinárodní tarif 1909 Kč. Opět, druhá cena znamená v podstatě vyhnání všech mezinárodních cestujících z vlaků. Flixbus si bude mnout ruce.
Proč by se s DB nemohla stejně domluvit Arriva? Nic tomu přece nebrání?
A proč se dodnes žádný ze soukromých dopravců na žádné takové jízdence nedomluvil. Dříve šlo koupit mezinárodní akční jízdenku z každé větší stanice v ČR, dnes pouze tam, kde jezdí ČD.
V zadání soutěže je, že dopravce musí uznávat a prodávat klasické mezinárodní jízdenky. Ale nevím co se po něm dá požadovat ohledně akčních jízdenek.
A o nereálnosti zrovna Jančura něco ví
Jančura postavil svůj byznys na podnákladových cenách, aby vytlačil konkurenci a pak nasadil ceny reálné. O něco později si stěžoval, že to samé dělá Flixbus, ale toho už se nezbavil.
Jančura má pod nákladové ceny a vydělává a jiný má dražší ceny a bez dcer prodělává nebo dosype stát. Flixbus je , krom prvního půl roku, úplně jiný příběh.
Jaký smysl má podávat námitku k zadavateli soutěže? Ten samozřejmě námitku ihned hodí do koše, protože přeci nebude zpochybňovat svoje vlastní rozhodnutí.
Postup dle zakona
A kam ji tedy dle vás mají podat?
Dát to k nadřazené instanci – k soudu.
Námitky se k soudům ale nedávají.
Soud jako nadřazená instance ministerstva dopravy? Ale no tak …. Je tu zákonný postup jak takovou soutěž napadnout a to neúspěšní kandidáti udělali. Když nedodržíte zákonný postup nikdo se tím zabývat nebude.
Ale co očekávají, že MD udělá? Že se chytne za nos? Nebo že je odpálkuje s tím, že rozhodnutí už bylo učiněno a nebude měněno, konec diskuze?
Nejsem expert na soudní problematiku, ale laicky předpokládám, že před podáním žaloby u soudu musíte vyčerpat všechny předchozí, mírnější možnosti opravných prostředků a teprve po jejich vyčerpání je reálné, že se tím bude někdo u soudu zabývat.
Oni neočekávají. Oni postupují dle zákona. Pokud je MD (vcelku očekávatelně) odmítne, půjdou k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Pak k jeho předsedovi s rozkladem, pak k soudu se správní žalobou, pak k Nejvyššímu správnímu soudu s kasační stížností. A kdyby to udělali jakkoli jinak, bude to špatně pro prostý rozpor s procesními pravidly stanovenými zákonem.
Můžeme samozřejmě diskutovat o tom, nakolik ta pravidla dávají smysl (mně osobně přijde, že je v tom procesu jedna instance zbytečná), ale to bude pouze akademická diskuse.
Nevím jak u MD , ale u zakázek kde jsem byl já se vždycky předávali takové námitky k právními posouzení a občas se i vyhovělo. Vždycky to je pro zadavatele výhodnější než skončit na ÚHOSu, se všemi následky které to nese.
Měl by jste znát, že v případě tzv. veřejných zakázek je nadřízenou institucí ÚHOS – Úřad pro hospodářskou soutěž, ale ten hodnotí právě až vypořádání námitek k soutěži jejím zadavatelem! K soudu se to snad dá potenciálně tzv. poslat až po jeho dvojím rozhodnutí – prvně rozhodují jeho úředníci, což může ještě po námitkách přezkoumat její jmenovaný nejvyšší představitel/President ÚHOS.