RegioJet napadl vítězství Arrivy u expresů a rychlíků na západ. Nereálná nabídka, říká Jančura
Západní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra

Podle RegioJetu ukázaly výsledky nabídkového řízení pozitivní efekt soutěží na provoz dálkových vlaků.
Docela rád bych slyšel argumenty kterými Arriva podpořila svá tvrzení o téměř dvojnásobném výběru tržeb, protože když sleduji jejich vlaky na lince R21 a hlavně R22 tak bych si troufl tvrdit že tam je trend obsazenosti přesně opačný.
To co MD chtělo, to taky dostalo…
Pojem „obchodní tajemství“ jste už v životě někdy slyšel ? Je to prostě jejich know-how a to těžko budou „troubit do světa“, aby to konkurence okopírovala.
Je know-how a pak jsou vymyšlené nesmysly. Obávám se, že toto jejich nacenění patří mezi ně.
Obchodní tajemství by to bylo pokud by v tom nebyli peníze nás všech daňových poplatníků. Pokud investujete svoje peníze do nějaké firmy taky budete chtít vědět co s nimi firma udělá aby se vám vůbec vrátili.
Řekl bych, že i na lince R14.
Pokud AR ustojí námitky RJ a ČD a MD s nimi podepíše smlouvu, tak budete mít možnost to od roku 2029 poznat na vlastní kůži.
Svou roli může hrát i to, že celkem krátký čas patří Arriva novému vlastníkovi a třeba dostalo české vedení nějaké noty, podle kterých by mělo jet.
Nejlépe je zeptat se přímo u zdroje. Tady z diskutujících to těžko někdo bude vědět.
Ať počítám, jak počítám, tak i v případě dělění rizika 50:50 a naplnění nejhoršího scénaře, je stále nabídka Arrivy výhodnější než RJ a ČD.
Arriva kompenzace 3mld + max. 1,5 mld dělení rizika
RJ kompenzace 5,54mld + 0,8 mld dělení rizika
Nejhorší scénář je co, 0 cestujících?
Ne, nejhorší scénář je, že MD zaplatí navíc max. 10% plánovaných tržeb, jak uvádí smlouva (je tam jedna výjimka, tou se zatěžovat nemusíme)
A pokud počítám opravdu správně, tak i ten Jančurův příklad (reálné tržby 800 mil/rok) mi stále vychází lépe pro ARR.
Kompenzace 370 mil. za rok pro RJ + 0 mil. rok dělení rizika (tržby vyšší než dopravce předpokládal, zisk jde za dopravcem )
kompenzace 200 mil. za rok pro Arrivu + 100 mil. rok dělení rizika (rozdíl tržeb 200 mil -> polovina za dopravcem/polovina za MD)
Chybí v tom „Jsme toho názoru, že soutěž byla vypsaná dobře, ovšem vítěz spekuloval na vědomě nereálném počtu cestujících, aby se nemusel o nadtržby se zadavatelem dělit v poměru 50:50“, tedy ponížení kompenzace u RJ.
Ano omlouvám se, máte pravdu a i Jančura. Vyšší tržby než plánované se také dělí 50:50 mezi dopravce a MD. Takže v případě RJ by to bylo 370 mil za kompenzaci – 150 mil. rok dělení výnosové příležitosti (rozdíl tržeb 300 mil => polovina dopravci, polovina MD) = platba státu Regiojetu 220 mil za rok (u ARR 300 mil celkem)
Takže vlastně nabídka Arrivy bude teoreticky nejvýhodnější jen v případě, že skutečné tržby budou v rozmezí 0 Kč až cca. 650 mil. korun. Vše nad už je výhodnější u RJ. To tak nějak vypadá, že si Arriva „schovala“ marži do nákladů a uměle nastřelila tržby. A MD to sežralo. Nakonec náklady sníží tím, že nesplní to co slibovala (delší soupravy), reálné tržby budou na úrovni odhadu ostatních dopravců a MD ještě něco dosype (100 mil. za rok).
Bod překlopení mi vychází těsně pod 800000 (při počítání s odhadem 500000, přesný neznáme). Čím nižší, tím tím lépe by se jim do argumentace hodil.
Chybně jsem vydělil nabídkovou cenu, skutečně to vychází někde u 630 tisíc.
Tady je to jak na schůzi OSŽ…
Sosad. Stay tuned:-)
Nechte to odborníkům z ministerstva, vaše názory jejich rozhodnutí stejně nezmění…
Už se perou! Copak na to Časem Dojedem?
A s čím tam má Arriva jezdit? Víte někdo?
Vlakama
S novÿma jednotkami.
Je potreba zaškolit hen tých stojvůdcou, pak je treba jazdit.
3 mld považuji za adekvátní, vše ostatní je silně předražené…. Dvoupatrové vozidlo má snad nižší nákady na sedadlo ne?
A jak jste k tomu dospěl? Úvaha v článku působí docela rozumně.
Úvaha v článku je Jančurova, ergo se zájmem zakázku získat. Tak je k ní potřeba přistupovat. Netvrdím, že nemůže být částečně nebo dokonce úplně pravdivá, jsem líný to zkoumat, ale prostě radši opatrně. 🙂
Já osobně bych si přál, aby ČD zůstaly. Už i kvůli cizincům, kteří tu linku VE VELKÉM používají, A vím, o čem mluvím, protože na té lince jako vlakový personál jezdím. Počet cizinců, kteří jezdí od Norimberku, Frankfurtu či Kolína nad Rýnem, ale i někteří z Bruselu (opravdu), je tam VELIKÝ. Nedokážu si představit, jak by si pak musely kupovat dvoje jízdenky – to přece fůru coizinců odradí. Arriva to s tím výběrem jízdenek vidí moc optimisticky – pokud tam ale ČD nasadí své komerční vlaky (kéž by) tak, jak to dělá mezi Prahou a Ostravou, vsadím boty, že spousta… Číst vice »
můžete jít pracovat k Arr a jezdit tam dál.. ne? Popř. na režijku si můžete jezdit jinudy, třeba přes Bečov 😉
Dost trapná odpověď. 🙂 Nemluvě o tom, že u Arrivy bych s penězi šel dolů.
Pracoval jste někdy jako vlakový personál u dvou společností, takže pak můžete srovnávat jako já? Pochybuju. 🙂
ne, ale pracoval v několika soukromých společností. tak vím to to funguje 😉
Pokud vím, tak Fialova vláda ve svých soutěžích (tedy nikoliv to, co soukromníci začali jezdit ještě za Babiše, ale to, co k soukromníkům přejde jako první R9) požaduje i po soukromých dopravcích uznávat NRT, což jsou mezinárodní jízdenky. Takže pro lidi, kteří jedou do zahraničí, by se nic měnit nemělo. A na vnitrostátní cesty funguje OneTicket.
To je s podivem, že vlakový porsonál ČD na této lince, tyto informace nemá.
Jenže na NRT jezdí jenom část cestujících, dost jich jezdí na různé Sparpreis či z naší strany včasné jízdenky. V sezóně pak na Interrail či Eurorail, ale ty by dle vyběrka měly platit také
Jenže za základní NRT stejně jako one ticket se jezdit nedá…
Požadavek na akceptaci (a dokonce výdej!) NRT je minimálně i na R8.
Spousta diskutujících se tady chytla Radimova tvrzení o nějaké dělbě rizika tržeb 50:50, ale toto absolutně nemá oporu ve smlouvě. Naopak, článek 8 v extrémním detailu vyjmenovává situace, kdy může dojít ke změně kompenzace, a jsou to vesměs všechno mimořádné výkyvy na nákladové straně (jiná DPH, jiné nařízení slevy, prudký růst cen energií…). Rozhodně to není tak, že by se stát zavazoval dopravci kompenzovat špatný odhad tržeb. Šlo by to určitě řešit dodatkem a můžeme vést akademickou debatu nad tím, jak se MD zachová, pokud se Arriva dostane do existenčních potíží, ale nic z toho není zakotveno v aktuálních podmínkách… Číst vice »
Takže tvrdíte, že Jančura lže? Ne že by se to už nestalo, ale jen aby bylo jasno.
Ne. Tvrdím, že z aktuálního návrhu smlouvy toto nijak nevyplývá, pokud to teda není schované někde v přílohách, což by ovšem bylo extrémně nestandardní, protože by to protiřečilo textu smlouvy.
To mi připadá trochu schizofrenní. Tak buď mluví pravdu nebo lže. Vy tvrdíte, že nelže a přitom jeho tvrzení rozporujete. Teď aby si člověk vybral.
Schizofrení to být přece nemusí. Samozřejmě může Jančura lhát, o tom žádná, ale možností je víc, může nám chybět celý kontext, nebo Jančura zkrátil nějaký rozumný koncept do naprosto nerozumné fráze. Juraje bych určitě nevinil z nemístného obhajování žluťáska, když on sám sem napsal, proč by neměl mít pravdu
Já ho přeci ze žádného obhajování Jančury neviním. Jen poukazuji na jeho tvrzení, že tvrdí, že Jančura nelže, přitom jeho tvrzení vyvrací obraty typu: „absolutně nemá oporu ve smlouvě“, „Rozhodně to není tak“.
A Jančura to dělení tržeb specifikoval dosti jasně, takže je to buď pravda nebo ne a nic mezi tím. Akorát nevím jestli mám věřit Jurajovi nebo Jančurovi, nic osobního v tom není.
Přidám 2.2.: Přimět cestující, aby nedobrovolně platili víc, tj. cenová úroveň SJT. Čistě hypoteticky.
Řekl bych že je to jediná reálná možnost zvýšit cenu. Nějaké opravdu zásadní (2x) zvýšení cestujich je možné jen při velkém zkrácení cestovní doby, v tomto případě jedině Berounský tunel a to dopravce neovlivní.. Kvalitu vozidla máte danou, jízdní řád taky. Hybaním cen dvojnásobné tržby neuděláte. A to ještě část cestujících vám může zmizet v bavorskych expresech, když to vyhraje jiný dopravce.
Nemáte pravdu. V návrhu smlouvy, v článku 8, odstavci 6 je jasně napsáno NK = PK + ½ (PV – SV), tedy nová výše kompenzace je původní výše kompenzace plus jedna polovina rozdílu předpokládaných a skutečných výnosů. Dále je to omezeno, že objednatel zaplatí maximálně 10% předpokládaných výnosů.
A jednoduchou matematikou: Arriva přepokládá tržby asi 1 miliarda za rok a požaduje kompenzace 200 milionů za rok. Pokud jí stát bude každý rok přidávat 10% tržeb na kompenzacích (což je maximum), dostane se Arriva po dvou letech na kompenzace asi 400 miliónů za rok, což je částku, kterou požadují ČD.
Tak je to brutto nebo netto? A proč se někdo dopravce ptá na odhad počtu cestujících?
Část tržeb jde dopravci, tudíž v jejich kalkulacích hraje počet cestujících velkou roli
Jo jenom část tržeb. Takže nabídky jsou neporovnatelné.
Netto, protože dopravce může mít svůj vlastní tarif a též příjmy z jízdenek OneTicket jdou dopravci. Stále ale existují krajské IDS, které se dopravci neproplácí, i tak platí povinnost je uznávat, tedy cestující s jízdenkou IDS přepravit bez zisku. Navíc v případě soukromých dopravců předpokládám, že platí povinnost uznávat NRT (mezinárodní jízdenky bez rezervace, které nejsou vázané na konkrétní spoj), ale jelikož NRT vždy spravuje na území každého státu příslušný národní dopravce, tedy u nás ČD, nevím, zda ČD budou ochotny proplácet tržby z NRT jízdenek soukromým dopravcům, nebo jak to v tomto případě bude fungovat.
I z jízdenek IDS jde dopravci nějaká část, většinou nějaký poměr protože ty jízdenky se načítají.
Jízdenky IDS, když už se načítají, se načítají kvůli kontrole, pokud se jedná o online jízdenku. Jinak papírové jízdenky IDS JMK, a též papírové jízdenky PID vydané mimo ČD ani nemají QR kód. Kraje se o tržby z jízdného s dopravci fakt nedělí.
Ale dělí. Většinou nějakým procentem z celkových IDS tržeb v poměru obslužnosti/přepravovaných osob tím dopravcem. Prostě jim za to něco přispívají a je to ve smlouvách. 🙂
Proč mi připadá že všichni chtějí Arrivu zlikvidovat. Jak modrý tak žlutý dopravce. Ať se raději snaží zlepšovat služby na stávajících výkonech a připraví se lépe na další výběrová řízení.
Celé ty soutěže jsou nefunkční blbost. Nejhorší, že s tím nikdo 15 let nic pak už nepohne. Takže já už se vlakem do těchto končin asi moc neprojedu. Třeba nedovedu si představit, že bude mít další vláda zde na tomto úseku možnost politicky snížit jízdné na one ticket. Pouze na nevysoutěžených trasách.
Tak třeba teď jezdí na Plzeň i Budějovice béčka a pohnul s tím někdo? Jinak tarifní mantinely jsou součástí smlouvy, takže ten komentář je trochu mimo.
Jak mimo. Nevěřím, že někdo bude mít možnost snížit výběr jízdného dopravce. Se něco vysoutěžilo..To by nedávalo smysl. Ačkoliv jsem to nečetl.
Tarifním mantinelem je SJT takže dražší to být nemůže, nebo může teda ale pak si to dobrovolně nikdo nekoupí a koupí si ten SJT.
A co ty dotační habaďury se slevami u LEO? A dělá s tím někdo něco? Né cálujeme to všichni.
Zlatý béčko oproti 845a podobných jejich pleckach od arrivy
Máte pravdu, ty soutěže přinaši vic škod než užitku, bohužel je mezi námi dost jedinců kterým při pomyšleni na ČD praská cévka a slyší na kávu zdarma a bezmezně obdiují šrptiště, které fady RJ s Arrivou provozují
Za to národní dopravce se svými A, AB, B, BDs šrotiště neprovozuje, protože to jsou zánovní vozy nejvyšší kvality… Vysvětlujte to cestujícímu, který si koupí místenku do ABpee374 nebo dokonce Apee139 a přijede AB349 a místo na svém samostatném místě ten cestující sedi v kupé pro 8 v humanizované kožence.
Národní dopravce je o dost méně špatný než tyhle povedené firmičky
Pokud lze pane VEL, podepřete vaše výroky vždy nějakým argumentem, aby působily věrohodně.
Prozatím vaše dost jednoznačně formulované příspěvky budí dojem, že vám v žilách koluje modrá krev.
Otázkou je celkový nárust cestujících. A cenová tvorba jízdenek. Jak by to v budoucno mohlo být? Ono i nyní pokud nemáte slevu na ČD, tak cena taky není zrovna lákavá. A nevím proč bych si měl pořizovat nějakou in kartu, to pak může přilákat další a další lidi.
Alternativní dopravce? To je kdo? Každý dopravce je alternativou k těm ostatním. Podle mě už nedává smysl tak v dnešní době dopravce nazývat, protože i České dráhy mohou být (a jsou) alternativou.
„Alternativní“ je někdy alternativním 🙂 označením pro pavědecký.
…a nebo „sýr“ vyrobený z rostlinného tuku má na obalu někdy taky označení „alternative“.
Smazáno, uživatel přejmenován na Ten co neví
Nekope do Arrivy, kope do nabídky, kterou předložila.
Uvidíme, jak to celé dopadne, s kým nakonec bude podepsána smlouva.
RJ může nyní svojí námitkou Arrivě komplikovat život.
Teta Kateřina ze Saturnina by k tomu ještě dodala:
– „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.“
A to jim má dát bianco šek na všechno, co Arriva dělá?
třeba tím jen Arrivě oddaluje zahájení provozu a tím dává víc času na pořízení vozidel 😉
To je byznys, ne? RJ za ten pronájem platí.
Otázka zní, dle čeho odhaduje Arriva počet cestujících, zda pošle údajů od MD dodané ČD nebo vlastním průzkumem cestujících na trati? Část cestujících může Arriva získat z vlaků Praha – Mnichov, něco z aut či autobusů. Ale nebude to o tolik lidí více.
Druhá věc je, že pokud je nabídka výrazně odlišná od ostatních, tak se musí prověřit případně vyřadit. Ten přepočet by měl být, pokud bude MD uvažovat počty cestujících jako ostatní dopravci, jaký bude doplatek pro Arrivu oproti ostatním.
Zejména rameno Praha-Cheb má po elektrifikaci úseku Cheb-Norimberk potenciál zavedení Intercity linky do Německa ve spolupráci s DB. Praha-Nirimberk nebo i Praha-Frankfurt.
To znamená více cestujících a také vyšší tržby na jednoho cestujícího, protože ještě hodně dlouo bude kupní síla Němce vyšší než kupní síla Čecha.
A kdy tak myslíte, že to bude z Norimberku do Chebu pod drátama. Podle toho co se tu psalo to vypadá, že elektrické to bude dříve přes Furth in Wald a Schwandorf. Tam se skutečně něco plánuje.
To ale vůbec nemusí jezdit arriva.
Jenže vysoutěžené linky do Norimberka za žádných okolností jezdit nebudou, protože i kdyby objednavatel úplně změnil koncept (což je problematické), tak na to nebude dostatek souprav a nejspíš ani správné napájení.
tak souprav může mít více i vícesystémové..to nemáte pravdu
Kdo bude kalkulovat s dražší vicesystemovou jednotkou, s nejistym využitím? Tím by se ze soutěže sám vyřadil.
To může být ve spoluprácí s kýmkoli a klidně i na vlastní triko. K tomu DB (DB Fernverkehr, pokud to má být IC) nepotřebujou.
Nevím jak je v takové soutěži zadán provozní model, ale skoro by mi z toho vyplívalo, že Arriva chce na trati nasadit patra, která pojedou v úseku Praha-Plzeň spřažená a z Plzně obslouží ramena do Chebu/Klatov, bude tedy na celé trati fungovat spíš jako takové rychlé příměsto pro Plzeňsko a zejména Prahu-Beroun, kde by ve špičkách asi neměli problém zaplnit jakoukoliv nabízenou kapacitu. Pro Arrivu by to asi dávlo smysl i v kontextu plánované třicetileté soutěže na pražská pratra, kde by mohla nabídnout stejné jendnotky s jiným uspořádáním interiéru.
jenže to jsou dvě vrstvy vlaků Ex a R …
Tohle je myslenka ktera by mozna mohla naplnit tech 230% procent lidi co Arriva ocekava ale otazka zni, z Berouna zrychleny osobak? V Beroune tolik lidi asi neni.
Zrušit a vypsat novou soutěž což MD neudělá 🤣
Proč by takovou zbytečnou chybu dělalo?
A důvod?
Kromě několikaletého zdržení to ani nemá opodstatnění, pokud se neprokáže, že byly podmínky nastaveny špatně. A ty nikdo nezpochybnil.
Chápu, že v dopravních kruzích je instinktivně dáno soutěžit opakovaně, než to vyhraje ten správný, ale tady fakt není důvod. I kdyby vítězná nabídka nakonec neobstála, jsou tři další.
V zásadě jsou dvě varianty buď potvrdit vítězství Arrivy nebo soutěž zrušit a vypsat znovu. Vyloučení jen Arrivy je nepravděpodobné, vyvracet reálnost či nerealnost tržeb jednoho nebo druhého je dost nereálné. Je reálnější odhad tržeb ČD nebo RJ a proč? Atd.
(Oficiálně) zatím nikdo nezpochybnil. Arriva je zatím vítězem, takže nemá důvod nic zpochybňovat. RegioJet chce jen vyšachovat Arrivu, ne rušit celou soutěž. Pro ČD je výhra už odsunutí platnosti smlouvy, protože do tý doby budou jezdit ony.
Soutěž měla být vypsána jako čistě odměna za ujeté km s tržbami plně na riziko objednatele (tj. dopravce by dostal pevnou částku za ujeté kilometry a tržby z jízdného by byly příjmem objednatele) nebo na riziko dopravce (opět by byla pevně stanovena částka za ujeté km a tržby by byly příjmem dopravce s rizikem, že se netrefí a prodělá, nebo naopak vydělá). Obojí má svoje výhody, v prvním případě má objednatel kontrolu nad cenou, ve druhém je cenotvorba zcela v režii dopravce. Ale takový mišmaš, jako tahle soutěž je blbost, kdy o vítězi rozhodne to, jaké tržby si vycucá z… Číst vice »
To není tak jednoduchý. V prvním případě jsou kaštani pro dopravce jenom na obtíž. Ve druhým případě na sebe dopravce bere riziko způsobený tím jak moc bude veřejná správa podporovat/nepodporovat individuální/veřejnou dopravu během těch 15 let. Když nic jinýho, tak si to riziko nechá zaplatit.
Riziko ať si nacení, ale lepší to mít přímo a s férovějšími podmínkami než nadhodit hausnumera a očekávat extra dosyp později.
Pokud by byli tržby rizikem objednavatele, tak co by nutilo dopravce snažit se přilákat více cestujících ? Pak by se v podstatě jezdilo za předražený One ticket a znamenalo by to spíš vyhnání dalších cestujících z vlaků. Proč by pak dopravce nabízel nějaké akční jízdenky a podobně.
takové modely se ale provozují, hlavně od krajů, od MD asi nic takového není.. a ne netrpíte schizofrenií:)
Jak reálně přiláká dopravce nové cestující , když infrastrukturu, jízdní řády, kvalitu vozidla i většinu služeb jasně danou? Cena Oné tiket není nezměnitelná, respektive je právě nastavena tak aby nebyla levnější než tarif dopravců. I pro objednatele by měl být hlavním cílem více cestujících. Na kolika linkách v závazku probíhají akční jízdenky? Třeba Nymburk- Litoměřice nebo Beroun- Písek?
v čem je ONE TICKET předražený ,vždyt základní tarif ČD je stejně drahý a na této trati většina jezdí na PID+IDPK ,což na některé úseky vychází levněji než s velmi drahou kartičkou IN 50
Aby to nacenění rizika ale pak neskončilo stejně jako u soutěže na rychlíky do Bavorska, kterou okamžitě v Německu zrušili, když uviděli tu cenu.
Jednoduché to není ale pořád jsou obě varianty jednodušší než toto řešení. Takto je to od začátku nejsložitější na jakékoliv dokazování a je tu největší hrozba že jedna strana druhou obere. Což dokazují už ty nabídky. Za mně je asi nejlepší varianta když jde vše za objednatelem. Samozřejmě existuje riziko nekvalitniho objednatele, pár jich v zemi máme.
Takže na západ budou rychlíky nepoužitelné. Všichni utečou do aut…
Mohl byste prosím tento váš výštěk podepřít nějakou argumentací?
Osobní zkušenost na trasách Praha – Rakovník, Praha – Tanvald do Turnova, a Pardubice – Liberec v úseku Pardubice – Hradec Králové. A opravdu zlaté ČD. Důvody jsou následující: 1. absence klimatizace a nemožnost otevřít okýnka, jde jich otevřít opravdu jen pár. Pokud je vedro, stojí to za to. 2. Přidejte si žádné záclonky, takže když ve vedru někde stojíte a čekáte a paří na Vás slunce, je to super. 3. Místenku si sice můžete vybrat, nicméně nejsou nijak značené a já se nerada hádám, takže jsem se jí pokaždé vzdala. 4. Pokud máte rád třeba občas 1. třídu, tak… Číst vice »
Ale většina z těchto argumentů platí přece jenom pro stávající linky. Na těchto linkách budou jezdit nové soupravy, nízkopodlažní, s klimatizací, s wifi. A všechny ostatní (i 1. třída) taky závisí na smlouvě, a nikoliv na dopravci samotném, takže by byly stejné i s ČD asi jen s výjimkou aplikace
Psát umíte, předpokládám tedy, že i číst.
Doporučuji seznámit se v zadání s požadavky MD na vozidla.
Co vím, tak na těch stávajících linkách bylo zadání, které taky nedodržují. Někde jsem taky něco takového četla a že slibují nápravu za prodloužení smlouvy o pár let. Ale už nevím, která přesně to byla linka. Takže je otázkou, co se bude dít. Zadání je jedna věc, plnění úplně jiná.
Každopádně moje zkušenost na současných linkách je taková, že z Arrivy radostí opravdu neskáču. A nechce se mi jimi jezdit. A to hlavně ve vedru.
zadání bylo, že nic nepožadují..nebyl požadavek 1.třída, ani klimatizace ani záclonky..ano 845 jsou pro vedra krajně nevhodná vozidla, to je asi jediná výhoda, že vozy českých drah byly lépe větratelné..jinak ty služby byly naprosto stejné..místenky taky neoznačené a hádejte se..
Fakt chcete šrotoidni 845 srovnávat s 843 s vlekama??? Tam to byl velký pád dolů nejen s komfortem, ale i spolehlivostí… a paní Martině se vůbec nedivím že má obavy. Arriva vlaky jsou jedna velká ostuda pokud nedržují podminky linek už teď , je velký předpoklad že tak bude i na dalších linkách.
Vaše povzdechy nad vozovým parkem Arrivy lze dokonale neutralizovat povzdechy jiných cestujících na některých linkách RJ, myslím, že na Moravě, nebo dalších cestujících, kteří jezdí legendárními vlaky ČD Rožmberk.
Tolik mínusů za pravdu, ARR fans si fakt nechtějí přiznat realitu
Požadavky jsou jedna věc, jak je bude dopravce dodržovat je věc druhá. A po tom co ARR dělá na stavajících linkách si vůbec nedělám iluze
Chcete mi tvrdit, ze jakekoliv jednotky budou lepsi nez Interjety, ktere tam jezdi nyni?
Ty vozy, co tam jezdí teď, tam zcela určitě jezdit nebudou.
Ale vy asi víte nejlíp, co vítězný dopravce nasadí v prosinci 2028 (pokud se tato kauza uzavře do 30.6.), když se s takovou jistotou ptáte.
Já se spíš bojím že většina aktuálně vyráběných jednotek bude horší než Interjety, hlavně takové s kterými se vyhrávají soutěže na cenu. Protože co si budeme povídat vyrábět to bude PESA nebo Škoda.
Za to může dopravce, že se nerada hádáte o místo, kde máte místenku a rovnou se vzdáte ?
To by chtělo dopis na MD, aby vznikl nový podnět do smlouvy, že Martina se nerada hádá, když má místenku, ať to kouká dopravce zohlednit !!!
Jako taky nevím, jestli chci podporovat Arrivu, to opravdu raději autem.
Tím směrem jezdí nějaká auta v rámci veřejné dopravy? Aneb kam mají utéct ti, co auto nechtějí, a proto ho nemají?
Auta v rámci veřejné dopravy jezdí tak jedině ve Štětí 😅
Když je zrovna sníh tak i v Budejcich, konkrétně mezi Rudolfovem a Hlincovou Horou protože tam bus v zimě nevyjede tak tam občas pendluje osobní auto.
Ano, jezdí, jmenuje se to taxi (případně Bolt, Uber apod.). Ale pravda je, že cenou to asi konkurence vlaků nebude.
Už vidím ty davy, jak utíkají z moderního pěkného vlaku do Boltu nebo Uberu, aby za +/- stejný čas jízdy zaplatili cenu o řád vyšší.
Arriva/RJ a pěkný moderní vlak jsou pojmy vzájemně vylučujicí se ….
A vaše porovnáni s Boltem dost pokulhavá, dneska má každý svůj vůz
Naštěstí existuje autobus, spolujízda…
Jo ona ta soutěž byla o tom, že si vymyslím počet cestujících a když to nevyjde, tak to stejně zacáluje stát? Tak teď už té ceně Arrivy rozumím 😁
No vypadá to tak, ale nejsem si jist, jestli se tomu dá smát 😀
Máte pravdu, já se smál spíš tomu, jak s tím Arriva vyběhla.
Když je to takto, tak je to ovšem zoufale napsané VŘ, kde se dá lehce spekulovat tímto stylem a nejférovější by bylo udělat tu soutěž znovu, protože v tomto případě šlo principielně o to, kdo se odváží nejvíce přestřelit počet cestujících s vidinou, že to když tak dosype stát.
Ostatní poslali reálnější čísla, takže prohráli a to není správné ani férové.
O tom jsou všechny tyhle „soutěže“ a pak je to státe dosyp nebo nepojedeme
Takže ČD v podstatě pomáhají RJ. Což není dobrá zpráva. Raději Arriva než RJ. Stačí se svést třeba R23. Dvě klasické soupravy místo Siriuse. RJ prosím ne!
Co je na tom špatné?
ČD se aspoň snaží at se reálná cena
Takhle by mohla Arriva vyhrazovat všechny linky, že by je měla pod náklady
Navíc chcete říct že řazení ČD odpovídá smlouvám?
Nikoli každý den chybí 25% elefantu a můžu tady pokračovat
471 je dostatek, ale ETCS, vandalové, poruchy, rekonstrukce a údržba si každý den ukrojí svoje…
Kolik je elefantů někde v dílnách, je zcela irelevantní. Je věc dopravce, aby při podepisování smlouvy zvážil správkové procento, aby se snažil o minimální poruchovost a měl skladem náhradní díly. Zásadní je, kolik jich je v provozu na objednaných výkonech.
Takže jich není dostatek.
Včera dopoledne jela jen jedna klasika, 1305 a 1304 jela Pesa
* předevčírem
Nerad bych se nechal svádět linkou R23. Brrrr.
V jiném oboru (říkejme mu třeba kultura), při žádosti o granty nadsadí-li si někdo v ekonomické rozvaze jakýkoli parametr, a to ještě tak okatě, že jednoduchý výpočet to okamžitě prokáže, takový projekt je onálepkován problematickou známkou za rozpočtovou stránku a žadateli je to omláceno o hlavu ve zdůvodnění, proč podporu nezískal. Tady si někdo okatě nadsadí tržby a i když je všem jasné, že je to absolutní nesmysl, přesto vítězí. Napadnutí je relevantní a správný krok. Pokud Arriva nasadí kapacitnější vozbu dimenzovanou na 1,5 násobek stávající poptávky, nevyjde z překvapení. (Neustálé výluky či omezení, pomalost spojení, fatální minutí Smíchova linkou… Číst vice »
Podle mě je v tomto případě blbost řešit to, jestli si někdo něco nadsadil nebo. Objednavateli by mělo být podle správné smlouvy úplně jedno, jaké budou tržby či výnosy dopravce. Objednavateli by mělo jít jen o to, kolik zaplatí a za co. A pokud někdo odhadl blbě, kolik bude od státu potřebovat, tak to už je jeho problém a je úplně jedno, jak to zajistí, ale dodrží tu smlouvu, protože pokud ne, tak to bude pro něj znamenat veliké problémy…
Velké problémy pro cestující bude znamenat, když najednou nepojedou vlaky.
Proto musí to být dobře smluvně ošetřeno ala „nemáte na provoz, tak nám ty soupravy bezplatně zapůjčíte do konce období“ … říkám to sice jak vidí Hurvínek válku, ale chápete podstatu – prostě základ je smlouva, ze které není výhodné cuknout
Pokud dopravce nebude mít distribuce provozních jednotek tak vám je rozhodně bezplatně nezapůjčí nebo když mu je zabaví exekutor. Navíc ještě musíte sehnat lidi.
A víte že by to bylo ideální? Konečně by se ukazalo jak je nesmyslné dávat linky těmto „dopravcům“
Tahle logika možná platí u večerky na rohu ve velkém městě, která když zavře, tak prostě půjdete do jiné o pár metrů dál a/nebo toho původního provozovatele za chvilku nahradí nějaký lepší.
Ale u síťové služby, kde neexistuje žádná konkurence a v případě neschopnosti vítěze službu zajistit nastane opravdu gigantický problém, je to o dost složitější, než aby na to platily jednoduché poučky z rychlokursu na MBA.
Zodpovednemu objednateli to nemá být jedno . Dokonce i v zákonu o zadávání veřejných zakázek je napsáno, že musí být prověřena realnost nabídek.
Nebude rychlejší to zrušit a soutěžit znova?
Ne protože se Arriva může přihlásit se stejnou cenou
To by pak bylo velmi zajímavé pozorovat, s jakou cenou by se napodruhé přihlásili další účastníci.
Pokud změníte zadání tak určitě ne.
Dát si další minimálně rok kolečko s novou soutěží?
To se ten začátek provozu posune minimálně o dva grafikony.
Takže ne, nebude to rychlejší.
No pokud si před tím dáte dvouleté kolečko s odvolanimi, Úhosem a soudy tak to rychlejší bude.
Je business Arrivy, když nebude mít předpokládaný počet cestujících tak prostě zkrachuje a na její místo přijde někdo jiný.
Kdyby si ostatní dopravci místo napadání konkurence přečalounili svoje sedačky a přikoupili další vagony, tak by s nima také jezdilo více cestujících.
Kdybyste si přečetl článek pořádně, tak zjistíte, že není. Když Arriva nebude mít předpokládaný počet cestujících, tak jí dosype erár.
Tak já jsem to pochopil tak, že Arriva si teď řekla o kompenzaci několika miliard a tu dostane a zbytek už je jen její riziko podnikání.
No jenže z toho, co se píše v článku, to vypadá tak, že ve finále by polovinu toho nesoudného odhadu tržeb zaplatil stát v rámci sdíleného rizika… vlastně mě až překvapuje, jak to je jednoduché.
tak jestli je to takto, tak tu soutěž někdo pořádně podělal..a arriva s tím pěkně vyčůrala..takže by měla být naprosto nekompromisně vyřazena, já myslel, že to je jen její riziko, ale pokud platí, že budou třžby nižší a stát dosype polovinu, tak to smrdí a hodně..takže ve výsledku by opravdu provoz mohl být pro MD dražší než u jiných dopravců..když půjdeme do extrému a bude tam jezdit 1/4 odhadu, tak už ty kompenzace budou solidní
„Sázel na to, že získá extra dotaci až 1,565 mld. díky nižším, než plánovaným tržbám“
Aha, takže konečně víme odkud vítr vane. To skoro vypadá, že ta soutěž je pěkně blbě vypsaná.
Naprostý souhlas. Prostě žádné sdílené riziko, pokud si někdo vyfabuluje tržby a počty cestujících, ať nese za svůj odhad plnou odpovědnost. Osobně bych to zrušil a vypsal znovu s upravenými podmínkami v této oblasti.
Ono to sdílený riziko dává smysl, protože na počty cestujících má vliv jak objednavatel tak dopravce. Pokud jednoho z nich toho rizika zbavíte, tak nemá žádnou motivaci dělat cokoliv pro cestující.
Mě by ovšem zajímal zdroj tohoto tvrzení, protože v soutěžních podkladech nic takového nevidím.
Kdyby se radši pořádně věnoval tomu, co RJ jezdí – R8
Ted jsou na R8 i posily, někdy i 8 vozu
A kolik let trvalo než je nasadil? Kolik drobných na pokutách za to zaplatil a kolik dostal za stejnou dobu dotací?
Fakt? Roky na to totalně kašlal a jezdilo max s jednou posilou
Já tedy zatím yettiho (víc než 1 posilový vůz) neviděl, ale vyloučit to nemůžu.
Mohl by i R23, standardem jsou dvě klasické soupravy (druhý Sirius zmizel/rozbil se), předevčírem se asi našel jen jeden Sirius a jedna klasika, takže na jeden obrat do Kolína vyjela Pesa
Se ještě budete divit. Vyjede nakonec jediný správný dopravce. Ano, Rj a ČD mají čísla zhruba stejná, ale tak pojďme si hýčkat národního dopravce.
Proč?
Protože to chce část diskutujících, kteří vlastní rezijku. 😉
Já zas věřím tomuto přísloví:
„Olivy, teprve když jsou drceny, vydají ze sebe to nejlepší.“
Chci to taky, aby ČD nedopadli jako ČSA. Navíc dle mého ČD nejlepší dopravce dnes (naježděno mám dost) a ne, nemám režíjku.
…aby České dráhY nedopadlY…!
Ale dopadnou, stát je postupně zlikviduje…
Jak moc reálné je, že Jančura vyjede na R9 včas? Byla tahle jeho nabídka reálná?
Zatím výrobce Pesa tvrdí, že jde vše podle plánu.
v podstatě nereálné..tady by měly Škodovku, možná by to bylo jistější než Pesa, což byl taky hlavní důvod, proč se do soutěže šlo se soupravami od Škody..stejně tak pro DÚK
Bylo by to to samé. Škoda nemá schválenou jednotku, která by vyhovovala smlouvě na R9
to nemá ani pro západ (což ani nikdo jiný) a o Škodě na R9 nikdo nemluvil, tam se s ní nepočítalo
Tak vypraví loko a vozy má jich dost…
Já chci vidět ten výpočet Arrivy
Tak ono by stacilo, kdyby se treba neuznavaly IDS jizdenky a tim trzba poskoci hned. Podle me ty trzby zase nemusi byt automaticky nerealne…
Ty jízdenky se přece neuznávají zadarmo. Kraje za ně platí.
A doplácí i rozdíl do tarifu dopravce? Protože ten je někdy v Plzeňském kraji hodně velký, např. Strakonice – Mariánské Lázně flexi jízdenka 319, jízdenka IDPK 84…
To je sice pravda, ale kompemzace od kraju do rozpoctu jednotlivych dopravcu jsou minimalni.
Neposkočí, protože se na to lidi vykašlou.
Proc by meli? Nasadim zakladni cenu o 5,- mene nez IDS (porad lepsi mene, ale za to celou castku dopravci, nez kompanzace od kraje) a to byste se divil, kolik lidi na to uslysi.
Pokud si budu muset koupit IDS na pokračování nebo na cestu zpět tak pojedu i tam osobakem na ids.
A určitě v podmínkách VŘ bylo, že je uznávat musí.
Je jedno kdo tam bude jezdit. RJ a ČD mají pro začátek aspoň něco i když to není podle zadání. Ale Arriva???
Podle prvnich informaci se ma jednat o nove sestivozove patrove Flirty.
Myslíte asi Stadler KISS 200, kterému se v Rakousku někdy říká Railjet 3. generace?
Pro mínusáře:
https://presse-oebb.at/News_Detail.aspx?id=182214
Ano, presne tyto jednotky. Jsou dimenzovany na tri pohony (elektrina, baterie a diesel agregat).
Tak rozhodně nebudou kupovat vozidlo na tři pohony když je nebude potřebovat.
Tak klíčová je zmínka o sdíleném riziku nevybrání tržeb, kde to MD nastavilo tak, že pokud Arriva takto vysoké tržby nevybere, část jim nad rámec domluvené kompenzace ještě MD doplatí a s tím Arriva zřejmě spekuluje.
Pokud by to tak bylo, tak by ta soutěž byla na zrušení, protože by byla dost neurčitá a nabídky vlastně neporovnatelne. To je jak kdybyste soutěžil bytovou s třemi byty a někdo vám nabídl s pěti že pak přepočet na jeden byt levnější.
Ale i Jančura říká, že soutěž byla vypsaná správně.
Což není zrovna objektivní osoba. Jemu takto vypisovane zakázky vyhovují jen ho tentokrát občůrala Arriva.
tak on hlavně potřebuje znehodnotit Arrivu, ale zase nemůže říkat, jak to vše bylo špatně, když je druhý..takže vyřadit vítěze, ale soutěž nezrušit
Vlaky objednává MD, a to je objednává snad na základě nějaké poptávky nebo nikoliv? MD snad objednává vlaky na základě potřeb obyvatelstva a tak by mělo vědět jakou frekvenci lze předpokládat. Co je za nesmysl, že si dopravci „odhadují“ počet cestujících a tržby?
Jestli to správně chápu, tak MD řekne něco ve smyslu „Každou hodinu pojede vlak, kde bude 400 sedaček a řekněte, kolik na to chcete přispět.“. To že vy si dáte do toho vlaku sedaček 600 a věříte, že je obsadite je na vás. A Arriva na to vsází, že těch více sedaček obsadí, víc vydělá na jízdném a tedy může požadovat menší kompenzaci.
A je otázka, jak moc to je (třeba i technicky) reálné.
Rád se nechám opravit nebo upřesnit.
to by bylo správné v případě, že ale když ty sedačky neobsadí, nebude to stát doplácet, nad rámec ať si dělá co chce, ale ona s tím spekuluje a to je sakra rozdíl..takže nakonec vykáže, že jelo lidí jen 200 a stát dosype více, než tomu, kdo si to odhladl na těch 400 a požadoval na to kompenzaci..navíc ona odhadla 2x tolik pokud se nepletu, takže místo 600 by v tom příkladu mělo být 800..
Takže odvolání, ÚHOS, vrácení zadavateli, vyloučení, odvolání, UHOS…
To by tak scházelo, aby nakonec nevyjel ten modrý, erm tedy správný!
Nějak jsem si nevšiml, že by zrovna Jančura kopal za ČD.
Přinejmenším by to znamenalo odklad smlouvy a narychlo prodloužení smlouvy s modrým, který tam na pár let pošle B a honeckery, protože *jety už budou nasmlouvané na jinou trasu. Jako Slováci s Komárnem.
Přidejte do toho nějaký ten rozklad a výlet k soudu…
Mě by třeba více zajímalo, jak to bude s různými akčními mezinárodními jízdenkami typu Praha – Norimberk, Praha – Frankfurt atd. Na toto téma jsem neslyšel ani slovo a pro mezinárodní cestování je to dost zásadní věc.
To je dobrá otázka. Mohla by redakce tuto otázku, zda MD požaduje tuto nabídku zachovat, prověřit? Dlouhodobě platí, že přes Cheb se dá dostat bez problémů za konkurenceschopnou cenu pod tisíc korun do celého západního Německa. Přes Drážďany bývá cena významně vyšší a přes Furth im Wald je v případě dalšího přestupu v Německu nabízen pouze nepoužitelný NRT.
Tak to by mělo být už v zadání soutěže, jaké jízdenky musí dopravce uznávat
Nejsou tyhle akční jízdenky komerční nabídka ČD+DB?
Jsou, a jakmile to převezme soukromník, bude mít cestující útrum. Tohle je ta liberalizace, kterou mnozí tak chtěli.
Záleží co chceme, jestli celmi levné, dotované akční jízdenky anebo spíš tržní jízdné, které stát (tedy daňový poplatník) nebude muset tolik dosypávat z jiné kapsy.
Včasné jízdenky a Sparpreis do Německa jsou tržní jízdné, v Německu není dálková doprava dotovaná.
Tak ať máme nějakou představu. Akční jízdenka Praha – Frankfurt koupená předem na březen 774 Kč, za mezinárodní tarif 3462 Kč. Kolik lidí pojede za tu druhou cenu, když akční jízdenky zrušíte ? Tipuji že v podstatě nikdo, když bude i letadlo levnější.
Tak ještě jeden příklad. Praha – Norimberk akční 516 Kč, mezinárodní tarif 1909 Kč. Opět, druhá cena znamená v podstatě vyhnání všech mezinárodních cestujících z vlaků. Flixbus si bude mnout ruce.
Kdo ji zruší?
Proč by se s DB nemohla stejně domluvit Arriva? Nic tomu přece nebrání?
A proč se dodnes žádný ze soukromých dopravců na žádné takové jízdence nedomluvil. Dříve šlo koupit mezinárodní akční jízdenku z každé větší stanice v ČR, dnes pouze tam, kde jezdí ČD.
Protože by z toho nic neměl, privátního dopravce zajima jen vlastní nenažranost
V zadání soutěže je, že dopravce musí uznávat a prodávat klasické mezinárodní jízdenky. Ale nevím co se po něm dá požadovat ohledně akčních jízdenek.
A o nereálnosti zrovna Jančura něco ví
Jančura postavil svůj byznys na podnákladových cenách, aby vytlačil konkurenci a pak nasadil ceny reálné. O něco později si stěžoval, že to samé dělá Flixbus, ale toho už se nezbavil.
Jančura má pod nákladové ceny a vydělává a jiný má dražší ceny a bez dcer prodělává nebo dosype stát. Flixbus je , krom prvního půl roku, úplně jiný příběh.
Jaký smysl má podávat námitku k zadavateli soutěže? Ten samozřejmě námitku ihned hodí do koše, protože přeci nebude zpochybňovat svoje vlastní rozhodnutí.
Postup dle zakona
A kam ji tedy dle vás mají podat?
Dát to k nadřazené instanci – k soudu.
Námitky se k soudům ale nedávají.
Soud jako nadřazená instance ministerstva dopravy? Ale no tak …. Je tu zákonný postup jak takovou soutěž napadnout a to neúspěšní kandidáti udělali. Když nedodržíte zákonný postup nikdo se tím zabývat nebude.
Ale co očekávají, že MD udělá? Že se chytne za nos? Nebo že je odpálkuje s tím, že rozhodnutí už bylo učiněno a nebude měněno, konec diskuze?
Nejsem expert na soudní problematiku, ale laicky předpokládám, že před podáním žaloby u soudu musíte vyčerpat všechny předchozí, mírnější možnosti opravných prostředků a teprve po jejich vyčerpání je reálné, že se tím bude někdo u soudu zabývat.
Oni neočekávají. Oni postupují dle zákona. Pokud je MD (vcelku očekávatelně) odmítne, půjdou k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Pak k jeho předsedovi s rozkladem, pak k soudu se správní žalobou, pak k Nejvyššímu správnímu soudu s kasační stížností. A kdyby to udělali jakkoli jinak, bude to špatně pro prostý rozpor s procesními pravidly stanovenými zákonem.
Můžeme samozřejmě diskutovat o tom, nakolik ta pravidla dávají smysl (mně osobně přijde, že je v tom procesu jedna instance zbytečná), ale to bude pouze akademická diskuse.
Nevím jak u MD , ale u zakázek kde jsem byl já se vždycky předávali takové námitky k právními posouzení a občas se i vyhovělo. Vždycky to je pro zadavatele výhodnější než skončit na ÚHOSu, se všemi následky které to nese.
Měl by jste znát, že v případě tzv. veřejných zakázek je nadřízenou institucí ÚHOS – Úřad pro hospodářskou soutěž, ale ten hodnotí právě až vypořádání námitek k soutěži jejím zadavatelem! K soudu se to snad dá potenciálně tzv. poslat až po jeho dvojím rozhodnutí – prvně rozhodují jeho úředníci, což může ještě po námitkách přezkoumat její jmenovaný nejvyšší představitel/President ÚHOS.