RegioJet napadl vítězství Arrivy u expresů a rychlíků na západ. Nereálná nabídka, říká Jančura
Podle RegioJetu ukázaly výsledky nabídkového řízení pozitivní efekt soutěží na provoz dálkových vlaků.
Ministerstvo dopravy musí vypořádat dvě námitky proti výběru Arrivy v soutěži na patnáct let provozu dálkových vlaků linek Ex6 (Západní expres) a R16 (rychlíky Berounka). Po již dříve oznámených námitkách Českých drah napadl vítězství Arrivy také RegioJet, který byl druhý.
Podání námitek potvrdil deníku Zdopravy.cz majitel RegioJetu Radim Jančura. Výběr dopravce pro spojení Praha – Plzeň – Cheb a Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda tak nabere zatím menší zpoždění. Je to poprvé, kdy jeden z alternativních dopravců napadá vítězství jiného alternativního dopravce v soutěži.
„Podle našeho názoru byla vítězná nabídka nereálná, proto měla být v souladu se zákonem vyloučena. Všichni ostatní soutěžitelé odhadli nárůsty tržeb velmi podobně. Vítěz odhadl tržby na dvojnásobek. Poslali jsme MD jednoduchou analýzu, ve které lze snadno dokázat, že nárůst cestujících vůči dnešnímu stavu o více než 235 % je nereálný, ale především technicky nerealizovatelný,“ řekl Jančura.
Výrazně vyšší tržby
Arriva v soutěži nabídla výrazně nižší požadovanou kompenzaci za provoz především díky výrazně optimistickému výhledu v tržbách za provoz linky. „Za výpočtem si stojíme a doložili jsme ho ministerstvu dopravy,“ řekl šéf Arrivy Daniel Adamka. Zatímco ostatní stanovili tržby všichni podobně na úrovni kolem osmi miliard, Arriva přišla s tržbami 15,6 miliardy korun.
Vítězný dopravce nabídl v tendru s odhadovanou cenou 8,5 miliardy korun bezkonkurenčně nejnižší cenu ze všech soutěžících. Arriva přišla s požadavkem na kompenzaci 3,03 miliardy korun za 15 let. Na druhém místě se umístil RegioJet s cenou 5,54 miliardy korun a třetí byly České dráhy s cenou 6,4 miliardy korun. V souboru jde o 50,1 milionu kilometrů za 15 let.
ČD hrozí další velká ztráta výkonů, budou se bránit proti vítězství Arrivy
„Počítali jsme i se zdražením mixu jízdného, ovšem s ohledem na konkurenční autobusy, vlaky Praha – Plzeň – Mnichov a kupní sílu obyvatelstva. Dopravce by musel pořídit výrazně více jednotek, v některých špičkových spojích by do soupravy musel spojit až 4 čtyřvozové jednotky. Pokud je nám známo, výrobci takové množství jednotek spojovat neumožňují. Provozování osmivozových souprav by bylo značně neefektivní. A dokonce u 8 zastávek by taková souprava přesahovala délku nástupišť. Musel by tedy pořídit patrové jednotky,“ dodal Jančura.
Nabídka Arrivy nemusí být podle RegioJetu nejvýhodnější
RegioJet podle něj doložil jako příklad kalkulaci, ze které vyplývá, že nabídka vítěze není vždy nejvýhodnější. „Pokud budou tržby například jen 800 milionů Kč (tedy mezi cca 500 mil. Kč, jak odhadovali ostatní dopravci a 1,04 mld., jak odhadoval vítěz), zaplatí zadavatel vítěznému dopravci vyšší dotace, než by zaplatil druhému v pořadí. Jsme toho názoru, že soutěž byla vypsaná dobře, ovšem vítěz spekuloval na vědomě nereálném počtu cestujících, aby se nemusel o nadtržby se zadavatelem dělit v poměru 50:50 a naopak sázel na to, že získá extra dotaci až 1,565 miliardy díky nižším než plánovaným tržbám (dělení rizika 50:50),“ tvrdí Jančura.
Podle Jančury námitka nemíří ani tak proti „přílišnému optimismu Arrivy“, ale hlavně vyzývá k ověření souladu plánovaných tržeb a plánované kapacity vozidel včetně technické provozuschopnosti takového řešení.
Bez ohledu na výsledek podle Jančury soutěž ukazuje, jak může stát díky konkurenci ušetřit. S novými vozidly dopravci požadují méně, než kolik platí za starší vozidla Českým drahám. „Opět se ukázalo, že soutěžemi lze získat nová vozidla a to dokonce za nižší dotace z veřejných rozpočtů, což objednatelům umožní rozšiřovat počty spojů a tak zatraktivnit železnici vůči individuální dopravě,“ dodal Jančura.
Ministerstvo před vyhlášením Arrivy vítězem požadovalo po dopravci detailní doložení toho, jak k vysokým tržbám došla. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz to Arriva obsáhle doložila. Má jít například o nasazení větších souprav, než ministerstvo požaduje. Podle podmínek soutěže by měla Arriva vyjet od prosince 2028, pokud bude smlouva podepsána do června letošního roku.