RegioJet může opět vozit cestující v rámci Jihočeského kraje, hejtman se za zákaz omluvil

Autobus RegioJetu Irizar i8. Pramen: RegioJetAutobus RegioJetu Irizar i8. Pramen: RegioJet

Se stejným problémem se nyní potýká i společnost United Buses v Kraji Vysočina.

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Roman Svačina

Kraj Vysočina. To je odpověď na všechny otázky.

Leinad

Proč se hejtman omlouvá za rozhodnutí státu (byť přenesené působnosti)?

Leos Konecny

Státu???? Pane vy jste úplně ale úplně mimo

Cestujici 2

Jirkord je kničemu , ids se tu nikdy nedočkáme , to by bylo lepší zařadit jižní táborsko do pidu … ale obecne tábor je pánů z budějic u …

Leinad

Obávám se, že se IDSK vyprdne na jižní Táborsko.
Integruje 1) Když soused chce (což chtějí třeba Ústečáci, přeshraniční linky v obou IDS)
2) Jenom nějakou rozumnou vzdálenost od hranice. Když už, tak si dovedu představit Tábor bez MHD(a to už je, šukafonie S90), ale co je Praze do toho co je za Táborem?

Cestujici 2

Koukám že jsem se přepsal , myšleno bylo severní táborsko , tj to co jede do mladé vožice , např mladá vožice -pacov , v obiuch mestech by mělo navazovat na spojení do prahy atd …

Cestovatel z Vysočiny

Pokud krajem protežovaný a dotovaný dopravce není schopen konkurovat čistě komerčnímu dopravci, tak je asi něco špatně, ne? Řešit to zákazem komerčních dopravců je řešení, které by mělo být trestným činem. Raději se ani nebudu rozepisovat, pro jakou firmu kraj Vysočina takto pracuje. Je to roky známá písnička.

Alibaba

Ale to není o konkurenci dopravců. To je o objednávání dopravní obslužnosti kraji (rozsah od-do, obsluha plošná). A ten komerční dopravce si jen vyzobává výdělečné rozinky, jinak by tam nejezdil.

mauriicio

Pokud komerční dopravce „vyzobe“ nejobsazovanější trasy a časy, pak bude zbytek VHD dražší na provoz. Bohužel ale pak už úřední šiml a jeho zdejší fanoušci neudělají logický krok kupředu, že tedy může kraj povolit dopravci linku po podpisu smlouvy, kde se zaváže kromě nejlepšího času jezdit i „v sedle“ a že pokuta když přestane jezdit.

Ota

Na rozdíl od hejtmana Jihočeského kraje podle mě hejtman Vysočiny toto neudělá a veřejná doprava na Vysočině zůstane ve stavu, jako je nebo se to ještě zhorší.

PetrB

Ono to není také jen o tom JIKORDu, ale i i o tom, že každou prkonitu musí schválit rada nebo zastupitelstvo kraje. Rozšíření IDS? Drahé. Neprošlo zastupitelstvem. Marketing veřejné dopravy v Jihočeském kraji? Drahé. Zakázáno radou kraje. Od toho je prý tiskové oddělení. Zavedení dalších spojů – neprošlo radou kraje – moc drahý špás. A tak můžeme dále pokračovat… Teď se bude posuzovat varianta, že některé linky, které v současné době nejezdí v okolí Budějc o víkendech, budou na nich zavedené víkendové spoje s tím, že budou ukončeny na nejbližší konečné MHD. První takovou linkou má být linka 320110 České… Číst vice »

AsiTak

Zase vlastní zkušenost s Jikordem na Táborsku je taková, že při požadavku na změny jen vše tupě přeposlali dopravci a pokud to jemu kolidovalo v návaznosti na jiné linky (zadané Jikordem), nebo na dodržení přestávek řidičů, tak to dál neřešili, byť by se jednalo o 5-10 minutové posuny mezi danými linkami.

Gajda

Je vidět, že když se ozve pár lidí, jen se jim nakopíruje vyjádření, proč to tak je. Ale jak je jich víc, tak se z toho okamžitě couvá a hned to jde.

Tomáš Záruba

Už aby tento problém vyřešila elektrizace 194ky (v kombinaci s „téměř dokončením“ IV. TŽK). 😉

Panda

Spojení ČB-ČK by vyřešila spíš nová trať na Linz (přes ČK nebo s odbočkou od Svinců), protože 194 bude i po elektrizaci pořád dost pomalá…

M19

Za to přes Český Krumlov tamním terénem to bude VRT, že jo? Aspoň pohled do mapy s vrstevnicemi by to chtělo.

Panda

Tak ten pohled už pár lidí udělalo za mě a případné trasy namalovalo… Ale nenamalovali jednokolejku čistě pro os. dopravu (= s většími sklony) +/- podél D3 a k tomu napojení Krumlova +/- podél silničního přivaděče, oboje max. 200-230 km/h a holt s nějakými propady a dvojkolejnými vložkami. Na hodinový interval do Krumlova a hodinový na Linz/Lipno by to bohatě stačilo…

M19

Malovalo na mapě bez vrstevnic? Nebo s hromadou tunelů? Zvlášť ten směr Krumlov – Lipno… to bude ozubnice?

Panda

Také si nemyslim, že tunelová dvojkolejka Krumlov-Linz je reálná. Proto zmiňuji levnější kopcovitou „dálniční“ jednokolejku ČB-hranice(-Linz) s odbočkou Svince-Krumlov/Domoradice a D.Dvořiště/Rybník-Lipno (současná trať s novým napojením).

Jiří Kocurek

Dvojkolejka pro 1 pár vlaků za hodinu? Tak to se vyplatí!

Karl vB.

Pokud by ta kapacitní trať CB – Linz doopravdy vznikla, tak zcela jistě u vámi uvedené frekvence nezůstane.
Jaké máme z Česka kapacitní spojení do Německa, kromě labské soutěsky?
Přes Linz do Passau by to mohlo pomoci zejména nákladní dopravě.

Leos Konecny

No aspon neco pozitivniho. A jeste by meli ti co to zpusobili byt zodpovedni za skody, aby si to priste rozmysleli

libor

Rada pro pana Hejtmana: zrušte JIKORD bez náhrady! a bude Vám na jihu lépe 😉

Karl vB.

Hejtman Kuba v minulosti uvedl, že buďto Jikord přivede ke smysluplné činnosti, nebo ho zruší.

Ten kdo vi

Škoda že se nepovedl nějaký rozumný kompromis. RJ může ze dne na den změnit jízdní řád, případně zastavit provoz a kraj tak rychle nedokáže reagovat a poškozený bude jen cestující. Navíc klasická privatizace zisků a socializace ztrát. Firma vydělá a kraj zaplatí ztrátu. Cestující zatím bude spokojen, bude mít rychlé spojení ve frekventovaných časech, v okrajových časech kraj zaplatí výrazně víc a neboť nepojede nic a cestující pojede autem. Nakonec bude doprava pro kraj natolik drahá že ji omezí.

noerf

Regiojet na lince začal jezdil původně ve čtyřhodinovém taktu, před covidem jezdil každou hodinu od pěti ráno do osmi do večera z Českého Krumlova do Prahy. Z Prahy od šesti ráno do devíti večer. Před jeho nástupem jezdilo několik dopravců nározově, někdy 10 minut po sobě, někdy tři hodiny nic nejelo.

Leos Konecny

A ještě bych řekl, že Regiojet byl snad jediný dopravce, který v době nesmyslné Covidové uzávěry aspoň držel nějaké spoje, aby byla zajištěná nějaká dopravní obslužnost, zatímco ostatní dopravci „vzali dráhu“ a ještě je tady nevděčně pranýřován, nechápu.

Miky

Dotace do veřejné dopravy měly původně vyplňovat „díry“ na trhu tam, kde by se komerční spoje neuživily. Ale dnes zřejmě komerční spoje nemohou aní vyplnit díry v systému dotované dopravy.

Alibaba

Pokud jsou komerční spoje zařazeny do systému IDS (včetně síťových jízdenek), tak by asi nebyl problém, protože tak opravdu ty díry vyplňují plnohodnotně.

Jiří Kocurek

Největší rozinka je brutto smlouva v objednávce kraje. Na 10 roků vyděláno.

dejf

prej problém vyřešil. co je sakra prašivýmu státu do toho, kde soukromník naloží a vyloží cestující? vyřešení problému by bylo pouze v případě, že by ten kdo to podepsal letěl na dlažbu a už nikdy nemoh pro erár ani zametat.

Ten_z_Bíliny

Naprostej souhlas. Ale Regiojet je tu sprosté slovo, takže těch mínusů bude hodně 🙂

Martin

To byste se musel v problematice dopravy vyznat trochu více, než jak píšete.

Ono ani v dopravě neplatí, že kdo zná značky, pozná vlak a ví co je letiště je expertem na dopravu.

Napovim vám, ze státní správa někde dopravu objednává a platí bez ohledu na obsazenost. A proto …

Jiří Kocurek

A proto nesmí jet zájezdový autobus po silnici, aby školní výlet nevyžíral zisky dotované doporavě. Když se to přežene.

Jiří Kocurek

A jinak teda podobný případ máme na železnici, Praha – Ostrava. 3 dopravci na komerční riziko a kraje tam objednávají zastávkové osobáky.

Vykopat Jančuru, aby lidi tím osobákem museli?

M19

Trošku chucpe argumenty. Osobákem téměř nikdo z Prahy do Ostravy nebo alespoň do Pardubic nejezdí. Jízdní doba je naprosto odlišná. Zkuste srovnávat srovnatelné.

Leinad

Tenhle argument jsem slyšel, ale neuznávám ho.
Pokud by krajský IDS nabízel dobré spojení Budějovice-Krumlov, tak se cestující vyprdnou RegioJetu na místenkování a pojedou za krajskou placku(i kdyby to mělo závlek a trvalo o minutu déle).
Pokud by kraj soutěžil brutto smlouvy, může se na některých linkách dostat pod ceny kolik vybere na jízdném. I když tam bude jezdit konkurence.

M19

Kolikrát denně by to mělo jezdit, aby to bylo dobré spojení? Autobusy jedou po stejné silnici, jen ten dotovaný zastavuje na zastávkách po cestě. Trvá mu to o něco déle, právě kvůli tomu zastavování.

Leinad

Číslo ti neřeknu, rozhodně interval+jízdní doba kratší než chůze pěšky(pokud možno i jízda na kole/koloběžce).
Ale teoretická situace – jsem na Roztylech, za sebou stojí dva „stejné“ autobusy na Benešov, v jednom mi platí PID do druhého bych potřeboval místenku, odjíždí současně a reálný příjezd mají cca stejný.
V tomto případě velmi pravděpodobně pojedu tím PIDím, není potřeba aby mi v jízdním řadě extra paragraf zakazoval ten komerční.

M19

Reálná situace. Jedete Brno – Břeclav. Rychlík v rámci IDS 39 minut. Pravidelný odjezd s minimálními zpožděními na odjezdu. Nebo Regiojet, v rámci IDS pokud máte předplatní na všech deset zón, musíte si dokoupit ještě v příslušné aplikaci v mobilu doplatek nejméně za jednu zónu, tedy nejméně 16 Kč navíc. Riziko zpoždění na odjezdu z Brna výrazně vyšší, doprovodné služby žádné. To asi teoreticky nikdo moc využívat nebude.V praxi se využívá i Regiojet v za jejich jízdné, s tím, že tu kávičku dostanete. Ta vaše teorie v praxi nefunguje. Lidé jsou tvorové iracionální, ať už se kdokoliv snaží racionálně prokázat… Číst vice »

Leinad

Že dostanu kávičku, no a co brání tomu, aby i v krajském spešňáku/rychlíku byl automat?
Riziko zpoždění, kolik % cestujících vážně kouká na odjíždějící krajský spoj aby další půl hodinu čekalo na žluťáka? Není to spíše tak že někdo přišel na zastávku někdy mezi odjezdem krajského a příjezdem zpožděné komerce?

M19

Asi jste nepochopil, co tou kávičkou bylo myšleno. Nikdo a přesto jezdí i žluťákem, přestože je to složitější a máte-li předplatní na všechny zóny mezi Brnem a Břeclaví i dražší a ještě si to místo musíte skrz tu aplikaci zarezervovat předem skrz ten příplatek.. Je to spíše tak, že jste vůbec nepochopil, co je vám sdělováno. Ještě by to šlo chápat tak, že je to jakýsi zoufalý pokus o demagogii z vaší strany.

Leinad

A asi jsem nevychovaný, jednám podle Netikety, jsem tu pod přezdívkou a lidem pod přezdívkou na Internetu tykám.

M19

Kdybyste jednal podle netikety, tak byste právě netykal.

Leos Konecny

A dela to dost blbe, tam skutecne odbornici nejsou

Gajda

A teď správa zjistila, že jí to vůbec neva a ještě se omluvila 🙂

M19

Správa nic nezjistila, jen hejtman dal najevo, že hodlá vstupovat do rozhodovacích procesů, a politicky ovlivňovat výkon přenesených funkcí státní správy.

Leos Konecny

Hejtman se zachoval aspoň jako někdo s mozkem a zrušil tento byrokratický nesmysl

FragU

Doporučuji nejdříve se o problematice něco dozvědět a až poté se vyjadřovat. Dle ust. $ 12 odst. 2) z.č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě, ve zn. pozd. předpisů:Jde-li o linkovou osobní dopravu, která nemá být provozována v celém rozsahu na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících32) (dále jen „linková doprava bez smlouvy o veřejných službách“), dopravní úřad i při splnění požadavků podle odstavce 1 licenci neudělí, pokud by tato doprava byla nadbytečná s ohledem na zajištění přepravních potřeb na trase linky veřejnou linkovou nebo veřejnou drážní osobní dopravou, která má být provozována na základě uzavřené smlouvy o veřejných… Číst vice »

dejf

jo, v pohodě, že to má oporu v legislativě a že se to dá použít jako klacek na nějakýho soukromníka nerozporuju. ale skara, pokud ten soukromník bez dotace je pro lidi lákavější nabídka než dotovanej jinej soukromník, tak je výsledek takové úvahy asi jasný. samozřejmě že by se dalo argumentovat s podnákladovými cenami u soukromníka co to vozí na komerční riziko, ale to už je na delší debatu.

Alibaba

A ta lákavější nabídka je celý den (od 6 do 20 každou hodinu), nebo si jen soukromník vyzobává to co se mu hodí (několik párů spojů)?
Socializace nákladu a kapitalizace zisků.

Prostě je to schválené zákonně takhle. Až to bude jinak, tak se tomu systém přizpůsobí třeba zvýšením mýtného pro autobusy mimo závazek veřejné služby (aby tady nebyla ta socializace nákladů).

Leinad

Na spoustě trasách před příchodem SA nebyl takový hezký takt.

Alibaba

Tak on v podstatě v autobusové )mimo MHD) dopravě nebyl takt žádný před 30 lety. Nejdřív se dělal na železnici, a pak to kraje aplikovaly i na autobusy, protože jinak by nebyly přípoje. To že některé kraje to do teď nepochopily (takt) bych neřešil.

Facepalm

Že jsem tak smělý, kdeže v tomto případě figuruje stát?

Bonifác

Stát třeba prostřednictvím nesmyslných zákonů nastavuje pravidla, jejichž bezmyšlenkovitým dodržováním těmi úředníky došlo k tomuto nonsensu, za který se hejtman musel omluvit.

Alibaba

Nesmyslné zákony napsali a schválili zvolení poslanci. Máte možnost ukecat nějaké velké procento a změnit to.
Úředníci si myslím, že nepostupovaly bezmyšlenkovitě, takto rozhodnout mohly. Že to nebylo v souladu krajské dopravní politiky, si na kraji vyříkat sami. na druhou stranu třeba kdyby se okolo toho neudělalo takové haló, tak by to nikdo neřešil.

Bert

Nebylo by hájení veřejných financí spíš omezit objednávku (=ušetřit finance) a objednávat spoje tak, aby se s komerčními busy efektivně doplňovaly? Pokud se nebudou házet klacky pod nohy typu přesouvání časových poloh tak, aby jely dva autobusy těsně za sebou, tak by to mohlo fungovat.

Kilián

Otázkou je, jak moc riskantní by bylo spoléhat se při dlouhodobém plánování dopravní obslužnosti území na komerční linky, u kterých je riziko, že jejich provoz skončí ze dne na den?

Tadeáš

Přesně tak, pokud by kraj komerčnímu soukromníkovi místní frekvenci podmínil nějakou smlouvou, že garantuje obsluhu alespoň po celou platnost JŘ a za výpadky spojů by třeba požadoval sankce, tak si ty paragrafy do JŘ raději nasází sám a bude řešit jen dálkovku.

Leinad

A potřebuju se spoléhat?
Ať stát objedná i Ex1. Pokud by zítra nevyjela komerce, tak holt část státní Ex1/R1 bude vymistenkovaná, bezmístenkové vozy plné na stání, ale kdo opravdu potřebuje tak se dostane.

Tomariero

A omezit tím vesnicím kde RJ nestaví obslužnost? To si kraj nedovolí

Jan Mahdal

A nemyslíte si, že pokud bude dopravce placený krajem jezdit pouze v okrajových časech dne, tak bude požadovat při soutěži větší částku? Už jen proto, že ten autobus prostě mít musí, a pokud mu bude přes den stát, nic nevydělá. Při netto smlouvě by mu navíc zbyly spoje s nižsím ziskem, zatímco spoje ve špičku (se ziskem) by zůstaly v rukou toho, kdo jezdí na riziko. A ten by prodělečné spoje jezdil těžko. Takže ta cena by se opět promítla do cen za placenou dopravní obslužnost.

Josef Trögl

To je teorie.
Praxe je taková, že komerční spoje jezdí jen tam, kde si na sebe vydělají. Což typicky znamená jen mezi většími zdroji cestujících bez zastávky. Mezitím zůstanou vynechané obce, kde kraj musí objednat dopravu a musí ji hodně dotovat, protože hlavní část lidí jezdí tím nedotovaným spojem.
Někdy se říká, že nedotovaný spoj jen vyzobává rozinky. Ekonomicky to znamená, že zatímco nedotovaný spoj vydělává svému majiteli, tak dotovaný je naopak třeba dotovat více. Nepřímo tak tečou veřejné finance soukromníkovi.

Jiří Kocurek

Hlavně to nechtějte aplikovat jinde, mohlo by se stát, že vyženete 3/4 cestujících z veřejné dopravy v dané relaci, když by se muselo jet tím krajským vymetákem a žádný rychlejší by nesměl existovat.

Radim

Dělává se to tak, že jede jeden spoj který zastavuje všude a jeden spoj který jede přímo, bez zastávky, třeba X:05 jede „rychlík“ a X:35 jede „pomalík“.

Leinad

Na dráze často tak, že pomalík jede z výchozí stanice na blok za rychlíkem.
Pokud mi z hlaváku/Vršovic ujede rychlík do Benešova, má smysl jet courákem. Nikde se na trase nepředjíždí a pomalík dojede do Benešova těsně před následujícím rychlíkem.

Frantík

Z čehož vyplývá, že by si tyto spoje mohl objednat sám kraj, na jehož obslužnost by pak využil soukromého dopravce. To jsou ty ferovejsi případy (Šluknovský výběžek).
Některé kraje to ovšem udělají tím způsobem, že soukromníka zakážou a tento dálkový spoj propojí se svým vymetákem. Čímž by, pokud by přešli všichni cestující, vydělali maximum, ovšem spíš se stane to, že přijdou o některé cestující, a tedy veřejná mobilita kraje klesne.

M19

Většina krajů své vlastní dopravce nemá a jejich spoje zajišťují vysoutěžení soukromí dopravci. Takže to jde vidět také tak, že soukromník, co neuspěl ve výběrovém řízení, nebo se vůbec do něj nehlásil, chce prostě podnikat nekale.

Alibaba

A budou v takových spojích akceptovat i jízdenky daného IDS?

Josef Petrák

Akceptovat doklady IDS znamená, že dopravce tiskne jízdenky, tržby dostane kraj a pokryje vám brutto cenu za kilometr jízdy (v lepším případě), v horším pošle podíl tržeb z clearingu zpět. Tak jako už nejste komerční dopravce, protože vás platí kraj.

Dom

Nejen Vysočina. Zlínský kraj dělá to samé na relaci Zlín Kroměříž dlouhodobě. A mám dojem, že nejen tam.

Msk

Nejen tam.. též relace Rožnov – Vsetín a možná i jinde.

Radim

Se mi nechce věřit, ale i kdyby, proč by tam někdo měl jezdit na podnikatelské riziko, když už teď to jezdí „furt“, když vezmu bez přestupu, tak 12:03, 12:20, 12:33, 12:48, 13:03, 13:18, 13:33, 13:48, … a to nepočítám spoje s přestupy ve VM (včetně vlaků, které jsou ještě navíc rychlejší).

Jiří Kocurek

Proč? Přece aby nelezl Zemkovi do zelí. Tam je odjakživa jeho.

M19

Jo, od kdy odjakživa? Poměrně dost spojů tam v minulosti zajišťoval Tourbus. Chtělo by to méně dezinformací a pomluv.