RegioJet má už jisté státní postrky, nasadí na ně čtyři Vectrony
Dopravce převezme během února a března dalších pět nových lokomotiv od Bombardieru.
Správa železnic uzavřela se společností RegioJet smlouvu na zajištění postrkové služby mezi Kutnou Horou a Brnem. Důvodem je očekávaný přesun těžkých nákladních vlaků na trať přes Vysočinu kvůli chystaným výlukám na koridoru mezi Prahou a Brnem.
Podle zveřejněné smlouvy zaplatí Správa železnic RegioJetu 244 milionů korun. RegioJet vyhrál výběrové řízení, které Správa železnic loni vypsala. RegioJet bude dostávat denní paušální odměnu ve výši 222 tisíc korun bez DPH bez ohledu na to, kolik kilometrů najede. RegioJet má začít jezdit na této trati od 1. dubna po dobu tří let.
Odměna se týká nasazení čtyř lokomotiv řady 193 Siemens Vectron. „Dvě budou alokovány ve stanici Kutná Hora hlavní nádraží a dvě ve stanici Brno–Maloměřice. RegioJet vezme tyto Vectrony ze stávajícího lokomotivního park,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Dopravce počítá s tím, že ještě během února dostane další dvě nové lokomotivy Bombardier Traxx MS3 a v březnu pak další tři. „Zároveň bude RegioJet držet odpovídající provozní zálohu s vybavením odpovídajícím smluvním podmínkám,“ dodal Ondrůj.
RegioJet přijme osmnáct strojvedoucích
Kvůli zajištění postrkové služby posílí RegioJet počty strojvedoucích o dalších 18. Provoz postrkové služby bude v režimu 24/7 rozdělený do denních a nočních směn.
Do soutěže se přihlásili ještě dopravci ČD Cargo, LTE, ODOS a LokoTrain a Cargo Motion. RegioJet nabídl cenu 244,167 milionu korun, druhé LTE 245,58 milionu korun.
Soutěž vypsala Správa železnic kvůli chystaným velkým výlukám na koridoru mezi Českou Třebovou a Kolínem. Kvůli nim by měly nákladní vlaky mezi Prahou a Brnem jezdit jen po trase přes Havlíčkův Brod. Ta je ale sklonově náročná a pro těžší vlaky je nutný postrk.
O zavedení „státních“ postrků usiloval od svého počátku sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Dopravcům se v úseku Kutná Hora – Brno ekonomicky nevyplatí nasazovat další lokomotivu kvůli postrku na tomto úseku. Takové vícenáklady by pro dopravce znamenaly snížení konkurenceschopnosti proti kamionům. V případě promítnutí vícenákladů do cen by se stala železniční přeprava na trhu nekonkurenceschopnou.
Inspirace z vodní dopravy
Inspirací jim byla vodní doprava, u které stát provozuje „přípřež“ v podobě remorkéru Beskydy. Správa železnic proto nakonec vypsala veřejnou soutěž, ve které hledá dopravce s lokomotivou na tuto službu.
V praxi například přijede do Brna vlak z Maďarska, který dál míří do Německa. Dosud by jel rychlejší trasou přes Českou Třebovou, to ale od roku 2022 nebude možné. Aby mohl překonat trasu přes Vysočinu, dostane ještě postrkovou lokomotivu najatou Správou železnic.
Zakázka měla odhadovanou hodnotu 262 milionů korun. Mezi Českou Třebovou a Kolínem se má v příštích letech modernizovat úsek zejména mezi Chocní a Ústím nad Orlicí a Chocní a Uherskem. Postrkovou službu pak budou dopravci využívat i v době, kdy začne oprava úseku mezi Svitavami a Brnem, u ní se počítá dokonce s úplným uzavřením trati.