RegioFoxy budou zkušebně jezdit na odpadní oleje a rostlinné tuky
Jednotka 847 RegioFox v barvách Pardubického kraje. Foto: České dráhy
Provoz na bionaftu má snížit uhlíkové emise.
Provoz na bionaftu má snížit uhlíkové emise.
Takže kam mám pro ČD vylít tu fritézu?
Všechno podobné leju do záchodu, můžou si to vyfiltrovat v ČOVce v Podbabě. Beztak na to budou nějaké dotace, které už jsme na daních zaplatili.
1/ Budete se divit, dle všeho – nejsou na to dotace.
2/ Filtrovat to nejde, tuk/olej se musí vysrážet. Obvykle se „nalepí“ na česla na vstupu/vtoku do čistírny, s nepořádkem utvoří dost nechutnou mazlavou hmotu, kterou nejde ani spálit, ani kompostovat, leda skládkovat (a jen doufám, že to není nebezpečný odpad.
3/ Celý provoz tím docela podraží. Platíme všichni ve stočném!
Vlastně mi není jasné, proč neslijete olej do použité PET lahve a nedonesete do speciálního kontejneru – v Praze jich není málo…
Správně byste to měl lít do popelnice. Hlavně pokud je váš odpad spalován a ne skládkován.
Zašlete prosím na adresu:
Nábřeží Ludvíka Svobody 1222
110 15 Praha 1
Ze článku vyplývá, že asi do Parama…
Snad jen to ne!! Na to jsou speciální nádoby/poelnice. Určitě NE do odpadu, to se komplet zanese a jen tak nevyčistí. Kdyby Vás dostali do rukou od vodovodů a kanalizací, udělali by s Váma správně jasnej proces.. Doufám to byla jen hloupá poznámka.
Je třeba se na to podívat také ze sociálního hlediska.
Mechanici se rozhodně nebudou muset bát o práci.
Vzhledem k stále se opakujícím narážkám na olej z friťáku, MEŘO a další problematická paliva, pokusím se vysvětlit základní rozdíly formou srozumitelnou i pro ty, co ve škole při chemii nedávali moc pozor 🙂 A. klasická nafta z ropy: směs kapalných uhlovodíků o 9 až 25 uhlíků v molekule. B. rostlinný olej (i živočišné tuky): jejich molekuly (obecně zvané triglyceridy) jsou estery mastných kyselin a glycerolu. Co to znamená: mastná kyselina je uhlíkatý řetězec o délce 16-18 uhlíků, zakončený COOH skupinou. Ester znamená, že (mastná) kyselina je napojená na alkohol (zde glycerol) přes kyslík z COOH skupiny. C. „klasická bionafta“… Číst vice »
Sakra musí se to zkoušet zrovna na 847 když na toto máme krásné řady 810 a 811 tam když se zničí motor tak to celé poletí na vrakáč a zase o jeden problém méně jinak se jich snad nikdy nezbavíme
Takhle se rouhat 810! Že vás prsty nebolí!
Nejlepší jsou ty které vyhoří do základů tam už se to nedá rekonstruovat
Že by to jejich starší motory „nežraly“?
Do M152 se leje kýbl nafty, ne kýbl sraček z friťáku! 🙂
Jako vysloužilý automechanik, co celou prac. kariéru opravoval náklaďáky, traktory a další mechanizmy si dovolím přičiniti poznámku, že to nebude nic dobrého. Bývalý šéf to taky zkoušel s řepkovým olejem. Poručil do nafty přidávat až třetinu toho oleje. Spotřeba palivových filtrů narostla 5x. A dvě T-815, (10 válce) „spotřebovali“ za dva roky pět motorů. Takže prodělek je taky kšeft. 🙂
HVO není řepkový ani jiný olej.
Jenže to mluvíte jednak o jiném typu paliva a druhak o jeho použití v motorech, které nejspíš byly vyvinuty (a schváleny) čistě pro naftu.
To je neuvěřitelné, kolik lidí si tu hraje na Rádio Jerevan: „v principu máte pravdu, ale nebyl to…“
Teď ještě chítt vidět rozdíl mezi řepkovým olejem a HVO, k tomu také rozdíl mezi motorem z 80 let a o 40 let mladším, od výroby upraveným.
Nafta HVO se již prodává u č. st….tankují ji některé kamiony…
Lepší, než to lít do kanálu a dělat tukovce. „Jak často měníš olej?“ „Jednou za tři roky.“ „Tyjo, a co máš za auto?“ „Jaké auto? Já mám stánek s hranolkama.“
Na Václaváku se za komára olej neměnil, jen se doléval!
A podle smradu to přejmenují na RegioFish&Chips
Podle smradu nic nepoznáte.
Takže budou spíš nejezdit 🙂
Pamatuji dobu, kdy se v DKV Plzeň používala směsná nafta 😂 do nafty se přidávalo 10-15% vody. A výsledky byly vynikající 😀🙈😀
To byla emulzní nafta 🙂
Ano přibylo repasí vstřikovacích čerpadel repasí a výměn vstřikovačů, všichni měli práce habakuk, plná zaměstnanost soudruzi, náš cíl je plná zaměstnanost. :-):-)
A kolik ten ekologický zázrak HVO stojí?
Uvědomuje si vedení, že se bude muset v depech doplnit další nádrž a výdejní stojan pro HVO a to také něco stojí.
Technicky to asi zvládnuté je, ale mám pochybnost o tom, jestli při uvažování všech vlivů je to opravdu přínos pro životní prostředí (což není jen CO2), zvláště při uvážení, že se plochy na pěstování plodin na výrobu biopaliv obvykle berou na úkor pěstování potravin nebo na úkor např. deštných pralesů v Indonésii.
Biopaliva 1. generace již brzy nebudou v EU povoleny.
Řepkového krála klepne pekpa, jestli se mu nepodaří někoho zakleknout i s patenty na výrobu 2. generace.
To už melo být dávno, pole utuzena a plná pesticidů bo řepka do motorů
Četl jste vůbec co komentujete? „Palivo se vyrábí chemickým zpracováním odpadních tuků a rostlinných olejů“. Nápověda: odpadních. Ten olej už byl vyrobený a někdo ho použil pro primární (zpravidla potravinářský) účel. Kde je v tom nějaká vada?
Formulaci „odpadních tuků A rostlinných olejů“ jsem pochopil tak, že půjde o směs, a ta druhá jmenovaná složka odpadní nebude. Je vlastně otázka, jestli to přídavné jméno odpadní se vztahuje na oboje, nebo ne. Proti zpracování odpadních nic nemám, nicméně zde je otázka, jestli těch odpadních je opravdu takové množství, aby mohly ta fosilní paliva nahrazovat v nějakém masivnějším měřítku.
Nadpis a první věta článku jsou nešťastně (dvojznačně) napsány. Pokud byste ale článek dočetl do konce, tak je tam jasně napsáno: „V případě využití použitých rostlinných olejů či tuků, jakožto odpadní hmoty, lze dosáhnout úspory emisí až 90–95 % v porovnání s palivem ropného původu.“
Nová akčná ponuka ČD
„Dones kýbel oleja a cestovné bude zdarma“
Mistře, o kolik by ten obraz byl levnější, kdybych Vám dodal vlastní olej, nastřádaný ze sardinek?
Ještě bych doporučil otestovat palivové směsi, které obsahují živočišný tuk z kafilerií, na ten prý naftové motory také mohou jet, pokud mají kvalitní čerpadlo. Možná to bude i dobře vonět. Uhlíková stopa by se snížila ještě více. Promiňte, ale musel jsem si rýpnout 🙂
HVO lze vyrobit i z kafiletrního tuku.
Před odchodem do důchodu jsem pracoval jako opravář v zemědělské firmě. Měl jsem také na starosti sklad PHM. Jednou při stáčení nafty dovezené distribuční firmou z Čepra se na ní tvořila divná mastná pěna a měla jiný vzhled. Ptal jsem se na to řidiče. A ten řekl, že tentokrát je v naftě jako biosložka místo obvyklého řepkového oleje kafilerní tuk. Čekal jsem, že po natankování budou problémy s palivovými filtry, ale kupodivu to ty vehikly „sežraly“ bez problému. 🙂
Před tím by se museli masivně redukovat domácí mazlíčci, především psi a kočky, kteří to dnes užírají plechovým miláčkům.
Clovek zasne. Stroj kde pro firu melo byt udelano o hodne vice aby se mu dobre pracovalo a ani to poradne nejezdi ve zkusebnim provozu a uz se vymysleji blbosti.
Zajímavé bude zjistit, jak dlouho vydrží motor a jeho jednotlivé části.
No výrobce tvrdí, že je na to motor stavěný, tak je žádoucí si to vyzkoušet.
a není tam náhodou motor z Rolls-Royce ? Továrna to schválí v rámci záruky ?
Motor je na toto palivo výrobcem certifikován.
Četl jste ten článek?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bionafta
Tohle se zkoušelo před X lety v Brejlácích v Trutnově a 810kách v Liberci. Smrad, dušnost, boláky na kůži, ani jsme nechodili do strojovny. Zanesený vstřiky, výkon slabší. Ještě naštěstí, jak píšou v odkaze, se cena časem vyšplhala na cenu nafty a tento pokus skončil……….
HVO není FAME. HVO se složením a vlastnostmi blíží klasickému dieselu.
To mi přijde málo zdůrazněné i ve článku. Laická veřejnost může mít pocit, že ty vlaky třeba pojedou něco jako CNG nebo právě FAME či snad přepálený olej ze stánku s langoši.
To byl hroznej hnus, jezdil jsem s tim na 810, nemělo to výkon, ucpávalo bufíky, smrdělo…. fujtajbl
To už jsem zkoušel ve Fabii před 15 lety.
Kde jste před 15 lety sehnal HVO? To není obyčejný olej z Alberta.
Proč ne. Synátor měl Feldu diesel a jezdil na jedlé oleje. Když byly akce v marketech, vyrazil na nákupy a úspora byla nemalá. Na výkonu ani startování nebyl rozdíl. Jen to nešlo při nízkých teplotách. To olej tuhnul.
HVO není rostlinný olej. Ten je jen surovinou pro výrobu HVO.
Tak třeba si to výzkumníci přečtou a zjistí, že jim to pojede rovnou na ten Vegetol.😛
Určitě je to dosud vůbec nenapadlo 😉
Lepší je nakoupit si v Německu pořádnou zásobu lehkého topného oleje.
Jojo. O LTO jsem už něco zaslechl.
Možná jsem naivní, ale není mi jasné, proč by se takové použití mělo testovat na okruhu a co by se tím mělo ukázat. Jestli je ten motor na to certifikovaný, tak na to prostě pojede, ne?
No jo, jestli něco rutinně funguje na silnici, ještě vůbec to neznamená, že to bude fungovat i na dráze 😉
Protože se nenajde hrdina, který řekne:,,Od zítřka lejte do nádrže to a to a uvidíme, co to udělá“.
Jistě budou měřit, jaký má motor výkon s novým palivem, jaké jsou emise, jestli se nezase…. pardón, nezanesou filtry, jestli to jde vůbec nastartovat, co to udělá v -20 C , jaká bude spotřeba a tisíc dalších věcí.
HVO jako biosložka nafty se běžně tankuje u silničních čerpacích stanic, aniž by si toho někdo všiml a řešil to. V článku jsou uvedeny normy, jež splňuje. ČD nejsou první, kdo do motoru naftu s HVO lejou.
V předešlém komentáři píšete, že co funguje na silnici, nemusí fungovat na dráze, takže si trochu protiřečíte.
Mrkající smajlík jsem použil jako návěstidlo ironie.
Ještě by mohli na WC jímat bioplyn.
Přidat minibar s fazolemi a máme perpetum mobile 😆