Reference z nádraží i lanovek. Soutěž na podobu lanovky Podbaba – Bohnice má pět finalistů

Vizualizace lanovky Podbaba - Bohnice. Skutečná podoba vzejde ze soutěže. Pramen: DPPVizualizace lanovky Podbaba - Bohnice. Skutečná podoba vzejde ze soutěže. Pramen: DPP

Do mezinárodní jednokolové architektonické soutěže se přihlásilo celkem 23 ateliérů z devíti evropských zemí.

Mezinárodní architektonická soutěž na podobu stanic a podpěr plánované nové lanové dráhy Podbaba – Bohnice už má pět finalistů. Z 23 přihlášených zájemců je vybrala jedenáctičlenná porota, které předsedá ředitel amsterdamského ateliéru UNStudio Arjan Dingste. Soutěž vyhlásil letos v květnu Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

Do finále se dostalo polské studio DWAA, londýnské Grimshaw Architects, české ov architekti společně s Olgoj Chorchoj, norské studio Snøhetta (jeho rakouský ateliér) a londýnská kancelář William Matthews Associates. Architekti vesměs předložili reference z nádražních projektů, někteří se chlubí i lanovkami.

Úkolem finalistů je zpracovat a předložit architektonický návrh všech tří stanic a pěti podpěr plánované lanovky Podbaba – Troja – Bohnice, která zajistí chybějící spojení břehů Vltavy v Trojské kotlině. Z předložených návrhů porota vybere tři nejlepší, přičemž s autory prvního z nich DPP uzavře smlouvu o spolupráci v oblasti architektonického řešení stavby při přípravě projektové dokumentace. Vítězný návrh by měl být znám v srpnu.

Do mezinárodní jednokolové architektonické soutěže se přihlásilo celkem 23 ateliérů z České republiky, Dánska, Německa, Norska, Polska, Rakouska, Slovenska, Spojeného království a Španělska. DPP využil architektonickou soutěž po předchozí technické studii proveditelnosti. Soutěž pro DPP organizuje CCEA MOBA studio.

DPP začal připravovat lanovou dráhu Podbaba – Troja – Bohnice na základě rozhodnutí městské rady z poloviny června 2020. Město považuje lanovku za nejlepší řešení propojení Prahy 6 a Prahy 8, v budoucnu by nicméně měla obě části řeky propojit tramvajová trať.

DPP už uzavřel smlouvu na projekční práce. Zakázku získalo s cenou 38,25 milionu sdružení firem Metroprojekt, Sagasta a SIAL architekti a inženýři. Vítězné sdružení zajistí mimo jiné zpracování dokumentace pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA), projekt pro stavební řízení i zhotovení stavby a také stavební dozor. Vyprojektuje stavební i technologickou část. Bude přitom muset koordinovat činnost s vítězným architektem.

Finalisté architektonické soutěže na podobu lanovky Podbaba – Bohnice

DWAA (Polsko)

Reference

Nové nádraží Warszawa-Zachodnia

Rekonstrukce jednoho z největších nádraží v Polsku probíhá od roku 2020. Vzniká zde víceúrovňový přestupní dopravní uzel se zastřešeným systémem nástupišť.

Nové nádraží Olsztyn-Główny

Vybudování nového hlavního nádraží v Olsztynu, který je největším železničním uzlem v regionu s hustou osobní i nákladní dopravou.

Grimshaw Architects (Velká Británie)

Reference

Mernda Rail Extension, Melbourne, Austrálie

Rozšíření železniční infrastruktury v Melbourne propojilo rostoucí aglomeraci na severu města. Rozšíření mimo jiné zahrnovalo tři nové stanice.

ov architekti + Olgoj Chorchoj (Česká republika)

Reference

Terminál VRT Praha- Východ

Vítězný návrh prvního terminálu vysokorychlostní železnice v České republice.

Spojovací lávky VŠCHT Praha

Lávky napnuté mezi dvěma historickými budovami tvoří nový symbol areálu VŠCHT v Praze.

Snøhetta (Norsko) – studio Innsbruck

Reference

Nová lanovka v Bolzanu na horu Virgl/Virgolo

Nová lanovka bude spojovat centrum Bolzana s vrcholem hory Virgl/Virgolo. Hora má kulturní a historický význam, kromě lanovky bude součástí stanice Ötziho muzeum, přírodovědné muzeum, koncertní sály a restaurace. Předpokládané dokončení projektu v roce 2026.

William Matthews Associates (Velká Británie)

Reference

London Cable Car / Emirates Air Line

Lanovka spojující 90 metrů nad Temží Greenwich Peninsula a Royal Victoria Dock, konkrétně západní část londýnského ExCeLu, je doplňkem panoramatu Londýna. Je důležitým článkem londýnské dopravní sítě, který přepravuje chodce a cyklisty.

Nádraží London Bridge

Modernizace páté nejrušnější stanice ve Spojeném království, za den jí projde 300 000 cestujících.

Tagy lanovka Podbaba - Bohnice
35 komentářů