Reference z nádraží i lanovek. Soutěž na podobu lanovky Podbaba – Bohnice má pět finalistů
Vizualizace lanovky Podbaba - Bohnice. Skutečná podoba vzejde ze soutěže. Pramen: DPP
Do mezinárodní jednokolové architektonické soutěže se přihlásilo celkem 23 ateliérů z devíti evropských zemí.
Ty jo, kde je Kotas?
V porotě
To je fakt jak Bobošíková.
„Marně jsem přemejšlel za co a komu se ten architekt chtěl pomstít“
Neměly by budovy mít i nějaké budoucí alternativní využití, když lanovku do 20-30 let nahradí tramvaj?
No vzhledem k tomu že mosty na dálnicích budujeme se životností max 30 let, tak předpokládám že i ta lanovka, všetně budov, bude po 30ti letech zralá na výměnu…
Nechápu mínusy. Zřejmě si někdo můj dotaz vyložil jako odmítání lanovky…
Já moc nechápu, proč se zde tolik zdržovat architektonickými soutěžemi apod. Chápu to u stavby na desítky let. Ale tato lanovka je prezentována jako dočasná, dokud se nepostaví přes řeku tramvaj.
A dočasnost má v naší kotlině jaký interval, prosím ? 🙂
Jeden furt ❗
Z nedávné minulosti vyplývají následující definice: dočasně = 20 let, na věčné časy = 40 let. V tom případě bych si tipnul, že ta lanovka tam bude spíš na věčné časy a možná ještě déle.
Přesně. Proč by měl někdo řešit, jak to bude vypadat, když se na to lidi budou dívat minimálně 30 let. Bože.
Nemusí to vypadat jako stanivoště 48 na Zvonařce. Opravdu ne.
https://www.denik.cz/regiony/odstrcene-nastupiste-na-zvonarce-jak-z-harryho-potera-dopravce-nechce-platit.html
V Praze bude lanovka? Opravdu se to vyplatí? Není to zase nějaká Hlubučkovina jak podojit městský rozpočet?
jasne!
Zrovna takhle přes řeku a do svahu je to výrazně levnější a rychlejší než jakýkoliv jiný druh dopravy. Ovšem k podojení rozpočtů to určitě využít půjde, tak jako cokoliv.
Jste se probudil že zimního spánku? 🙂
Taky by to mohli vyhrát UNIT architekti v čele s panem Filipem Tittlem, jehož bratr Lukáš Tittl pracuje na IPRu a UNITům se v Praze daří. Věřme, že nejsou tak úspěšní proto, že by měl od bratra nějaké neetické informace o tom, co se kde třeba připravuje…
Architektonická soutěž probíhá tak, že jednotlivé návrhy, ve formě, kterou stanoví soutěžní podmínky, předložíte porotě, která je složená z předem určeného počtu čelenů, kdy více nežz polovinu tvoří architekti, zbytek jsou závislí členové zastupující zadavatele. Ti se pak musí shodnout na vítězi. Mimo to, Unit vyhrál například i urbanistickou soutěž na řešení jižní části města Brna ve variantě, kde se uvažovalo se zachováním nádraží v odsunuté poloze pod Petrovem / Na Nových sadech. Městot ehdy vystavovalo všechny soutěžní návhry a ten od Unitu byl tím, jak pracoval s městem a vytvářel novou čtvrť zdaleka nejlepší. Podobně v nedávné soutěži na… Číst vice »
Boha jeho. Mezinárodní architektonická soutěž, nezávislá porota, 5 známejch finalistů a vy tu blábolíte, že „by to mohli vyhrát UNIT architekti“. Tvl, nemohli, protože se nedostali do finále. A to, že se tam nedostali, jasně ukazuje. že to, co se tu snažíte naznačit, evidentně neprobíhá.
Tak to na mě působí, že ov architekti + Olgoj Chorchoj se tam dostali jen z protekce neboť jejich referenční (ještě neralizovaná) „realizace“ je teda na hony vzdálená všemu ostatnímu.
take to tak na me pusobi. Olgor Chorchoj maji radi na IPRu… a s ov architekti neni nejak spojeny Sudop/Metroprojekt, ktere maji radi na DPP?
Jinak cela ta soutez SZ na Nehvizdy mi pripadala hlavne o tom, jak nekomu udelat „referenci“ na stanici na vrtce. A uz se zjevne tato „reference“ hodi…
Zrovna soutěž na Nehvizdy byla dobrá ukázka good practice. Sešlo se dost poměrně dobrých projektů a když je takové hodnocení trochu subjektivní, tak ten vybraný patří k těm nejlepším. Spíš v tom zase hledat nejakou lumpárnu bychom měli být rádi, že i České studio zvládne navrhnout kvalitní architekturu. O to smutnější ale je, že si s tím vítězný Metroprojekt doteď moc hlavu nelámal, když to očividně dokáže.
Tak ještě mohli oslovit Patrika Kotase… Pardon, pana docenta Patrika Kotase…
Pan docent je v porotě takže se naštěstÍ nezúčastní.
Asi je to o názoru no 🙂 Mně se jeho věci (např. Střížkov nebo trať na Barrandov) teda líbí, rád bych, kdyby tady po vzoru zahraničí bylo více podobných „odvážných“ staveb, klidně úplně jinak odvážných, ale prostě nějak to vybočilo z té obvyklé SUDOPovské a METROPROJEKTovské šedi.
Trat na Barrandov je tragicka. Za prve se tam spousta veci rozpada (to se da svest na udrzbu, ale mam pocit, ze na ni pan architekt pri navrhu moc nemysle), ale do dneska jsem nepochopil, proc na spouste zastavek ta konstrukce poradne nechrani proti povetrnostnim jevum, a jak nekdo mohl zkolaudovat na Chaplinove namesti schody, ktere za deste klouzou.
Strizkov je opet typ stavby, ktera byla na efekt. Nova vypadala hypermoderne, ale uz zase nikdo poradne nemyslel na to, ze tu stanici bude treba udrzovat.
Ona obrovská obtížnost až nemožnost údržby je kromě totálně zbytečného megalomanství a těžkopádného kopírování Calatravy jednou z klíčových charakteristik páně Kotasových staveb…
Ne, že by se údržba někdy nezanedbávala i tam, kde je to navržený tak, aby provádět šla, ale třeba ta trať na Barrandov je přehlídka řešení, který ani při nejlepší vůli udržovat nejdou a bude je třeba komplet předělat, až s nima dojde trpělivost. Jako se to chystá na Černým Mostě.
Trať na Barrandov je naopak naprosto učebnicovým příkladem tý nejpříšernější a nejklasičtější sudopíčoviny.
Kotasovi stavby jsou většinou mizerně obšlehnuté světové realizace, plné nesmyslných detailů které se nedají smysluplně udržovat a s nulovou přidanou hodnotou. Působí lacině a megalomansky zároveň.
Naprostý souhlas.
Mno, tak snad zvítězí Grimshaw a nedopadne to jako vždycky.
Ještě bych byl rád za snøhetta. Kterýkoli z těchto dvou je záruka kvalitní architektury.
OV-A i Unit jsou vynikající architekti, Chorchoj podle mě ne, ale pro design kabinek aj… proč ne? V české republice máme kapacitu navrhovat skvělé věci a máme mnohem více dobrých architektů, než příležitostí. Severské země nebo třeba Benelux či Švýcarsko jsou velkými exportéry architekury – Je to skvělé odvětví, které dovede vygenerovat svým domovským zemím obrovské množství financí na daních. Takové odvětví lze vybudovat všude, kde je lidský kapitál, jediné, co je k tomu pořeba jsou kvalitní domácí reference…
Netvrdím že nejsou, jen že Grimshaw a snøhetta jsou sázkou na jistotu. A vzhledem k tomu jak posledních 30 let vypadali dopravní stavby od českých architektů, je asi potřeba přivést někoho ze zahraničí a ukázat jak to taky může vypadat. V Praze už jeden skvělý zahraniční návrh odmítli a budou místo něj betonové necky, tak doufám že tentokrát bude mít porota víc rozumu.