- Voda •
- Stavebnictví •
- Infrastruktura •
- Zprávy
Ředitelství vodních cest spustilo velké bagrování Vltavy, ze dna vytěží 130 tisíc metrů krychlových
Ředitelství vodních cest začalo prohlubovat Vltavu pod Prahou. Cílem akce je zvýšení možných ponorů na vltavské vodní cestě ze současných
Ředitelství vodních cest začalo prohlubovat Vltavu pod Prahou. Cílem akce je zvýšení možných ponorů na vltavské vodní cestě ze současných 1,8 metru na 2,2 metru. Koryto tak bude prohloubenu na 2,5 metru. „Příprava začala už v prosinci, v těchto dnech se práce rozbíhají naplno,“ uvedl zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský.
Práce budou probíhat ve všech zdržích mezi Vraňany a pražským Radotínem, ovšem vždy jen v dílčích úsecích, kde je dnes nižší hloubka. Předpokládá se, že ze dna řeky bude vytěženo asi 130 tisíc krychlových metrů materiálu, z toho nejvíce (43 tis. m3) ve zdrži zdymadla Klecany (plavební komora Roztoky). V pohotovosti jsou i archeologové pro případ, že by řeka vydala nějaké zajímavé nálezy.
Práce provádějí Labská, strojní a stavební společnost, ATH STAV, Hydroservis CZ a rejdařství Evropská vodní doprava-SPED. Cena dle smlouvy činí 127 milionů korun bez DPH, což je výrazně více oproti předpokladům investora. Očekávaná cena byla 98 milionů korun bez DPH. Výsledek nicméně zapadá do trendu poslední doby, kdy stavební firmy mají dostatek zakázek a naopak se potýkají s nedostatečnou kapacitou.
Zvýšení ponoru (i aktuálně probíhající modernizace zdymadla Štvanice) je součástí velké akce na zlepšení plavebních podmínek na řece. V jejím rámci ŘVC rovněž plánuje zvednout desítku mostů na Vraňansko-hořínském plavebním kanálu a Podbabském kanálu v Praze. Podjezdná výška se tak zvýší ze 4,5 metru na sedm metrů. V plánu je i úprava plavební komory Hořín. Celkové náklady se odhadují na 1,7 miliardy korun. Cílem jsou lepší podmínky pro velké turistické i nákladní lodě.
Nejasný je ale zatím osud Hlávkova mostu, který má podjezdnou výšku jen pět metrů.