Ředitel Železničního muzea NTM: Chceme Sergeje, Laminátku i pantograf
Lokomotiva řady 375.0 přezdívaná Hrboun. Autor: Archiv Depa historických vozidel ČD
Národní technické muzeum (NTM) má jednu z nejhodnotnějších železničních sbírek v Evropě. Ředitel Železničního muzea NTM Michal Novotný hovoří mimo
Moc pěkné čtení.
Emilka? Prece odjakziva zabotlam 🙂
Motam se kolem vlacku uz dost dlouho, Ale emilka jsem tedy dnes slysel poprve 🙂
„Žabotlam“ ODJAKŽIVA rozhodně ne – to je až dost novější přezdívka, původně to býval především „panťák“. A k tomu rozhovoru jako takovému: je samozřejmě pravda, že zbývá-li od nějakého předmětu jediný kus, je lépe jej zachovat (ale také řádně udržovat) jako neprovozní výstavní exponát a jako provozní exemplář postavit raději kompletně novou repliku, ale nemohu si zároveň odpustit ještě jednou znovu zopakovat to, co jsem napsal už k nedávnému rozhovoru se šéfem „Nadace Okřídlené kolo“ – že o tom, jak lze udělat kvalitní železniční muzejnictví, by se pánové měli jet poučit na Slovensko (kde se m.j. nebrání zapojování spolků do… Číst vice »
dycinky panťák, případně emilka (od Em 475) 🙂
Tak koukám, že se kritický názor moc nehodil. Co?
Laminatku má i Lokotrain, nedavno ji pořídili.
Tak tohle byl zvláštní rozhovor ze kterého nejsem ani trochu moudrý. Jen jsem tak nějak přišel na to, že od NTM toho do budoucna moc očekávat nemůžeme. Nejen, že na nic nejsou peníze, ale když se nějaký ten drobák najde, tak se za to tedy něco koupí, ale radši to opravovat nebudeme, protože už by to nebylo tak jako před léty. A proto mi nezbývá než dodatečně hluboce poděkovat VÚŽ za sice gruntovní, ale funkční znovuzrození Kyklopa nebo Stříbrného šípu. A pana Novotného bych se rád zeptal na loňskou úspěšnou akci v Chomutově (setkání šlechtičen) jestli si myslí, že by… Číst vice »
Já myslím, že to můj jmenovec z NMT nastínil docela jasně. Nejsou prachy, jsme rádi, když to budeme moci dát alespoň pod střechu. Nakonec to tam řekl, že oba přístupy, jak zprovoznění, tak zachování autentičnosti považuje za zcela rovnoprávné. Já teda v Chomutově nebyl, protože jsem z jiného konce republiky, ale myslím si, že ty různé spolky nadšenců mají výhodu v tom, že jim do toho tolik nekecají byrokrati tolik, jako NMT. Ty renovace se svépomocí dají udělat za zlomek ceny, než když státní instituce musí na vše dělat výběrová řízení atd. Každopádně je třeba poděkovat jak spolkům, tak NTM… Číst vice »
Hmmm … spolek vs NTM
http://www.vytopnajaromer.cz/novinka.php?par=225
Jestli z toho jmenovče nejste chytrý, tak si to přečtěte ještě jednou.
Píše se tam o tom, že muzejní hodnota spočívá v (zakonzervované) původnosti, nikoliv v provozuschopnosti, která vyžaduje spoustu věcí z původního stroje vyhodit. Navíc dosažení provozuschopnosti je velmi drahá záležitost a velmi drahé je i její udržování (u desítek exponátů NTM).
On neříká, že pár provozních kousků nebudou mít, ale provozuschopnost není jejich hlavní cíl. Stejně jako třeba nožem z doby bronzové dneska už taky nikdo neporcuje uloveného jelena, ale mají ho za vitrínou.
Díky za pěkný rozhovor 🙂
sergeja kupte aji s patrama, tym jsem jezdil k babičce jak se pokazil papoušek.