Reakce na drahou elektřinu. Magdeburg zavádí celoplošné na zastávky na znamení
Tramvaj T6A2 v Magdeburku. Foto: MVB
Dopravce si od zastávek na znamení slibuje i lepší plnění jízdního řádu.
Dopravce si od zastávek na znamení slibuje i lepší plnění jízdního řádu.
No, to je fakt moc fajn, tyhle zastávky na znamení. Pár se jich jenom projede a pak se někde dobu stojí a čeká se na odjezd podle jízdního řádu.
Právě na to se chci zeptat… jak se to řeší z hlediska jízdního řádu?? Jako že se spoléhá na to že stejně má všechno permanentně sekeru, tak se aspoň občas dotáhne? Nebo se holt místo zastavení jede následující úsek krokem?
Připadá mi že velké množství zastávek na znamení musí v jízdních dobách dělat (někdy, náhodně) dost guláš…
Zpoždění se omluvit dá, zrychlení ne…
V Helsinkach je toto na autobusech uz min. od roku 2005 a funguje to dobre. Dokonce na „salinkarte“ je reflexni nalepka, aby byli mavajici za tmy dobre videt. A tu salinkartu mate furt po ruce, prostoze pri nastupu je treba se pipnout a ve vlacich i odpipnout.
Ale na rozdil od brna to funguje tak nejak rychleji a spolejhliveji, takze se zadnr zacpy pipacu vetsinou netvori. V Brnisku je to obcas problem..
V Praze se od plošných zastávek na znamení upustilo, když se „zjistilo“, že v Citybusech není dost tlačítek. Citybusy už dávno nejezdí, ale k tématu už se nikdo nevrátil.
Z nějakého důvodu to lidi považovali a zhoršení, než za zlepšení. Možná dřívější špatná zkušenost, kdy zastávky na znamení řidiči často naschvál projížděli.
Já si myslím, že by skutečně mělo být talčítko dostupné z každého sedadla. V jiných zemích to mají pod sedadlem, co jsem slyšel.
Tlačítek je pořád málo. Jak někdo už psal, třeba ve Finsku jsou všechny zastávky na znamení, ale tlačítka jsou na každém sloupku a většinou také u každého sedadla u okna buď na rámu okna nebo na stropě. Takže z každého sedadla jde tlačítko pohodlné zmáčknout a člověk nemusí vstávat dřív a hledat ho.
Az na vyjímky to má Jihlava taky celoplošně. Jen Pražáci si myslí, že je to nesmysl.
Já Teda nevím, kdy jste naposledy jel pražskou MHD, ale pár let zpět se zavedly zastávky na znamení na méně frekventovaných zastávkách, například tramvajová linka 9-10 a 16(ve špičce jezdi az na sídliště), má zastávky na znamení od Anděla na sídliště Řepy na víc jak polovině zastávek, to samé autobus 180 od Motola na Zličín. Zastávky které nejsou na znamení jsou většinou přestupní body.
U nás jsou ZnZ jakoby implicitně… pokud řidič si myslí, že nikdo nevystupuje, jede dál.
A pohled druhý – jaký to má dopad na okolí. Ve špičku to staví všude a JŘ se taktak stíhá (anebo už i ne), ve slabším období bez zastavování se to courá dvacítkou, aby se nejelo napřed. Takže za autobusem kolona aut a v busu na*raní cestující, kteří nevnímají nějaký JŘ, ale že spěchají a on se tak courá (veřejná doprava je pomalá). Vyřešil by to JŘ s třeba 5 různými jízdními dobami za den, ale pak se leckde rozsypou přestupy, v časech zlomu naruší takt…
Stačí špičku jeden, víkendy a mimo špičku druhý
Jo a „do chalupy“ třetí. Některé spoje s označením Vozovna přes …. jezdí večer nápadně svižněji 😆
DPP svého času dělával tři časy. a) špička (některé linky i pátek/neděle večer) b) sedlo + víkend c) noc + neděle ráno.
Jo, ale to už je jiný problém… skoro bych řekl že kdyby se chtělo, byl by problém rázem vyřešen zaznamenáním času příjezdu na vozovnu…
DPP dělával 3. Špička(na „dálničních linkách“ i pátek/neděle večer), sedlo + víkend, noc.
Pokud to jezdí co 10 minut a častěji (= ve špičce), tak přestupy nemá smysl nějak zvlášť řešit. Mimo špičku se to dá seskládat v přestupních uzlech, kde většina lidí vystupuje z vozidla. Pak nevadí, že vozidlo pár minut prostojí, aby odjelo „na rozjezd“.
Právě by měla stát na zastávkách, a ne zdržovat na silnici.
A v tom přestupním uzlu stojí a čeká … u tramvajových ostrůvků. Platí to i v Brně.
Zrovna tehdy když čekávají u tramvajových ostrůvků (tj. v noci) by bylo docela důležité aby na trase jezdili co nejpřesněji… minuta zpoždění není problém, ale jestli vám poslední (nebo aspoň na tak dlouhou dobu poslední že můžete rovnou jít pěšky) bus ujede protože jel o čtyři minuty dřív tak to fakt nas..e!
No třeba v Praze a okolí jsou běžně různé jízdní doby podle části dne, na dlouhých linkách to dá i 10-15 minut rozdílu.
Ovšem na jízdních řádech by odjezdy měly být přesně – resp. dřív to nepojede (a ne se vymlouvat, že je jen orientační).
Pochopitelně, jízdní doba se ale uvést přesně nedá, protože ta může být jiná pro každý spoj.
Stačí vhodný matematický aparát. Jenže v dopravních podnicích nikdo matematice nerozumí, operační výzkum nebo teorie grafů jim nic neříká. Jsou to šotouši se střední školou a navíc je jejich práce nebaví. Proto to tak vypadá. A konkrétně mluvím třeba o Opavě.
Hold on, chápu že teorie grafů lidi moc nebaví a velká část o ní ani neslyšela. (A nějaká by to považovala za kabalu), ale jak může šotouše nebavit práce v dopravě? Já myslel že je to z definice jejich sen.
DPP by měl řidiče, kteří otvírají všechny dveře poptávka-nepoptávka, sankcionovat. Ono to v součtu jsou docela slušné peníze – pohony, energie na otvírání/zavírání, topení/klima…
A vše na znamení je určitě rozumný krok, jen by se museli pražští řidiči naučit zastávky projíždět plynule, jako to znám z Německa. Stylem brzda-plyn, který často vídám u nás, se toho moc neušetří.
tam jeste bylo centralni otevirani dveri? Coze? Kdyz mi nekto od stredu Evropy zapadne rekne , ze jsme zaostalí tak ho vysmeju a ne jen s tym. A uprimne za “ green “ rozhodnuti typu uzavru atomku a palim uhli a plyn si za to mohou sami a schytavame to vsichni
…to mi připomíná máme zpoždění nezastavujeme 😀
No to zavést v Česku, to by bylo zase haló od zdejších odborníků.
Varlosi, dovolil bych si s Vámi souhlasit tak napůl. Určitě by se někdo ozval, na druhou stranu pokud mám u MHD na výběr BUĎ zastávky na znamení NEBO seškrtání jízdních řádů, volím to první. Asi nebudu jediný.
Vo Viedni sú všetky zasávky na znamenie už dávno. A to prosím celý deň. Kto nestlačí dopytové otváranie, ten má smolu. Na zastávke stačí stáť tak, aby ma vodič videl.
Ani to mávání na bus jako v Anglii není špatné. Často se stává, že lidé čekají na jiný spoj a pak staví všechny, co kolem projíždí.
Je to vidět na zastávkách na znamení tady v Praze, když se zastaví na znamení protože tam stojí pár lidí, kteří třeba nastoupit nepotřebují.
Tak ať prosím stání na zastávce není bráno jako znamení. Stejně se to někdy nedodrží a bus projde kolem, protože vás třeba nevidi :))
Pak jsou ale lidé, co na dálku nepřečtou číslo linky.
Ano, je jich menšina… ale oni řidit auto nemohou a na kole je to pro ně riskantní až neproveditelné. Dle míry poškození zraku.
Proto existují světelné tabule, kde je vidět co a kdy přijede.
Kde je TEORETICKY vidět co kdy přijede. Vřele nedoporučuju se na to spolehnout, speciálně na větších zastávkách kde byste spoléhal na pořadí linek přijíždějících v odstupu okolo jedné minuty. Spláčete nad výdělkem… Mimochodem, který „expert“ vymyslel naprogramování digitálních tabulí v Brně tak, že na třířádkovém displeji jeden řádek trvale zabírá datum (důležité tak pro 1% cestujících) a čas, přičemž zbývající dva řádky bývají často zabrány dvěma vozy té stejné linky (to je hrozně užitečné že vím kdy pojede nejen první 31čka kterou nejedu, ale dokonce kdy po ní pojede i ta druhá, kterou pořád nejedu) zatímco spoj další linky který… Číst vice »
A samozřejmě, už nejsme v pravěku, už by ne-nízkopodlažní spoj měl být ojedinělou vyjímkou, takže takové zobrazení by též mělo být zcela okrajové.
V Jihlavě jsou třeba skoro všechny zastávky na znamení a musí se mávat na bus. Mně přijde teda lepší, když zastaví, když tam někdo je, ale zase může tam čekat na jiný spoj, pak by bylo lepší, kdyby ti kteří pojedou tím busem stáli na kraji. Někdy je totiž to mávání docela otravné a trapné
ve Vídni by se třeba mohlo dávat znamení zdviženou pravicí….
To, co Ropid vymyslel ohledně zastávek na znamení mi připadá jako výtvor někoho, kdo by mohl být protagonistou životního příběhu šotouše. Stačí si to jen pořádně přečíst.
Bus sám neprojde okolo někoho, protože někoho nevidí. To jen řidič nemá povinnost někde v té tmě pátrat, jestli na zastávce někdo náhodou není. A protože večer bývá zvykem zkracovat jízdní doby, tak se moc courat nemůže. A aby to na poslední chvíli kvůli nějaké černé siluetě zašlápl, popadali mu lidi, případně ho někdo zezadu nabořil, to mu za nějaké zastavování vůbec nestojí.
ale nám to pak možná vůbec nestojí za spoje, které stejně nezastavují, jen když se to opravdu nedá nijak okecat… to už se ty peníze múžou efektivněji užit na příplatek za maršrutku.
Jestli má ten jízdní řád být aspoň nějak podobný realitě, tak je stejně potřeba při příjezdu na zastávku na znamení aspoň zpomalit, jinak to ušetřené ne-zastavení a ne-otvírání dveří musí způsobit buď a) courání se na další zastávku krokem nebo b) příjezd předčasně na příští zastávku a trčení tam dvojnásobně dlouho c) vykašlání se na jízdní řád
Je vidět, že jste si špatně přečetl to, co jsem napsal. Schválně jsem se podíval na to, co o zastávkách na znamení píše Ropid. Pokud chci nastupovat, zaujmu na zastávce takové místo, abych byl řidičem/strojvedoucím/převozníkem včas spatřen. Není nic uvedené o tom, že za snížené viditelnosti toto ustanovení neplatí. Ropid převzal něco z ciziny, po česku se to přibastlilo a vznikl paskvil, který se ještě navíc liši od města k městu. Třicet procent populace bezpečně spadá do kategorie „vohnouti“ (D-Fens), v případě uživatelů hromadné dopravy bych si tímto číslem nebyl tak jistý. A na to courání se kvůli projížděným zastávkám… Číst vice »
Berlin, stejné. I z pohledu cestujícího mi to přijde lepší, pohodlnější.
Přesně tohle ovšem v česku nestačí… dva-tři roky mě takhle suverénně objel (bez zastavení) řidič v Brně-Pisárkách, jelikož jsem sice stál na zastávce, ale nemával (zapomněl jsem že už je 20:05 přičemž „za znamení“ tam platí od 20:00). Užil si to? Dodneška mu přeju ať mu u oběda zaskočí kost z ryby…
Co tak zavést to taky v Praze? A u autobusů by to taky nebylo na škodu. V Dublin mají také všechny zastávky na znamení a tlačítko na „znamení“ taky nemají na všech místech po busech
Divím se, že nebylo víc zastávek na znamení zavedeno při integraci ve středních Čechách
Na „mojí“ PID lince to tak funguje neformálně – když je situace ve voze dost přehledná a na zastávce nikdo nečeká, šofér nezastavuje a neotvírá, i když zastávka není na znamení. Nebudu psát, kde to je, aby nedostali vyčiněno, protože se mi to jeví jako rozumný přístup.
I kdyby otevíral, maximálně tak aktivuje poptávku, ne? Čili nakonec se nic neotevře.
no myslím že gró je v tom že vůbec nezastavuje
V létě v Sazlburgu stejný zážitek. Všechny zastávky na znamení, kdo nedává pozor a nemačká, tak nevystupuje. Pro neznalého turistu trochu překvapení, ale jinak opatření naprosto funkční. Trolejbus tam v klidu frčí a nemusí pořád brzdit, otevírat dveře „co kdyby“, a pak se zase rozjíždět.
jo to v Římě taky, ovšem v kombinaci s tím že autobusů s alespoň audio (natož pak vizuálním) hlášením byla alespoň ještě před třema rokama jen menšina, to pak zejména v noci dostává zajímavé rozměry.
U bus, ja bydli v Praze v casti kde temer vsechny zastavky jsou na znameni. Diky tomu se zbytecne nestoji a vyrovnavaji spozdeni smerem k linkam S a metru . Za mne u busu urcite ano. Pripadne dat zastavky stale pro busy jen centrum mesta a zbytek vse na znameni.
Jen pro zajímavost, naftové autobusy mají palivo dražší od minulého roku v řádu jednotek procent… rozdíl je výrazný především v elektrice (případně CNG)…