egoe-plus
Mimořádné události Železnice

Ranní komplikace na koridoru. U Hoštejna je porucha trakčního vedení, vlaky jezdí po jedné koleji

Porucha trakčního vedení v Hoštejně.
Porucha trakčního vedení v Hoštejně.

(aktualizováno 10:10)Cestování na koridoru z Prahy do Olomouce od rána komplikovala porucha trakčního vedení mezi stanicemi Hoštejn a Krasíkov. Vlaky nabíraly až dvouhodinová  zpoždění.

O závadě informuje aplikace GRAPP Správy železnic i stránka mimořádnosti Českých drah. K poruše došlo krátce po šesté hodině ranní, v 7:15 byl provoz obnoven na jedné z kolejí, v 9:55 kompletně.

Největší komplikace postihly cestující ve Slováckém Expresu R896, odkud jsou cestující evakuováni do vlaku Ex548 a R894. Na místě je přítomná i policie.  Vlak je zpožděný o zhruba dvě hodiny, další rychlíky a expresy nabírají zpoždění většinou 20 – 60 minut. Příčinou poruchy je pravděpodobně utržený sběrač.

Porucha trakčního vedení v Hoštejně. Foto: Roman Svačina
Porucha trakčního vedení v Hoštejně. Foto: Roman Svačina
68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jana Šťastná

Není to u Hoštejna, ale u Krasíkova. Zrovna jsem seděla v jednom z vlaků, které tam stály a čekaly, až se to nějak vyřeší. Díky té poruše mi zrušili vlak do školy, to pak bylo vysvětlování učitelům 🙂

Dominik

Není nic snazšího než si nechat vystavit potvrzení.

Vladimír D.

Myslím že i u SŽ se se mělo začít uvažovat o personální změně na pozících, které mají trakční vedení na starosti. Je toho už trochu moc.

Dominik

A jak SŽDC může za utržený sběrač?

Vladimír D.

V tomto případě za to nemůže.

Apollo17

Ještě štěstí,že šotovyšetřování proběhlo tak rychle a našel se viník.

lipoti

A netuší někdo, proč vezl Plzeňský Express kolem 11. z Prahy červený brejlovec? Výlukou v Hotštejně to počítám nebylo.

XXXD

Asi máte spíš na mysli „Západní expres“.

Jiří 2

České dráhy se dlouhodobě potýkají s nedostatkem hnacích vozidel řady 362/363. Na mnohých výkonech se tak místo ř. 362 objeví pomalejší 363, v horším případě brejlovec. Dělo se tak dříve (loni, předloni), děje se tak i dnes. Někteří si možná pamatují před lety pronájem HV ř. 363 od ČD Carga.

Zřejmě se sešlo více es na dílně a už nebylo jiné vhodné k dispozici, čili se sáhlo mezi motorové stroje.

Miloň

Prakticky bychom mohli jít zpátky asi až o deset let…
https://www.k-report.net/discus/obrazky/11/26/571126.jpg

Dalibor

Sakra tam je docela narváno na stanovišti.. vidím dobře 3 lidi?

Dominik

3 he narváno? Viděl jsem i 6.

Generální mandatář

A co cestující, jak byli vyřešení?

Petr

Jo byli – mrzli půl hodiny u druhé koleje a čekali až zastaví asi tak osmej vlak co jel okolo a nabere je do už tak plného vlaku. Místo slibovaného IC to byl „pouťák“ ze Zlína stavící všude a který byl sám o sobě 75 minut zpožděný.

Jiří Kocurek

A to jsou ČD, které mají dostatek záložních lokmotiv i vozů. Teď si představte, že by tam uvízl vlak soukromníka. (vtip)

J.L.

Ví někdo, jak časté jsou poruchy trakčního vedení ve vyspělých zemích?

Josef

Poslední dobou je cestování na trati Ostrava Praha samé utrpení, věčně nějaké zpoždění. A až začnou ty slibované další výluky tak to snad na čas už nepojede nic. Hezky je to namalované v grafikonu, ale realita je zcela jiná, těch vlaků je opravdu moc.

asddfsadfsa adsfasdf

včera jsem dojel večer z Ostravy do Prahy s náskokem 1 min. Takže „letos“ jsem zatím vždy přilej včas.

Hen ten oný

No, vy jste asi dítě štěstěny. Ne každý je narozen pod šťastnou hvězdou. ⭐

Pomalu a pomaleji

Já zase nedávno dojel do Prahy s -40 min. v EN 442 🙂

J.L.

Vlaků by mohlo být víc, ale kolejí je málo.

Lukáš

Zajímavé, že je to za půl roku už 3. případ a pokaždé Slovácký expres (R) a Bastard (371). To už mi nepřijde jako náhoda.

Tomáš

Já jel včera Slováckým expresem hned dvakrát. Zpoždění žádné, vata v Pardubicích a Třebové. Asi mám štěstí.

Roman Svačina

Hlavně by mě zajímalo proč ranní Os nezávislé trakce 3772 přijel do Hoštejna (ale do stanice), kdy v té době už ten 896 stál u nástupiště (zastávka v obvodu stanice) a ten motorák poslali zpět do Zábřehu a tak ranní 3772 a 3773 odřekli. Jako proč? Je to motorový vůz.

Lukáš

Tak jestli potřebovali po sousední koleji poslat elektrikáře, ke zjištění stavu, tak co s tím motorem měli dělat?

Roman Svačina

Přijeli ze Zábřehu. Takže do České volná traťová

Dominik

To je jedno odkud přijel, ale dokud někdo nezkontroluje, že je druhá kolej sjízdná, tak se holt jezdit nemůže a je jedno jaká to je trakce.

Leinad

A nestačí prohlášení fíry od vzdechliny „na vedlejší koleji nevidím nic špatného“ + případně aby první vlak jel podle rozhledu?
Jaký je rozdíl, když si to bude kontrolovat fíra sám(jízda podle rozhledu) nebo bude hodinu čekat než mu to zkontroluje SŽDC?

Dominik

Za provozuschopnost je odpovědný správce infrastruktury a na nich je odpovědnost za to, že kolej je volná a sjízdná bez omezení. Navíc, přeci jen fíra (tím je nechci nějak schazovat), nemá takové znalosti o trakci a tak by snadno mohl něco přehlédnout (byť by se jednalo o maličkost). Takže za prvé je správně, že to udělá pověřená osoba a za druhé už vidím ten křik, od strojvedoucích, že nejsou dráteníci a ještě něco přehlédnou (ne, že by se to trakčákovi stát nemohlo), stačí že některým se nelíbí ani, když vyfasují „foukací“ rozkaz. Takže ve finále by stejně řekli, ať si… Číst vice »

Dáda

Nojo zas ta spolehlivější elektrika….

Hanzi

No ale je to ekologicky:D prostě ekologicky stojíte. Jestli chcete fakt jet použijte auto, sice neekologicky ale zas pojedete 😀

Dushan

S chrochtajícím dieselem by cesta trvala dvakrát dlouho, nehledě na škodlivé exhalace, které se často dostávají až do vagónů.

Dáda

Které díky elektrice vznikají někde jinde a ve větším množství…

Zapa

Doma taky svítíte petrolejkou?

Dáda

Ne, ale mám doma malý motorgenerátor, když vypnou proud (a už se párkrát hodil)

Zapa

A proč na něj nejedete pořád?

Dáda

Pá zas tolik nafty mi nezbejvá, mám omezený zdroje a žíznivé auto. Ale jestli pojede cena elektriky tak nahoru jako teď tak do pár let udělám i vytápění na MTG a bude to něco jako kogenerace. budu tám topit (teda spíš přitápět, tepelně to celý barák neutáhne) a vyrábět proud Bude to chctí takyx přikoupit další baterky aby nebyly krátké start/stop cykly. Akorát musím splašit benzíňák a ten pojede na plyn. myslím že do 10 let to tak dopadne. Pokud budou slušný výkupní ceny tak přebytky budu pouštět do sítě.

Vbb

A drahám má „tolik nafty“ zbejvat?

„Pokud budou slušný výkupní ceny“
No tak určitě. Velký diesel udělá z 1 litru nafty asi 4 kWh práce na hřídeli, malý diesel méně, k tomu účinnost generátoru, takže vás 1 kWh vyjde někam k 11 – 12 korunám.
Jedině že byste měl na zahradě ropný vrt 🙂 .

Dáda

No pokud půjdu do kogenerace tak palivo plyn, chlazení + teplo z výfuku přes výměnít pro topení, a přebytky El do sítě. Pka to ekonomicky vyjde.

Jiří Kocurek

Tak to jsem zvědavý, jak to teplo z výfuku z lokomotivy použijete pro vytápění, aby z toho nebyla pojízdná plynová komora.
Jo aha, náklady se nepočítají, daňový poplatník zacáluje všecko.

Dalibor

Teplo z výfuku kogeneračního motoru se využívá přes deskový výmění. Na takový rodinný domek pak stačí kogenerační jednotka s elektrickým výkonem 10kW, která umí dát k tomu trvale cca 16kW tepelného výkonu. Většinou jsou to upravené benzínové spalovací motory, „škoda favorit“ keré jedou na zemní plyn. V kombinaci s akumulační nádobou na teplou vodu zajistí vytápění domu a těch 10kW elektřiny je jakýsi „bonus navíc“ co se nespotřebuje se dává do sítě. Akorát v ČR je výkupní cena el. energie zatím dost nízká, aby se to ve větším vyplatilo. Právě díky hodpodaření s teplem je kogenerace tak zajímavá. V lokomotivy… Číst vice »

Vbb

Pokud mám 1 elektrickou kWh za 12 korun a k tomu další 1.5 kWh tepelné, tak jsem někde na 5 korunách za kWh. Ale pouze v případě, že to teplo užitečně využiji, tzn. v zimě (a ani to není žádná sláva, dřevem mi to vyjde podstatně levněji).
V létě mi je tepelný odpad zcela k ničemu.

Hanzi

Ta jejich argumentace ekologii mě baví, rozhodně nikdo z nich nebydlí vedle Tušimic nebo Prunéřova, ty olejový lorny v kolejích kde se odstavují vlaky taky pecka, motoráky za nímž není kvůli sazim vidět ale hlavně ekologie 😀

Dáda

No když si představím jak se všichni nadšeně staví k vybudování trvalého úložiště jaderného odpadu a jak se staví všichni k emisním standartům tepelných uhelných elektráren a jak se staví všichni k rozšiřování uhelnejch lomů tak si myslím, že ty dízly na kolejích budou za chvíli v masivní převaze.
Protože elektrika prostě nebude. Uhelný lomy mají limity, uhelný elektrárny emisní limity a jádra se všichni bojí teda jadernýho odpodu. Takže koněspřežka?
Nebo elektrárny na zemní plyn a ropu?
Pro ekonadšence
fotovoltaika vyrobila 2%
biomasa 3%
voda 0,8%
vítr 0,2%
Zbytek jsou fosilní zdroje + jádro.

PetrD

Máte špatné hodnoty. Správné jsou :
Vítr 0,8%
Černé uhlí 2,4%
Voda 2,4%
Biomasa 2,4%
Soláry 2,8
Ostatní OZE 2,9%
Plyn 8,4%
JE 36,1%
Hnědé uhlí 38,9%

https://oenergetice.cz/energostat

Dáda

Předpokládám , že operátor trhu má čísla správná.

PetrD

Máte data za rok 2018 a ne za rok 2019

Dáda

2019 není ze strany OTE zatím zvěřejněn.

Rajče

Nebo když někomu dojde šťáva v Tesle a musí přijet 2tunové auto s agregátem a motorem V8 🙂

Dalibor

Nemusí. takovej 65kW motorgenerátor se vleze do vozíku 1,6t. To se dá za tou teslou tahat v podstatě trvale. Máte pak slušnej dojezd a zároveň daňové úlevy. Teslu i vozík dáte do nákladů…Všichni jsou spokojení!!!

Hen ten oný

Počkejte až bude zprovozněna Slovenská strela s hybridním pohonem. Ta je bezdrátová. 😃

Jiří

Příčinou poruchy je utržený sběrač? Jako jaký sběrač? Sběrač lokomotivy? Pokud tomu je jinak, děkuji že mě opravíte. 😉

libor

nebo sběrač kovu…

Apollo17

Asi byl špatně přišroubovaný na střeše a za jízdy se utrh a tím poškodil trakční vedení.:-)

Dáda

ten sběrač kovů?

libor

přesně, proto k tomu asistovala police

Hen ten oný

Chcete snad říct, že sběrači demontují dráty pod napětím?

MildaIV

Už i to někteří zkoušeli.

Vladimír D.

Ale již ne podruhé, že?

Martin V.

Ano, zesilovací vedení aniž by si toho během krádeže někdo všimnul.
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/vedeni-kradez-trat-vlak-zeleznice.A191115_153211_ostrava-zpravy_woj

Jiří Kocurek

Dráty? Vy nemapatovat tu patálii na Kladně, kde byl majitel areálu žalován za ublížení na zdraví s následkem smrti, jelikož Fero Kup Rum rozebíral transformátor pod napětím?

Vladimír D.

Zřejmě z toho jsem někde na fotce viděl ohořelé mrtvoly.

Chronosphere

Jiří: vy budete taky dáreček.

Jiří

Ne, mě jen čistě zajímá, jestli sběrač na lokomotivě nebo něco jinýho.

Vbb

No jaký asi? Jsme na železničním zájmovém fóru, kde se předpokládá určitá odborná orientaceschopnost čtenářů.

Martin V.

Já bych se spíš zeptal, jestli utržený sběrač byl prvotní příčinou nebo až následkem poruchy trolejového vedení.

Josef

Děkuji za zprávu a foto, evakuace proběhla do R 894 a vlaky nenabírají zpoždění 20 60 minut 🙂