2206_CENDIS_sleva_jizdne_Zdopravy_728x90

Vrchní soud potvrdil vinu Metrostavu v Rathově kauze, zakázal firmě účast ve veřejných zakázkách

Den otevřených dveří na rozestavěné D11. Pramen: Metrostav InfrastructureDen otevřených dveří na rozestavěné D11. Pramen: Metrostav Infrastructure

Senát uznal vinnými stavební firmu Metrostav a její dceřinou společnost Metrostav Infrastructure.

(Aktualizováno 13:20) Odvolací pražský vrchní soud dnes uznal bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha a všechny jeho spoluobžalované vinnými v druhé větvi korupční kauzy někdejšího politika. Rath v případu čelí obžalobě z přijímání úplatků a manipulace s tendry ve Středočeském kraji, za což mu prvoinstanční soud o rok prodloužil jeho již dříve uložený sedmiletý trest vězení. Někdejší politik se tak bude muset minimálně na několik měsíců vrátit do vězení. Rath přijímal úplatky a manipuloval s tendry ve Středočeském kraji.

Senát uznal vinnými i stavební firmu Metrostav a její dceřinou společnost Metrostav Infrastructure, uložil jim tříletý zákaz účastnit se soutěží o veřejné zakázky. Potvrdil tak výrok první soudní instance z roku 2020, rozsudek je pravomocný. Jde přitom o jednu z největších stavebních firem v zemi, která se podílí na budování nejnákladnějších dopravních staveb. Firma vinu dlouhodobě odmítá. Dříve uvedla, že zákaz by pro ni znamenal snížení tržeb o 33 miliard korun.

Firma Metrostav se podle rozsudku dopustila podplácení a manipulací s veřejnými zakázkami. Její trestná činnost se týkala rekonstrukce pavilonu v kolínské nemocnici a přestavby části kladenské nemocnice. Společnost musí také zaplatit peněžitý trest deset milionů korun.

„S rozsudkem se neztotožňujeme a podáme dovolání u Nejvyššího soudu. Dovolání však nemá odkladný účinek, a proto se musíme udělenému trestu podřídit a vykonat jej, což uděláme. Na tomto místě je však třeba připomenout, že soud trestá kolektiv zaměstnanců, kteří se ničeho nedopustili, za čin, který se měl stát před deseti lety. Rozsudek poškozuje největší českou stavební společnost, která zaměstnává tisíce pracovníků a platí v Česku daně. Peněžitý trest samozřejmě uhradíme,“ uvedl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

Metrostav v roce 2020 převedl výstavbu silnic a dálnic (divizi 4) do dceřiné firmy Metrostav Infrastructure, která následně bodovala cenou v řadě tendrů Ředitelství silnic a dálnic. Přes spory o reference získala velké zakázky například na D3 jižně od Českých Budějovic, na D6 či D7.

Ústřední trojicí dnes projednávané kauzy je stejně jako v první části případu někdejší hejtman Rath, bývalá ředitelka kladenské nemocnice Kateřina Kottová a její manžel Petr Kott. Podle nepravomocného verdiktu pražského krajského soudu si na přelomu let 2011 a 2012 domlouvali úplatky za zmanipulování tendrů ve Středočeském kraji za stovky milionů korun. Obžalobě čelí ještě šest lidí včetně bývalého generálního ředitele Metrostavu Pavla Piláta. Nikdo z obžalovaných dnes k soudu nepřišel. Odvolací soud je všechny uznal vinnými.

Bývalý generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát. Pramen: Metrostav

Rath si už odpykával sedmiletý pravomocný trest uložený mu za ovlivňování tendrů na rekonstrukci zámku Buštěhrad na Kladensku, letos byl propuštěn.

Tagy metrostav Metrostav Infrastructure Vrchní soud
63 komentářů