Rána jako z děla. Z pražského trolejbusu odpadl kus sběrače a poškodil auto
Odpadlá botka sběrače trolejbusu SOR v pražských Čakovicích: Foto: René Hnilička

Trolejbusy SOR TNS 18 jsou stále v záruce výrobce.

Trolejbusy SOR TNS 18 jsou stále v záruce výrobce.
To musela být solidní rána při výpadku, když to přetrhl jak pojistný řetízek, tak i samotný kabel. I když je pravda, že objímka řetízku dokáže izolaci kabelu proseknout, už když se lehce zachytí o převěs.
Takhle od oka bych řekl, že to je typ sběračů, který nemá kabel, ale elektrická energie je vedena středem sběrné tyče (viz „stříbrný“ konec sběrače)
Pravý sběrač kabel má a na fotce je vidět, že objímka řetízku je o něj „zapřená“. Ten „stříbrný“ konec sběrače, je jen „násada“ na kterou se botka nasazuje. Tu má každý sběrač pro tenhle typ botek.
Aha, díky, v mobilu jsem si to blbě identifikoval 🤔
Když tady tak čtu, jak je tohle u trolejbusů bežná věc, tak se obávám, že je to další z věcí (po větší ceně a přísnější legislativě), které povedou k tomu, že trolejbusy budou vytlačeny elektrobusy. Ono koneckonců vyjma ČR se tak všude víceméně již děje. Nechci domýšlet, co by se stalo, kdyby to spadlo třeba na chodce.
Než začnou „bouchat“ baterie. 🙂 Jsem zvědav, jak dopadne vyšetření případu; námahu při častém stahování a nasazování v tomto případě spíše nepředpokládám, byť by bylo fajn těmi manipulacemi neplýtvat. Uvidíme.
No jak by mohlo dopadnout…pokud řidič nejel víc, než udává předpis, tak je z toho venku, bude to technická závada a hotovo, zaplatí se to z podnikové pojistky. Manipulace se sběrači na toto nemá žádný vliv.
Tohle už je dávno vyšetřené.
Plochá historka okresního formátu, řekli by klasikové Š+G. Utržených botek bývalo docela dost v dobách, kdy trolejbusy měly těžké sběrače s velkým přítlakem a nahoře visely masivní kremnické armatury. Dneska už je to celkem výjimečná situace, ale holt technika je pořád jen technika a občas selže.
Něco podobného se stalo v Jihlavě v 90.letech, kdy to prolítlo zadním sklem čtrnáctky a tam to velmi vážně zranilo cestující. Domníval jsem se, že se to už stát prostě nemůže…. No hlavně že pliveme na Bozanky…
Ty seš ale ukrutnej zxrd.
Tady si někdo říká o BAN.
To už přeháníte, nemyslíte?
Dle dat se to stalo včera přibližně v 14:20
A probiha pravidelna kontrola tech smykadel? Na palme jsem videl ridice jak je kontroluje a cisti…
Z exkurze u DPP v garážích Klíčov si pamatuju, že určitě často, kvůli opotřebení té grafitové kluzné plochy. V případě námrazy je ten otěr údajně až takový, že první trolejbus dne mění botku po dojezdu na první konečné.
Mění se jen uhlík, celá botka málokdy (ta pouze právě při mechanickém poškození, nebo může dojít k natavení z důvodu ale už velmi silné námrazy)
Kdysi se v Ostrově nad Ohří vyráběly léty osvědčené trolejbusy. Kde je té tradici konec?
O ty léty osvědčené trolejbusy byl takový zájem, že tu fabriku s kusovou produkcí neuživily.
Tak ale ta výroba v Ostrově cca končila, když ČR akorát vstupovala do EU. Nebyl takový tlak na rozvoj elektrické dopravy kvůli ekologii a nebyly ještě EU dotace, takže spousta DP šetřila děláním GO na koncepčně zastaralých trolejbusech místo velkých nákupů nových oproti současné době, kdy se vyřazují morálně pořád nezastaralé vozy (až na chybějící klimu, případně baterie). Takové špatné načasování, podobně jako Tedom nevydržel s výrobou autobusů do boomu dotací na CNG autobusy.
Ano, doba to pro výrobce vozidel byla zlá, ale tak nějak si nemyslím, že by tam dodnes přežila výroba karoserií pro trolejbusy, když všichni (kromě Hessu) používají autobusové karoserie, produkované ve větších sériích
Těžko říct, zase by záleželo i na tom, jak dlouho by ta výroba vydržela, kdyby se ji tehdy podařilo ještě nějak udržet. Podle toho by třeba mohli pak přidat i výrobu elektrobusů.
O unifikaci kastlí uvažoval už bolševik, akorát z důvodu nedostatku všeho včetně autobusových kastlí se výroba v Ostrově ponechala. Technický zázrak to jinak nebyl.
Až na to že tato situace nesouvisí s místem výroby ale spíše z údržbou.
Tím že se to stalo ráno bych si troufnu tvrdit že řidič po nástupu na směnu zkontroloval maximálně světla a na zbytek se vykašlal. Uvolněná bodka by se projevila nějakou vůlí
Akorát že neuletěla jen botka, ale celá hlavice. Na tohle řidič asi opravdu nekašlal.
To bych se hádal. Takhle možná že se tomu správně říká hlava. Nicméně pokud faji stáhnu ke kontrole k zemi myslím že by se uvolnění hlavy/botky mělo projevit.
To s údržbou souviset může, ale taky nemusí. Řidič ráno kontroluje botku, její celistvost a všechno kolem. Součástí je i aretační šroub, který když tam není, tak je to znamení, že je botka uvolněná nebo pootočená. Pokud řidič vypadne z drátů, může být naráz například do převěsu nebo konstrukce výhybky natolik silný, že to celé vyškubne i se šroubem, který tam ráno byl. Taky mohl někde zapomenout stáhnout, vypadl a při tom poškodil botku, řekl si, že nic nesundal, když dráty skončily, jel dál, ale došlo k poškození botky, které se později projevilo tady. Těch variant je tam prostě celá… Číst vice »
Tohle s údržbou nemá co dělat, tohle je výsledek hodně špatné techniky jízdy.
No ve šrotu…kde by jí byl asi tak konec? Taky už se dnes nedělají autobusy RTO nebo auta Velorex…nebo lidi už třeba nejezdí v kočárech… život jde dál….
Od kočárů po motorové povozy ale mnohé ty továrny celkem v klidu přešly, tím to nebude. Spíše se vyplatí centralizovat a vozit i přes půl světa. Není divu, když část záporných důsledků zatím hradí erár. Ovšem, je to jen dílek do složitější skládačky.
V několika městech východní Evropy stále ještě jezdí, ale to už jsou opravdu zbytky. Szeged, Rovno, Lvov, Charkov a podobně. Už i v Moldavsku a Bulharsku dojezdily 14Tr.
V kočárech se jezdí. Po Staroměstském náměstí (i když tam se asi většinou co vidím spíš jen stojí), ale pak se jezdí s kočáry mezi Staroměstským náměstím a Michlí, kde jsou bázované. A to se už několikrát mluvilo/psalo o tom, že budou (jsou) v Praze zakázané…
Jednou se v Budějovicích tomuto osvědčenému trolejbusu 15 tr odlomila část klacku se sběračem a vlétla vyraženým bočním oknem dovnitř, kde zranila několik cestujících. Ona ani ta tradice vše nevyřeší.
To je ovšem věc, která se s trolejbusem občas stane a rozhodně to není tak výjimečné, aby o tom vycházely články.
Kdybych to měl hlásit z Plzně, tak je tady takový příspěvek určitě alespoň jednou ročně.
A kdyby z Brna, tak skoro každý týden 😁
Nojo naneštěstí to spadlo na auto dramaturga 😁 mohlo to být taky něco ze satelitu na oběžné dráze, nebo meteorit! taková rána! A na střeše skoro nic.
Taky mi to nepřijde jako nějaká velká katastrofa. Dopravce (nebo jeho pojišťovna) zaplatí opravu auta a tím, že to je v záruce, vyreklamuje to u výrobce. Hlavně že se nikomu nic nestalo.
Ďolík na autě je pěknej, ale kdyby stál trochu dál, třeba by to prošlo sklem a bylo by to horší.
Stacilo mit platenou strechu idealne dole a nestesti by bylo na svete.
Skoda ze to nespadlo na tvoje dite. To bych mel snad i radost
Vy jste snad i de*il, ne-li hůř.
Přesně tak, každej trolejbusák minimálně jednou za život urve bodku 😃 neděje se to každý den, ale párkrát do roka se to někomu stane…taky jsem ji v Plzni urval…a takovejch nás je… normálně se to zkrátka vyřeší jako dopravní nehoda…a tomu fakt žádná ranní kontrola nezabrání, jak tady někdo „chytře“ píše… prostě se to sekne třeba někde ve výhybce při vyšší rychlosti a je hotovo… pravděpodobnost, že ta bodka navíc spadne zrovna v tu chvíli nějakému chodci na hlavu je opravdu minimální a auto to přežije, i když věřím, že v tu chvíli to musí být pro řidiče docela šok…… Číst vice »
Já jsem sice s trolejbusem jezdil léta ale bodku jsem nikdy neurval. Vždycky jen botku.
Psáno slovensky…
Takže urval tečku???
Bože, to měl být vtip. Ano, udělal jsem pravopisnou chybu a jsem si toho samozřejmě vědom, pánové. Alespoň jste díky tomu mohli prokázat svoji všímavost, bleskurychle zareagovat a dokonce napsat několik otazníků na konec věty, takže všechno zlé je k něčemu dobré.
Samozřejmě máš pravdu, a vzhledem k přezdívce si tipnu, že teď jezdíš na autobusech, což? 😉
Tak zdravím z O12/4 🙂
Visící lanko je pojistné? A ten „ožižlaný“ konec indikuje, že nevydrželo očko, nebo je jen otočené, že není vidět?
Ne, visící lanko je vodič.
To se mi tedy, porovnáním obou tykadel na fotce, nezdá. Řekl bych, že vodič taky uletěl. Ale s trolejbusem jsem nikdy nejezdil 🙂
Jak na to koukám tak se přetrhl i kabel co vede středem sběrače. Ten má průřez 90mm². To co tam je vidět je jen zajišťovací lanko. Naštěstí se nic nestalo ale není to ani žádná neobvyklá situace že by se o ní mělo psát.
Ten kabel nemusí vést středem sběrače až na konec, vzhledem k té plné stříbrné části na uraženém sběrači si myslím, že kabel vede jen sem, kde je připojen na stříbrný střed, kterým vede proud skrz sběrač dále do vozu.
Snad tu také nepřistane domněnka o slovenštině. 🙂 I když letiště je celkem blízko.
To co tam visí je skutečně pojistný řetízek – visí z objímky na sběrači. Kdežto vodič má průměr cca 1 cm (tedy asi 2x silnější) a vede skrz sběrač.
Tady někdo nedodržel bezpečnou vzdálenost.
TNS 18 se sběračem v podobném stavu jsem před časem viděl stát na zastávce Kundratka, ale myslel jsem, že to urazil o most v Zenklově.
Jednou se vytrhnul celý sběrač, pokud si správně pamatuju, tak uvíznul nějak neštastně za stříškou, ale zároveň měl kontakt s trolejí, tak to vypadalo v pořádku. Možná se to stalo ještě jindy se samotnou botkou, ale to nevím.
Tak teď dostal pojem parciální trolejbus nový rozměr.
Byly jsme svědky rozkladu trolejbusu na parciální zlomky 😉
„Byli“ samozřejmě 😉