Rakve i bardotky. České dráhy řeší ETCS do dalších vozidel, některé řady se ho už nedočkají

Dopravce řeší retrofit pro zhruba stovku dalších vozidel.
České dráhy rozšiřují seznam řad kolejových vozidel, které by mohly jezdit s mobilní částí evropského zabezpečovače ETCS.
Zatím poslední řadou, která by se mohla dočkat ETCS, jsou motorové vozy 843 přezdívané jako rakve a řídící vozy Bftn791, které s touto řadou běžně jezdí v soupravě. Vyplývá to z předběžných tržních konzultací zveřejněných na profilu zadavatele.
České dráhy už mají ETCS v typově podobných vozech řady 842. Podle dokumentace by se zástavba týkala 7 vozidel Btfn791 a 9 vozů řady 843. Proběhnout má v letech 2027 – 2029, což souvisí s postupným zaváděním zabezpečovače na další tratě. České dráhy mají celkem 31 vozů řady 843.
První kvatro má ETCS. Nového zabezpečovače se dočkala další vozidlová řada
Zatímco motorové vozy 843 jsou z 90. let minulého století, České dráhy plánují osazení ETCS do podstatně starších vozidel. Soutěží aktuálně instalaci ETCS do pěti lokomotiv řady 749. Odhadovaná cena je 82 milionů korun.
České dráhy nechtějí uvést, pro jaká další vozidla takzvané retrofity ještě chystají. „Dodatečná instalace palubních jednotek do dalších řad drážních vozidel se bude odvíjet od našich provozních a obchodních potřeb a také od postupu zavádění výhradního provozu pod ETCS na traťové síti v souladu s národním implementačním plánem,“ řekl mluvčí Českých drah Filip Medelský.
Podle něj se může jednat až o stovku jednotek. „Aktuálně jsou jednotlivá výběrová řízení na zástavbu ETCS do těchto typů vozidel v přípravě,“ dodal Medelský.
Na přímý dotaz, zda se týká ETCS i řady 809 nebo 814 (regionovy) odpověděl: „U řad 809, 810, 811, 814, 814.2 se s instalací palubní jednotky ETCS nepočítá, nejedná se z hlediska provozu a nutných investic o perspektivní vozidla.“