Rakušané začali s přestavbou jednoho z nejvyšších mostů. Dostane novou konstrukci a druhou kolej

Most Jauntalbrücke přes Drávu. Pramen: ÖBB/SchröderMost Jauntalbrücke přes Drávu. Pramen: ÖBB/Schröder

Nová nosná konstrukce bude spřažena se stávající a sestava bude postupně tlačena ze severního břehu řeky k jihu.

Rakušané rozjeli jeden z posledních projektů spojených s výstavbou nové rychlé dráhy mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem, která nese název Koralmbahn. Jde o přestavbu železničního mostu Jauntalbrücke přes řeku Drávu v západních Korutanech. Most leží na krátkém úseku staré jednokolejné tratě Jauntalbahn, který využije i nová Koralmbahn.

Most překonává údolí Drávy ve výšce 96 metrů nad hladinou, což jej řadí mezi nejvyšší železniční mosty v Evropě. Dlouhý je 430 metrů. Byl postaven v roce 1961 a Rakušané jej dodnes označují za velmi kvalitní. Nosná konstrukce už nicméně nevyhovuje trati, která je stavěna jako dvoukolejná a pro rychlost 250 km/h. Na pilíře proto bude osazena nová širší konstrukce se dvěma kolejemi, chodníkem a cyklostezkou pod tratí. Pilíře budou sanovány.

Most Jauntalbrücke po modernizaci, vizualizace. Pramen: ÖBB/Zepp-camgraz Most Jauntalbrücke přes Drávu. Pramen: ÖBB/SchröderMost Jauntalbrücke přes Drávu. Pramen: ÖBB/SchröderMost Jauntalbrücke přes Drávu. Pramen: ÖBB/emediaMost Jauntalbrücke přes Drávu. Pramen: ÖBB/emedia

Hlavní práce pak začnou v prosinci 2022. Nová nosná konstrukce bude spřažena se stávající a sestava bude postupně tlačena ze severního břehu řeky k jihu. Most by měl být uveden znovu do provozu se změnou jízdního řádu v prosinci 2023, kdy bude zprovozněn celý korutanský úsek Koralmbahn.

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) považují výstavbu 127 kilometrů dlouhé Koralmbahn za hlavní strategický projekt. Součástí tratě je i 33 kilometrů dlouhý tunel pod horským masivem Koralpe, který bude nejdelším železničním tunelem v Rakousku a šestým nejdelším na světě. Trať se staví na rychlost 250 kilometrů v hodině, díky čemuž se cesta vlakem ze Štýrského Hradce do Klagenfurtu zkrátí na 45 minut z dnešních tří hodin (přes Bruck an der Mur). Autobus jede dvě hodiny.

Budovaná rychlotrať Štýrský Hradec – Klagenfurt.
Autor: © OpenStreetMap und Mitwirkende, CC BY-SA – Openstreet Map – http://www.openstreetmap.org/, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20230400

Celkem na nové Koralmbahn bude 47 kilometrů v tunelu a přes 100 mostů; vznikne i 12 nových nádraží a zastávek. Celé veledílo za několik miliard eur má být hotovo koncem roku 2025, jednotlivé úseky se ale uvádějí do provozu postupně. Spolu s novým úpatním tunelem Semmering (27 km) mezi Vídní a Štýrským Hradcem v Rakousku vzniká nový celoevropský koridor v severojižním směru.

Tagy Jauntalbrücke Koralmbahn ÖBB Rakousko
33 komentářů