Rakušané slaví první proražení tunelu Semmering na dolnorakouské straně
První prorážka tunelu Semmering na dolnorakouské straně (září 2024). Foto: ÖBB/Ebner
K prorážce druhé trouby by mělo dojít v prvním čtvrtletí příštího roku. Tím bude definitivně završena ražba tunelu.
Za kolik let odhadujete, že stavba bude v provozu?
Pěkný, třeba jednou budeme mít to samé i my. Kandidati jsou stále dva – Krusnohorsky upatni tunel a Beroun
A jaká je cena
Pěkny už se těšim až se svezu. Pro ty co nahodou pojedou kolem mají tam o tom u východního portálu moc pěkné minimuzeum.
Pekny. Na Fehmarn se pry ted taky dari, treba by jednou rocne taky stal za clanek.. Legenda pravi ze vlaky z Cech budou pouzivat oboji
PROČ SE NESPOJLA FIRMA S FIRMOU DMEG tato firma udělala tunel z Anglie do Francie pod mořem, já stejném stroji pracoval. Stejný stroj prorážel tunel na pitnou vodu a to Krušné hory česko.
Ví někdo co bude po dokončení tunelu z původní tratí? Předpokládám že zůstane zachována pro turistický provoz případně jako nouzový bypass…
Zůstane. Ostatně, prochází poslední roky velkou rekonstrukcí.
Navíc je zapsaná na seznam světového kulturního dědictví.
Tak tunel je primárně pro dálkovku a náklad, případně rychlou regionálku. Zbylá regionálka zůstane na staré trati. Zároveň bude stará trasa sloužit jako případná objízdná trasa, když bude tunel mimo viz Gotthard.
Jojo, na staré tratí je plno zastávek včetně turistického centra Semmeringu.
Nejen turistický. Příměstské zastávkové vlaky snad nepojedou tunelem pro dálkovou dopravu bez zastavení v sídlech, jak se to občas plánuje u nás…
Vídeňský S-Bahn končí v Payerbachu, ten samozřejmě zůstane. Dál přes Semmering jezdí zastávkové vlaky většinou po dvou hodinách a význam mají opravdu spíš turistický, hodí se to i v zimě na lyže na Semmering nebo Spital, ale obsazené to bývá slabě. I ty samozřejmě zůstanou ale na celkový provozní koncept nové trati to nemá moc vliv.
Až na Semmering Kurort jsou tam jen samé malé podhorské vesnice
To se jim to staví, řadovej tunel v jednoduchým alpským terénu…to není světově unikátní složitá stavba, jako třeba přesmyk v Libni…
Vy si děláte srandu, ale skála nekrafe do všeho, takže to stopro jednodušší je 🙂
Navíc Alpská skála slušně drží a je všude plus mínus stejná. Praha je oproti tomu šílená změť špatných a ještě horších hornin
No pozor, bejt nad tím Ořechovka, tak krafe i skála.
Nejdou s tím okolo plácku s ohništěm, tak to mají jednodušší.
Prorazit skálu krumpáčem je jednodusší, než přesvědčit zabejčence, že … dva CityElefanty se v Chuchelském tunelu nevyhnou.
Proč je ten tunel tak zakroucený a nevede přímo? I kdyby vedl přímou nejkratší trasou, tak sklon mezi Gloggnitzem a Mürzzsurschlangem by byl kontinuálně cca 11.5 promile (21 km tunel, převýšení 240 metrů), což je OK i pro náklady. Navíc v tunelu nehrozí slizské koleje a tudíž mizerná adheze.
Už se tu o tom diskutovalo v minulosti, myslím že je to kvůli geologii
Nemáte na to odkaz, také by mě to zajímalo.
Je to kvůli požadovanému maximálnímu sklonu, slyšel jsem to při návštěvě delegace SŽ před 3 roky.
Oopravu si myslíš, že v tunelu rozhodně nikdy nemůže být vlhkost a od ní tzv. slizké koleje?
Doporučuji Bohinjský tunel jako studijní materiál k tomuto tématu.
No úplně OK to pro náklady není. Například u nás nákladní dopravci bulí, když má někde být více jak 8 promile. Občanky si trhají při tom, když má někde být 10 a více promile.
Ale teď tam nákladní musí vrchem do 900 metrů nad mořem, tzn. vlaky musí být kratší a často 2 lokomotivy. Až bude tunel, vlaky mohou být delší a vystačí 1 lokomotiva.
Podle informací, které se ke mně od někoho z ÖBB dostaly, to tak jednoduché možná nebude. Pokud se nemýlím, tak jsou, co se týče nákladní dopravy, 2 poměrně velké problémy. Respektive 1 problém související s 2 fakty. A) Vejít se mezi takt osobní dopravy. A to konkrétně díky tomu, že se do tunelu nebude dát vjet v Mürzzuschlag ze všech kolejí. A to je velký problém. Na štýrské straně tak musí náklad jít na bok už ve stanici Krieglach a pak jet vlastně skrz až do Gloggnitz, kdy už mu bude na paty šlapat Railjet. B) Problém se stoupáním v… Číst vice »
Jedním z několika důvodů je taky to, že oblast severně od tratě je jedním ze zdrojů pro vodovod do Vídně.
K prorážce druhé trouby???
Ano, trouba je běžný pojem při stavbě tunelů, nejen oslovení některých diskutujících, kteří si nejsou schopni najít fakta.
Zásah, potopená!
Trubička – trubka – trouba…
Hořická – dechovková – šotouš…
V infrastruktuře se používá slovo tubus a pro začátek/ukončení portál a ne trouba
Používá se i slovo trouba.
Používá se i slovo trouba. Dejte si do google spojení trouba + tunel
Nejsem stavař, ale na termín „tunelová trouba“ lze narazit celkem běžně.
Termín „tubus“ zní samozřejmě elegantněji, protože (na rozdíl od „trouby“) postrádá možnost vyvolávat jisté nepřímé asociace.
Když označení „tunelová trouba“ nevadí v časopistu Tunel, tak bych to nechal plavat.
Tubus je latinsky roura. Ta se taky používá.