Rakušané slaví dokončení projektu století a poslední prorážku Semmeringu
Koralmbahn a (zatím) nedokončené nádraží Weststeiermark. Autor: ÖBB/Chris Zenz
Na Koralmbahn bude v prosinci zahájena fáze uvádění do provozu, která potrvá rok.
127 km železniční novostavby včetně 6.nejdelšího tunela světa za 150 miliard korun. OK, v cenách 10 let zpět, ale.. zkusme to srovnat s cenami na české železnici.
Management SprŽel by měl být bez bonusů.
To je u nás cena „rychlodráhy“ na letiště… skoro.
A to jsme byli jedna jedna země…
Tak snad až budeme mít zase vládu ve Vídni, dočkáme se toho tunelu mezi Smíchovem a Berounem.
Bez toho budeme dalších 1000 let jezdit 70 podél Berounky rychlíkem hodinu do Berouna.
Zajeď do Sarajeva a uplivni si nad hrobem Gavrio Principa. Kdyby netrefil Ferdinanda s Žofií tak jsme měli dráhu ok z Prahy až na Jadran a ještě platila režijka do důchodu po celém CK Rakousku Uhersku.
Co vlastně na tom zprovoznění pod Semmeringem bude trvat dalších pět let? Je to pokládka trati samotné nebo něco jiného? Díky.
Vybetonovat, polozit koleje, natahat troleje, veskerou komunikaci a zabezpeceni… Je toho dost. Navic ty dve roury maji byt propojeny nouzovymi pruchody, hadam, ze ty jeste prorazene nejsou.
Teda ne ze bych chtel rypat, ale „z Mürzzuschlagu do Gloggnitz“ ta cestina dooost hapruje…
Tady by hlavně bylo zajímavé, co se (ne)chystá mezi Graz a Mürzzuschlag. Rychlostně nic moc, klasická starorakouská klikatice…
Přitom ten tunel Semmering nejdříve nabere slibný směr rovnou na jih, ale pak se vrací do původního směru. Zjevně „prostě úkol je tunel A-B a ta trasa nějak vyšla z geologie“.
Zamýšlel se někdo nad spojením W – G koncepčně, třeba i v duchu A2…? Nebo je to v rovině „koridor je daný, no a rychlostně či kapacitně nejhorší úseky postupně nějak vymyslíme“?
Ano, Mürzzuschlag – Graz se doufejme postupne vylepsi. Ono Wien – Salzburg je podobne, po Linz se jezdi 230, ale dal uz nic moc, tam se teprve stavi a planuje.
Trasa tunelu pod Semmeringem je opravdu dana geologii. Ta se vymyslela a ladila hooodne dlouho.
Podel A2? To by se muselo postavit prakticky cele na zelene louce a pritom by to vedlo pres ridce osidlene oblasti, stavajici trat jde pres prumyslove Horni Styrsko. Vite ona ta trat neresi jen Wien – Graz a dal.
Na druhou stranu u Koralmbahn přesně takový postup zvolen byl.
Ten postup u Koralmbahn ale neměl reálnou alternativu (vyjma nulové varianty + vyjma „varianty Maribor vč. modernizace trati na slovinské straně).
U relace Vídeň – Graz ta reálná alternativa byla – úpatní tunel pod Semmeringem + případné další věci řešit „zvlášť“.
Mmch. ta trať podél A2 by měla/neměla být (resp. technicky realizovatelná byla/nebyla) s dostatečně mírnými sklony tak, aby byla použitelná i pro nákladní dopravu?
Pokud ano, pak O. K. Pokud ne, pak by pro nákladní dopravu zůstal problém v podobě stoupání na Semmering.
Některé úseky mezi Mürzzuschlagem a Grazem připomínají Bezpráví.
Ano, ono to má společného víc podobností. Protože se nesmělo minout rakouské MüN. Tak se udělala chalupoida a pak následuje klasický problém máme tunel končící v husí zákrutě MüN, a teď jak dál… Protože dál je to místama zralé na další tunel.
Ako môže toto stáť len 6 miliárd eur? S 33 km tunelom a se vším všudy? Veď u nás len ten tunel by stál minimálne 4 miliardy. Trápna elektrifikácia 30 km jednokolajnej trate na rýchlosť 120km/h Bánovce Humenné s 2 podchodami a 3 ostrovnými nástupištiami stojí dvadsiatinu tohto.
Tipnul bych si, že je to tím, že to začali stavět před 26 lety a sčítají jen nominální částky, které nezohledňují inflaci.
Vážně jsou ti Rakušáci takový žabaři? Koralm 18 let, Semmering minimálně 16 let. To u nás Praha – Beroun za 7 let, Dejvice – Vesleslavín za 3,5 roku.
A VRT Praha – Brno taky 7 let (2030 – 2036), srov. s Němci a Erfurt – Ebensfeld cca 18 let (1999 – 2017). 🙂
Dejvice Veleslavín 3.5 roku, kde jste to vzal? Stavět se bude tak 10.
https://mapy.spravazeleznic.cz/stavba/A-36
Pardon teda, jenom 3 roky a 5 měsíců. Nebo snad těm letákům nevěříte? 😀
I to je cca 2x kratší doba než po jakou byla zavřená trať Genéve Eaux-Vivés – Annemasse – v jednom úseku od konce roku 2011, ve druhém někdy od roku 2013, přebudování do tunelové dvoukolejky bylo dokončeno na sklonku roku 2019.
Tzn. výstavba 6 – 8 let.
! Když to SŽ píšou, tak to musí být pravda … 😀
Neplánuje se v souvislosti s tímto i elektirace a zkapacitnění trati Klagenfurt – Rosenbach, aby nákladní vlaky (a možná i nějaká EC) do Slovinska nemusely závlekem přes Villach?
Ne. Klagenfurt – Weizelsdorf uz elektrifikovano je, zbytek do Rosenbach je ve spatnem stavu, nesjizdne. Ta trat by se musela postavit cela znovu, aby to bylo rychlejsi nez pres Villach, a k tomu zdvojkolejnit aspon do Weizelsdorf.
Podle německé wikipedie je celá trať od roku 2021 opět v provozu, ale v majetku samosprávy a Weizelsdorf – Rosenbach jezdí jen nostalgické vlaky.
OK mate pravdu. Ale i kdyz to sjizdne je, tak nejspis pomalu a mozna i s omezenim napravoveho tlaku. Takze pro tezkou nakladni dopravu nepouzitelne.
On by to byl i nesmysl, z Vidne a Grazu do Slovinska se jezdi pres Maribor, provoz Klagenfurt – Jesenice by byl mizivy.
Něco podobně velkolepého se bude slavit i u nás na Kroměřížsku….po 17 letech výstavby se MOŽNÁ v prosinci otevře 10 km dálnice z Hulína do Martinic..🤦🤦🤦
150 mld kč? Vážně? Jako fakt? To my zvládnem za ty peníze i trať z Veleslavína na letiště. To budou Rakušáci čučet. 😝
jenže těch 80 miliard za ktery je je ta trat na letiste, je nejen stavba , ale taky čtvrtstoletí údržby a následná rekonstrukce před předáním zpátky státu.
Hlavně je to předpoklad investora. Jaká bude skutečná cena ukáže až soutěž.
Nemaji tam takove scifi zbytecne megalomanske budovy typu nadrazi Veleslavin