Rakušané slaví dokončení projektu století a poslední prorážku Semmeringu
Koralmbahn a (zatím) nedokončené nádraží Weststeiermark. Autor: ÖBB/Chris Zenz

Na Koralmbahn bude v prosinci zahájena fáze uvádění do provozu, která potrvá rok.
U nás to utratíme za zvýšení rychlosti průjezdu Trebovou o 20 km/h.
No a nebo taky za možnost průjezdu Třebovou vůbec… 😉
V rámci našeho dobra a záchrany veřejných financí požaduji okamžitý anšlus ze strany Rakouska! 🙂
Je úžasné jak v Rakousku za 150 miliard postaví novou trať, nádraží a tunely v ceně, když pár kilometrů tratě na letiště bude stát SŽ cca 100 a více miliard a to bez nádraží na letišti 🤣🤣🤣🤣. Kde se stala chyba???
Zčásti se stala chyba i ve vašem srovnání, viz diskuze níže (ceny 20 let jinde, u nás i 25 let údržba).
To možná, ale platy teď v ČR jsou jako platy v Rakousku před 25 lety 🧐.
Chyba se stala ta, že se mezi Mürzzuschlag a Graz bude jezdit po staré trati, kde jsou oblouky na 90 i 80 km/h a průjezd přes Bruck 50 km/h.
To ale není součást Koralmbahn. Třeba to bude v dalším kroku. Co bychom my dali za takovou trať.
Chyba se stala ta, že se Masaryk nechal přesvědčit o úplném osamostatnění místo autonomie, za kterou se bral dřív.
Že to tak je teď, neznamená, že to tak zůstane navždy. Ono jaksi většinou nejde udělat všechno hned najednou. Viz Wien – Salzburg, po Linz se dávno jezdí 230 (pokud zrovna není zaplavený tunel), dál bída. Ale postupně se to vylepšuje nebo aspoň plánuje.
Nákladům oblouky na 80 – 90km/h nevadí a railjetům zas nevadí ten Bruck, protože tam zřejmě budou všechny zastavovat.
V Dlážděné?
Mně se líbí, že tomu říkají projekt století a během toho staví jakoby mimochodem také ty menší projekty, jako je tunel pod Semmeringem, tunel pod Brennerem, neustálé zlepšování trať mezi Vídní a Salzburgem. Prostě takové ty projekty, které nestojí ani za řeč 😀
U nás megastavbou NIMBY označují přesmyk v Libni 😀
Tak to ostatni jsou opravdu „jen“ tunely, Koralmbahn je zcela nova trat, ktera chybela od rozpadu monarchie. Jo, Rakousko to s tim presunem na koleje mysli vazne.
Jako jo, ale i tak prostě jeden z nejdelší tunelů světa s výrazným mezinárodním přesahem a k tomu další tunel délky 27 jsou až na „druhé koleji“. U nás by každý z těchto počinů byl hoden označení stavby století nebo možná všech dob.
Význam, složitost i neskutečné přínos Koralmbahn nerozporuji.
Rakousko to možná myslí vážně, ale tak na 4-5 tratích. Zbytek mimo S-Bahn neřeší vůbec. Úplně dobrý příklad pro následování to také není, leda občas v něčem.
Jaký zbytek máte konkrétně na mysli? Ono toho v Rakousku kromě těch 4-5 hlavních tratí a S-Bahn už moc není. Že se neinvestuje do tratí regionálního významu v řídce osídlených oblastech a s minimálním významem pro nákladní dopravu (možná krom odvozu dřeva), namátkou třeba Wechselbahn, je pochopitelné. Ona ta hluboká horská údolí mají výhodu, že jedna trať obslouží všechny cestující – ty přepravní proudy nejsou roztříštěné jako v ČR. No a že se celá mobilita na venkově objede bez aut, je iluze, jak v horách, tak v rovině. Nelze všechno obsloužit linkovou hromadnou, natožpak vlakem. Ale jde o to, aby… Číst vice »
To se mi na Rakousku strašně líbí. To propojení infrastruktury do jednoho celku. Dojedeš dálkovkou do většího města, přestoupíš na regionální spoj, vystoupíš na hraně údolí a skrze to údolí pendlují autobusy (často v rámci pobytové kartičky zdarma). To vše bez dlouhých přestupů a navíc už při koupi lístku víš, jaké nástupiště, v jaké části nástupiště, jaké bude řazení apod. Prostě pro někoho bez auta naprostá paráda.
Krásný kontrast s “rekordními” stavbami dobré správy – opravě nádraží a koridorizaci 20km trati v úplné rovině.
Ještě se jim podařilo přesunout jednu venkovskou zastávku z polí a pár stovek metrů blíž k zástavbě!
Když to srovnáme s Brnem, tam jdou směrem přesně opačným.
Brno – Klagenfurt ca 4 hodiny. To bude sehr gut
127 km železniční novostavby včetně 6.nejdelšího tunela světa za 150 miliard korun. OK, v cenách 10 let zpět, ale.. zkusme to srovnat s cenami na české železnici.
Management SprŽel by měl být bez bonusů.
To je u nás cena „rychlodráhy“ na letiště… skoro.
Trať na letiště se bude stavět za dost vyšší cenové hladiny a v ceně je i údržba tratě po 25 let, to zas nemůžete přímo srovnávat. (na druhé straně trať na letiště je o dost menší projekt – ale i v těch absolutních částkách „jen“ o 30% levnější).
Tu údržbu za miliardu ročně bych chtěl vidět když TSK da celou roční údržbu za 1.5mld
A taky je v tom splácení „úvěru“… Nebo víte o někom, kdo by do toho vrazil ty miliardy na 25 let bezúročně?
Jako byste nevěděl, že u nás máme nejvyšší ceny všeho oproti všem zemím okolo. Snad jen ty platy jsou pokorně na úrovni zemí býv. SSSR.
A to jsme byli jedna jedna země…
Tak snad až budeme mít zase vládu ve Vídni, dočkáme se toho tunelu mezi Smíchovem a Berounem.
Bez toho budeme dalších 1000 let jezdit 70 podél Berounky rychlíkem hodinu do Berouna.
Zajeď do Sarajeva a uplivni si nad hrobem Gavrio Principa. Kdyby netrefil Ferdinanda s Žofií tak jsme měli dráhu ok z Prahy až na Jadran a ještě platila režijka do důchodu po celém CK Rakousku Uhersku.
Bohužel „netrefil“ arcivévodův český řidič. Ovšem trefil i Rudolf.
Tak to je na plivnutí ještě blíž – ten leží na Ústředním hřbitově v Brně…
Režijka platí i v důchodu
Ta by byla jak ok, tak ck.
Takové ŘSD funguje dobře i bez Vídně.
Problém se nejmenuje Praha, ale Svoboda. Pan Svoboda a jeho tým. Dávno měli být pryč.
ŘSD funguje posledních pár let pod Mátlem. Být normální zemí, stojí u nás základní síť dálnic od 70. let. Ale to by nesměl být bolševik. Mít dálnice jako prioritu nejen hubou byla by v v 00. letech hotovo.
Problém Dobré Správy není Svoboda, to je důsledek toho problému.
Sám jste v podstatě řekl, že podle dobrého pána dobrá jízda…
Nezapomeňte na všemocného Sosnu a jeho působení na MD. To on má všechno tohle pod palcem.
„Trať je stavěná na rychlost až 250 kilometrů v hodině (v podzemí 160 km/h). “
Tuhle větu nechápu. Většina zdrojů uvádí, že i v tunelech je plánována rychlost 250 km/h. Není to jen dočasné omezení?
Taky nechapu, odkud to autor ma. 230 se urcite bude jezdit i v tunelech, na 250 ÖBB nema vozidla, tak je otazka, jestli tak rychle budou moci aspon ICE a ComfortJety, az se na Koralmbahn podivaji.
Co vlastně na tom zprovoznění pod Semmeringem bude trvat dalších pět let? Je to pokládka trati samotné nebo něco jiného? Díky.
Vybetonovat, polozit koleje, natahat troleje, veskerou komunikaci a zabezpeceni… Je toho dost. Navic ty dve roury maji byt propojeny nouzovymi pruchody, hadam, ze ty jeste prorazene nejsou.
Teda ne ze bych chtel rypat, ale „z Mürzzuschlagu do Gloggnitz“ ta cestina dooost hapruje…
Tady by hlavně bylo zajímavé, co se (ne)chystá mezi Graz a Mürzzuschlag. Rychlostně nic moc, klasická starorakouská klikatice…
Přitom ten tunel Semmering nejdříve nabere slibný směr rovnou na jih, ale pak se vrací do původního směru. Zjevně „prostě úkol je tunel A-B a ta trasa nějak vyšla z geologie“.
Zamýšlel se někdo nad spojením W – G koncepčně, třeba i v duchu A2…? Nebo je to v rovině „koridor je daný, no a rychlostně či kapacitně nejhorší úseky postupně nějak vymyslíme“?
Ano, Mürzzuschlag – Graz se doufejme postupne vylepsi. Ono Wien – Salzburg je podobne, po Linz se jezdi 230, ale dal uz nic moc, tam se teprve stavi a planuje.
Trasa tunelu pod Semmeringem je opravdu dana geologii. Ta se vymyslela a ladila hooodne dlouho.
Podel A2? To by se muselo postavit prakticky cele na zelene louce a pritom by to vedlo pres ridce osidlene oblasti, stavajici trat jde pres prumyslove Horni Styrsko. Vite ona ta trat neresi jen Wien – Graz a dal.
Na druhou stranu u Koralmbahn přesně takový postup zvolen byl.
Ten postup u Koralmbahn ale neměl reálnou alternativu (vyjma nulové varianty + vyjma „varianty Maribor vč. modernizace trati na slovinské straně).
U relace Vídeň – Graz ta reálná alternativa byla – úpatní tunel pod Semmeringem + případné další věci řešit „zvlášť“.
Mmch. ta trať podél A2 by měla/neměla být (resp. technicky realizovatelná byla/nebyla) s dostatečně mírnými sklony tak, aby byla použitelná i pro nákladní dopravu?
Pokud ano, pak O. K. Pokud ne, pak by pro nákladní dopravu zůstal problém v podobě stoupání na Semmering.
Ale Koralmbahn chybela od rozpadu monarchie, spojit Graz a Klagenfurt jinak nez novostavbou proste neslo.
Úplně klidně mohli dělat fůru přeložek via Bruck. Vždyť podobně plánujeme Liberec. 😉
Jakože by vlak z Vídně nejprve jel od Wiener Neustadt po nové trati horskou pustinou do Graz a potom po renovované a popřeložkované trati přes Bruck do Korutan?! 😮
Přitom Rakousko narozdíl od ČR řeší i nákladní dopravu a stávající trať kolem Neumarkter Sattel nemá nejlepší sklonové poměry.
Některé úseky mezi Mürzzuschlagem a Grazem připomínají Bezpráví.
Ano, ono to má společného víc podobností. Protože se nesmělo minout rakouské MüN. Tak se udělala chalupoida a pak následuje klasický problém máme tunel končící v husí zákrutě MüN, a teď jak dál… Protože dál je to místama zralé na další tunel.
Směrování Semmeringu je dáno hodně geologií, a pak taky tím, že nechtěli jít na sever do Raxalpen, kde začíná vodovod pro Vídeň. A nevím, taky, jestli protažení trasy na jih taky nepotřebovaly na lepší sklonové poměry v tunelu.
I ten sklon tam hral roli: Prvni plany pocitaly s vicemene rovnym tunelem, ktery by ale kvuli sklonu vyustil az nekde u Langenwang a Mürzzuschlag by v nem pro rychliky dostal podzemni stanici pod soucasnym nadrazim. Ale rovne to prave nejde kvuli geologii.
Vas „koncepcni navrh v duchu A2“ je jak z pera ceskych uradu: Postavime VRT mezi nejvetsimi mesty a vsichni ostatni vcetne nakladu maji smulu, musi si vystacit se stavajicim skanzenem, no aspon jim opravime nadrazi a pridame zabradli. Rakousko kasle na 320km/h, to je v tak male zemi zbytecne, zato doruci moderni trat pro vsechny, vcetne nakladu a regionalni dopravy, S-Bahn na jiz zprovoznenych castech Koralmbahn je rychlejsi nez vetsina ceskych rychliku. Jo, kvuli Koralmbahn mesta od Leoben po St. Veit (temer) prijdou o prime spojeni do Vidne, ale jinde ho ziskaji. Predevsim je Koralmbahn jedina moznost, jak Graz dostat… Číst vice »
A všiml jste si, že proti Koralmbahn jsem nenapsal jediné slovo?
A mezi Vídní a Grazem „stát doručí“ jeden tunel nahrazující sice tu nejklikatější a nejpomalejší část, navíc to zase lehce srazí odklonem dálkovky mezi Vídní a Wr. Neustadtem namísto zkapacitnění „rovně“ (netvrdím, že by to tam nebyl problém). Celkově ale většina tratě zůstane asi na úrovni Beroun – Ejpovice = nic moc.
A pokud se bavíme čistě o ND, tak jak asi bude vypadat srovnání kapacity rovnoběžného GVD na staré trati vs. jízda novým tunelem buď 100 nebo 200 km/h? Není všechno jen růžové…
Proti Koralmbahn ne, proti Semmeringtunnelu a navazující trati ano. Bájíte si tu o novostavbě horskou pustinou, která by lidem i průmyslu podél stávající výrazně zhoršila spojení se zbytkem státu a přinesla jen rychlé spojení Wien – Graz. Přitom ta novostavba by nejspíš byla násobně dražší, než SBT a popřeložkování mezi Mürzzuschlag a Graz, ona i ta A2 vede dost kopcovatou krajinou. Já věřím a doufám, že Rakušani Mürzzuschlag – Graz postupně vylepší, ono jaksi nejde všechno najednou, podívejte se, kolik toho staví, přestavba stávající trati má přitom tu výhodu, že to jde dělat postupně. Ty oblouky tam brzní osobní dopravu,… Číst vice »
Úzké hrdlo je Bruck/Mur až Graz, tam se plánuje zatím z Grazu do Frohnleiten a po té snad až do Brucku.
Ten úsek Bruck – Mürzzuschlag, tam nebude tak velká frekvence dopravy pro 4 koleje.
Ako môže toto stáť len 6 miliárd eur? S 33 km tunelom a se vším všudy? Veď u nás len ten tunel by stál minimálne 4 miliardy. Trápna elektrifikácia 30 km jednokolajnej trate na rýchlosť 120km/h Bánovce Humenné s 2 podchodami a 3 ostrovnými nástupištiami stojí dvadsiatinu tohto.
Tipnul bych si, že je to tím, že to začali stavět před 26 lety a sčítají jen nominální částky, které nezohledňují inflaci.
Vážně jsou ti Rakušáci takový žabaři? Koralm 18 let, Semmering minimálně 16 let. To u nás Praha – Beroun za 7 let, Dejvice – Vesleslavín za 3,5 roku.
A VRT Praha – Brno taky 7 let (2030 – 2036), srov. s Němci a Erfurt – Ebensfeld cca 18 let (1999 – 2017). 🙂
Dejvice Veleslavín 3.5 roku, kde jste to vzal? Stavět se bude tak 10.
https://mapy.spravazeleznic.cz/stavba/A-36
Pardon teda, jenom 3 roky a 5 měsíců. Nebo snad těm letákům nevěříte? 😀
I to je cca 2x kratší doba než po jakou byla zavřená trať Genéve Eaux-Vivés – Annemasse – v jednom úseku od konce roku 2011, ve druhém někdy od roku 2013, přebudování do tunelové dvoukolejky bylo dokončeno na sklonku roku 2019.
Tzn. výstavba 6 – 8 let.
! Když to SŽ píšou, tak to musí být pravda … 😀
Tak u nás ty letáky dělá někdo, kdo za posledních 20 let toho moc nepostavil a nemá k ten stavbám ani pořádnou projektovou dokumentaci …
Nicméně cokoliv nad rámec těch velmi optimistických termínů pak někteří označují za „letité zdržení“ (které se případně dá i někomu dát „za vinu“).
Jak se říká… papír snese všechno :))
Neplánuje se v souvislosti s tímto i elektirace a zkapacitnění trati Klagenfurt – Rosenbach, aby nákladní vlaky (a možná i nějaká EC) do Slovinska nemusely závlekem přes Villach?
Ne. Klagenfurt – Weizelsdorf uz elektrifikovano je, zbytek do Rosenbach je ve spatnem stavu, nesjizdne. Ta trat by se musela postavit cela znovu, aby to bylo rychlejsi nez pres Villach, a k tomu zdvojkolejnit aspon do Weizelsdorf.
Podle německé wikipedie je celá trať od roku 2021 opět v provozu, ale v majetku samosprávy a Weizelsdorf – Rosenbach jezdí jen nostalgické vlaky.
OK mate pravdu. Ale i kdyz to sjizdne je, tak nejspis pomalu a mozna i s omezenim napravoveho tlaku. Takze pro tezkou nakladni dopravu nepouzitelne.
On by to byl i nesmysl, z Vidne a Grazu do Slovinska se jezdi pres Maribor, provoz Klagenfurt – Jesenice by byl mizivy.
Něco podobně velkolepého se bude slavit i u nás na Kroměřížsku….po 17 letech výstavby se MOŽNÁ v prosinci otevře 10 km dálnice z Hulína do Martinic..🤦🤦🤦
150 mld kč? Vážně? Jako fakt? To my zvládnem za ty peníze i trať z Veleslavína na letiště. To budou Rakušáci čučet. 😝
jenže těch 80 miliard za ktery je je ta trat na letiste, je nejen stavba , ale taky čtvrtstoletí údržby a následná rekonstrukce před předáním zpátky státu.
Hlavně je to předpoklad investora. Jaká bude skutečná cena ukáže až soutěž.
Nemaji tam takove scifi zbytecne megalomanske budovy typu nadrazi Veleslavin
Ale u Prahy je horský terén. Nebo že by to bylo naopak? Teď jsem z vyjádření SŽ volaký zmätený.