Rakouští strojvedoucí nechtějí jezdit na jih Čech, zmizí zřejmě zcela
Nehoda lineckého expresu na přejezdu jižně od Českých Budějovic. Pramen: Policie ČR
Na mezinárodní relaci Linec – České Budějovice došlo s příchodem nového jízdního řádu k výrazné změně poměrů, pokud jde o
Existujú nejaké snahy na vyriešenie interoperability rušňovodičov a riadenia prevádzky podobne ako v leteckej doprave prechodom na angličtinu?
V době, keď má železnica malo ľudí, si odrezať dobrú tretinu kandidátov požiadavkou na jazykovú vybavenosť? Takéto opatrenia sa dajú vymýšľať za krízy…
Jestli to nemůže třeba souviset s našema perfektníma lokomotivama 380.
Němci mohou jezdit bez potíží Dresden – Praha a Rakušané musí mít svoje výmluvy?
Co byste chtěl…Rakušané byli vždycky cimprlíny…navíc, vždyť jsou v podstatě chudý jih…nechme je v klidu přehazovat vidlema kupky s hnojem…:)))
Němci Dresden – Praha jsou schopni a Rakušané mají své výmuvy?
Kvôli zopár debilom na ceste…..
Teorii o nebezpečnosti českých železničních přejezdů by klidně uvěřil. SŽDC v případě poruchy PZZ jednoduše rozkazem přehodí zodpovědnost na strojvedoucího, což může v případě ztráty orientace či opomenutí vést k fatálním následkům. Znám konkrétní případy, kdy k tomu bohužel došlo a mohlo se těmto tragickým nehodám předejít, kdyby byl porouchaný přejezd střežen. Jenže tady se šetří na nesprávném místě.
…aneb návrat do 19. století ke strážníkům trati, či do 20. století k závorářům? 😀 To snad nemyslíte vážně… Dnes: PZS má poruchu, zavolám pohotovost SSZT, zavedu dopravní opatření, zpravím (nachat zpravit) vlak(y) a jezdí se. Ve vašem příkladu: je porucha PZS, zpravím SSZT, zastavím provoz, čekám… čekám… čekám… protože pohotovost SSZT doma skočí do služebního auta, sjede pro kolegu který bydlí jinde, pak se dopraví na místo poruchy (není vyjímkou že cesta trvá 40-50min) a pak teda jeden bude střežit přejezd a druhý opravovat? 😀 z vlastní zkušenosti vím, že na frekventovanější trati jeden nic nespraví, pokud má ještě… Číst vice »
Na rakuských přejezdech se postupuje téměř stejně jako na českých. A co se týče spolehlivosti: vydám zhruba dvojnásob rakouských „Opéček“ než českých. A to zpravuji jednu rakouskou a čtyři české tratě.
Asi v Rakousku jezdí řidiči silničních vozidel opatrněji a zodpovědněji …
Odolám pokušení, zeptat se, jak jste tu opatrnost a zodpovědnost měřil a zeptám se na něco jiného: Jak to souvisí s diskutovanou četností OP-A ?
Předpokládám, že máte hlavu na krku i na něco víc, než jen proto, aby Vám do něj nepršelo, takže si jistě dokážete odpovědět i sám, ale přesto „zakontrují“ vlastně upřesňující otázkou: samozřejmě jsem ji neměřil jinak než svými „optickými“ zkušenostmi, ale Vy se snad domníváte, že nějaký (a nejen rakouský) strojvedoucí se sadisticky těší na pohled na silniční vozidlo likvidované jím vedenou lokomotivou, a že rakouští strojvedoucí nemají minimálně aspoň orientační představu o tom, jaké „vylomeniny“ provozují řidiči automobilů v ČR na přejezdech nejen při poruchách výstražných zařízení na nich, ale i při jejich řádném fungování? Pokud se obávají, že… Číst vice »
Já si odpovědět dovedu, ale byl to Váš podnět, takže Vy máte nárok na to, překvapit tím, že ho racionálně obhájíte. Myšlenková klišé, předsudky atd, jsou sice velice pohodlné a v rámci dané sociální bubliny i pozitivně přijímané ale při pohledu přes špičku vlastního nosu lze snadno vidět jak jsou problematické až nebezpečné. To platí naprosto obecně, nejen ve vztahu k českým řidičům.
Nemohu za to, že Vám moje vyjádření nestačí , ani že si jako „racionální obhajobu“ nedovedete sám najít třeba příslušné aktuální tiskové zprávy DI ČR – například http://www.dicr.cz/mrtvych-na-zeleznici-je-mene nebo http://www.dicr.cz/pocet-mimoradnych-udalosti-na-drahach-vzrostl, v nichž je situace v ČR popsána dost přesně.
Mně Vaše vyjádření naprosto stačí. Díky za odkazy, opravdu bych pod těmito adresami nehledal důkazy o tom, že rakouští řidiči jsou zodpovědnější než čeští – Váš původní výrok.
Díky naší diskuzi otevírám po několikáté tento článek a opakovaně čtu, že rakouští strojvedoucí zřejmě zcela zmizí. Neznám jediného z nich osobně, ale stejně je mi to trochu, kolegiálně líto.
Jestli jste si nevšiml, tak Vám musím připomenout, že první slovo v mém výroku bylo slovo „asi“ – ale už se těmi Vašimi reakcemi dál nechci zabývat.
Chápu, klišé o českých řidičích jsou „asi“ pohodlnější.
Možná na to má vliv výše pokut.
Ano, vy jste opravdu neznalek….
to je takový problém tam poslat policii, než se dostaví servisman?
I nefunkční přejezd je zabezpečen.Kříže jsou na každém přejezdu.
Jak píše kolega výše, PZZ v poruše je zabezpečen dopravním opatřením,tedy (přenosnou ) návěstí OP a příslušným písemným příkazem „Opatrná jizda přes otevřený PZZ“.
Řidiče o nefunkčnosti PZZ informuje právě nefunkčnost PZZ ( neblika bílá pozitivka, neblikaji obě červená světla, jakékoli nestandardní chování výstražniku, nebo zcela zhasnutý PZZ. ) Řidič se potom musí chovat jako by se blížil k přejezdu vybavenému jen křížem, tedy důkladně se přesvědčit, zda může vjet na železniční přejezd .Dle vyhlášky, pokud je to nutné, tak musíte i zastavit, zaposlouchat se a rozhlédnout.
Ano, je to přesně tak, jak píšete. Bohužel je ale u nás většina šoférů přesvědčena o tom, že když nic nesvítí (varovný stav PZS), tak žádný vlak nepojede (ani krokem, ani s houkáním). Prostě přes ten přejezd přejedou a po případné nehodě (když to přežijí) pak suverénně svádí svoji neznalost a debilitu na dráhu…
Je to marný, je to marný, je to marný…
Nefunkční PZS je jistá analogie k výpadku světelné signalizace na křižovatce. Při vypadlých semaforech (blikající žlutá světla) na křižovatce musí řidiči jezdit podle dopravních značek a nikomu to nijak zvlášť nevadí – nikdo si nestěžuje. V případě zhaslého PZS ale řidiči jezdí přes přejezd, s prominutím, jako hovada a když tam nějaký vlak na ópéčko přijede, tak ještě rozhazují rukama, ťukají si na čelo, a případně hrozí pěstí a volají TV Noha… Možná by pomohlo, kdyby místo toho šroubovaného ustanovení v silniční vyhlášce o tom, že „řidič si musí počínat opatrně…“, byl uveden jasný, stručný příkaz: Zhaslá světla na PZS… Číst vice »
Já myslím že vyhláška je jasná dost. Problém je v tom, že nádražáci dělají přezkoušku z předpisů rok co rok, držitelé ŘP jedině před závěrečnou zkouškou, jinými slovy někteří jen jednou za život. Povinné přezkoušky by silně zvedly úroveň znalostí, přehled o změnách a zároveň vyřadily třetinu držitelů ŘP…
Domnívám se,že povinné přezkoušky by v této republice silně zvedly pouze finanční situaci zkušebních komisařů.
Ta vaše analogie má jednu zásadní vadu. U světelné křižovatky každý jouda pozná, jestli funguje, nebo ne. U železničního přejezdu je mnohdy „zhaslý stav“ také stavem základním. Někde pozitivka není vůbec, jinde svítí málokdy, protože její logika je přísná. To pak vyvolává v řidičích nesprávné návyky, kterých se do konce života budou těžko zbavovat. Je to jejich chyba, ale hrozně rozšířená.
Zhaslý stav NIKDY není základním.
S jednou jedinou výjimkou. A tou je případně PZZ na zrušené žel.trati.
Jednu takovou máme na Hradecku, trať že Smiric do Hořiněvsi.Ovsem takových případů je naprosté minimum.
A pokud na PZZ je pozitivka a nebliká jak má, je to PZZ v poruše.
Tak se jeďte podívat do Nymburka – silnice od Sadský – tam ta bílá pozitivka není ani a vlaky tam normálně jezdí dál.
Nesmysl, nestačím se divit, co to tu ti „nádražáci“ dokážou napsat za kraviny… Zhaslé PSS je základním stavem na celé řadě přejezdů. Alespoň jak to vídám na svých každodeních cestách. Prostě nesvítí tam NIC. Nebo mi chcete tvrdit, že je tolik přejezdů v pernamentní poruše? Tak to je pak hodně na pováženou…
Sergej, Zesp: Díky za názor, už jsem se bál, že žiju v paralelním vesmíru. 🙂
Některé přejezdy mají místo bílé lampy jenom záslepku. Tam prostě není, co by blikalo!
No a bývaly přejezdy v těsné blízkosti železničních stanic, kde v případě jakékoli obsazené koleje stojícím vlakem přejezd sice nebyl ve výstraze, ale pozitivka taky nesvítila, takže se tvářil úplně stejně, jako by byl v poruše. Jak to má řidič odlišit?
Ale je možné, že se v posledních letech tato logika změnila a já si toho jenom nevšiml.
Řidič musí (měl by) respektovat vyhlášku a podle ní si dělat návyky. 😉
Snad jediná polehčující okolnost, kterou jsem ochotný jim přiznat, jsou mnohdy špatné rozhledové poměry na přejezdech s PZS – i pro pomalou jízdu vlaku na Op. V takovém případě však řidič musí (měl by) reagovat na houkání vlaku. Takže kdyby byl ťukanec, tak by to zas byla jenom a jedině jeho vina.
Máte poněkud nepřesnou terminologii, za to velmi revoluční myšlenku. Nesvítí pozitivní signalizace = plná zodpovědnost řidiče. Ptám se bez ironie – už to někdy někdo zkusil takto prosadit u soudu? Jak dopadl?
Pokud je přejezdové zabezpečovací zařízení vybaveno třetim bílým, pomalu přerušovaným světlem A TO NESVÍTÍ ( a zároveň neblikají červené výstražníkyca nezní akustický signál) je to signál pro řidiče, že je přejezd v poruše a TUDÍŽ (z pohledu silniční dopravy) NEZABEZPEČENÝ. Potom ano je veškerá zodpovědnost na řidiči silničního vozidla, zda se přesvědčí, že se neblíží vlak. Ten v takovém případě jede v blízkosti přejezdu krokem (max . 10kmph) a opakovaně houká.
To u soudu neokecate, vina za srážku s vlakem jde za vámi
Vaše původní myšlenka byla zajímavější. Nesvítí „pozitivka“ = plná zodpovědnost řidiče. Zajímalo by mě, zda by se podařilo toto prosadit u soudu i v případě, že by při poruše PZZ vlak nejel rychlostí 10 km/h a nehoukal.
To se nestane. Jakákoli porucha PZZ se automaticky oznamuje nejbližšímu výpravčímu/strážníku oddílu a tudíž jsou o nefunkčnosti PZZ zpraveni. U hodně přejezdů ani nejde postavit dopravní cestu / přestavit ON, pokud je PZZ v poruše. Strojvůdce si nelajzne nerespektovat písemný příkaz nebo “ zapomenout “ . I kdyby snad výpravčí nevypsal písemný rozkaz ( opomenutí ohodnocené ztrátou způsobilosti, sesazením a hrozící t.o. z obecného ohrožení) , před přejezdy jsou prejezdniky, které strojvůdce informují nezávisle na ostatních formách zabzař o stavu přejezdu(Otevřený/ uzavřený). Obecně zabezpečení DC na dráze je několikanásobně vyšší než u pozemní dopravy a možnost lidské chyby je velmi… Číst vice »
Vaše víra v systém mi připomíná mé vlastní mládí. 🙂 Stát se to pochopitelně velmi snadno může. Výpravčí, strojvedoucí i řidič silničního vozidla jsou lidé a lidé (někdy více, někdy méně) dělají chyby. Nikoliv proto, že by je chtěli dělat, ale proto, že jsou to lidé.
Na moji otázku za Vás odpověděl LIBOR, konkrétním příkladem, že u soudu to v takovém případě bylo posouzeno 50:50, či-li že svoji část zodpovědnosti má dráha, svoji část zodpovědnosti řidič. Tedy nikoliv jenom řidič, jak se zdálo z Vašeho původního příspěvku.
Myslím že v Lískovci okolo roku 2011 (vypnuté PZS, fíra si spletl PZS a odhoukal si Op o přejezd dřív) to fíra a řidič dostali 50:50 – jeden za nedodržení Op, druhý za nedání přednosti vlaku – zákon hovoří jasně, nebliká pozitiva ani červená světla = 50m od přejezdu rychlost max.30km/h a přesvědčit se, zdali se neblíží kolejové vozidlo.
Podotýkám že Lískovec je JEDINÝ případ o kterém vím že to na přejezdu zvorala dráha a ne řidič.
Ano, jediný z několika set za posledních 30 let…
Podělte se prosím, rád si rozšířím obzory. Myslím to bez ironie. Tohle je jediný případ kdy vím že vznikla nehoda projetím/nedáním rozkazu Op. Jinými slovy že PZZ nefungovalo a dráha selhala v dalších opatřeních.
Jaké jsou ty další? Stačí pár z těch „několika set“.
A moc se divím že se toho nechytla média, po nehodách na PZZ jdou jak slepice po flusu a myslím že zavinění dráhy by si ujít nenechala…
—————–
To „několik set“ nekomentuju, to je pravdivé stejně jako že ČD můžou za zamrzlé výhybky. 😉
https://jihlava.idnes.cz/soud-strojvedouci-nehoda-zeleznicni-prejezd-golcuv-jenikov-havlickuv-brod-vysocina-alkohol-id0-/jihlava-zpravy.aspx?c=A170912_100444_jihlava-zpravy_mv
Podle statistik DI ČR za cca 99 procent nehod na přejezdech mohou účastníci silniční komunikace a jen za 1 procento má vinu nebo spoluvinu dráha (nevydání nebo projetí rozkazu Op, projetí přejezdníku, vyšší než povolená rychlost vlaku na přejezdech bez signalizace).
Myšleno to bylo tak, že vámi uváděny případ je jediný kdy za nehodu mohli i dráhy z několika set MU které se za posledních 20 let stáli na přejezdech.
https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/493291/opily-strojvedouci-na-prejezdu-v-jenikove-zabil-dva-lidi-vyfasoval-5-5-roku.html
https://www.novinky.cz/krimi/487719-vlak-roztrhl-octavii-vejpul-zavinil-smrtelnou-nehodu-strojvudce-nebo-ridic.html
https://zpravy.idnes.cz/strojvudce-dostal-za-srazku-se-svatbou-tri-roky-fuq-/domaci.aspx?c=A041124_164235_praha_mad
Tí majú ešte viac času ako servismani
ale policie může auta přes třeba blikající přejezd pustit, třeba jak je přejezd v hulíně u benzinky, tak ve středu tam byla porucha, kolony aut včetně sanitky a přijel servisman fokusem a neměl ani vestu aby aspon tu blikající sanitku mohl pustit.
Nemůže.
Ještě jednou pro debílky mínusovače https://jihlava.idnes.cz/soud-strojvedouci-nehoda-zeleznicni-prejezd-golcuv-jenikov-havlickuv-brod-vysocina-alkohol-id0-/jihlava-zpravy.aspx?c=A170912_100444_jihlava-zpravy_mv
Ja u Vás žiadne mínusy nevidím. A výborne. Jedna nehoda z 1000 na vrub dráhy. Co tam máte ďalej?
Pokud byste měl pravdu, pak je problémem více poruch PZZ než na rakouské straně. Tedy problém SŽDC která se má o PZZ dobře starat.
Nicméně se mi tato teorie moc nezdá..
Nejsem strojvedoucí, ale zajímalo by mě, jestli jsou za to nějaké příplatky, když člověk umí němčinu a jezdí do Rakouska jako strojvedoucí ČD ? Jestli ano, tak musí mít i nějaké ty příplatky i ten OBB strojvedoucí, ale tam to asi bude trochu jiné než u ČD.
Já zase myslím, aby se nemusela uplatnovat nařízení eu, že dotyčný musí mět výše platu v daném státu.
To se mi nezdá, to by potom do Česka nikdo nejezdil.
Možná jim to vyjde na otočku, hodinově atd.
Čeští strojvedoucí mají na zahraničních výkonech minimálně i „zahraniční diety“ (které jsou vyšší než vnitrostátní) – proto se jim asi vyplatí jezdit až do Lince, protože minimální doba potřebná pro získání těch „diet“ bývala, pokud vím, v minulosti (a asi stále je) v součtu asi 5 hodin.
Původní nadpis článku zněl takto: Rakouští strojvedoucí nechtějí jezdit na jich Čech, zmizí zřejmě zcela Reagoval jsem tímto komentářem: Pane Šindeláři, opravte si prosím tu hrůzu: nechtějí jezdit na jich Čech Komentář mi byl smazán Další diskutující po nějaké době reagoval takto: „jich Čech“ – to bylo brutální a ještě k tomu v nadpisu! Moje odpověď: Ale autor usoudil, že odpovídající komentář není buď k tématu, nebo porušuje dobré mravy, nebo se prostě nelíbil, tak ho smazal i s reakcemi. Dobrá tedy. Palec dolů pro autora článku Všechny tyto komentáře byly redakcí smazány. Vážená redakce: svým prvním komentářem jsem jen… Číst vice »
Smazal jsem to já, po opravě přestal být komentář relevantní. Poděkoval jsem Vám e-mailem, který zde máte uvedený. Rád bych, aby se pod texty diskutovalo o tématu, ne o pravopisných chybách.
To by jistě bylo žádoucí – pak ovšem záleží už jen na (jazykové) úrovni autorů, aby ty (gramatické) chyby (byť jistě neúmyslně) nedělali a nedovolili ani automatickému korektoru textu, aby jim je do jejich textů nechtěně vnášel …
Za vším bych hledal nejdříve ty peníze…
Rakouský strojvedoucí ma stejné penize ať jede tam nebo tam. U našich strojvedoucich je to taky tak. Liší se to akorát cestovni náhradou…
Taky znám jedno z nejoblíbenějších několik slov našich nadřízených u ČD . “ S tím nic nenaděláme , to je nové myšlení“. To je formulka středního článku vedení , kteří mají strach ( se jim nedivím)říci vyššímu vedení svůj názor či hlas podřízených , protože oni nechtějí slyšet nic jiného než že oni to dělají dobře. Vím je to trochu o něčem jiném. Ale zaujalo mě to oblíbené slovíčko.
Připadal bych si jako na tržnici kdy vetnamec taky říká „nerozumím“
…že pro provoz do ČR musejí splnit Rakušané stejné podmínky jako Češi – znalost českého jazyka …
To by mě velice zajímalo , kde současní rakouští strojvedoucí skládali zkoušku z českého jazyka . Až na pár vyjímek ( 2 – 3 strojvedoucí ) umí zbytek říct česky jenom ahoj nebo nerozumím .
Sranda nastává , když nesete strojvedoucímu písemný rozkaz ( originál v češtině , vedle na papíru německý překlad ) .
Bez německého překladu se ozve jejich nejznámější české slovo “ nerozumím “ .
Upřímně řečeno, přijde mi jakýkoliv takovýhle požadavek na znalost českého jazyka dost absurdní. Proč to zkrátka není vše řešeno v angličtině…?
A tohle není „hejt“, pouze nechápavý dotaz, neboť mi to z hlediska racionálního přístupu přijde jako těžký přežitek…
Proč absurdní? Když budu jezdit k nim, tak taky musím složit zkoušky z jejich jazyka a předpisů. Rozhodně bych to jako přežitek neviděl a jednotná angličtina by spíš situaci zhoršila, na vnitrostátní dopravě.
Dominik: V jižních Čechách hodně lidí umí německy, v pohraničí prakticky každý (práce za hranicemi, německé podniky). Takže sehnat strojvedoucí s němčinou není problém.
U Rakušanů a Němců to problém je, protoze Český jazyk ovládá akorát bývalé osazenstvo sudet a emigranti, neboť ostatní neměli nikdy důvod se Češtinu učit.
A dnes je již se všichni učí angličtinu již v mateřské školce nejpozději na zakladce.
Druhou věcí jsou rozdily v předpisech a různá kritéria, takže záleží na dopravci, zda-li se mu vyplatí nechat proškolit několik strojvedoucich nebo si domluvit s nějakým tamním dopravcem.
Tak hlavně to vůbec není náš problém, kde si Rakušák či Němec sežene fíru s češtinou, prostě základ je čeština a výměnit češtinu angličtinou by se zbytečně zkomplikovala doprava na vnitrostátní dorpavě, která tvoří převážnou část dopravy.
To jako byste chtěl zjednošuti naše předpisy, jelikož jsou dosti obšírné a řeší i více situací, než Rakouské či Německé, protože už nyní se například v pohraničí s Německem vychází Němcům vstříc a nedává se návěst pro elektrický provoz kolej bez troleje v pravo/v levo, protože v Německu takovou návěst neznají.
A protože drážní předpisy nesmí dovolit vlastní úvahu, tak řeší i tak nepravděpodobné události, jako je třeba pád meteoritu na Českou Třebovou.
Pokud jsou předpisy SŽDC výrazně obsáhlejší než předpisy v okolních zemích, tak je možná na čase si sednout a vážně začít uvažovat co je u nás tak speciálního že jsou tak obsáhlé a jestli náhodou není možné z nich některé věci vypustit.
Tak to zas nebudeme hnát do absurdit.
Nelze, obsáhlost třeba D1 je právě způsobena tím, že se u nás používá více druhů návěstidel, atd.. Nic tedy vypustit nelze, vše co je neaktuální se postupně vyhazuje (ale není v silách gestora to udělat ze dne na den, jeden den zruším úplně poslední věc, takže druhý den už to nebdue ani v předpisu), ale jinak většina věcí v předpisech se najde i nkěde na trati, stanici, atd..
Větším počtem druhů návěstí to nebude. Na vině je spíše nedostatečná jazyková výbava tvůrce/gestora předpisu, který nedokáže napsat jednoduchou jednoznačnou definici. Druhým důvodem je z toho vycházející množství kverulantů, kteří se pak hádají o slovíčka jako třeba jistá Haan na k-reportu apod.
Tak jsem si tu D1 otevřel a asi budu muset souhlasit s bobem,hned na straně 21(PDF) je krom vozu osobní přepravy, nákladní přepravy a řídicího, což chápu ještě přípojný a vložený, což už vypadá dost nadbytečně a vzhledem k vozové anarchii u ČD i zbytečně. Eventuálně dále, proč proboha je tam vysvětlován obecný pojem odrazka? Pak, jk to tak zběžně procházím tam jsou věci, pro které by se hodil spíš nějaký předpis pro školitele atp. eventuálně co tam zase dělá jakou čsn má plnit nějaká tabulka zakazující vstup cestujícím? To přece spadá spíš do nějakého stavebního předpisu než do předpisu… Číst vice »
Jak psal níže komentujcí, má se příští rok novelizovat. Avšak Vaše řešní vlastně nic neřeší, protože, akorát by byl rozdělen do více předpisů, takže výysledek nula, jelikož již dnes na začátku je tabulka znalostí pro jednotlivé profese a asi nikdo nemá úplnou znalost celého předpisu. Přípojný a vložený vůz, to jsou 4 řádky, které na velikosti předpisu moc nezmění a nevidím důvod, proč to tam nemít jasně vymezeno, když je to Dopravní a návěstní předpis (a toto s dopravou souvisí). Odrazka zase je to jeden řádek a je tam spíš proto, aby to někde bylo řečeno co to tedy je.… Číst vice »
Řešit to na začátku tabulkou, absolutně nepřehlednou, je s prominutím naprosto idiotské. Dále jsou to 4 zbytečné řádky, které v zásadě říkají absolutně nic, pak tam máte další a další, kolik jich v celém předpise je opravdu nevím, ale ne nezanedbatelné množství. Jaký je praktický rozdíl mezi těmi vozy? Je opravdu tak markantní aby si žádal speciálních řádků? Nesmí se snad vozy vložené dát za motorový a přívěsný do jednotky spojované šroubovkami či autospřáhly? V předpisu o provozování dráhy by měly být jen věci týkající se provozu, ne další věci kolem, řešení toho jaká tabulka se zákazem, který nesouvisí přímo… Číst vice »
Nevím, jestli jste se D1 někdy musel učit, já ano a rozhodně mi to nikterak nekomplikovalo, že tam jsou další věci, prostě jsem si vytahal, to co potřebuji já, rozhodně mi to bylo milejší, než hledat v 10 předpisech a když ty věci tak nějak souvisí s provozováním dráhy, tak proč by tam nebyly a provozování dráhy opravdu není jen pohyb vozidel. Akorát teda vyházet věci z kterými se už třeba nepotkáme.
Zeštíhlení bude spíše symbolické, vyhodí se věci už vyloženě zastaralé, které v praxi již nemohou nastat ( nemožné dorozumění je v době mobilů už jaksi pasé) a některé návěsti, jenž už se nepoužívají ( některé návěsti mají historickým vývojem více grafických podob) . Naopak přibývá ETCS, a moderní zabzař, které teprve přijdou ( jsou v testování)Ta zmíněná petrolejka třeba vypadne, bude nahrazena akumulátorovou svítilnou, měnit se má předpis pojednávají o zabezpečení provozu PZZ v případě výpadku proudu- díky lepším bateriim a dieselagregátům se prodlužuje doba do kdy se nemusí zavádět dopravní opatření…atd… Rozsah zůstává +/_ stejný. Pro nás z provozu… Číst vice »
A mimochodem pokud se musíte D 1 naučit, existují interní materiály s „výcucem“ toho, co na příslušnou pozici /zkoušku musíte znát a umět. Ty se nedají sehnat veřejne na internetu, to si jednotlivé PO dělají sami.
Výpravčí, dirigující dispečer a dispečer radiobloku musí znát D1 v podstatě celou.
Je to nadřízený ostatních zaměstnanců řídících dopravu a tudíž musí znát i jejich práci a jejich část předpisu.Ostatne výpravčí je dnes nejvyšší funkce v řízení dopravy a předchází ji praxe na některé nižší pozici (výhybkář, hláskař, signalista), takže si stejně celou tou D1ckou a příslušnými zkouškami musí projít
V současné m předpisu D1 je mnoho dnes již defacto zastaralých a nepoužívaných věcí, čistě proto, že je to předpis, jehož počátky sahají do doby C.K Mocnářství a s vývojem technologií se pouze přidávali další a další části. Dodnes tam jsou například mechanické předvěsti, čistě proto, že doposud existují stanice s tímto zabezpečením DC. A dokud bude na dráze jediný kus určité návěsti, musí být uvedena v D1. Doposud je kupříkladu ve výbavě dopraven petrolejka a i když hodně dnešních zaměstnanců už ani neví co to je , dokud je v předpisu, musí být přítomna. Dráha je hodně konzervativní. A… Číst vice »
A to je gigantická chyba, která celý rozvoj státní železnice brzdí a zbytečně komplikuje. Předpisy maí být co nejjasnější a nejtenčí možné, neaby to byl zároveň seznam depozitáře muzea, pojednání o historii a mizerný pokus o poezii k recitaci. Vím že chtít po představitelých státní organizace aby se zamysleli nad tím co dělají je jako mámit tele z jalové krávy, ale přece jim musí být jasné že současný stav je zbytečně komplikovaný a je třeba provést dalekosáhlé změny a v co nejkratší době počet používaných návěstí zmenšil. Bylo modernizováno zařízení stanic atd. Jinými slovy byla vytvořena množina nejmenšího nutného objemu… Číst vice »
Předpis musí být takový, aby neumožňoval jiný než zamýšlený význam. Proto musí být definován velmi exaktně, přesně a jednoznačně.
Nechtějte měnit něco, co funguje několik desítek let. Ten, kdo musí se potřebné pasáže naučí a díky praxi a každoročnímu prezkušování si ho za pár let pamatuje i půlnoci pozpátku …
I díky té obsáhlosti , řešící všemožné i nemožné situace jenž mohou nastat je železniční doprava jednou z nejbezpečnějších
Předpis SŽDC D1 bude příští rok novelizován, zeštíhlen a v některých pasážích zjednodušen
Zcela vypadne například „Nemožnost dorozumění “
protože současný předpis již nevyhovuje dnešníc
M možnostem telekomunikační techniky
Vzhledem k řízení provozu na trati Horni Dvoriste – České Budějovice pomocí světelných navestidel z dispečinku v ČB, tak by mohlo stačit přezkoušení z Českých předpisů v němčině a vybavení tratě ETCS nebo generálním stopem, vybavení v lokomotivach je.
Jediný písemný rozkaz může dostat v Českých Budejovicich. A přes šikovný program, by to šlo přeložit automaticky do němčiny.
Pokud vše funguje , trať řídí z ČB a jede se podle světel – vše OK . Jenže , když se něco pokazí a nejdou světla ( u v Rybníku dost často nefunguje ani PN ) , pak je zle . Spojení TRS taky žádná hitparáda , MT – strojvedoucí má rakouskou SIM ( takže taky nic ) , poslední možnost je MT vlakové čety . Takže diktovat Pv je největší zlo , které nás může potkat ( nemůžu hovořit německy kvůli záznamovému zařízení ) . Jinak na příkaz dispečera zpravují vlaky jak výpravčí v Rybníku , tak v Kaplici… Číst vice »
V celé trati je dostatečná úroveň signálu TRS, takže nerozumím „Spojení TRS taky žádná hitparáda“. Jedině chyba na straně obsluhy.
Spojení výpravčího z Rybníka přes TRS na řídící vůz , který stojí před návěstí Stůj na oddílovém návěstidle hradla Pšenice . Obsluhou to určitě nebude …
Nahlásit ČDT závadu na vozidlové radiostanici, pokud se jedná o konkrétní řídící vůz.
Za prvé, by musel doznat změny zákon 266/94 Sb Zákon o drahách, protože by použití němčiny jinak bylo protizákonné, a pak by záleželo, jak by se to tam uvedlo. A hlavně co komunikace s výpravčím? K čemu by bylo, že má přezkoušení z Českých předpisů, když nebude umět česky a výpravčí by zorvna neuměl německy? A nepřijde mi zrovna fér, kvůli rakušákům nutit české výpravčí umět něměcky (i kdy asi v příhraničí to zas tak velký problém nebude), ale vyvolává to až moc otazníků a současný stav je proto lepší, a zas zavádět druhý jazyk pro celou republiku, kvůli příhraničí… Číst vice »
Dominik: On by to dostal v Českém jazyce a zárověň i v německém, což zákonu neodporuje.
Vesnican: V případě mimoradnosti může dispečer reagovat přestavením světelných navestidel, popřípadě pokud je instalován generalni stop.
Neznám úplně celý zákon o drahách a tedy je možné, že připouští i překlad, to ale nemění nic natom, že strojveoducí dle tohoto zákona musí ovládat Český jazyk slovem a písmem, tedy stejně by musel mít zkoušku z Českého jazyka.
K dávání návěstí, to ano, on ti dá návěst, jenže když ti tu návěst dá, tak ti taky musí říct, proč ti jí dal (v případě MU), jelikož po GS lze odjet až po souhlasu výpravčího, takže komunikační bariéra, pokud by neuměl češtinu.
Vstoupit do diskuze…Rakouské lok. umí Generální stop pouze akusticky, nemají ovládání ventilu.
bindera: Na expressech, o kterých se bavíme, jezdi lokomotivy E109 od Skody. Osobní a spesne vlaky tahali taurusy.
Tak na Vašem příkladu je vidět, že pro některé by byl problém certifikát B1 i z mateřinského jazyka, že?
Proč anglicky? Proč by dva národy měli mluvit jazykem třetího.
Třeba aby se domluvili?
To jako jiným jazykem se dorozuěmt nelze? Náš zákon říká jasně čeština, jejich zas němčina, chci-li tam jezdit, musím umět danou řeč, v čem je problém?
Tohle funguje akorát v letecke dopravě. Pokud by tenhle systém měl přijít i na drahu, tak by mel umět anglicky i vypravci… Takze to je běh na dlouhou trať
..
To tu všude v Evropě bude rychleji zdomácnělá perština.
Kéž by perština, spíš to bude turečtina či arabština.
Proč nesmyslně v angličtině?! Okolní země používají němčinu a vždy se v příhraničí používaly všude jen a pouze jazyky obou příhraničních států. Měl-li by se používat třetí jazyk, pak by to spravedlivě pro všechny neměla být v žádném případě hloupá angličtina ani ruština, měla by to být celosvětově latina. !
No, latina: to bych chtěl vidět toho, kdo by vytvořil „odbornou železniční latinu“ (ani ve středověku ještě žádná železnice neexistovala) – a pak také ty, kdo by ještě dokázali aspoň časovat latinská slovesa (protože bez sloves se domluvit nelze) …
To už by asi bylo mnohem lepší používat jednotně esperanta, které je rozhodně jednodušším a „modernějším“ jazykem.
Hmm, žebych se do toho pustil? 😀 Ale tak mne napadá, ve třeověku měli důlní drážky, sice to byly jenom fošny s drážkou, ale třeba pro to mají latinskou terminologii a ve starověku byly cesty s drážkami pro kola vozů, takže by tam něco být mohlo. Rchlé googlení: ogrforum. ogaugerr. com/topic/earliest-evidence-of-a-railway-in-6th-century-bc
Latina je mrtvý jazyk
Co je na tom absurdního. V ČR je úředním jazykem čeština. Tečka. Chceš li tady pracovat, a je-li při tom nutné komunikovat ať slovem nebo písmem, nauč se česky,alespoň natolik aby jsi se v rámci své pracovní pozice domluvil česky.Nikdo po nich nechce recitovat Kytici v originále, nebo číst Kafku.
Němec se s vámi česky také bavit nebude, a většina ani anglicky
Nechci se vam tady montovat do diskuse, ale Franz Kafka byl Zid zijici v Praze, jehoz hlavnim jazykem byla nemcina. Proto by Nemec nemel problem cist Kafku v originale, ponevadz original je nemecky.
Především si mnoho zdejších mudrlantů neuvědomuje, že pro rakouskou stranu není velkým problémem zaměstnat jako strojvedoucí Čechy znalé němčiny – takže pak jde jen o to, jak si rakouští dopravci postaví personální turnusy …
Přesně. Pročež to ve výsledku je o:
1) „Češi nám berou práci“ (protože Rakušan pak nejede ani do Summerau)
2) „Nedaří se optimalizace mzdových nákladů“ (protože místo zaměstnat Čecha u ÖBB je levnější si dohodnout subdodávku výkonu od ČD za „českou mzdu, příplatky a diety“).
Čili přesně ten případ, kdy by dohoda na vozbě „Rakušáků k nám“ měla být v českém zájmu (resp. zájmu českých zaměstnanců), byť to tak třeba na první pohled nevypadá. 🙂