Situace se hrotila i na severu Alp ve směru na Bavorsko. Osobně jsem tam v úterý některé části lokálních tratí viděl pod vodou. Jako rodák z Hané jsem tolik vody ve vzduchu a na zemi dlouho neviděl, jako tam.
Dost často je silnice už částečně průjezdná, ale mimo IZS a silničáře, vodaře… tam nikdo nesmí. Prostě proto, že by tam překáželi, dokud se to neopraví celé… i s tou železnicí.
V Alpách se železnici letos vůbec nedaří. Asi tím chtějí říci, že tu byly pár milionů let před lidmi a budou i po nich…
M@trixX
1 rok
Jeden by si myslel, pri nocnych vlakoch, ktore maju aj niekolkohodinove prestoje, nebude problem presmerovat ich po inej trati, aj keby to bolo o niekolko sto kilometrov dalej.
Ale to je tak, snad sa nejaky moloch nebude v komplikovanej situacii zahadzovat nejakym improvizovanim kvoli blbemu platiacemu substratu… Smutne.
Ako ktory. Pri vlakoch ako Stuttgart-Zagreb je uplne jedno, ci pol noci stoja v Salzburgu, alebo to za ten cas obidu hoci cez Vieden. Uznavam, ze pre vlaky ako Wien-Zürich, pri ktorych je vacsina cestujucich prave z toho zablokovaneho Inntalu, to az tak zmysel nedava.
Nenapisal najlepsi priklad, pretoze spojenie Bratislava – (Kosice-Humenne), co bude velka cast cestujucich, by fungovalo, ale chapem co sa snazi povedat: niekomu, kto zamyslal ist trebars z Trnavy alebo do Popradu, akych tiez nebude zanedbatelny pocet, by take presmerovanie vobec nepomohlo.
Ale takto to pre všetkých cestujúcich za Košicami (to sú 4/5 trasy) a takisto pre všetkých cestujúcich z Košíc kamkoľvek inam než do Bratislavy, to znamená že sa nikam nevezú.
Tych ludi, co budu nastupovat alebo vystupovat do Zemplina niekedy medzi 0:00 a 4:00 bude velmi malo, tak je docela jedno, kde ten vlak vtedy bude. tie 4/5 trasy isto netvoria ani polovicu cestujucich.
Aj ked niekto pojde do Trnavy alebo SNV, bude mu uzitocnejsie, ak ho dopravia do Bratislavy alebo Kosic, nez keby ho nechali na uplne opacnom konci Slovenska.
Řekl bych, že ledovce v létě tály a v zimě zase přibývaly kdykoliv v historii, už v dobách Ötziho. S občasnou výjimkou, jako v roce 1816, kdy touhle dobou v Londýně sněžilo. V okolí Breneského průymsku sice na fotomapě nějaké ledovce vidět jsou, ale…
Pokud v horách naprší přes 20 cm vody za jedný den* jako na Lysé hoře v roce 1997, tak voda bude brát kameny a usazovat je v údolích.
Pozítří dopoledne mám přes Brennero jet, tak jsem zvědav, jestli to bude vlakem nebo autobusem (ÖBB píší, že omezení je v současnosti plánováno do zítra 18:00).
Akorat, ze ty geniální uplatní tunely jsou docela drahé. A moc toho na povrchu neobslouzi. A trochu si typu, mne teda, ze se s dnesni technikou dají stavet 50km tunely, jako geniální objev nepřijde. 🙂
Gumokolů se tohle dotýká úplně minimálně, zato vlaky přišly o tři tratě z několika nejdůležitějších z celého Alpského regionu. Takže jste tentokrát odpověděl správně, silnicím se tohle ještě nestalo.
Silnici se zával nevyhne, ale těch silnic tam vede více, než elektrifikovaných kolejí s potřebnou únosností. A i ty silnice se opravují mnohem rychleji.
Stalo, ale autem to člověk objede. Konečně ještě v roce 2018 se nočáky z Vídně odkláněly přes Kempten, fotek s Ragulinem je na flickru víc než dost. NJ upadá jako celá mezinárodní železniční dálkovka (vzdor všem různým kecům z EU), v případě mimořádnosti ať si kaštan trhne nohou, jinak se to vysvětlit nedá.
Pěkně hloupé důvody. Příroda zase lidem trochu ztížila dopravu a vy hned spustíte o špatnosti celé železniční dopravy. Pokud sesuv utrhne 3 kilometry vozovky tak to autem objedete jedině vzduchem. Takže zase si to silniční ego tolik nepěstujte.
Nie je dávno nástup súkromníkov u nás, kde sa jasne ukázalo, že ľudia podstatne viac reflektujú refundáciu cestovného (pri nulovej snahe o operatívne riešenie situácie), než snahu cestujúceho doviezť do cieľa. Tak prečo ísť cestujúcim na odpor?
Nestálo, vlak by se poslal odklonem. Něco podobného se stalo cca před 120 lety, ještě za R-U v Bratislavě (tehdy Poszony), sesunul se tunel mezi hlavnou stanicou a Lamačí a dva roky se nejezdilo. Expresy na Balkán se odklonili na trať přes Bruck an der Mur a ještě se přišlo na to, že je to rychlejší, takže tam už zůstali, od Prahy tam tehdy nic nejezdilo.
Je dost mozne, ze keby pred 100 rokmi zavalilo trat s tym, ze odhaduju, ze to daju do poriadku v priebehu 24 hodin, cestujucim by povedali, ze nech ten den pockaju a nikto by ani nezdvihol obocie.
Dva roky je predsa trochu ina situacia ako jeden den.
Komplexna, vysoko efektivna infrastruktura je krehka, ale nemyslim si, ze by sa na par dnoch jej nefunkcnosti mala zrutit civilizacia. Moze byt chvilkovy nedostatok tovarov, moze byt docasne problem s komunikaciou a/alebo energiami, moze na tie problemy par ludi umriet, ale neviem si predstavit situaciu, aby sa to nejako nevedelo dat do poriadku. Mozno trochu ineho poriadku, ako bol predtym, ale stale do poriadku. Ludstvo je vynachadzave a nekonecne odolne.
Lysimachia
1 rok
Abychom se tímhle tempem přes Alpy po železnici vůbec dostali. 😀
To ma háček… poradny asteroid způsobí ochlazení planety a vyhynutí velké části rostlin a živočichů, železniční dopravu znici jen v okolí dopadu. Ta na slunečním záření zase tak moc závislá neni. Ani na kyslíku.
Situace se hrotila i na severu Alp ve směru na Bavorsko. Osobně jsem tam v úterý některé části lokálních tratí viděl pod vodou. Jako rodák z Hané jsem tolik vody ve vzduchu a na zemi dlouho neviděl, jako tam.
V Norsku je letos obdobná situace, v 1. polovině srpna dokonce spadl most mezi Oslem a Trondheimem na hlavní trati vlivem povodní. Oprava bude zřejmě trvat hodně dlouho, viz: https://www.banenor.no/nyheter-og-aktuelt/nyheter/2023/store-skader-pa-brua-i-ringebu/.
Ostatní tratě na území Norska na tom také nebyly v srpnu lépe: https://www.banenor.no/nyheter-og-aktuelt/nyheter/2023/mye-vann-utfordrer-jernbanen-pa-ostlandet-igjen/.
Auta stojí, vlaky jedou 🙂
Čo som sa díval, do Bad Gasteinu už vlaky nejako jazdia, ale cesta je ešte furt zavretá.
Dost často je silnice už částečně průjezdná, ale mimo IZS a silničáře, vodaře… tam nikdo nesmí. Prostě proto, že by tam překáželi, dokud se to neopraví celé… i s tou železnicí.
Nic proti, ale v tomhle si povodeň nevybírá.
V Alpách se železnici letos vůbec nedaří. Asi tím chtějí říci, že tu byly pár milionů let před lidmi a budou i po nich…
Jeden by si myslel, pri nocnych vlakoch, ktore maju aj niekolkohodinove prestoje, nebude problem presmerovat ich po inej trati, aj keby to bolo o niekolko sto kilometrov dalej.
Ale to je tak, snad sa nejaky moloch nebude v komplikovanej situacii zahadzovat nejakym improvizovanim kvoli blbemu platiacemu substratu… Smutne.
Hej, to je niečo ako keď sa pošle Zemplín odklonom cez Zvolen. Vlak síce do cieľa dôjde, ale taknejak už postráda svoj účel.
Ako ktory. Pri vlakoch ako Stuttgart-Zagreb je uplne jedno, ci pol noci stoja v Salzburgu, alebo to za ten cas obidu hoci cez Vieden. Uznavam, ze pre vlaky ako Wien-Zürich, pri ktorych je vacsina cestujucich prave z toho zablokovaneho Inntalu, to az tak zmysel nedava.
Jaký je ten původní účel?
Nenapisal najlepsi priklad, pretoze spojenie Bratislava – (Kosice-Humenne), co bude velka cast cestujucich, by fungovalo, ale chapem co sa snazi povedat: niekomu, kto zamyslal ist trebars z Trnavy alebo do Popradu, akych tiez nebude zanedbatelny pocet, by take presmerovanie vobec nepomohlo.
A ti co zamyšleli jet delší trasu?
Tí majú druhý vlak (Poľanu).
Ale takto to pre všetkých cestujúcich za Košicami (to sú 4/5 trasy) a takisto pre všetkých cestujúcich z Košíc kamkoľvek inam než do Bratislavy, to znamená že sa nikam nevezú.
Tych ludi, co budu nastupovat alebo vystupovat do Zemplina niekedy medzi 0:00 a 4:00 bude velmi malo, tak je docela jedno, kde ten vlak vtedy bude. tie 4/5 trasy isto netvoria ani polovicu cestujucich.
Aj ked niekto pojde do Trnavy alebo SNV, bude mu uzitocnejsie, ak ho dopravia do Bratislavy alebo Kosic, nez keby ho nechali na uplne opacnom konci Slovenska.
Tohle hádám souvisí s tím táním ledovců v Alpách.
Člověk by řekl, že při tom všem dešti z poslední doby by Vás déšť napadnul jako první…
Je známo, že pokud zaprší na sníh, tak i ten taje.
Je tu někde pilot či letecký cestující? Chtěl bych se zeptat, jestli při přeletu Alp touhle dobou vlétají do deště nebo do sněžení.
Tak ve třech tísících a výše teď v Rakousku sněží
dopravni letadla letaji ve vyskach, kde neprsi ani nesnezi
Řekl bych, že ledovce v létě tály a v zimě zase přibývaly kdykoliv v historii, už v dobách Ötziho. S občasnou výjimkou, jako v roce 1816, kdy touhle dobou v Londýně sněžilo. V okolí Breneského průymsku sice na fotomapě nějaké ledovce vidět jsou, ale…
Pokud v horách naprší přes 20 cm vody za jedný den* jako na Lysé hoře v roce 1997, tak voda bude brát kameny a usazovat je v údolích.
*) https://www.in-pocasi.cz/archiv/lysa_hora/
Asi s výjimkou doby ledové, to led jen přibýval.
Pozítří dopoledne mám přes Brennero jet, tak jsem zvědav, jestli to bude vlakem nebo autobusem (ÖBB píší, že omezení je v současnosti plánováno do zítra 18:00).
Aby to vôbec bolo cez Brennero.
To by se na silnicích určitě nestalo.
Tech také vede přes Alpy jen par?
Za těchto situací se naplno projeví genialita dlouhých úpatních tunelů. Hory jsou zrádné.
ehm, ehm, Gotthard, ehm, ehm
(a odstranovanie problemu nepotrva dva dni, ale pol roka)
Akorat, ze ty geniální uplatní tunely jsou docela drahé. A moc toho na povrchu neobslouzi. A trochu si typu, mne teda, ze se s dnesni technikou dají stavet 50km tunely, jako geniální objev nepřijde. 🙂
Tak oni tie upätné tunely slúžia diaľkovej osobnej a nákladnej doprave, všakže?
Gumokolů se tohle dotýká úplně minimálně, zato vlaky přišly o tři tratě z několika nejdůležitějších z celého Alpského regionu. Takže jste tentokrát odpověděl správně, silnicím se tohle ještě nestalo.
Ste si istý? V regióne je neprejazdných hneď niekoľko dôležitých ciest.
On je toho přesvědčení, že silnici se zával raději vyhne, aby nemusel poslouchat nadávky agresívních plechovkářů. 😀
Silnici se zával nevyhne, ale těch silnic tam vede více, než elektrifikovaných kolejí s potřebnou únosností. A i ty silnice se opravují mnohem rychleji.
No, čo som sa díval, do Bad Gasteinu už vlaky nejako jazdia, ale cesta je ešte furt zavretá.
Jsem netušil, že v roce 1997 se dalo osobákem brodit metr hlubokou vodou, na půdní sesuvy nebyl potřeba bagr a my jak blbci chodili pěšky.
Stalo, ale autem to člověk objede. Konečně ještě v roce 2018 se nočáky z Vídně odkláněly přes Kempten, fotek s Ragulinem je na flickru víc než dost. NJ upadá jako celá mezinárodní železniční dálkovka (vzdor všem různým kecům z EU), v případě mimořádnosti ať si kaštan trhne nohou, jinak se to vysvětlit nedá.
Pěkně hloupé důvody. Příroda zase lidem trochu ztížila dopravu a vy hned spustíte o špatnosti celé železniční dopravy. Pokud sesuv utrhne 3 kilometry vozovky tak to autem objedete jedině vzduchem. Takže zase si to silniční ego tolik nepěstujte.
Ale to cestujúci predsa tak chcú.
Nie je dávno nástup súkromníkov u nás, kde sa jasne ukázalo, že ľudia podstatne viac reflektujú refundáciu cestovného (pri nulovej snahe o operatívne riešenie situácie), než snahu cestujúceho doviezť do cieľa. Tak prečo ísť cestujúcim na odpor?
Auta stoji, vlaky jedou?
Stoja všetci a brodia sa vodou.
Naše civilizace je tak křehká, že stačí pár týdnů hnusnějšího počasí a končíme… Poslední už ani nemusí zhasínat, protože už nebude co.
To tam mají s tím vlakem vletět a vyletět? Před 100 rokama by se stálo taky.
V te době ale nebyly konkurencí dálnice, ty se teprve mely začít stavet a letecká doprava stala jmění.
Takže našecivilizace je míň křehká než před 100 lety, protože když se zasypou koleje, můžu to objet či obletět? 😉
Před sto lety nebylo tolik tunelů a netály tolik Alpské ledovce.
Nestálo, vlak by se poslal odklonem. Něco podobného se stalo cca před 120 lety, ještě za R-U v Bratislavě (tehdy Poszony), sesunul se tunel mezi hlavnou stanicou a Lamačí a dva roky se nejezdilo. Expresy na Balkán se odklonili na trať přes Bruck an der Mur a ještě se přišlo na to, že je to rychlejší, takže tam už zůstali, od Prahy tam tehdy nic nejezdilo.
Je dost mozne, ze keby pred 100 rokmi zavalilo trat s tym, ze odhaduju, ze to daju do poriadku v priebehu 24 hodin, cestujucim by povedali, ze nech ten den pockaju a nikto by ani nezdvihol obocie.
Dva roky je predsa trochu ina situacia ako jeden den.
Trať Břeclav – Kúty – Pozsony byla lokálka jednokolejná.
To dá rozum, když nepůjde proud 💁♂️
Počkat, ona končí civilizace? Na pár místech jsou výluky, někde bude výpadek některého zboží.
Hank má zase duševní průjem :-).
Komplexna, vysoko efektivna infrastruktura je krehka, ale nemyslim si, ze by sa na par dnoch jej nefunkcnosti mala zrutit civilizacia. Moze byt chvilkovy nedostatok tovarov, moze byt docasne problem s komunikaciou a/alebo energiami, moze na tie problemy par ludi umriet, ale neviem si predstavit situaciu, aby sa to nejako nevedelo dat do poriadku. Mozno trochu ineho poriadku, ako bol predtym, ale stale do poriadku. Ludstvo je vynachadzave a nekonecne odolne.
Abychom se tímhle tempem přes Alpy po železnici vůbec dostali. 😀
A co až přijdou pohyby litoaferickych desek? A ze ony přijdou.
Oni už tu jsou, jen jsou i dost pomalé. Nebo něco nasvědčuje, že by zrovna teď měly nějak prudce zrychlit?
Kdybychom ty náznaky dokázali detekovat, to by bylo super. V turecku se taky nic nehybalo a pak najednou puk! A poskocili o 2 metry.
Chtělo by to pořádnej asteroid, když už má nastat ten konec světa. Aby to nepřežila ani silniční ani železniční doprava.
To ma háček… poradny asteroid způsobí ochlazení planety a vyhynutí velké části rostlin a živočichů, železniční dopravu znici jen v okolí dopadu. Ta na slunečním záření zase tak moc závislá neni. Ani na kyslíku.
Ta bude fungovat i bez lidí? Jsou mi věci…
Lidi přece na fotkách akorát zavazej.
Nepřijdou protože se dějí stále…