Automobily Silnice

Rakousko začne na první dálnici testovat rychlost 140 km/h. Po roce uvidí, zda ji zvýší trvale

Rakouská dálnice A1. Foto: Asfinag
Rakouská dálnice A1. Foto: Asfinag

Rakousko chce na své nejvytíženější dálnici A1 mezi Vídní a Salcburkem v druhé polovině roku testovat novou maximální rychlost. Na vybraných úsecích řidičům povolí jet až 140 kilometrů v hodině.

Rakouský ministr dopravy a infrastruktury Norbert Hofer odmítl některé návrhy zvýšit povolenou rychlost až na 160 kilometrů v hodině. „Chceme rok testovat, jaké jsou dopady tohoto zvýšení rychlosti. Poté se rozhodneme, zda případně rychlost zvýšíme i jinde,“ řekl Hofer deníku Kurier. Zvýšenou rychlost dovolí jen za příznivého počasí a v situacích, kdy nebude příliš silná doprava.

Igor Sirota z ÚAMK připomíná, že Rakousko o něčem takovém uvažovalo už v letech 2006 a 2007 a na některých úsecích zkoušelo rychlost 160 kilometrů v hodině. „Byť žádné negativní výsledky test nepřinesl, v tichosti se přešlo opět na tradiční dálniční rychlost,“ dodal Sirota.

Podle něj vyšší rychlost nemá vliv na vyšší počet nehod, jako příklad udává Německo, kde je na zhruba 60 % dálniční sítě neomezná rychlost.

V Rakousku je na dálnicích dosud maximální rychlost  130 kilometrů v hodině na dálnicích. Na řadě úseků v hustěji obydlených oblastech  je rychlost zpomalena kvůli ochraně před hlukem.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Úseky, kde se to chystají zavést, budou asi ty nově zrekonstruované na 3+3, kde se dá jet 150 km/h aniž byste to poznali.

    Podotýkám, že tento rakouský test nemá jakoukoliv relevanci pro diskusi ohledně zvýšení nejvyšší rychlosti v ČR, protože dálnici podobných kvalit a směrového vedení v ČR prostě nemáme.

    • Jste úplně mimo, stejně jako někteří diskutující níže. České dálnice mají prakticky stejné nebo obdobné parametry těm německým a rakouským (nepočítám naše „dálnice druhé třídy“ které vznikly přeznačením rychlostních silnic, např. D7).
      Příkladem budiž třeba německá A6 navazující na D5, kde A6 se různě klikatí, připojovací a odbočovací pruhy mají délku cca 200 m a je na ní neomezená rychlost. D5 je oproti tomu rovná, má stoupací pruhy, připojovací a odbočovací pruhy minimálně(!) 200 m, šířka obdobná nebo stejná, a maximální rychlost je 130.
      Jde jen o český úřednicko fízlovský přístup a vodění řidičů za ručičky, protože jinak bychom se na těch silnicích přece pozabíjeli, víme? Ve skutečnosti by se nestalo nic, akorát BESIP, PČR a podobní by neměli co žrát.

  • to zase bude obsílek pro naše řidiče co nevědí, že musí pod mýtnou bránou zpomalit na stovku.

  • To by se mělo začít diskutovat i v Česku… stejna všichni jezdí rychleji už dávno (neoficiálně) 😀

    • ne a ne, řidiči u nás neumí jezdit, lepí se na prdel, neumí se dívat do zrcátek atd. Statistika nehod je u nás spíše pro zmenšení rychlosti.

    • Technický stav a bezpečnostní parametry dálnic to opravdu, ale opravdu neumožňují. A kdyby to chtěl někdo náhodou opravdu zkoumat, asi by z toho vyšlo, že má být na celé D1 stovka.

    • Možná to není technickým stavem dálnice, ale technickými možnostmi Vašeho vozidla. Pokud tedy nejste cyklistický aktivista, to je také validní možnost.

    • Jistě, proč ne. A co takhle začít diskutovat i tu druhou odvrácenou stranu rakouských dálnic, totiž že na velkém množství dlouhých úseků tam je limit 100 s poznámkou IG-L, tedy (Immissionsschutzgesetz-Luft. Jsem zvědavý, kolik autíčkářů by tohle dokázalo překousnout.

      Pozn. pro Eskimo Joe: Jsem cyklista. Nezáviď.

    • joe- ještě nám napiš jaký výkvět techniky vlastníš a jestli máši kolo.

    • Nevím jak u nové sítě,ale návrhová rychlost mnoha dálnic je pod 130km/h!
      Někde to budete muset najít sám, nedaří se mi to teď.

    • Petr:
      Jo díky, před X lety jsem viděl mapu skutečných návrhových rychlostí našich dálnic, tedy i těch slovenských. Vzhledem k tomu že silnice nejsou zrovna můj obor zájmu tak jsem si nepamatoval přesně údaje, ale našel jsem příslušné mapky. Prosím povšimněte si dálnice D2 a dálnice na Hradec a Svitavy, 150km/h! Snad se to trasování moc nezhoršilo.
      t4. aimg. sk/magaziny/SCUNgS6aRszuaZ6DaIJdrQ~Takto-mala-vyzera-dia-ni-n-sie-v-eskoslovensku-pod-a-koncepcie-prijatej-v-roku-1963.jpg?t=L2ZpdC1pbi8xNjAweDkwMA%3D%3D&h=bM_q_drhf-VIj7G9p6jHtw&e=2145916800&v=2

Newsletter

Partneři


Výběr editora