Rakousko začne lidem dotovat opravu jízdních kol

Ve Vídni majitelům kol slouží i samoobslužné stojánky na opravu kol. Foto: Christian Fürthner / Fahrradwien.atVe Vídni majitelům kol slouží i samoobslužné stojánky na opravu kol. Foto: Christian Fürthner / Fahrradwien.at

Podpora se týká všech typů jízdních kol.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
218

Když chodím pěšky (a jsem tak ještě ekologičtější), zaplatí mi stát opravu bot?

Nose Peak

Nejste ekologičtější. Máte vysokou spotřebu bot a koneckonců i energie…

opičák

Další zeleno rudá píčovina (promiňte mi ten výraz)

Ondřej P.

Přiznám se, že jako cyklistovi mi to nedává vůbec smysl. Venku je zatím jenom tisková zpráva, tak není zcela jasné, jaké budou podmínky, ale myslím, že na rozdíl od původního bonusu na opravu elektrických spotřebičů je tady leccos úplně jinak (přesně naopak). Praktický příklad. Na běžné dojíždění po městě (čti pro dopravu) udržuji třicet let staré horské kolo, které jsem k tomuto účelu přizpůsobil. Před pár měsíci jsem lehl tak nešťastně, že jsem zničil řadící páčku. Bez problému jsem sehnal náhradní díl (na rozdíl od porouchaného elektrospotřebiče) a sám jsem si ho mohl vyměnit (což bych u elektrospotřebiče nesměl). A… Číst vice »

Jakub P

Chápu, co chcete říct, ale to je pohled cyklisty-nadšence. A ten je pro používání kola nenadšenci pro dopravu ve městech velmi často zkreslující. Spousta lidí nebude té samodomo opravy schopna, nemusej mít ani zdaleka tak přesné představy o ceně toho servisu (a bát se, že to bude výrazně víc a odkládat to kvůli tomu). Taky je mezi lidmi (a tím spíše těmi nenadšenci) čím dál více e-kol, kde ten servis bude draží (a ještě daleko míň lidí bude schopných si ho provést sami). A v neposlední řadě je to podpora těch servisů – jejichž hustá síť je taky potřebná na… Číst vice »

Petr

Rudí komunisti přerozdělovali 80 % veřejných prostředků, dneska vede Francie s nějakými 58 %, takže se v kruhu vracíme zpátky k socialistickému přerozdělování.Zatím je ještě dost těch co tím že vytváří hodnoty a můžou na tento socialimus přizpívat, ale jak dlouho?

Radek

Je to tak. Stačí se podívat na všelijaké „dotování“ automobilů a člověk má pocit, že je v reálném socialismu.

ABCD

Máme spotřební daň, i z toho DPH a DPH, máme mýto na nákladní automobily, máme dálniční známky, máme i DPH z prodeje automobilu (to bych nepočítal, ale pro pořádek uvádím, ona to totiž nebude relativně malá suma celkově). Z pojištění se odvádí určitá část na „hasiče“. Na spoustě míst je parkovné. Ve skutečnosti nejde část spotřební daně přímo do motorismu. Vy vytáhnete nejspíš externality a řeknu, že si myslím, že řeknete, že máte i přesná čísla. No takže, budu dál předjímat, chcete zvýšit tyto daně, zavést nové: silniční daně, mýto všude, parkování všude apod. Je tu možnost zrušit dotace (mimochodem… Číst vice »

Radek

To jsou opravdu neskutečné dedukce. Vy si vytvoříte slamněného panáka a pak s ním vedete „polemiku“. Zlatým hřebem toho je „Můžeme udusit ekonomiku, to můžeme taky udělat. Neřekl bych, že je to dobrý nápad, ale asi k tomu směřujete.“ Jakože cože? Někde něco takového tvrdím nebo jak jste na podobnou blbost přišel? Takhle přece nejde o věcech vést debaty. Zkuste reagovat na to co píšu, nepředjímat věci, které nepíšu a můžeme se bavit. Myslím, že se v ledasčem shodneme, v něčem se neshodneme, tak o tom můžeme pak diskutovat. Ale v momentě, kdy budeme tomu druhému vkládat do úst úplné… Číst vice »

ABCD

Ani Vy ani já, sem nepíšeme prvně, proto předjímám, já spíš už reaguji na celkový kontext, byť to není úplně košer podle pravidel ideálních diskuzí, ale ať si čtenářstvo udělá názor. U té studie kterou dříve jste uváděl o zdravotních dopadech mě zaráží, že autorem je dopravní expert, ale ne lékař. Je to celé dost medicínské téma, a to ještě ná úrovni z mého pohledu dost nepřímých důkazů a jak jsem psal dříve je to tak dlouhý časový horizont a tolik vlivů, že tam těžko hledat finální jednoznačnost. Jinak jestli píšu vyslovenou nepravdu nebo faktickou chybu, tak se omlouvám. Co… Číst vice »

PetrH

Ve skutečnosti jde do motorismu víc, než se vybere na spotřební dani. Spotřební daň už asi 12 let stagnuje nebo je dokonce nižší (na naftu). Ceny stavebních prací se jaksi vydaly úplně jinam.
DPH je na všem. Co bych měl jako dostat, když platím DPH na jiných věcech než na benzínu?

Petr

Rudí komunisti přerozdělovali 80 % veřejných prostředků, dneska vede Francie s nějakými 58 %, takže se v kruhu vracíme zpátky k socialistickému přerozdělování.Zatím je ještě dost těch co tím že vytváří hodnoty a můžou na tento socialimus přizpívat, ale jak dlouho?

Dan

To je komunismus jako prase…. a náklady na agendu a úředníky = dvojnásobně nákladná oprava. Úplně jako u nás fotovoltaika s dotací. Ale bude se na tom živit spousta úředníků super

Chleba Nakup

Zajímalo by mě, co to ta paní na obrázku kutí. Vypadá to, jako by se chystala rozstříhat výplet. Poradí někdo?

Chleba Nakup

Už vím, asi šteluje brzdu.

PeS

tak to bude kolo jejího přítele / manžela…

Pája

S dámským rámem? Spíš kolo učitelky jejího dítěte 🤔

Marťas

Paní krade kolo 😅😅😅😅😅

Metro

V Rakousku je radost platit daně.

Pražec

Taky by mě bavilo platit rakouské daně. Stát by mi na oplátku zajistil třeba de facto doživotní garanci dostupného bydlení.
Zato u nás populisti slavně zrušili superhrubou mzdu, na čemž jsem třeba já opravdu nevydělal. Rozhodně ne tolik peněz, abych mohl dětem zaplatit vzdělávání v soukromém ústavu. Protože státní školy musí snižovat hodinové dotace, aby Stanjura někde vzal ty peníze, co mi „vrátil“ na daních

PeS

nikdo superhrubou mzdu nezrušil, stále je, jen se jinak počítají daně

Metro

Dostupné bydlení v Rakousku stejně musí někdo zaplatit a jak z vašeho příspěvku plyne, vy byste to ze svých daní nebyl, ale chtěl byste parazitovat na penězích vydělaných někým jiným.

Radek

Tak zrovna Vídeň pravidelně vyhrává žebříčky jako nejlepší město pro život. Ono celkově když se podíváte na ty žebříčky měst, tak na předních příčkách se umisťují spíše ta kvalitně plánovaná města (evropská města – Kodaň, Curych, Vídeň, Amsterdam, Frankfurt a potom kanadská a australská města) než města řídící se neoliberální politikou. Jinak s tím parazitováním bych byl velmi opatrný, níže jsem Vám odpovídal na Váš dotaz k IAD, citoval jsem podklady ministerstva dopravy. „Důležitý je i výstup studie, který hodnotí, v jaké míře se uživatelé v silniční a železniční dopravě operující v ČR podílí, formou různých cen, daní a plateb,… Číst vice »

Viktor Šedivý

Že se lidem někde líbí ještě neznamená, že jde o reálně fungující model. Ona to totiž také může být černá díra na peníze, které jednoho dne dojdou.

Jakub P

To je pravda, ale zatím se jako neudržitelná černá díra na peníze v dopravě a urbanismu ukazujou hlavně dvě, vzájemně hodně propojený provázaný věci – rozplizávání měst do šířky s minimální hustotou a přílišné spoléhání na automobilovou dopravu… Naopak hustá multifunkční zástavba kombinující bydlení s kancelářemi a obchody a podpora pěší chůze a jízdy na kole jako nejlevnějších a nejefektivnějších způsobů dopravy na krátké vzdálenosti městům a státům peníze silně šetřej. Abych předešel klasickým nesmyslům: přístup pro automobily je samozřejmě třeba zachovat kvůli IZS, zásobování, řemeslníkům. Ale kvůli tomu zdaleka nemusí být tolik prostorově a/nebo finančně náročných parkovišť, tolik pruhů,,… Číst vice »

Petr

Jj. zvlášť když OSVČ je mají stejné jak zaměstnanci.

Pája

Mně by v ČR bohatě stačilo, kdyby servisní samoobslužný stojan byl tam, kde jsem ho použil vloni. Jenže je pryč. Natož aby jich u cyklostezek bylo víc.

mimochodem

A co takovej stojan vlastne nabizi?

Beztak s sebou kazdej soudnej clovek veze aspon pumpu a nejaky lepeni, popr. rovnou druhou dusi, aby v pripade problemu aspon nekam dojel?

Pražec

Když bydlíte v bytě a nemáte dílnu, ale jen sklepní kóji, kde to kolo parkujete, tak se ten stojan fakt hodí. Můžete si roztahat nářadí po chodníku, ale je to nepříjemné.
Analogicky: některá vesnická JZD dodnes mají montážní jámu / rampu, kde si tu svoji škodovku každý spraví sám. Je to daleko pohodlnější než s jedním heverem na ulici.

mimochodem

Ahaaa, ja myslel, ze je to jen pumpa a sbirka naradi, jak to je treba nahore na Poledniku, a ono to slouzi i jako zvedak, koneckoncu je to i na uvodni vizualizaci v clanku…

U nas se to typicky resi na travniku za bytovkou, sup bicykl koly vzhuru, na nejakou zakladni udrzbu to staci. Ale jo, dokazu si predstavit, ze na nejaky zasahy je to prece jen komfortnejsi.

Jirka z UL

Tak nevím, jako kluk jsem vzal kolo před panelák, když byl problém na kole, třeba pichlá duše, otočil na řidítka a už se makalo. Asi fakt tuhle pohodlnou dobu nechápu.

Alibaba

V zimě to udělám i v bytě.

Jakub P

Ne s každým kolem to jde snadno udělat. Dneska mívaj lidi na řídítkách spoustu věcí (tachometry, světla, držáky telefonů, zvonky, řídicí jednotky e-kol, některý modely páček řazení přesahujou nad řídítka, …), Je zkrátka daleko pravděpodobnější než dřív, že má člověk na řídítkách něco, na co kolo fakt stavět nechce. A i když jo, ten stojan je citelně pohodlnější. Samozřejmě, že když musím (a je to u danýho kola možný), tak ho otočím. Ale pokud mám v dosahu stojan, ocením to. I domů jsem si ho koupil. Podobně jako zvládnu vyměnit zimní kola za letní na autě a naopak na tom… Číst vice »

Pája

Já si například kopnul do přesmyku. Hodně. Doma stojan mám, ale bylo to dál.
Jako jo, obejdu se bez něj. Ale jeden rok člověk čte, jakou úžasnou věc tam nechali nainstalovat, pak ji použije snad 2x a pak ji hledá a najde v zemi jen otvory po šrouchech.

Pája

….šroubech

Petr

A pak že nejsou peníze.

Michal Bartoníček

Rakušané si stěžovali na nedostatek?

Dominik

Další zbytečná agenda a výkaznictví. Veřejný sektor je od toho, aby platil to, co jako jedinec nedokážu. Dálnici nepostavím, VRT nepostavím, ale opravu kola fakt zvládnu…
Proč se nedotuje oprava automobilů? Že by nižší prodeje nových aut ohrožovaly evropskou ekonomiku (na rozdíl od kol z Číny)?

Filip Jirsák

Proč se dotuje provoz automobilů? Výstavba a provoz silnic, omezování ostatní, znečištění životního prostředí… Když se tak mohutně dotují auta, musí se pak dotovat i jiné způsoby dopravy, aby se to aspoň trošku vyrovnalo.

Metro

Máte prosím nějaký výpočet, že motorista zaplatí na daních méně, než od státu dostane na dotacích?

digi

když mi zjistíte jake jsou naklady na uředníky managující odečet dph u skupiny automobilistů: https://www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/dan-z-pridane-hodnoty/informace-stanoviska-a-sdeleni/narok-na-odpocet-dph … tak mužeme začít počítat

Radek

Zkuste se třeba podívat, kolik na trhu stojí parkování. K tomu připočtěte negativní externality – zácpy, znečištění, dopady na zdravotnictví. „V případě ČR studie konstatuje, že externí náklady ze silniční, železniční a vnitrozemské vodní dopravy činí ročně 14 miliard Euro, což odpovídá 5,2 % HDP ČR. 97 % všech těchto externích nákladů v ČR přitom činí externí 17 Sustainable Transport Infrastructure Charging and Internalisation of Transport Externalities, květen 2019 34 náklady ze silniční dopravy. Pokud jde o podíly jednotlivých typů externích nákladů, nejvyšší je v ČR, stejně jako v celé EU, podíl environmentálních externích nákladů (43 %), podíl externích nákladů… Číst vice »

Filip Jirsák

Ano, před pár lety jsem to počítal, a jen na přímých nákladech zaplatí stát, kraje a obce výrazně víc, než kolik motoristé zaplatí na spotřební dani, mýtu, dálničních známkách a silniční dani. A k tomu je ještě potřeba připočítat omezování ostatních, exhalace, hluk…

Radek

Místo v parkovacím domě si koupit dokážu a stejně veřejný sektor parkování dotuje. Jako já s Vámi souhlasím, ale prostě udivuje mě, že u opravy kol to vidíme, ale třeba u toho parkování nikoli.

Marťas

Citát bývalého amerického prezidenta Ronalda Reagana:
Pokud se to hýbe, zdaňte to.
Pokud se to hýbe dál, regulujte to.
Pokud se to pak konečně hýbat přestane, dotujte to.

František

Jestenby tomu opravenstvi mohli pomoct zavedením nějaké pravidelné technické na kola, třeba co 2 roky. Určitě se tomu dá pomoct nějakou vymyšlenou statistikou.

Marťas

Super nápad 😃. A co třeba nařídit rovnou cyklistům letní a zimní gumy 🤣🤣🤣? Nově založený EU fond pro tyto účely to unese 😅😅. Anebo rovnou nařídíme gumy denní a noční 😂😂😂😂😂?

mimochodem

To je ovsem naprosto zpatecnicky a zcela neevropsky hodnotny postup. Kazdy spravny Evropan prece vi, ze spravny postup zacina dotovanou vedeckou studii, kterazto je nasledovana dotovanou studii proveditelnosti, nacez se provede dotovana studie ekonomicke navratnosti, potom se vybere ta jedina spravna certifikacni autorita technicke zpusobilosti bicyklu (pracovne muzeme tuto autoritu nazvat treba, ja nevim, cykloDEKRA), nacez cykloDEKRA stanovi nejake ceny pro Nemecko a zapadni trh a ekonomickemu vykonu neprimo umerne vysoke ceny pro trhy vychodni. Pobocky cykloDEKRY samozrejme budou potrebovat nejake uzemni plany, stavebni povoleni, pripojky k inzenyrskym sitim… A protoze z toho prameni nejen spravni poplatky, ale i DPH,… Číst vice »

Marťas

Pecka 🤣🤣🤣🤣

Vavrroch

Vždycky mě potěší, když vidím nějaký výrazný projev talentu k výkonu administrativy. Myslím, že by Vás pochválil i prof. C.N.Parkinson. 🙂 Takovým pěkným pilotním projektem (ty jsou managery velmi oblíbeny) pro CykloDEKRU by mohla být iniciativa EUNISPEED, která by vyburcovala dopravní odborníky v Evropě, aby přestali tolerovat nejednotnost v dovolených rychlostech. Začalo by se samozřejmě jednotkami. Je nadále nemyslitelné, aby se např. v železniční dopravě vyjadřovala rychlost jednotkou „km/h“ a v silničním zákoně jednotkou, zapisovanou ve formátu „km krát hodina na minus prvou“. I když lze lacině argumentovat, že oba zápisy vyjadřují stejnou fyzikální realitu, o významu evropské jednotnosti není… Číst vice »

IBM

Toto RR řekl, ale v hodně jiném (kritickém) kontextu…

Nose Peak

Kdyby česká kinderpravice měla platit daně, jaký byly za Reagana PO DVOU VLNÁCH DAŇOVEJCH ŠKRTŮ, tak tu řvou něco o komunismu a znárodňování:

https://en.wikipedia.org/wiki/Reagan_tax_cuts

Jan

Jestli se to týká i turistů v nesnázích, tak už jinam nepojedu. Ale politicky je to samozřejmě krátkozraké…

Šalina na Špilas

Nechci, aby se mi EU starala finančně o výměnu prasklé duše. To zvládnu sám.
Chci, aby zajistila dobré mezinárodní vlakové spoje, ideálně VRT nebo kapacitní konvenční tratě, aby tam mohl jet náklad. To finančně nezvládnu.

Bohužel, vítězí prvoplánový socialismus stylu „toaletní papír do každé rodiny“ nad tím, aby stát nebo EU provedla něco, co by mělo delšího trvání, než najetí na další střep. Nechápu lidi, kteří tomuto tleskají.

digi

Jako, nerad vám kazím zabavu ale to Rakousku nenařídila EU, ale rakousko samo si… Ale proč si nekopnout do EU, že…

peter

Nechcem vam kazit zabavu, ale v clanku je uvedene, ze Rakusko na to dostalo dotaciu 130 mil. eur z EU.

digi

Dostat a nařídit je něco jiného… Navíc se jedna o prachy z Postcovidoveho modernizaciho fondu EU, kde alokaci si určuje narodní vláda… jestli chcete porovnavat projekty tak muzete na strance : https://commission.europa.eu/business-economy-euro/economic-recovery/recovery-and-resilience-facility/country-pages/czechias-recovery-and-resilience-plan_en

Filip Jirsák

Rozhodlo o tom Rakousko. To je to podstatné.

Šalina na Špilas

Protože chci, aby EU se chovala pokud možno jako správný hospodář. Protože jsem jakožto občan ČR součástí EU, tak se mě to týká víc, než nějaká vnitrorakouská politika.

digi

Ale to Rakousku nenařídila EU… Rakousko samo si rozhodlo že tohle je jeho priorita… Alokaci tech prostredku z recovery and resilience plan si urcuje Rakouská vláda, stejne jako Česká si určila třeba Krčínovu cyklostezku za 3 miliony eur… https://commission.europa.eu/projects/cycle-path-sedlcany-prcice-krcinova-cyklostezka_en

Nose Peak

Takže nechcete, aby si státy samy rozhodovaly o využití fondů EU, ale aby to nařizovala unie přímo, chápu to správně?

Mysel

No predevsim bychom asi chteli, aby Eurosajuz alespon trochu branil takhle flagrantnimu zneuzivani dotacnich fondu.

Nose Peak

No volebních výsledcích to není vidět. Český lid přímo lne k čerpačům….

digi

Takže nám má evropská komise diktovat co je a co není správná investice? On totiž takhle je ten fond nastaven… u nás se z toho dotujou podnikatelům elektroauta.. To je, nebo není zneužívání dotace, podle Vas??

ABCD

Kdykoliv se nekde vyskytuje jméno Leonore Gewessler, tak to je vždycky něco…
Je to pro mne v Rakousku stejný symbol, jako před nedávnem v Evropě komisař Timmermans.

ABCD

Dělat takovou politiku dlouhodobě a velkém rozsahu, tak to skončí zhruba stejně „dobře“ jako Sovětský svaz a RVHP. Omlouvám se, asi by to mnozí nepochopili, tak dovysvětluji jak jsem to myslel.

digi

nárokové dotace jsou socialismus?? Jestli jo tak jakto že už nejste už v ulicích?? https://www.kis-stredocesky.cz/tema/dotace-pro-zemedelce/narokove-dotace-zasady-pgrlf/
Jako protože kolo yabíra mín prostru než auto tak mně to prijde logičtější než se to dělá v čechách viz: https://www.dotace-na-elektromobil.cz/magazin/dotace-na-elektromobily-v-roce-2024

mimochodem

Tak ono dotace na elektromobily jely uz driv. Jeden takovej mam vyfocenej uz pocatkem roku 2023, pac jsem myslel, ze to byl vtip. Neni. Porizeni elektromobilu k podnikatelskym ucelum firme XY… Cile: Cilem projektu bylo porizeni elektromobilu za ucelem prechodu spolecnosti XY k nizkouhlikove doprave a setrnejsimu vyuzivani energetickych zdroju. Doprovodnym prinosem prechodu na elektromobilitu je i snieni nakladu na provoz a pravidelnou udrzbu automobilu. Financovano z dotacniho programu s nejbizarnejsim nazvem“ „Podnikani a inovace pro konkurenceschopnost“ (sic!) Ze stejneho dotacniho programu probiha v nasi obci (s vyssimi desitkami ubytovacich kapacit) „rekonstrukce“ (za pouziti buldozeru, ani puvodni zaklady nezbyly, nakolik… Číst vice »

digi

Tak ono stačí podívat se k NKu a a dost často se fakt divím při pohledu na jejich zpávy a jejich detaily.. např tato je dobrá… „Za významný nedostatek považuje NKÚ i fakt, že SZIF ani MZe ve třech případech neoznámily orgánům činným v trestním řízení skutečnosti nasvědčující spáchání trestného činu ze strany žadatele o dotaci. Tuto povinnost jim přitom ukládá zákon.“ z https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove-zpravy/temer-16-mld–kc-na-rozvoj-venkova:-dopad-podpory-nelze-vyhodnotit–projekty-bez-konkretnich-cilu–ve-zpravach-od-prijemcu-dotaci-nepravdive-udaje-id13860/

Martin II

Děda (*1920) vždycky říkal, že skutečný socialismus přijde ze západu. Začíná to vypadat, že měl bohužel pravdu…

Pražec

Ale naše socialistické nárokové zdravotnictví byste se západními zeměmi neměnil, že?

Michal Bartoníček

Zase nějaká stařecká rádoby moudra. 😒