Rakousko promění síť dálkových vlaků přes Alpy, přibude spojů díky novému tunelu

První osobní vlak v Koralmském tunelu. Foto: Chris Zenz/ ÖBBPrvní osobní vlak v Koralmském tunelu. Foto: Chris Zenz/ ÖBB

Od prosince vznikne šest nových dálkových linek kategorie IR.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
oja

Takze na ujasnenou: budou to dalkove vlaky (Fernverkehrszug) financovane statem, takze zadne vyhodne regionalni jizdenky a preprava kol jen s mistenkou.

oja

Pro pravdu se clovek zlobi? Nebo za co jsou ty minusy bez komentare?

oja

Co je na tom tak bombastickeho? To jsou ve vetsine pripadu stavajici IC/EC/REx linky, kde se budto proste zmeni stavajici kategorie vlaku na jinou, anebo se stavajici grafikon zahusti novou vrstvou vlaku.

Rušňovodič Peter

tých 6 liniek IR teda začne jazdit od 12/24 alebo až 12/25? v članku je to trošku mätúco podané.

Zdeněk

V oficiálním dokumentu je začátek IR vlaků datován k jízdnímu řádu 2025/2026, tj. od prosince 2025.

oja

To dava smysl, protoze ve Styrsku se hodne zmeni prave otevrenim Koralmbahn (z trasy pres Unzmarkt zmizi railjety, z Grazu do Salzburgu pujde jet stejne rychle pres Villach, se stavajicimi IC/EC uzce souvisi IC do Linze…)

Vesper

Trochu mimo téma, ale předloni bylo rakouskou stranou zcela vážně plánováno prodloužení jižních expresů až do Salzburgu. To definitivně padlo?

Twix

Opravdu? Je k tomu někde nějaká informace? Nebylo to spíš tak, že na to tlačila česká strana, a ta rakouská připustila že by to třeba šlo?

Zdeněk

Bylo tomu, jak říkáte Vy, jednalo se čistě o vizi z české strany, jež narazila především na to, že v následujících letech se bude dělat přestavba v úseku Linz – Wels (nově čtyřkolejná trať) a nebude tam dostatečná kapacita. Rakouská strana by raději prosadila dvouhodinový takt Linz-Praha, než prodlužování jižních expresů.

Twix

Tak tohle je určitě uvěřitelnější. Rakouská strana nechce aby se Jižní expresy motaly na dvoukolejce na Salzburg, která bude navíc teď omezena výlukami. Ne že by přímé spojení Prahy a Salzburgu nepřineslo další cestující, ale když něco ze Salzburgu dojede do Lince, je bohužel mnohem větší zájem aby to pokračovalo na Vídeň a ne na Prahu.

Dan

2h Praha – Linz by smysl dávala, stejně tam už jezdí v prokladu Sp ČB – Linz, tak by to vlk navíc znamenat nemuselo, jen by se muselo dohodnout financování na české straně.

M19

Ledaže by rychlík zastavoval z Budějovic všude, jinak samozřejmě znamenalo.

oja

Bez ohledu na vyluky Linz – Wels, coz je pomerne kratky usek, myslim, ze je vicemene vycerpana kapacita dvojkolejky Wels – Salzburg. Tam jezdi tri „rychliky“ za hodinu, to staci.

danaceks

Upřímně nerozumím tomu, proč Rakousko potřebuje ještě další kategorii vlaků – už třeba kategorie CityJet Xpress mi přijde zbytečná a tyto nové linky mohli jednoduše vést jako rychlíky (D)

Dan

Zrovna kategorie D není v Rakousku moc zastoupená. Hodně těchto vlaků patrně nahradí stávající vlaky IC. Chápu to jako oddělení od vyloženě dálkových vlaků, na které neplatí IDS jízdenky a jiné výhodné nabídky, které zde logicky nejspíše platit budou.

danaceks

Právě proto – D je již plně považován za dálkový vlak a umožňuje zakoupit si místenky, tady by rozdíl tudíž nenastal. Vytvářet dvě srovnatelné kategorie mi tak přijde kontraproduktivní, zejména když i jednotlivé (!) IDS jízdenky v Rakousku platí na všechny vlaky bez rozdílu jejich kategorie.

Mirek

Tim si nejsem uplne jisty, treba hornorakousky Freizeitticket v dalkovych vlacich urcite neplati

Lukas

To jsou ale jen specialni nabidky nekterych dopravnich svazu. VVT ma taky napr. jizdenku Tagesticket 2Plus ktera plati jen v regionalnich spojich. ÖBB ma v nabidce jizdenku Einfach-Raus-Ticket ktera plati take jen v regionalnich vlacich, atd. Ale obecne jednotlive jizdenky plati snad vsude bez rozdilu. Nehlede na to, ze dost velka cast cestujicih v Rakousku ma nejakou formu Klimaticket, dost casto ji dostanete od zamestnavatele jako podporu ekologickeho dojizdeni do prace. U Klimaticket, at uz zemske nebo federalni verze, je to uplne jedno, protoze plati na vsech spojich.

danaceks

Schválně proto jsem napsal „jednotlivé (!)“, aby ti bylo zřejmé…

oja

V Rakousku vsechny „normalni“ jizdenky (jednotlive, predplatne IDS, Klimaticket) plati na vsechny vlaky od S-Bahn az po ICE.
Ano, pokud IR budou pocazovany za regionalni dopravu, jako REx, cestujicim to prinese vyhody jako platnost vyhodnych volnocasovych jizdenek (Einfach raus apod.) a prepravu jizdnich kol bez mistenky.
D jsou dalkove vlaky bez techto vyhod. Navic se dnes takto oznacuji jen posilove rychliky ve spickach nebo ty zajizdejici ze zahranici a nesplnujici standard sluzeb EC.

Alibaba

Poslední dobou nastala taková móda něco pojmenovat „expres“, spěšný vlak = německy eilzug už tak nezní.

realista

Přesně tak – jsou to všechno v podstatě jen marketingové triky. Musíme si zkrátka zvykat …
A pokud jde o kategorii vlaků „D“, kterou by to jinak klidně mohlo mít, v SRN v ní právě platívaly i všelijaké zvýhodněné jízdenky (víkendové síťové, apod.), které ve vlacích vyšších kategorií (skutečně dálkových) neplatily. Kategorie „D“ už ale prakticky úplně vymizela.

oja

CJX je vylozene obchodni oznaceni, jinak jde o REx, podobne jako RJ je toliko rychlik vedeny urcitym typem soupravy. Jako D by to byl dalkovy vlak s nevyhodami z toho plynoucimi, pokud to ma byt meziregionalni vlak s pravildy regionalni dopravy, tak potrebuje novou kategorii.
IR jezdi ve Svycarsku, takze zas takova novina to neni.

Lukas

To taky není úplně pravda. V Tyrolsku je docela velký rozdíl v jízdní době a počtu zastávek mezi obyčejným REX a CJX. CJX mezi Kufsteinem a Innsbruckem staví podobne jako RJX (Schaftenau, Rum a Innsbruck-Messe jsou navíc). Nehledě na to ze REX linky tam jezdí celkem pravidelně a CJX ne.

oja

Tak nikdo nerika, ze kazdy REx zastavuje stejne, stejne jako mivaji ruzna zastavkova schemata R nebo i RJ na teze trati.
CJX je proste REx vedeny jednotkou CityJet, bez ohledu na zastavky konkretniho spoje.
CJX mezi Kufsteinem a Innsbruckem stavi podobne jako RJX, kdyz ten stavi jen ve Wörgl? Usmevne 🙂

Lukas

Možná si nastudujte jízdní rad než budete zase arogantní. Tim rjx jsem jezdil každý den do práce. Staví buď Jenbach a Wörgl nebo Wörgl a Kufstein (alternativne každou hodinu) a potom jsou brzké ranní a pozdní večerní spoje které staví ve všech třech stanicích. CJX v Tyrolsku má úplně jiný charakter než REX. REX je pravidelná linka s pravidelnými zastávkami (s par výjimkami většinou staví všude stejne) a jezdí taky v poměrně pravidelných intervalech. Mezi Jenbach a Kufstein navíc od prosincovém změny jízdního radu staví REX všude místo zkracenych S bahn vlaku. CJX je rychlý regionální spoj který slouží jako… Číst vice »

oja

No právě. Když RJX zastaví v Kufsteinu, tak pak do Innsbrucku už jen ve Wörglu. Takže psát „staví podobně“, když to je jedna vs. čtyři zastávky, je dost úsměvné. Zastávky navíc v okrajových denních dobách jsou pro takovéhle diskuse irelevantní. Rakousko není jen Tyrolsko. Že v Tyrolsku jezdí pár CJX na jedné lince v nějakém schématu neznamená, že to je obecné pravidlo. Většina CJX jezdí v Dolních Rakousích, kde podobné spoje předtím měly kategorii REx. Např. Wien – Amstetten. Někdy CJX dokonce odpovídají i dřívějším ‚R‘, jak tak koukám, existují i spoje, které jedou jen Payerbach-Reichenau – Wiener Neustadt a… Číst vice »

Karl vB.

„Od prosince vznikne šest nových dálkových linek kategorie IRN.“
Co je prosím „IRN“? V textu jsem vysvtlení této zkratky nenašel.

Martin Hanzal

IRN bude zjevný překlep, míněno je IR = InterRegio. Co mě ale zarazilo, je název stanice Hügel-Straß, protože myslím, že byla míněna stanice Spielfeld-Straß. Hügel nad ní sice je, ale jmenuje se Sauberg… A taky je tam zámek a skvělé vinohrady produkující báječnou Blaufränkisch, ale to už jinde jsme, je to jiná vesnice…

Zdeněk

V oficiálním dokumentu je uvedena správně stanice Spielfeld-Straß, jinak pojem Hügel-Straß se v zadávacích dokumentacích (např. na zdvoukolejnění z listopadu 2023) obvykle používá pro samotnou státní hranici, tj. až za stanicí Spielfeld-Straß, avšak v tomto dokumentu opravdu není. Jinak tedy doporučuji ochutnat spíše tamní Sauvignony, Blaufränkisch rozhodně v jiných částech Rakouska umí o mnoho lépe.

realista

Ale nejlepší je stejně Kékfrankos v Soproni – je to sice už kousek za hranicemi (ale o to levnější), nicméně rakouské jízdenky platí i tam.
Ten jih je ale výborný všude, ať v bílém či červeném, protože je tam už hodně sluníčka: nic proti Moravě, ale tomuhle (bohužel) konkurovat nemůže …

Pavouk

„součástí je celkem 33 kilometrů tunelů“> součástí je Koralmský tunel dlouhý 33 km, pak ještě řada dalších kratších tunelů.

xyz

Ten 2h takt IR Salcburk – Villach/Klagenfurt bude veden NAD RÁMEC Railjetů v té trase (= konečně 1h takt v takovéto významné relaci), nebo namísto nich?

Gerald Pärtan

(Google překlad z originálního dokumentu): Kromě IR linky „Alpe-Adria“ existuje spojení mezi Salzburgem a Villachem přes
Tauernbahn provozuje linku RJ/ICE každé dvě hodiny. Tato linka RJ/ICE bude
jízdy na IR linku s hodinovým odstupem. Překrytím IR linky
„Alpe-Adria“ s linkou RJ/ICE bude jezdit mezi Salcburkem a od prosince 2025
Villach bude přes den fungovat na (přibližně) hodinové bázi, tedy podle jízdního řádu
na Tauernbahn se oproti dnešku zdvojnásobí. Dvě linie
Některé z nich však obslouží různé mezizastávky.

oja

Dovolim si oponovat. Kdyby byly stavajici prime vlaky zruseny a z Nemecka k Wörthersee se muselo dvakrat prestupovat, radu cestujicich by to mohlo odradit. Ostatne hadam, ze na teto trase nove nasazene ICE jsou jiz s vyhledem, ze za dva roky budou prodlouzeny do Grazu. Dosavadni EC soupravy jsou pro Koralmbahn pomale.

Martin Hanzal

Nad rámec.

oja

Zrovna tady urcite nad ramec, EC/ICE/RJ Salzburg – Klagenfurt urcite zustanou zachovany, at uz jako prime vlaky z hloubi Nemecka, nebo jako pokracovani RJ z Vidne po Koralmbahn. Bude fajn, pokud IR budou povazovany za regionalni dopravu a pujde do nich vzit kolo bez rezervace.
V pripade ostatnich linek hadam, ze IR spis nahradi stavajici IC/EC/REx vlaky.

Twix

Ta nová linka Mur-Drau v hodinovém taktu v nízkopodlažních jednotkách bude vedena slovinskými Flirty?

Twix

To věřím. Jen přemýšlím, co by tam jiného mohlo jezdit, když jsou tam 3 kV a ty slovinské třísystémové Flirty byly požadovány i pro provoz v Rakousku a Chorvatsku.

realista

To je dotaz na zcela nepodstatnou záležitost – mnohem podstatnější by byla informace, jakou součást rakouského tarifního systému budou tyto vlaky tvořit = jaké jízdenky v nich budou použitelné (pro levné cestování přes Rakousko).

Twix

A proč je dotaz na jízdenky mnohem podstatnější než na vozidlo? Předpokládám že tam bude platit úplně vše, jak regionální nabídky tak Sparschiene bez vazby na konkrétní vlak. Proč by to mělo být jinak?

realista

Třeba proto, že bez příslušné jízdenky nikoho regulérně nesveze žádné vozidlo, ale naprosté většině cestujících je lhostejné, co je veze. A je to zatím co do jízdného blíže nespecifikovaná další kategorie vlaků osobní přepravy.

Twix

Ale já nejsem cestující té linky a neptám se na to protože tím chci hned jezdit. To se v diskuzích na dopravních webech stává. Navíc na moji otázku nejspíš už někde existuje validní odpověď, zatímco tarifní detaily se za ty skoro 2 roky můžou ještě klidně ladit, zvlášť pokud jde o mezistátní linku. Ale jak píšu, v rámci Rakouska nemám obavy že by v tom jakákoliv jízdenka neměla platit.

oja

Protoze to bude neco mezi stavajicimi REx a D – tarifni podminky ktere z kategorii budou platit? Pokud D (a ve clanku se i pise „dalkovy vlak“), tak na vyhodne regionalni nabidky a Sparschiene bez vazby zapomente.

oja

Precetl jsem si ten original, budou to dalkove vlaky, takze tarifni podminky jako IC. Zadne regionalni nabidky apod.

Michal M

A seznam přes noc otevřených čekáren vhodných ke kempingu byste nechtěl?

praktik

Já sám bych sice takový seznam nevyužil, ale znám cestovatele, které by to určitě zajímalo – máte snad něco takového k dispozici?