Dopravci Železnice Železniční průmysl

Rakouské ÖBB koupí od Siemensu další vlaky za téměř 10 miliard korun

Stavba vagonů ve vídeňském závodě Siemensu. Autor: Jan Šindelář
Stavba vagonů ve vídeňském závodě Siemensu. Autor: Jan Šindelář

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) výrazně obnoví svůj vozový park pro dálkové linky. Jako dodavatele vybraly společnost Siemens. Celkem jde o osm devítivozových souprav pro meziměstské linky a 13 souprav pro noční spoje NightJet. Informoval o tom magazín Railway Gazette s tím, že nyní běží desetidenní lhůta pro odvolání neúspěšných uchazečů. Celková hodnota zakázky je 378 milionů eur (cca 9,8 miliardy korun).

Rakouské dráhy chtějí především obnovit flotilu na spojích EuroCity do Itálie. Předpokládá se, že nabídka Siemensu vychází z konstrukce vozů Viaggio Comfort s ocelovými skříněmi, které rakouský dopravce provozuje pod obchodní značkou railjet. Konkurenční uchazeč Bombardier údajně navrhl vozidlo s hliníkovou konstrukcí s některými komponenty z Číny.

Siemens s podobnými vagony nedávno uspěl i u Českých drah.

31 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Neví někdo kolik mají ještě ÖBB vozu Bmz?ČD by hlavně mněly nahradit nevyhovující šrot typ B249.

  • Dotazy na odborníky a podněty k diskuzi:
    1) Vyrábějí se vůbec osobní vozy z hliníku? U jednotek je to běžné, o jednotlivých osobních vozech ale nevím.
    2) Existují nějaké nízkopodlažní osobní vozy (alespoň v části mezi podvozky – kromě vozů patrových)? Opět časté u jednotek. Je celkem škoda, že spousta nových vlaků (např. všechny railjety ČD i OBB) nemá alespoň 1 vůz s nízkopodlažním vstupem (přestože bezbariérový přístup nějakým způsobem řešený mají).

    Děkuji moc za odpovědi.

    • Pro vysokopodlažní vůz nemá hliníková konstrukce moc výhodu. Ty se používají hlavně tam, kde je požadovaná samonosná skříň, kdežto u vysokopodlažního vozu je jednodušší použít ocelový rám s lehkou skříní.

      Nízkopodlažní jednotlivé vozy jsou trochu problém, protože UIC. Pokud ten vůz má být kompatibilní se zbytkem vozového parku, musí mít vysoké konce vozu, což pak nutně vede na prolézačku typu RegioPanter. Hypoteticky si umím představit jednotlivé vozy odvozené například ze zde uvedeného Giruna, které by byly nízké v celé délce (pomíjím, že Giruno má nízké přechody mimo jiné díky Jakobsům). Ale ty by byly kompatibilní výhradně samy se sebou a v tu chvíli je jednodušší je udělat rovnou jako jednotku.
      Co by mohlo být zajímavé, postavit krátké soupravy jaké teď objednaly ČD takové, že na koncích budou vysoké UIC přechody a zbytek jednotky nízkopodlažní. Ale klíčová otázka je, jestli by se taková koncepce vzhledem k použití vůbec vyplatila.

  • „Rakouské dráhy chtějí především obnovit flotilu na spojích EuroCity do Itálie.“
    S kolika takovými (denními) spoji by tam vlastně mělo jezdit, aby na nich byly rozumně využitelné velkoprostorové vozy, když ty soupravy mají „vycházet z konstrukce vozů Viaggio Comfort“? Aktuálně jezdí mezi Vídní a Benátkami jen 2 páry přímých denních vlaků v soupravách typu „railjet“, tedy v podstatě 2x jednodenní oběh, takže jen na prosté „obnovení flotily na spojích EuroCity do Itálie“ to asi ani zdaleka nebude.

    • A není to také pro linku Mnichov – Verona – Milano/Benátky?

      • Tu ovšem, pokud vím, vůbec neprovozují ÖBB, ale přímo DB (v celé trase), takže asi těžko …

        • Nevím, kdo linku provozuje, tuším, že společně Trenord, DB a ÖBB, každopádně soupravy na této lince jsou složeny výhradně z vozů ÖBB. Takže je pravděpodobné, že nové vozy budou určeny mj. právě sem.

          • Hmm – já už jsem tím hodně dávno nejel, a tehdy tam byl personál německý i na italském území a vozy byly snad DB, ale ruku do ohně za to nedám. V každém případě děkuji za upřesnění.

            • Pokud nevyhovují vozy OBB, tak by beztak nevyhověly ani ty Německé.

              • Nevím, kde by se na té trase jezdilo rychleji než 200 km/h, takže z tohoto důvodu asi „obnova flotily“ nezbytná není – spíše tedy asi může být důvodem snaha o nějaký „nový facelift“ těch vlaků, ale v takovém případě si vůbec nejsem jistý, zda velkoprostorový „Viaggio Comfort“ jako výhradní uspořádání bude pro cestující pohodlnější než možnost výběru u kombinace velkoprostorových a oddílových vozů ve stávající „klasické“ soupravě.

                • Tady nejde o rychlost, ale o nové předpisy v Itálii, když se kupují osobní i spací vozy na ráz a v takovém počtu pro jednu zemi..

                • V Inntalu na nových úsecích je víc jak 200 km/h. Ovšem je to jen zlomek z celé trasy zmiňovanych EC.

                • Re. Železničář v důchodu.
                  Zdravím Vás.
                  Soupravy zcela jistě nebudou dodány ihned. Počítám tak po roce 2020. Spíše později.
                  Co se týče tras na jih, tak mezi lety 2022 – 2026 má dojít ke spušténí provozu na několika nových úsecích daným směrem. Semmering tunnel, Koralm bahn a v neposlední řadě také Brenner basis tunnel. Tyto nové stavny jsou určeny pro rychlost 200
                  a více.
                  Svou roli také hraje i plánovaná modernizace v Bavorsku. I když konkrétně tam tomu příliš nevěřím.
                  Tedy pouze se stavbamy na rakouské straně, lze konstatovat, že dané nákupy nových souprav jsou opodstatněné.

            • Potvrzuji, že tato linka jezdí výhradně v náležitostech ÖBB PV.

    • Co má znamenat „na nás“ – na ČD? Aby zase nebyl Jančura první …

      • Jančurův vstup do Vídně stopl prodej všech vagonů do Česka, vůbec současný GVD působí, jako by někdo počítal, že těch 40 vozů z Rakouska, které se podařilo vyjednat až teď, tady bude k dispozici. Trochu to působí, jako by to Rakušáci raději nechali sešrotovat, než prodali své konkurenci, už teď se beztak někdo sype popel na hlavu, že podmínka odprodaných vozů nebyla nejezdit komerčně na rakouském území, jak to dělá více železničních společností.

        • Na K-reportu někdo kdysi dávno psal, že nějaká taková podmínka tam snad i byla. Teď už je zřejmé, že nebyla (nemusela být u všech nákupů) nebo se nějak obešla.

          Pro OBB možnost drobného přivýdělku odprodejem vyřazených vozů má smysl a třeba se s českými dopravci dohodnou v budoucnu dohodnou nějak lépe (= lépe pro OBB). Nebo to prodají jinam 🙂

        • Pro někoho my=ČSD, teď tedy ČD. A nikdy jinak.
          Jinak bude fajn, když kdokoliv koupí od ÖBB jejich šrot. Pořád to bude to lepší, co budeme mít.
          Ona nejlepší jednička je rakouská dvojka.

          • „Pro někoho my=ČSD, teď tedy ČD. A nikdy jinak.“
            A právě proto jsem se ptal, co tím v tomto konkrétním případě autor mínil.

      • na nás myslím, že poputují k nám do česka a na moravu, snad to je jedno kdo to koupí, hlavně aby cestující měli pohodlí.

      • Rakušáci mysleli, jak se chytře zbavili šrotu a on se jim za pár let vrátil od severu zpátky))) Možná se měli podívat, s čím se jezdí u nás, resp. s čím jezdí vlakoví a autobusoví dopravci, IAD a zjistili by, že podnikání je zde výhradně založeno na šrotu

        • Tady bych vypíchnul efekt pana Jančury na středoevropský trh. Ať si o něm myslíme cokoliv, ten efekt je blahodárný pro cestující i u jeho konkurence, protože nikdo nesmí ani na chvíli usnout na vavřínech.

          • Ten váš „Jančurův efekt“ se ovšem v tomto případě projevil především v tom, že svým přístupem k dodržování podmínek Rakušanů zablokoval možnost nákupu dalších rakouských „ojetin“ všem, tedy i ČD: ČD přitom jezdí do Rakouska výhradně s „railjety“, takže z jejich strany k žádnému porušení té rakouské podmínky nedochází, ale kvůli Jančurovi nemohou teď rychleji nahrazovat své staré „šroty“ ani v soupravách, které s mezistátním provozem v relaci ČR – Rakousko (N.B. tím „komerčním“) vůbec nijak nesouvisejí.

          • Dala by se mu přičíst k dobru péče o zákazníka, vozy, které byly i teď většinou vyfouknuty ČD přímo před nosem, protože jim zákon znemožňuje pružně reagovat, nebo kapacitu, zvyšování výdajů, spíš ne..

Newsletter

Partneři


Výběr editora