Rakouské dráhy v červnu zdraží jízdné v průměru o téměř šest procent
Railjet v barvách rakouských drah ÖBB. Foto: ÖBB
Další zdražení bude nejdříve v létě 2024, slibují ÖBB.
Další zdražení bude nejdříve v létě 2024, slibují ÖBB.
A co my s tím?
Asi by bylo vhodnější použít výraz „o necelých 6%“, než o „téměř“. Takhle to vypadá zbytečně dramaticky.
Už se slibuje i zdražení… Tak snad ten slib taky dodrží…
A není to málo, Antone Pavloviči? Veřejná doprava není žádná socka!
Tohle je doprava ve skutku v Západním módu.
Tohle není parodie na veřejnou dopravu, kterou zažíváme s našimi kraji, ŘSD a SŽ každý den…
Inflace v Eurozóně je 7%, 6% zdražení je tedy málo…
Rakousko je sen ❤️ doporucuji tam zit kazdemu
Já tam byl 2 roky, nic moc. Vysoký daně, v podvečer či neděli vše zavřené. Jo kolem Vídně jezdí docela spolehlivě vlaky, ale bez prémiové péče třeba nesežene doktora… Sehnat místo ve školce či škole taky není tak snadný – pokud nechcete nějakou multikultyghetto školku/školu.
A ceny třeba jídla jako v Praze, pivo je v Čechách pořád mírně levnější – v restauraci. V obchodech stojí stejně.
Je dobrý, že jídlo apod je v bio kvalitě a za lepší ceny než v ČR. Nákupy jsou pořád připomínka, že východní blok je pro řetězce popelnice Evropy.
Ty stejné ceny potravin v Rakousku bych zpochybnil.
Většina potravin spíše dražší. I když při rakouské kupní síle samozřejmě relativně levnější.
Co se týče prodejen, tak jak jsem pochopil, jsou tyto regule:
– v neděli a ve svátky každopádně zavřeno
– v sobotu otevřeno max. do 18 h
– součet prodejní doby za týden nesmí přesáhnout 72 hodin (pak z toho vyplývají takové jevy jako např. otevřeno od 6:50 do 19:00 h či od 7:40 do 20:00 h; tam, kde chtějí mít otevřeno do 21 h, otevírají naopak až v 8:30 h – viz např. Interspar v suterénu Wien Hbf.).
Já bych ty stejné ceny potravin taky zpochybnil, ale spíš mám pocit, že v ČR je mnoho věcí dražších. Jistě, čerstvé potraviny jsou v Rakousku výrazně dražší (pečivo, maso a masné výrobky…) o něco dražší je i zelenina a ovoce, ty jsou ale často kvalitnější. Průmyslové trvanlivé potraviny mi přijdou dražší v ČR. S těmi otvíracími dobami obchodů máte pravdu. Jak je to s tím pravidlem max. 72 hodin týdně netuším. A existují výjimky, zejména v dopravních uzlech (hlavně nádraží), turistických oblastech a snad i v nemocnicích. Na nádražích nebo na letišti ve Schwechatu mají denně 6 – 22, možná… Číst vice »
No a ten malý Spar v přízemí jestě v neděli rozdělí mříží vejpůl, takže jsou to hned dva Spary. Tipoval bych že zřejmě aby se vešli do rozměru „malého obchůdku“. Nevím jestli to furt dělají, už je to pár let co jsem to viděl.
Mimochodem, když se u nás zaváděl zákaz prodeje o (některých) svátcích, ČOI předem varovala že neco podobného bude považovat za obcházení zákona a stejně pokutovat.
Ne, to je nesmysl.
Ta výše popsaná omezení se vztahují na obchody větší než „malý obchůdek“ (což jsou indické večerky apod.), tedy zejména běžné supermarkety a větší. Ale právě obchody se základním zbožím mj. na nádražích mají výjimky. Což se vztahuje na ten Spar Express v přízemí, ten totiž nabízí jen potraviny, nápoje a základí drogerii a otevřeno může mít prakticky kdykoliv. Uzavírat části s „nezákladním“ zbožím by musely např. hypermarkety. Ale to jsem v Rakousku nikdy neviděl, vím, že to bylo téma během covidových lockdownů, ale jak přesně se to pak (ne)řešilo nevím.
Ano, mají výjimky, ale ten Spar Pronto v přízemí Wien Hbf. skutečně bývá později večer + o nedělích takto rozdělen „vejpůl“ (opakovaná zkušenost, nejnověji 4 týdny stará).
A vadí to někomu, že se v neděli má člověk věnovat, něčemu jinému, než tupému setrvávání a trávení volného času v nákupních centrech… 🙂
Jen konzumním spotřebitelům… normální socializovaný občan si během 6 pracovních dnů dovede potřebné nakoupit. V nouzi jsou obchody na nádražích a pod. i v neděli.
Jen na velkých nádražích. Zdaleka ne všude.
A co se týče „tupého setrvávání v nákupních centrech“ – někteří (mj. já) takto nepotřebují činit v žádný den v týdnu. Jiní tak budou i při zákazu nedělního prodeje činit 6 ze 7 dní v týdnu.
Stejně jako někteří vyrážejí na výlet v sobotu, byť (i v Rakousku) jsou „markety“ otevřené, zatímco jiní nevyrazí na výlet ani v neděli, přestože v jejich zemi jsou „markety“ zavřené.
… a to pomíjím, že původní význam té nedělní zavíračky je náboženský, tzn. přinejmenším dopoledne by v tu neděli měla být většina lidí v kostele + měli by rozjímat, ne? 🙂
A to se mi prave na Rakousku libi, ze nedele je den kdy se nedela. Nedele je den kdy jsme na kaficku, pivecku s kamarady, vylety v pridode cokoliv. Na Svatky a nedele clovek nema delat nic. Jen Cechacci to nepochopily…
Tu kávu si vaříte/naléváte, resp. pivo čepujete/donášíte sami, nebo v tu neděli rádi využíváte služeb toho, že někdo v těch kavárnách/hospodách v tu neděli pracuje?
P. S. Na výlet do přírody samozřejmě lze v neděli (ba i v sobotu) vyrazit i ve chvíli, kdy jsou obchody otevřené. Zcela nesmyslné dilema.
A k tomu „jen Čecháčci“ – většina evropských zemí nezakazuje nedělní prodej v maloobchodu.
Platí to i pro (jinak silně nábožensky založenou) Itálii.
Na jedné straně růst cen jízdenek, na druhé straně extrémně levné klimatickety dotované vládou.
A stejně pak v turistické destinaci potkáte autobus s jedním důchodcem uvnitř a 50 aut za ním.
S tím „jedním důchodcem uvnitř“ nemáte pravdu. V turistických destinacích s kvalitní autobusovou dopravou většinou hosté dostanou návštěvnickou kartu, na niž je hromadná doprava zdarma, a někteří to i využívají. Že mnoho dalších přesto jede autem, s tím samosprávy nebo turistický svaz moc nenadělají.
To je docela nesmysl. Kez by to byla pravda. V lete jezdi v Tirolsku, neboli dovolenkove oblasti pro mnohe z DE, NL ale i CR atd. tak nacpane autobusy, ze do nekterych je problem se vubec dostat.
Nicméně turisté nevyužívají Klimaticket.
Nicméně slušné využití autobusů v turistických oblastech Tyrolska (před 10+ lety jsem tam jednoho léta týden strávil s jízdenkou platnou týden ve veškeré veřejné dopravě v Tyrolích, vč. linkových autobusů) můžu potvrdit i z tehdejší doby.
Tak ony i ty jednoduché jízdenky jsou většinou dotované.
A s tím Klimaticketem to dává smysl: klíčové je dostat z aut do hromadné dopravy pravidelné cestující. To je silný politický projekt, v dnešní době vysoké inflace to má i silný sociální kontext, naproti tomu nezdražit jednotlivé jízdné ÖBB nedává za vysoké inflace moc smysl. Navíc pokud vím, loni se moc nezdražovalo, ačkoliv inflace už byla vysoká.
Jestliže se sami skrývají pod roušku tzv. ochrany klimatu, pak nelze dělat rozdíly mezi pravidelnými a občasnými cestujícími.
(Pardon, předčasně odesláno)
Už logika věci o síťové jízdence na úplně všechny druhy veřejné dopravy je v rozporu s pojmem „pravidelný cestující“, protože pravidelně ten cestující jezdí většinou v pevně určené trase, zatímco v naprosté většině ostatních tras jezdí jen… občasně.
A pro pevně určenou trasu by mu mohla postačit nějaká ta traťová jízdenka „z bodu A do bodu B“.
Takže síťová jízdenka „na všechny druhy dopravy“ (a to byť bez toho „klimatického“ názvu) z principu cílí i na ty, kteří mnohé z realizovaných tras/cest učiní jen… občasně.
Ona tam ta logika bola prezentovana tak, ze pravidelni cestujuci s predplatnym sa budu moct zbavit auta, ktore si nechavali na tie obcasne cesty, ked ich teraz budu mat „zadarmo“.
Predplatne tratove listky pred klimaticketom existovali a pri dennom dochadzani ponukali zlavu okolo 70-80% oproti jednorazovemu cestovnemu. (= Jednorazove cestovne bolo a je nepomerne predrazene)
O. K., díky za upřesnění.
Nicméně i tak bych v tom vnímal vícero úskalí, jednak že různé netypické trasy jsou veřejnou dopravou špatně pokryté (viz nadále řídké bus-spojení v odlehlých + ne turisticky významných částech Rakouska) či vůbec otázka, jestli by se nemalá část Rakušanů měla zbavit svých aut, tak tedy šrotací? Či prodejem do zahraničí? Přeci v rámci Rakouska by si je málokdo koupil, když tedy byl ten Klimaticket zaveden.
Podla mna to je to taky znacne nedomysleny populizmus v zelenom. Na prvy pohlad to znie dobre, volici si to zapamataju ako nieco, co vlada dosiahla, dostalo sa to do medii po celom svete a ostatne krajiny sa nimi inspiruju, ale skutocne problemy verejnej dopravy to v skutocnosti neriesi, pripadne este zhorsuje. To ich netrapi, lebo oni v tom preplnenom vlaku najskor nebudu.