Rakouské dráhy ukously další část německého trhu dotovaných vlaků, doma se soutěžím brání
Nové jednotky Alstom Coradia Stream HC. Foto: Alstom

Kontrakt v Bádensku-Württembersku je až do roku 2040.
Kontrakt v Bádensku-Württembersku je až do roku 2040.
Nač ty emoce. Volný trh je jen nástroj k minimalizaci nákladů (když má optimální podmínky), ne náboženství.
Pokud v Rakousku mají dobré služby za přijatelné ceny, tak v principu není nutné, aby liberalizovali. (Odhlížím od požadavků EU.)
Bohužel u nás v ČR byla kvalita služeb monopolu ve srovnání s Rakouskem otřesná, tak zkoušíme, jestli volný trh pomůže aspoň stlačit náklady.
Kvalita služeb je dobrá, což o to, ale člověk si připlatí, pokud nemá teda Klimaticket, a pak to není tak hrozné
Já vím, že tady dostanu kartáč….
Ale přijde mi zajímavý, jak se v diskuzích brojí proti liberalizaci v železniční dopravě, zatímco u autobusů to funguje už několik desetiletí a nikdo nevolá po znárodnění po vzoru bývalých ČSAD nebo si nestěžuje na omezení síťovosti a pokles kvality.
Nazývat autobusovou dopravu funkční je dost odvážné. Až na pár funkcnich IDS je to jeden velký bordel
Ano, ale jak tady psal diskutující pode mnou – liberalizace a monopol se dá udělat jak dobře, tak špatně.
Žiju v Rakousku a rozdíl mezi Vorarlberskem a Korutanama je jako nebe a dudy.
Korutany-to jsou hlavně národovci a populisté.
Není pravdou… Ignorováním představitelů ROPID a IDSK je ve vlacích „královny matky“ v systému PID a IDSK zcela běžně přednostně prodáván tarif „královny matky“
Místo toho se začínáme dostávat do opačného extrému, kdy různé oblasti vyhrávají dopravci z i dosti vzdálených končin nebo tady před VŘ vznikají podivné firmy jako EKOSERVIS TRANSPEED, následné rozprodávání vyhraných výkonů dalším dopravcům, to je taky zajímavá věc.
Oceňuji pasivně agresivní vyjádření prvního odstavce
Jsem toho názoru že se musí národní dopravce vzdát svých monopolu v každé Evropské zemi a prostě bojovat a přijmout tu realitu.
Nemusí, pokud není politická vůle a ani nepoužívají dotace, které z principu podporují otevřenou soutěž.
Politická vôľa je = legislatíva je schválená a platná. To že sa v praxi štátom ignoruje je proste zlyhanie právneho štátu.
A výsledkem je Německo a jeho železnice s bordelem a chaosem. V Rakousku je jejich model funkčnější.
Přesně, Rakousko je rozumné že ty soutěže nedělá.
A jaký má smysl, že si státní firmy lezou do zelí s dotovanou dopravou?
Smysl pro koho?
Pro firmu? Každá firma, i státem vlastněná, chce vydělat co nejvíc, takže se snaží získat zakázky na úkor jiných firem (že je ta druhá taky státem vlastněná, je úplně jedno).
Pro objednavatele? Snaží se dostat svou službu za co nejnižší cenu, lhostejno od koho.
Jedno to opravdu neni. Je nesmysl aby stát A živil firmu státu B a svoji zanedbával.
Vaše povedená teorie se tady několik desetiletí aplikovala, a to i po změně režimu v roce 1989. To, co státní firma ČSD/ ČD v monopolní pozici vůči cestujícím předváděla, je dnes nemyslitelné, právě díky liberalizaci a konkurenci.
Pokud nevěříte, začtěte se prosím do starších jízdních řádů před rokem 2010, třeba tady:
http://www.jizdni-rady.nanadrazi.cz/index.php?page=jizdni-rady-2002-2003
Dyť se ta arogance a neochota dnes děje taky jako tenkrát. Jen ji krom ČD pachájí zejména soukromi dopravci. A kde je to zlepšení?
U nás je to bohužel navíc nutnost. Vždyť i přes tolik soutěži nás Národni dopravce vozí stále mnohde v Béčkách a šukafonech. A je mu to úplně šumák. To opravdu vždy napraví až ten dopravce alternativní. Aťse to líbí, nebo ne. A nebýt Regiojetu, radši ani nepomyslet…
Ty šukafony jezdí proto, že si je někdo objednal a zaplatil. Když si někdo objedná a zaplatí lepší vozidla, tak budou jezdit ty. Nebo snad myslíte, že dopravci kupují nová vozidla z dobré vůle?
No, před nástupem liberalizace u nás nikdo moc u ČD provoz noválých, moderních vozidel neobjednával. Spíš se nechávalo je jezdit s čím chtějí. Až možnost volby přinesla páku na dopravce, a reálnou šanci zadat si vyšší požadavky.
A kdo si objednal a zaplatil tu 810? Dneska prakticky už jen Moravskoslezský kraj (včetně nového tuningu) a Středočeský kraj v tom jermanovském balíčku. Všude jinde už se objednatelé zamysleli, za co zaplatí a kolik.
A arriva tu jezdi ve špinavých 845, RJ pak v hnusu co vyhrabe na šrotištích za hranicemi.
píše někdo, kdo pak vytáhne z kopřiv Béčko a volá: buď rád, že něco jede
To je tím, co v zadávacích podmínkách požaduje kraj nebo stát. Dopravce pak pouze plní podmínky. Kdyby byly lépe nastavené podmínky, tak tu jezdí něco jiného. Se soukromníky to nemá nic společného.
Zajímavé je, že před nástupem soukromníků si nikdo ty zadávací podmínky lépe nezastavil. Ony by si nejspíš za to ČD řekly tolik, že by to objednatele rychle přešlo.
Ojedinělý případ byla Desira na linkách z Děčína do Rumburka (přes Jedlovou) a Bad Schandau, které si Ústecký kraj vynutil někdy kolem roku 2011. To bylo před skutečným nástupem soukromníků, byť potom co se Regiojet producíroval s Desirem na kozině…
Zajímavé taky jistě je, že v Rakousku to funguje a velmi dobře. Mají jednu z nejlepších železnic v Evropě.
Ale my jsme u nás asi vždycky byli na vlastní planetě Česko, takže u nás nic ze zahraničí fungovat nemůže, co?
Neříkám, že to nemůže fungovat, ale zatím to nefunguje. Asi by stát musel mít větší kontrolu nad ČD, aby jim mohl přikázat aby modernizovaly, nebo by si ČD musely uvědomit, že i v jejich zájmu je mít spokojené cestující v moderních vlacích. A asi bychom pak taky za jízdenky platili o dost víc, tak jako v tom Rakousku. A pak by se taky možná ukázalo, že Češi pořád ještě preferují spíš cenu než kvalitu…
Nemuseli bychom platit o dost víc. Mrkněte do Polska, země nám přibůzná, ale přesto je jinde než my.
Autor tohoto článku se mnou souhlasit nebude, ale mně se to, jak to funguje v Rakousku, líbí. Znamená to totiž jasný, jednotný a předvídatelný standard, který mimochodem není vůbec špatný. Člověk nemusí řešit, kde jaká jízdenka platí či neplatí, zdali má nebo nemá správnou aplikaci, jaké jsou podmínky nástupu do vlaku v tom či kterém kraji… popravdě trochu závidím 🙂
To nemusíš ani napr. v DE ale s OneTicket… 🙂
Máte dojem, že v době všudypřítomných ČD tyto nabízely „jasný, jednotný a předvídatelný standard“? To je jedna z příčin, proč se zdejší objednavatelé začali zajímat o to, co za své peníze dostávají a jestli by jim někdo jiný nedokázal dát lepší nabídku.
V té době nabízely slušnou kvalitu a síťový efekt. Ten je dneska v rektu.
A hlavní příčinu zájmu ojebavatelů vidím v tom, že ucítili možnost odklánění tím správným směrem, nikoli altruismus a veřejné blaho.
S druhou půlkou souhlas, s tou první jen když přivřu oči, uši a budu brát druhou půlku minulého desetiletí
Sieťový efekt máš aj v Nemecku napriek celému radu dopravcov. Chyba v Česku je len v tom že niektorí objednávatelia (bohužiaľ vrátane MD) nechávajú každého dopravcu zavádzať si vlastnú tarifu, čo je na objednávaných linkách úplný nezmysel.
Síťový efekt máte v Rakousku napříč všemi druhy dopravy díky KlimaTicketu, ve Švýcarsku na železnici je síťový efekt také i přes množství privátních dopravců, takže u tohoto aspektu bude pes zakopán v pasivitě českého regulátora, který je s výsledky vlastní práce zřejmě velmi spokojen.
Ten jednotný a předvídatelný standard nedodržuje ani soukromník 1, ani soukromník 2., ani Času dost. Takto si lepší nabídku nepředstavuji. Spíš se mi líbí malý šumavský soukromník. Má toho trochu a snaží se.
Zcela souhlasím…GW na Šumavě jsou super… stejně tak v Ústeckém kraji, kde si i hezky vede „polostátní“ švestková dráha
Autor je podporovatelem liberalizace. Problém je, že liberalizace se dá udělat jak dobře, tak špatně. Stejně tak jako státní monopol.
V Rakousku udělali dobře státní monopol. V ČR jsme nedokázali udělat dobře ani jedno.
V ČR se ignoruje, že zákazník je cestující, i když velkou část platí stát.
Dokonale vyjádřeno
Stát platí občané skrze daně. Za daně je očekávána nějaká služba.
A další činitel je cena jízdného. Víte, kolik stojí jízdenky v německy mluvících zemích, že ano? I v poměru k platům značně více než u nás…
To hodně záleži jak moc dopředu si ji zakoupíte. A že by pro němce/rakušany byly drahé si nemyslím.
Jsou tam trochu rozdíly. U nás se také dá ušetřit nákupem jízdenky dopředu, ale ani jízdenka koupená na poslední chvíli nestojí balík (nejsou to násobky ceny té koupené dopředu). Přitom u nás se téměř všude dá rozumně dostat nějakým integrovaným vlakem, v Rakousku jsou oblasti které obsluhují jen dálkové spoje, nebo tam jsou osobáky navázané na dálkové spoje. My můžeme jízdenku stornovat 15 minut před odjezdem, oni 1 den…
Nemám pocit, že by v Rakousku byli smutní z toho, že mají jednoho celostátního dopravce. Pokud si dobře pamatuji, někde jsem četl, že Rakušani jsou po Švýcarech nejčastější uživatelé železnice (ujedou nejvíce vlkm/osobu za rok).
Možná by stálo za to, udělat článek o tom, jak to vypadá v regionálce v Německu. Stačí si průběžně pročítat různé německé železniční časopisy, kde se pravidelně píše, kdo má jaké problémy, ať už nemá vozidla (zpoždění dodávek nových nebo poruchovost stávajících), takže musí jezdit různé náhradní soupravy, nebo nemá dostatek zaměstnanců, nebo se zavádí i dlouhodobá NAD či se škrtají spoje v jízdních řádech.
Ten „jasný, jednotný a předvídatelný standard“ se nedaří našemu národnímu dopravci dodržovat ani na tom segmentu trhu, na který momentálně má smlouvy.
Zdůvodňuje to (už několik let) vozovou nouzí zapříčiněnou zahraničními dodavateli revizí a oprav, které si vybral a do kterých ty vagóny i nadále posílá.
Nedejbože, aby opět obsluhoval celou síť, to by se jeho současná, pracně dosažená úroveň poskytovaného standardu snížila.
Když se clověk podívá s čím jezdí soukromníci tak to taky žádná výhra není.
Škoda že nefungujeme jako v Rakousku, vpuštění soukromníků na dotované linky sice šetří peníze daňových poplatníků, ale znekvalitňuje služby pro cestující.
Já bych tu tezi omezil na dálkovku. U příměsta kde stejně platí jen tarif místního IDS je to vesměs jedno, ale v dálkovce by měla zůstat zachovaná tarifní síťovost.
Velmi ubohý a Nekompletní komentář který se nedá brát vážně protože to nelze takhle říct
I ta úspora je v celkovém důsledku pochybná
Nebýt konkurence, tak ještě po celé republice jezdíme B/Bdt/… a podobným šrotem
Oblíbená pohádka všech milovníků liberalizace. Železnice stála na okraji zájmu avšak od roku 2008 postupná obnova probíhala.
Ehm, vážně? Tady někdo zapomíná na R14, R25 a R26, kde už dvacet let mohla jezdit Desira, nebýt zmanipulovaného tendru.
Jedna věc je, že si objednavatel neumí kontrolovat a vymáhat plnění standardu. Druhá je, že předtím byla úroveň mizerná, a navíc ještě v monopolních cenách.
Desiro není vlak na tak dlouhé cesty. Nevím co na tom krámu furt někdo obdivuje