Rakouské dráhy představily nový dvoupodlažní Cityjet, zajíždět bude i na jih Moravy
Nová dvoupodlažní jednotka Stadler Kiss pro ÖBB (Cityjet) při premiéře v St. Pölten. Autor: ÖBB, Daniel Willinger
ÖBB zatím pro východní Rakousko objednaly 109 Kissů za 1,5 miliardy eur.
Jsou to detaily, ale narozdíl od pyžama PIDu, toto má eleganci. U nás neumíme vybrat ani odstín fólie kolem oken, štítíme se kulatých rohů (aby se to dobře lepilo?). Je to jak dát děcku 500 stejných samolepek – taky budou na všem. A výsledek je akorát hnusný „design z wishe“…
Uz zaplatili pokutu?
Dvoupodlažní jednotky jsou budoucnost i u nás. Počet cestujících roste. A bude růst.
By mne zajímalo, co se nasadí u nás, až 471 budou před koncem působení… Ale na to si ještě dlooouho počkám 🙂
Nasadí Regiopantery. To se už děje a Panteři přibývají a v budoucnu ještě přibudou. Na nějaké Kissy si bohužel musíme nechat zajít chuť.
Panteři jsou pouze dočasné a v podstatě posilové vlaky, výběrové řízení na dvoupodlažní je, nebude, to teď nevím, ale počítá se s plnohodnotným nahrazením 471 😉 Panter nepobere moc lidí
Tady v článku se píše něco o dodání v roce 2027 EMU 400
https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/hlavni-zpravy/cd-hledaji-nastupce-cityelefantu-i-nove-rychlikove-jednotky/-32470/17,0,,/
Tady teda dodání až 2029
Ale zjevně se na tom dělá
https://zdopravy.cz/rekordni-zakazka-pro-vlaky-v-pid-bude-mit-hlidace-soutezit-se-bude-o-byznys-za-desitky-miliard-200127/
Jednotku jsem viděl na Innotransu a musím říct, žej e super a až na pár nedostatků typu kombinace otevírání na tlačítko a madlo na klasických toaletách na představku vozů apod., ale luxusní jsou ty stolky na mezipatře, vlak je prosotrný, pěkný a na linkách REX 1 z Břeclavi a REX 2 ze Znojma to bude vleká změna a všem cestujícím to přeju. Těším se na tu jízdu, upřímně bude do nich na některých podzemních zastávkách ve Vídni bezpečnější nástup než do dnešních patrových sourpav s řídícím vozem.
Ideální by byla dohoda s JMK a prodloužení linky REX 1 z Bernhardstalu/ resp. Břeclavi až do Brna. Poptávka po častějším přímém spojení Brno-Vídeň než ve 2h taktu Railjety by tu podle mne i byla…
Až na to, že JMK s přímými osobními vlaky Břeclav – Brno nepočítá…
Wien-Brno jezdím často, ale přímé osobáky nejsou dobrý nápad. ÖBB mají v současnosti dost problém s nedostatkem vozů a zrovna osobáky do Břeclavi jsou často odřeknuty. Navíc se rozjíždí modernizace Nordbahn což povede ke značným omezením. Uzel Brno i uzel Wien nejsou zrovna super stabilní a tahat tam mezinárodní zpoždění i v regionální dopravě tomu fakt nepomůže.
Spíš by to chtělo lepší vazby mezi Moravany a REX1. Ve všední dny to hezky vychází, ale o víkendu je to nepoužitelné.
No napojit REX 1 na R13 dává větší smysl, v Břeclavi by se to dalo udělat. Přímé vlaky do Brna jsou nesmysl, jediná varianta by byla protáhnout je do Šakvic, ale to nikdo neudělá kvůli ucpanosti kordioru, takže jedině navázat REX 1 na tu R13, navíc jak tu bylo zmíněo, je otázka jak to bude s brnnským uzlem a halvně s Nordbahn, která bude modernizována až do roku 2031 myslím a uzlem vídeň, kde Stammstrecke bude dost omezována díky tzv. “S-Bahn Update”, tedy prodlužování nástupišť a zkrracování prostupů mezi valky díky ETCS, aby na Stammstrecke místo 3 minutového intervalu byl… Číst vice »
Protáhnout to do Šakvic je blbost, protože tam z Vídně nikdo nepojede – 99% cestujících by tam stejně předsedalo dál na Brno. To rovnou můžou lidi přestoupit v Břeclavi a spousta věcí se tím zjednoduší.
Tam by těch několik jednotlivců přesedlo na osobák z Hustopečí. Jezdit Brno- Vídeň osobákem je zábava tak pro šotouše.
Nebo pro lidi, kteří nevylezou po schodech do railjetu kvůli snížené mobilitě. Jistou dobu jsem jezdil z Vysočiny do Vídně osobákama – bylo to přes 40 zastávek. Ve výsledku to ale nebylo o moc delší, protože a) to v Brně navazovalo líp než railjet a b) ve Vídni mi osobák narozdíl od railjetu zastavil přímo před domem.
Mobilní plošiny již byly vynalezeny. I v Brně ji mají.
To je pravdivý paradox platící i jinde. Praha cakovice -Teplice je rychlejší i s 2 přestupy osobákem po pravobřežníí, než do města a EC/IC do ústí a přestup
Jo jasně. Ještě by se to mohlo spojovat s interpanterem, že.
Jo? Jel jste někdy do Vídně? A bylo to plné cestujících z Brna do Vídně? A byli by ochotní jezdit misto hodiny a půl dvě a půl hodiny osobákem? Kde je ta poptávka?
Rychlíkový příplatek, aby tím osobákem museli. Víte jaký je přepravní proud Drnokruty-Popice? No tak!
Uz ted ty rj jezdi z BV do Vidne poloprazdne.
Hezký příspěvek. Už jenom trochu doladit tu češtinu.
Prý v dolnorakouském městečku… 🙂 Ti by vás hnali! Sankt Pölten má těsně necelých 60 000 obyvatel, tedy asi jako Jihlava, a je zemským hlavním městem Dolního Rakouska (Niederösterreich).
Navíc, Rakousko má méně měst s počtem 50 – 100 tis. obyvatel než Česko, takže St. Pölten je 9. nejlidnatější město Rakouska https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_St%C3%A4dte_in_%C3%96sterreich#Gemeinden_mit_mindestens_10.000_Einwohnern, zatímco v Česku by s tímto počtem obyvatel zaujal až 15. pozici.
Jo, jo, tak už jen to, že je to zemské hlavní město je trochu něco většího než městečko. 😀 A to je tím Landshaptstadtem až od roku 1986, do té doby to byla Vídeň.
udělal jsem z toho městečka zase město 🙂
Proč to nepojmenují RegioJet? Oh wait…
Víte kolik by to pak mělo výrobních vad?
Dodávky určite nemajú byť zavŕšené v 2026. V tom roku vyrazia do prevádzky ešte len prvé jednotky. Dodávky sú fázované na niekoľko rokov.
Ano, pan ze Stadleru mi na Innotransu řekl, že v roce 2026 by měly být v proovozu, ale rozhodně to nebude, že už budou všechny jednotky dodány.
Tyto Kissy budou tedy dvousystémové?
Áno, 15+25 kV.
Žeby chodili do Bratislavy?
I to je možné. V noci (v 0:45 ) jezdí jedna souprava Taurus plus Lasičky do Petržalky, nocuje na 5. koleji a ráno míří do Vídně.
Skôr mám na mysli jazdu cez Marchegg na Hlavnú Stanicu. Tam by sa to kapacitne aj hodilo….
Kapacitně? Neřekl bych. Vlaky do Petržalky jezdí plnější než na hlavák. Obávám se, že zůstane City Shuttle doplněný 1116.
City Shuttle jazdiť iste nebude, po dokončení elektrifikácie tam bude jazdiť CityJet, ktorý momentálne končí v Marcheggu. Je otázne či poschodový alebo klasický, OBB má na obe varianty pripravené vlaky. Ináč ranné spoje sú plné aj z Hlavnej Stanice…
Ak by sme boli normálnou krajinou, postavíme elektrifikovanú spojku Šaľa – Nitra a zavedieme REXy Nitra – Šaľa – Galanta – Senec – Vinohrady – Hlavná Stanica – Devínska Nová Ves – Marchegg – Wien v hodinovom takte……
V Marchegg končí v současnosti: REX – 1144+City Shuttle, R – Talent a S1 – 1116+Lasičky. Desiro ML CityJet nikoliv.
City Jety kdysi byly slibovány i na trase z Lince do Budějc, avšak se nic neděje a jezdí stále City Shuttle.
To fakt nepůjde. Od mých známých vychází stále informace že CityJet na hlavnou stanici přes Marchegg Grenze a Devinska Nová Ves stále nemá povolení a tak to ani nebude po změny GVD (podle mně).
A i tak, CityJet je jedinně poruchové hovno, a dvoupatrove CityShuttle (Town Shakers) mají hodně výpadu, a tak stále musí zaskakovat legendární supermoderní řada 4020, což je technicky a zvukově něco jako české Tornádo. Akorát že ta 4020 by vedle 460 vypadala jak nějaký tlustý Tlustoch.
No jo, ale to tam musíte nejdřív natáhnout koleje 🙂
Vraj 06/2025 bude hotová rekonštrukcia a elektrifikácia…..
Bude hotová rekonstrukce a eltrifikace hraničního mostu přes Moravu? Měl jsem za to, že to má být hotové do konce roku.
Ani náhodou.
TAk po elektrizaci úseku Marchegg – Bratislava určitě, Petržalka je v plánech rakouských drah hlavně pro dálkovou dorpavu i s ohledem na plánovaný nový tunel od letiště na Bruck a. D. Leitha.
Ano, pán ze Stadleru mi na Innotransu potvrdil, že mají být na přeshraniční regionální linky jako je právě REX 1 do břeclavi, REX 2 do Znojma, resp. REX 6 na Bruck a. D Leitha a dál dolů na Ostbahn, resp. Na budoucí REX 8 do Bratislavy. Proto mají oba sytémy a mají už automaticky ETCS L2, které je halvně kvůli vídeňské Stammstrecke.
Ti k tomu přistupují skvělé a objednají tolik vozu najednou a dosáhnou pak super ceny. Místo aby u nás objednali 100 Comfort jetu aby byla super cena a pokrok byk znát tak objednali směšných 20
ČD je koupili za cca 300 milionů Kč kus, ÖBB také. Kde je ta super cena? 😉
Interjet se sám nepohne
A loůok. Stoji 8 vozové ICE 4 . Není to o moc dražší, než k Comforjetu přikoupit Vectron. Nižší provozní náklady, rychlost 250-265 a na první VRT či tato mezinárodní ramena na Německo , podstatně více parády…
no to je nějakých 13.8 milionu EUR za jednotku¨( čili asi 355 milionů korun) a u Comfort jet vychází na 62-63 milionů na jednu jednotku jestli se nepletu …
100 Comfortjetů je 900 vozů. Myslíte si, že zaměstnanci ČD chodí do Vrchlického sadů a ze stromů tam češou peníze???
Asi tak, 100 comfortjetů je moc, nám by stačilo max. 40 souprav, 100 fakt ne a halvně je rozdíl mezi objednáním 109 ucelených jednotek a 20 souprav, kdy každý vůz je samostatná kapitola ve výrobě, provozu i údržbě, pořád jsou to samostatně budované vozy, i když pak spřažené do ucelné soupravy. Takže bych to neporovnával.
Tak jinak. OBB nemají konkurenci, dostaly všechny tratě bez výběrového řízení na 10let, mají konzistentního objednavatele co se týče kvality. My? Ministerstvo co každá linka stylem „každý pes, jiná ves“, tvrdé konkurenční prostředí, když ČD si opravdu nemůžou dovolit objednat 100 ComfortJetů, pokud nemají 100% jistotu, že splní zadání ministerstva a budou mít uplatnění…
Když dva dělají totéž, není to totéž. U nás by byl bez konkurence výsledkem revitalizovanej honekrák…
Opakujete 100x vyvrácenou lež…i před Jančurou tu byly moderní vozy a to že byla dlouhá léta celá železnice podinvestovaná? To všichni ví…
Leda tak na EC do Německa, i ten Beer byla modernizace, jinak jedno koženkové béčko vedle druhého.
Teda s výjimkou eSka v Praze, Ešusy jsou vpohodě, ale vedle nich jezdila hromada Žabotlamů.
a taky hromady Bee, Bpee, Aee, Apee…a to že jsou to modernizace? To znamená že modernizace není to moderní vůz?
Hromady? Kromě EC/IC to prakticky na ničem nejezdilo, třeba v Plzni to bylo jen na těch pár mezistátních vlacích. Ano byly to modernizované vozy, dokonce dvakrát (kolem roku 2008 to dostalo už i klimu), ale za moderní bych je moc nepovažoval – hlavně vozy Bpee (vzniklé z vozů Bh) s těmi rachotícími podvozky. Zároveň jezdily tehdy pravidelně do zahraničí třeba úžasné nemodernizované vozy Bmee.
Ono stačilo nabagrování pro ČD na 10 let (2009 – 2019) při souběžném dojednání státního dosypu pro příměstskou/regionální dopravu.
Už tehdy před 15 lety to bylo zdůvodňováno dlouhodobou uplatnitelností nových vozidel a zajištěním stability financování i za tímto účelem.
A realita? Někde u ČD nejezdí moderní vozy dodnes, i když ten 10letý kontrakt už před 5 lety vypršel.
Pamatuju osobně stání v IC z Ostravy do Prahy pondělí co pondělí, protože nedostatečná kapacita. To se třeba aktuálně neděje. A na to o kolik toho ČD přišly je s podivem, že tak bojují s nedostatkem vagonů a mimořádné řazení je docela rozšířené.
Modernizovaný není, protože firma zkrachovala, jestli se dobře pamatuju. To ale není žádná výhra, jezdí totiž nemodernizovaný.
A Westbahn, RegioJet ,Gysev a Gepard express je jako co?
tak jinak…jezdí nějaký z těch dopravců v závazku veřejné služby? NE. Chápete ten rozdíl oproti ČR? OBB mají všechny smlouvy zadány na přímo a mají 10let jistotu. OBB se můžou v klidu připravovat na liberalizaci. Pokud ten rozdíl nevidíte je mi Vás líto.
A u nás mají v dopravci v regionální dopravě smlouvy na kolik let?
GySEV v závazku jezdí, nastudujete si to předtím, než to napíšete.
Ano a zároveň to jsou vlastně napůl ÖBB. Ale jinak je v Rakousku mnohem víc dopravců v závazku, v takovém Štýrsku a Horních Rakousích (GKB, StB, LILO, Stern&Hafferl) mají snad víc tratí než ÖBB, když počítáme opravdu tratě a ne cestující. Ale všichni to mají přiklepnuté tak nějak tradičně bez výběrka.
Navíc SLB u Salcburku + na Pinzgaubahn + NÖVOG do Mariazell, na CityBahn Waidhofen + na několika sezónních linkách.
Mmch. provozování úzkokolejek (všude v Rakousku) přešlo z původních ÖBB na nestátní provozovatele, stejným směrem pak ty sezónní dolnorakouské spoje na NÖVOG.
GySEV je halvně firma, kterou vlastní spolu maďarský stát a rakouské spolkové dráhy, to je jiná písnička.
Jezdí všichni kromě Geparda, protože v nich platí KlimaTicket.
Tzn. ČD se mezi lety 2009 a 2019, kdy měly všechno nabagrováno napřímo, také mohly během těch 10 let také „v klidu připravit na liberalizaci“? 🙂
Mají mnoho objednatelů, tzn. jednotný čas není na místě.
Patráky nebudou v rámci Rakouska jezdit zdaleka všude.
Moderní patráky jezdí už řadu let např. i pro vysoutěžený, nestátní ODEG okolo Berlína.
Kdyby u nás bylo prostředí ÖBB, tak jezdíš dodnes s mandelinkou.