Rakouské dráhy představily nový dvoupodlažní Cityjet, zajíždět bude i na jih Moravy

Nová dvoupodlažní jednotka Stadler Kiss pro ÖBB (Cityjet) při premiéře v St. Pölten. Autor: ÖBB, Daniel WillingerNová dvoupodlažní jednotka Stadler Kiss pro ÖBB (Cityjet) při premiéře v St. Pölten. Autor: ÖBB, Daniel Willinger

ÖBB zatím pro východní Rakousko objednaly 109 Kissů za 1,5 miliardy eur.

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) dnes představily novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss, která má být budoucností regionální dopravy ve východní části Rakouska, tedy v Dolních Rakousích, Burgenlandu a ve Vídni. ÖBB tyto stroje zahrnou pod svou obchodní značku Cityjet. Rakouská premiéra vlaku se odehrála v dolnorakouském městě St. Pölten.

ÖBB zatím pro východní Rakousko objednaly 109 Kissů za 1,5 miliardy eur (cca 37,5 mld. Kč), a to ve čtyřvozovém a šestivozovém provedení. První velká série 41 vozidel má přijít v roce 2026. „Dvoupodlažní vlaky se v místní dopravě osvědčují již léta. A se stále rostoucím počtem cestujících je jasné, že potřebujeme větší kapacitu,“ uvedl šéf ÖBB Andreas Matthä. Podle něj na východní rakouské regiony připadají dvě třetiny výkonů ÖBB v regionální dopravě.

Nové vlaky mají maximální rychlost 160 km/h, v šestivozové variantě nabízejí 591 míst k sezení, ve čtyřvozové 371. Nové jednotky mají zajišťovat spojení především v severo-jižním směru, ÖBB zmiňují například tratě ze Znojma přes Retz na Vídeň nebo z Břeclavi přes Bernhardsthal a Vídeň na Vídeňské Nové Město a Payerbach.

Rakouské spolkové dráhy mají se Stadlerem rámcovou smlouvu z roku 2022 až na 186 elektrických jednotek Stadler Kiss, závazně objednáno je nyní 123 vozidel. Vedle zmíněných 109 jednotek pro regionální dopravu (89 čtyřvozových a 20 šestivozových) objednaly ÖBB i 14 dálkových vlaků v provedení Railjet (šestivozové, 200 km/h). Další tři vlaky zamíří k dopravci CAT pro provoz mezi Vídní a letištěm Schwechat.

Cesta k nové akvizici přitom byla trnitá a dlouhá. ÖBB tendr na nové jednotky vypsaly už v roce 2019, v létě 2021 ale správní soud vítězství Stadleru zrušil. Jako hlavní důvod uvedl použití švýcarského elektronického podpisu. Následně rakouské dráhy oznámily, že vypíší nový tendr.

Jedna z největších zakázek v historii ÖBB ale nakonec ke Stadleru zamířila, když výrobce začátkem roku 2022 uspěl u soudu vyšší instance. Dráhy po jeho verdiktu vyhlásily v únoru 2022 Stadler opět vítězem soutěže.

Tagy Cityjet ÖBB Stadler Stadler Kiss
74 komentářů