Rakouské dráhy představily novou generaci jízdenkových automatů, poznají výšku cestujícího
Nové jízdenkové automaty v Rakousku. Foto: Iwo Klimczak / ÖBB
ÖBB instalují postupně více než tisícovku nových automatů.
ÖBB instalují postupně více než tisícovku nových automatů.
Me zaujala ta funkce vysky cestujiciho, ma to nejaky extra duvod, pac ostatni prvky krom toho displaye maji stejnou vysku, to ani nejde zmenit.
Napada me jedine odlesk svetla a spatna citelnost, ale to se mi uplne nezda…
Je příjemné, že v ÖBB automatech lze v pohodě koupit i jízdenku z Rakouské Horní Dolní do Brna, posledně Breitstetten – Brno. Nákup je intuitivní, pochopí to i padající listí.
Kolik pokladnich kvuli tomu prijde o praci to se nepochlubi. A kdyz nekdo bude potrebovat poradit tak ma smulu.
Urcite to bude potaji i ukladat udaje a snimky cestujicich. To se jim hodi. Jako v Cine.
Recesi prosím označujte takto: 🙂
Ještě by mohl někdo vysvětlit váš příspěvek tak, že to myslíte doopravdy vážně.
Jízdenkový automat, 90 komentářů hm
Aplikace do mobilu i na toaletní papír nebo k vstupu na záchod. Snad taková doba nenastane. Už takhle musím mit xy aplikací v tydlifonu co využijí minimálně ale prostě je tam se skřípěním zubů musí být. Psk se nedivím, že jsou cvoci *už i ti kluci a hrají si s maketou tel. a ve fantazií otevírají zámky dveří v bytě. Mě v dětství stačil papír s nakreslenou klávesnicí a nalepeny izolepou 😊.
* Pak se nedivím, že hlavně pod vedením matek oba nedají ten skutečný telefon z ruky. Pokrok sice nezastavíte, ale občas by se bylo dobře kus vrátit.
Domnívám se, že se ten automat do mobilu nevejde.
Zrovna ÖBB Tickets apka je automatu na jízdenky dost podobná
Tak Vás možná potěším. Po 13 letech se smartphonem jsem se vrátil ke klasickému tlačítkovému telefonu. Výraznější omezení v osobním životě necítím. Vůči všemožným appkám jsem imunní.
Vítejte zpět v lese.
Nastane. A nebude tou zásluhou státu ale soukromých firem. Už dnes je dost služeb které jsou podmíněny smartphonem, namátkou třeba Zásilkovna pokud chcete poslat balík – jinak než přes mobilní aplikaci nelze. A v Asii si dnes mnohde bez smartphonu skutečně nedojdete ani na to veřejné WC.
V Asii (Japonsko ,Korea ,Malaisie ,Tchajwan ,Thajsko ) jsem tedy nikdy nikde za toaletu neplatil – zdarma.
Vloni jsem kvůli dětem a hlavně času se rozhodl jet vlakem OBB, sice z přechodové stanice do první u nás, ale prostě to muselo být. Při pohledu co chtěly ČD za ten kus cesty jsem se tedy zaregistroval a koupil jízdenku přes net a příjemně mě zarazilo, že na základě kódu mě automat tu jízdenku i vytiskl, docela občas bych tohle ocenil, kdyby tohle šlo i nějak – přes kód, bluetooth i u nás přes Můj vlak.
A k čemu by Vám to bylo dobré?
Může si ji okopírovat na A4ku a založit do šanonu…
Pokud nejede člověk soukromě, je to třeba pro účetní účely.
Možná se Jirka obává, že mu v telefonu dojde baterie než bude vyzván k předložení jízdních dokladů. Mě se toto jednou stalo, a byl jsem velmi mile překvapen, že pan průvodčí na mojí lokálce (ČD) byl na tuto situaci připraven a vyzbrojen powerbankou s několika různými konektory:)
Tiež veľmi oceňujem že ÖBB toto ponúka, je fajn že sa človek nemusí zaoberať tlačiarňou ak mobilný lístok nie je možnosť, ale proste si to vytlačí na stanici.
Hobit, King Kong, Glum, před sebe jen čum!
Radši, kdyby si dali do pucu ty stornopodmínky. Výška displeje je za mě kosmetika (a to se vzhledem k své výšce budu skoro vždycky u automatu hrbit).
Vyrobeno v Rakousku… Takže tam smontovali kastli, že?
Hm, nebo žeby začali vyrábět mikročipy vyšší integrace a dotykové obrazovky?
No tak zajímalo by mne ty naše automatové bedny i na úřadech, kolik dílů je fakt z ČR.
Rozpoznávání výšky zákazníka má asi kromě jiného také odfiltrovat lstivé cizince, kteří by snad chtěli neoprávněně jezdit za dětský tarif (předpokládám, že disciplinovaný Rakušák to neudělá). Takový detekční software jistě umí rozeznat i případné podfukáře, co by se pokoušeli nakupovat dětské jízdenky vkleče.
Proč bych nemohl jít koupit do automatu jízdenku pro své dítě, pokud ji nepotřebuju pro sebe? Navíc dětí do 12 let si asi moc jízdenek samo v automatu kupovat nebude. A nad 12 let už se výška postavy může s dospělými dost prolínat.
To by samozřejmě mohl, ale dovedu si představit že by vlakový personál měl poté ve svém handheldu zobrazeno výrazněji upozornění na kontrolu věku nebo něco podobného.
Něco podobného, jako když si v severských zemích nakoupíte tvrdý alkohol (musí být na doklad totoznosti) tak máte o dost větší šanci, že vás v příštích dnech zastavi policie na dýchání.
S takovou mírou hloupé až primitivní xenofobie se člověk nesetkává každý den. Díky, že jste mi otevřel oči. Výraz „lstivý cizinec“ si zapamatuju.
Tak přeji hodně štěstí, ať je druhá generace povedenější než ta původní. Jasně, chápu, že ty první už jsou fakt staré, ale co do použitelnosti to je fakt dost šílenost. Poslední zkušenost z loňska: nádražíčko Brunn Maria-Enzersdorf, kousek za Vídní. Integrovaná papírová jízdenka nám zrovna přestala platit, tak jsem zamířil k automatu. Terminál na karty nefunkční. Bankovky to nebere. Potřebnou sumu v drobných jsem neměl. Hurá instalovat appku VOR. Ve skutečnosti je to jen webový wrapper, ve kterém se načte stránka. Proces nákupu IDS jízdenek naprosto šílený, včetně nutnosti u každého cestujícího uvádět adresu bydliště. Odinstalace VOR, stahuju ÖBB Tickets.… Číst vice »
Ta apka VOR je opravdu otřesná. Člověk si říká, že ten náš Poseidon je takový docela nepříjemný, ale tohle je na úplně jiném levelu.
Rozdiel je však v tom že VOR appku človek nepotrebuje, takže ma jej mizerná kvalita nijak neruší. To isté mi ponúkne ÖBB appka, ktorá navyše pokrýva celé Rakúsko. Pri Poseidone ma tá mizerná kvalita štve trochu viac lebo iná možnosť ako si kúpiť mobilný lístok donedávna nebola (Můj vlak síce predá lístok za tarifu IDS JMK, ten ale potom neplatí v regionálnych autobusoch a u niektorých železničných dopravcov v IDS).
Na co apka? Jizdenku som kupil na stranke OBB, prisla mi na email a vo vlaku si sprievodca iba nacital QR kod z obrazovky mobilu.
Místo appky VOR je asi nejlepší Wegfinder, ať už do hledání spoje nebo prodeje jízdenek.
V době všemožných aplikací a on-line nákupů jdou Rakušané v roce 2025 (sic!) cestou jízdenkových automatů? Opět se mi potvrzuje, jak je tato země, navzdory líbivé fasádě, technologicky neuvěřitelně pozadu. Ono stačí někdy navštívit nějaký rakouský web, aby si člověk udělal obrázek. Strašný konzervy.
Myslete i třeba na cizince, kteří nemají stažené ony všemožné rakouské aplikace a prostě si jen chtějí koupit lístek.
A proč si aplikaci nestáhnou? Já si stahoval aplikaci kvůli placení poplatku na dálnici a úplně v pohodě. Je to jenom o tom chtít. Chudáci cizinci, oni nemají mobil a data a tisíce výmluv, to radši koupit bednu a jezdit doplňovat termopapír… Super.
Proč ? Protože automat je prostě pohodlnější ,přehlednější a hlavně rychlejší. Navrch ona je povinnost vlastnit chytrý telefon ? třeba já ho nemám !
Nechci applu. Chci jízdenku. Není moje povinnost mít appky a dokonce ani ne telefon.
Taky není ničí povinnost někam jezdit a už vůbec ne vlakem…
Je to veřejně poskytovaná služba (vyjma komerčních spojů, ale o těch zde řeč není), tzn. měla by být dostupná v tomto ohledu všem.
Jsme v Čé eR. Automat na prodej jízdenek a A4ka s nápisem “MIMO PROVOZ” k sobě patří stejně nerozlučně, ako lavička a odpadkovej koš v parku…
Až na ten formát souhlasim. Ten lístek bývá tak 2×10 centrimetrů, pokud tam vůbec je.
A pokud zrovna automat „funguje“ tak asi jen protože ho nikdo před Váma nepoužil a budete to Vy, kdo bude korespondovat s dopravcem o vrácení ukradeného obnosu za který automat nevydal jízdenku.
Možná nemají Smartphone. Nebo mají, ale nemusejí mít data.
„Já si“… já Smartphone nemám.
Mmch. i ty předchozí rakouské automaty už před nějakým tím rokem prošly upgradem co do displejů, není to stejná podoba jakou jsem vídal při mém častém cestování po Rakousku před 11 – 14 lety.
A proč si mám stahovat aplikaci na každé …. , už takhle mám nebo prostě musim mit v telefonu xy zbytečných aplikaci co použiju max jednou za dva měsíce. Nechci se dožít doby, kdy i na záchod budu muset s aplikací. I ti dva malí mojí kluci jsou už z toho cvoci. Mají atrapy mobilů a hrají si ze těmi mobily odemykají dveře sice mě ta fantazie nevadí – já v jejich věku lepil zase na dveře izolepou papír kde byla nakreslená numerická klávesnice 😊. Ale ne takový blázinec.
Chytrej zámek na vchodový dveře je super vynález. Zvlášť v kombinaci s chytrým tlačítkem, co ovládá bzučák na domovním telefonu…
No a co kdyby Vám automat poslal jízdenku SMS-kou místo termopapíru? To by šlo?
No jo, ale to by se automat dozvěděl jeho telefonní číslo…
Tak to mít jako možnost volby, buď papírová jízdenka nebo SMS podle osobní preference? I když argumentu rozumím, SMS mi pořád příjde anonymnější než appka. De facto by SMS-kou přišel jen nějaký unikátní kod. Ten by byl vlastně i na termopapíru. Po objednávce se zobrazí kód jízdenky a vy budete mít na výběr: vytisknout, poslat sms nebo si ho prostě jen opíšete/zapamujete. To už by snad šlo, ne?
Cizinec nerovná se hlupák.
Hlavně že vy jste tak pokrokovy (leckdy zde s velmi kontroverznimi prispevky). Viděl jste někdy web ŐBB? Přehledný i pro nákup jizdenek
Pokud se nic nezměnilo v posledních měsících, tak nákupní proces na webu ÖBB byl dost neintuitivní. Design nad funkcí, často nutnost se o krok vracet, aby člověk mohl srovnat možnosti… dlouho byl jeden z těch slabších.
Ono asi cca pred rokom 2 zmenili uplne webový obchod na lístky. Dovtedy to fungovalo bezproblémovo. Od vtedy sa aj lokálny na to sťažujú..
Moje příspěvky nejsou kontroverzní. Pokud konstatuji fakt, že Česko je celkově dynamičtější a má schopnost rychleji reagovat na nové trendy v informačních technologiích, zatímco Rakousko je více konzervativní a v této oblasti pomalejší, tak to opravdu není kontroverzní názor. To si snadno ověříte, pokud si na to téma něco přečtete a nebo (ještě lépe) když máte vlastní osobní zkušenost.
V tomto příspěvku musím určitě souhlasit. Pár let zpět jsem v Niederösterreichu sháněl specifický lék, ale žádné lékárny nemají sortiment online, a na nějaké online lékárny musíte mít vyloženě rakouské občanství nebo/a trvalé bydliště. Nakonec jsem ho stejně sehnal v Česku
Vážně, ono stači jen zabrousit do MHD v Ústí nad Labem,
1) Jízdenky se u řidiče koupit nedají podle posledních informací – protože možnost je koupit ve vozidle, ale jen kartou.
2) Automaty buď všude nejsou nebo často nefungují a to, že nejde platit buď kartou nebo i mincemi.
3) Co vim, tak trafiky prodej buď zrušily taky nebo hodně se omezil.
Tak když máte vybitý mobil, tak se může stát, že půjdete pěšky.
A v Budějovicích zase pro změnu nemáte všude v automatech možnost platit oběma způsoby, takže třeba na sidl.Vltava si za kartu jízdenku nekoupíte…
V Budějovicích si tu jízdenku kartou koupíte ve vozidle.
No zrovna nákup lůžka do „nejlepšího nočního vlaku v evropě“ moc intuitivní není.
A jak by si koupil listek ten, kdo nema na smartphone?
V pokladně? V trafice? U průvodčího? Zas to tak nedramatizujte.
Nebo v automatu?
Průvodčí mnohde nejezdí, pokladny jsou málokde.
I trafik ubývá – v situaci, kdy jsou tištěná média na ústupu.
No vidíte a ÖBB ty vaše „V pokladně? V trafice? U průvodčího?“ nahradili automaty.
Tak jim přeju hodně štěstí, protože tohle fakt není levná záležitost. Ještě že u nás máme rozum a jdeme spíš cestou onlinu.
Nový jízdenkový automat ČD:
https://i0.wp.com/dopravacek.eu/wp-content/uploads/2025/01/CD-nove-prodejni-terminaly-v-Jihoceskem-kraji.jpg?w=515&ssl=1
A taky asi nevědí co s prachama. Ty kiosky jsou pekelně drahá věc na pořízení i provoz, tuplem pokud to bere bankovky…
To je přesně to, o čem mluvím. Někdy by bylo zajímavé zjistit, kolik stojí vydání jedné jízdenky z automatu po započtení všech nákladů.
Vzpomínáte na doby, kdy každá ČD jízdenka z automatu byla o 3 % levnější než z pokladny? A snad další 3 % se přidaly když se to koupilo elektronickou peněženkou. Následně se ale ceny srovnaly s odůvodněním že tím trpí využití pokladních 🙂
(Zatímco u DB už v té době platila přirážka 2 € za nákup jízdenky v Reisezentru ve stanici kde byly automaty.)
Myslíte ten, co tam byl extra čudlík „rekreační“? Už skoro ani nevím jak vypadal – no něco mezi nabíječkou na elektroauta a zvonkama na činžáku. 😀
Asi míň, jak prodavačka v každé stanici, po započtení všech nákladů.
A přesně tohle je důvod proč v západní Evropě je hodně automatů, zatímco ve východní je víc pokladních, průvodčích, a lepší appky.
Ale i tak jsou ty rozdíly zarážející – např. v Itálii hodně pokladních.
V Belgii také relativně víc, zato v Nizozemsku víceméně nikde.
Asi… Proto by bylo dobré znát konkrétní čísla, ne domněnky.
Takže s domněnkama, co je levnější, na tom jste s panem thebearspook nastejně.
Ve srovnání s pokladními tzv. není co řešit – automat je v dané zastávce/stanici případně jen jeden, pokladních by se od rána do večera muselo střídat více.
Zejména pak ve státě s relativně drahou pracovní silou.
Kdyz jednou za rok potrebuju v Rakousku jizdenku na vlak, je automat ideal. Nebudu se nekde registrovat v aplikaci kvuli jedne jizdence nebo jeste hur s vycerpanym tarifem hledat Wifi. Na pokladnu taky nechci, protoze fronta a riziko jazykove bariery.
Analogicky v CR ma cizinec smulu
Neobhajuju to, ale jeden z důvodů proč tomu tak je, je cena automatu (víceméně všude stejná) a cena lidské práce (velké rozdíly). Proto jsou v Rakousku a Německu automaty tak nějak všude, zatímco u nás se to (kromě velkých IDS) nechává na pokladních, průvodčích a uživatelích samotných – kteří pak používají ty aplikace, které jsou alespoň obvykle pokročilejší než ty rakouské a německé.
Akorát třeba digitální identitu a podpisy už měli dávno před námi. Systém na samotesty na covid taky úplně jiný vesmír… Asi chodíte na kdo ví co.
Systém finanční správy bychom jim tu taky měli závidět.
Rád budu závidět, pokud je co. Ty vaše příklady jsou fajn. Tisíce automatů ale do toho ranku nepatří, tady ze mě závist nevymámíte, fakt ne. To jsem spíš hrdej na to, jak funguje a co nabízí aplikace Můj vlak nebo PID Lítačka.
Rakušáci chtějí být uživatelsky vstřícní ke všem segmentům cestujících, nejen k těm, kteří jsou nakloněni k moderním řešením čehokoliv přes telefon a vyžívají se ve stahování aplikací na cokoliv.
Za několik málo desítek let se vám může lehce stát, že už vás pokrok v této oblasti přestane zajímat, nebo mu už nebudete stačit.
Pak budete rád, že se najde něco, co vám umožní normálně žít i bez takových vymožeností, jako aplikace v mobilu na kdejakou banalitu.
No, anebo se může stát, že objednatel dopravy začne hledat úspory někde jinde než v prodejních kanálech, a proškrtá spoje. A to sakra dřív, než za pár desítek let…
Z dnešního úhlu pohledu ano.
Z dob tamního rušení pokladních ve prospěch automatů spíše ne.
Mmch. pamatuji si cca z roku 2012 v Salzburgu Hbf. (už v nových prostorách, tzn. nemohlo to být dříve), že tam visel kontakt na cca 10 pomocníků (vč. fotek a vesměs to byli starší lidé, možná bývalí železničáři) pro celé Salcbursko ve smyslu, že pokud nějací starší i jiní lidé nerozumí automatům a chtěli by, aby jim to u automatu někdo z těch 10 lidí vysvětlil, tak se jim mají ozvat a domluví si setkání a projdou to.
Jeden z projevů úcty ÖBB k potenciálnímu zákazníkovi.
To že Rakúsko je technologicky zaostalé snáď nespochybňuje absolútne nikto, to je všeobecne známy fakt, ale to že prevádzkujú automaty na lístky s tým naozaj nič nemá, tie sú štandardom po takmer celej Európe a majú svoje opodstatnenie. Nie každý má potrebu sa courať s nejakou aplikáciou keď chce ísť raz za pol roka z Viedne do Badenu.
U vás jste snad vyspělejší….
1. Kde je „u nás“? 2. Kde som napísal že ktokoľvek je vyspelejší? Písal som len a jedine o Rakúsku.
Baví mně představa, až uvidím jak se ty „stašný konzervy“ začnou divit, jak nějaký pan Jablonecký prohlásí, že jsou v Rakousku technologicky neuvěřitekně pozadu.
Ono stačí někdy navštívit nějaký český web, třeba:
https://oneticket.cz/home
a porovnat si ho s tím podle vás neuvěřitelně zaostalým rakouským
KlimaTicketem.
Porovnání z oblasti osobní železniční dopravy na první pohled mluví docela jednoznačně.
Pokud bychom chtěli nevytrhávat (pro někoho nepodstatnou) jednotlivost, stačí si porovnat HDP Rakouska a Česka. 🙂
„Nové automaty akceptují karty i hotovost.“
Zajímavé, v Jihomoravském kraji to z nějakého důvodu nešlo.
V JMK neberou hotovost?
Na to, jak bouřlivá tady k tomuto tématu byla diskuse, je s podivem, že vám to uniklo.
V Rakousku je hotovost pořád populární, ale v jiných zemích (hlavně těch co nemají Euro) zase tolik ne. V Polsku je normální nastoupit do rozhrkaného Konstalu a zaplatit lístek chytrými hodinkami. Lodžské Flirty mají automaty co berou hotovost i karty (akorát mě to vytrestalo když jsem se chtěl zbavit nějaké hotovosti a vrátilo mi to 10 Zł asi v padesáti mincích), novější Impulsy už berou jen karty. O Dánsku a Švédsku nemluvě. Německo je zase dost hotovostní, ale automaty mívají někdy problém s braním bankovek a nebo i těch karet…
Nejen v Rakousku, v úterý jsme jel z Volar do Strakonic, moderní Validátor, ale má u sebe obouchanou kisnu na hotovost a všichni (tedy cca asi 10 lidí, víc nás nejelo) platili hotovostí. Já měl Jikord+ z pokladny v Budějkách, protože ve stanici mi to z GWTR validátoru nějak nešlo potvrdit. Ve vlaku se to tvářilo až k platbě O.K. A automaty v Rakousku mě už před cca 10 lety nadchly, otcové s dětmi na výletu do Mariazellu, bez valných zkušeností a automat v Sankt P. uměl češtinu a odbavení karta i hotovost za pár vteřin. Proti našim MOPAJ úplný… Číst vice »
Ono je rozdíl mít druhou nejrozšířenější měnu na světě, anebo platit nějakejma tugrikama na území 200 x 400 km…
Zrovna v HU je část automatů na nádražích pro hotovost (O. K., část jen na karty).
V PL je placení hotovostí přinejmenším rovnocennou alternativou vůči placení kartou.
Na peníze musíte mít velkou kisnu a musíte ji hlídat. Platební kartu má o „něco“ víc lidí jak chytrý telefon.
Za pár let bude fyzická karta od banky za extra poplatek a Armáda spásy bude před Vánocema pořádat sbírku starejch smartfounů pro chudý…
Chudí (ve smyslu opravdu těch nejchudších, tzn. bezdomovci nebo např. lidi v insolvenci atd.) mají účet v bance?
Automaty v Ibalginech jsou i tak obrovské (větší jak Mopaj) a ve vlaku je hromada kamer.
Mluvíte mi z duše, v Rakousku bez problému, u nás neřešitelný problém
To je super, je to progresivní a určitě i udržitelné. Ale co potom ty zvěsti, že v rámci podpory přesunu zboží ze silnic na koleje a ochrany klimatu, chtějí OBB zastavit nákladní dopravu na přechodu Velenice – Gmund?
Ty automaty jsou nejen v Rakousku ,ale v Německu , Itálii , Španělsku či Maďarsku paráda. To nemluvím o Asii (Japonsko ,Korea .Taiwan ..). Bez problému koupíte lupen ,přehledné a jasné. V tom jsme tady 100 let za opicemi ! U nás pěkně k pokladně a když chcete náhodou něco složitějšího tak je pokladní kolikrát mimo.
Tak ČD jednu dobu o modernějších automatech seriózně uvažovaly, ale stoply to tehdy odbory ze strachu o místa pokladních. První generace UNIPAJ nebyla špatná, jen ve většině šlo platit jen pomocí EPIK, karetní terminál mělo doslova pár kusů.
Dneska by třeba už odpor nebyl takový (ostatně JMK si to už zařídil podle sebe), avšak velká část cestujících už přesedlala na aplikace a pro turisty se toto dělat nevyplatí.
Přesně jak píšete, u nás se ta doba automatová tak nějak přeskočila
Jihomoravský kraj by si měl vzít u sousedů příklad.
V dnešní době mobilů a aplikací prodejní automaty? To je jako chtít dnes jezdit koňmi místo autem.
Jo a proto i třeba v Japonsku či Koreji vlastně všude v Asii je na nádražích automat vedle automatu. Ono vlastně i v západní Evropě ,ale třeba i v Maďarsku. 1000x lepší automat ,kde je vše přehledné a rychlé než nějaké aplikace !!
Rychlé a přehledné? V automatu někde venku? 😂😂😂 Tak to je vtip roku.
Bez urážky, ale jak je Japonsko v něčem hi-tech, tak ve spoustě věcí jsou hodně pozadu. Online kanály obecně tam hodně váznou.
Ano, na IC kartách jede všechno, od jízdenek po automaty na pití, ale dobíjení není triviální (např. oproti izraelské Rav-kav), na shinkansen je to extra vopruz, před Google Maps bylo plánování cest fakt mor atp.
Souhlas, Japonci doteď hojně používají třeba fax, to je něco co u nás už skoro neexistuje.
A teprve loni se tamní státní zpráva zbavila požadavku používat v určitých případech diskety.
Tak na shinkansany jsem měl JR Pas,ale na příměstské vlaky či MHD jsem využíval jedině automaty a ač na první pohled to vypadalo složitě ve skutečnosti se lístek (čip) koupil na dvě tři máčknutí.
Suica karta lze vytvorit virtualni v mobilu a dobit pres platebni kartu jednim klikem v telefonu. Takze dobijeni je naprosto trivialni.
Záleží co s čím se konkrétně srovnává – naše aplikace (aspoň ty pokročilejší, jako Můj vlak, Lítačka, DÚKapka, dokonce i OneTicket) jsou podle mého názoru rychlejší a přehlednější než rakouské automaty. U nás se automatová doba u vlaků tak nějak přeskočila a už to asi nemá smysl zavádět.
Maďarské automaty jsou slušné, ale ještě před nějakou dobou neuměly nic jiného než vytisknout předem objednanou jízdenku podle čísla. Stejně tak francouzské automaty jsou fajn, zatímco kupovat si ve Francii lístek na vlak přes web je očistec.
Francie to souhlas jak přes web tak v automatu strašně zdlouhavé jako email v automatu po mě ještě nikdy nikdo nechtěl. V Maďarsku jsem v posledních letech často a vnitrostátní jízdenky jinak nekupuji ano to tištění objednávek ještě pamatuji ,ale to už je čtyři roky minulost .. Ale jinak v zahraničí v rámci Evropy a Asie jsem nakupoval jízdenky převážně v automatech – namátkou v posledních letech – Maďarsko ,Rakousko ,Německo ,Portugalsko ,Španělsko ,Francie ,Japonsko ,Korea. Narazil jsem pouze v Lotyšsku ,ale tam vám zase prodají lístek kamkoliv i ve vlaku bez přirážky.
V Lotyšsku je kromě nákupu u průvodčího naprosto v pohodě i ta aplikace Vivi, zcela jednoduchá, nemusí se tam vyplňovat žádné zbytečné údaje, prostě zadám z-do, kolik lidí, poprvé tam uložím kreditku a zaplatím. Vylepšit by se tam dalo ještě to, aby to jako Můj vlak defaultně vyrobilo jednu jízdenku pro všechny cestující, ať se mezi tím nemusí klikat. Když si vzpomenu na portugalskou aplikaci, kde ani nezjistím kolik stojí dětský lístek, dokud nevytvořím dítěti profil včetně čísla občanky… a můžu zapomenout na funkci „kde sedím“, kde mi to ukáže všechna rezervovaná místa v plánku vlaku. Místo toho musím u… Číst vice »
Cool, otázka je prečo potrebujete menovať štyri aplikácie, kým v Rakúsku by ste to všetko kúpili v jednej. Síce je tá ÖBB appka tiež trošku retardovaná, ale pokrýva 100% verejnej dopravy v AT a viem tam kúpiť čokoľvek a nemusím si sťahovať novú appku pre každý IDS.
Proč? Protože u nás to vznikalo trochu jinou cestou než v Rakousku. V době, kdy někteří objednatelé dávno řešili, jaké uživatelsky přívětivé (a nákladově optimální) možnosti nákupu jízdenek mohou zavést, jiní se soustředili na to, jestli by se neušetřily nějaké náklady na ZDO, když každý druhý autobus nebude zajíždět k drůbežárně. Proto vzniklo dost různých systémů a nemáme jednu appku na všechno. Ale myslím že to nepotrvá dlouho a bude.
V Rakousku, na rozdíl od Česka, stačí jedna aplikace ÖBB na 100% veřejné dopravy, přesto pan Jablonecký považuje Rakousko za zemi, která je podle jeho názoru „technologicky neuvěřitelně pozadu“. 🙂
Jak můžete vědět, jestli jsou automaty oproti mobilním aplikacím přehlednější a rychlejší, když píšete, že smartphone ani nemáte?
A to si mám stáhnout i aplikaci, když budu potřebovat na zachod, dost se bojím, že taková doba přijde. Už tak musim mit xy zbytečných aplikaci v mobilu co použijí max jednou za měsíc.
To by bylo fajn. Rovnou bych to propojil s Identitou občana, ať víme, kdo neumí používat záchodovou štětku…
Takovou appku byste jistě využil častěji než jednou měsíčně, takže by dle vašich kritérií nebyla zbytečná.
Každý záchodový řetězec by měl svojí, takže těch aplikací byste měl několik (možná několik desítek) pro sanifair, autogril, technické služby a jak se ty společnosti ještě jmenujou. Někde to provozuje město. Čest výjimkám, kde mají veřejná WC zadarmo (vím snad akorát o Vlašimi).
Kolikrát si říkám, jestli tohle všechno nestojí víc, než se za použití těch místnůstek vybere.
Dopadlo by to podobně, jako při zavádění mobilních jednotek na mýto u nákladních aut, taky pro každou zemi jedna krabička.
Naštěstí je to už minulost.