Rakouské dráhy posílí mezinárodní síť, spojí Vídeň a Paříž

Nové vozy pro Nightjet. Foto: SiemensNové vozy pro Nightjet. Foto: Siemens

Denní spojení Railjetem z Vídně do Innsbrucku a Bregenzu bude prodlouženo do Frankfurtu nad Mohanem.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

No slava, konecne lepsi spojeni s Parizi, ted uz jen staci dojet po dalnici do Rakouska nebo Nemecka…

Lumpy

A nebo sednout do letadla a za hodku a neco jste tam

Axel

Jestli je financována ze soukromých peněz, ta spousta plánovaných dákových vlaků, tak proč ne?

Třebas najdou dostatek SOLVENTNÍCH cestujících.

Na příkadu spojení z/do Paříže je vidět, že se pracuje na spoustě nových dálkových vlakových linek viz těch cca 6 linek z/do Paříže, který chystá firma Midnight Trains““

https://www.railtech.com/infrastructure/2021/06/17/french-start-up-midnight-trains-wants-to-offer-hotel-on-rails/?gdpr=accept

Axel

Viz zamyšlení v souvislosti s připravovaným čímsi jako Trans Europe Express, verze Next Gen

„A return to the golden era of night trains in Europe is not going to be easy. But if operators are able to fully develop attractive services to meet the growing demands from passengers, while overcoming the major challenges they face, it could mark the start of a major new era in the post-pandemic world, and offer a major boon for the rail sector. “

https://www.railjournal.com/in_depth/getting-overnight-travel-back-on-track

Amper77

Nabizí něco jiného než letadlo, vyspaný ráno v Paříži. A k té hoďce a něco bych přidal hoďku před, hoďku po a hoďku z letiště do centra.
Takže volbu bych nechal na zákaznících / cestujících. Když nebude zájem, nebude ani linka.

Axel

Přesně tak, rozhodne zájem zákazníků, kteří si vyberou co jim pasuje z různých možností. … Můžem si vzít např. příkladovou studii, kdy jezdil přímý rychlík Berlín – Krakow (jméno Wavel). Do roku 2014 jezdil jinou trasou než je dnešní trasa a jízda zabrala 10 hodin. Dle VagonWeb jezdilo 4 až 5 pasažerských vagonků. V roce 2014 vlak zrušili pro nezájem cestujících Letos tento vlak z/do Krakowa obnovili (to co dříve zabralo 10 hodin, nyní ujede za 7 hodin)… Ovšem když se mrknem na délku vlaku, tak opět je pouze 5 pasažerských vagonků … A tady píšou, že dokonce má být… Číst vice »

Miroslav Zikmund

A jel jste někdy těmi vlaky a sledoval výměnu frekvence – Bratislava – Brno – Praha – DD – BLN ? Ono se stačí dívat na rezervační lístečky, bohužel dostanou se tam jen dvě štafetové rezervace … Kolik cestujících jede na trase GRAZ – Berlín / naopak ? Ono stačí koukat kolik lidí jede „jen“ na trase Praha – Graz. Podobné to je na i ve Švýcarsku, kde vlaky jedou z jednoho konce na druhý – např. St. Gallen – Geneve (Cornavin). V pracovních dnech 21 pár, ve dvou větvích – ale kolik cestujících jede „skrz“ v celé trase ….… Číst vice »

Axel

Pointa mého komentu byla v tom, že zrychlení vlaku nemusí mít zásadní dopad na poptávku cestujících.

P.S. To co popisujete jsou tzv. „globální turisté“ o jejichž aktuálním/nedávném nedostatku v našem regionu „běduje“ Radim Jančura

Já globální turista nejsem a přesto jsem do Grazu jel (z Břeclavi), byť opravdu jen málo (asi tak 3x). Častěji do WNs a ještě častěji do Vídně.

Tomáš

Tolik práce, a tak to dopadlo.
Nabízím bezplatnou radu.
Nemusíte vždy říkat/napsat to co máte na duši.

Axel

Vzhledem k tomu, že vstupujeme do nové fáze (auta podraží, města zakážou vjezd, možná bude citelně omezena daňové úlevy+dotační podpora letadel), tak se vyplatí mít info, ale založené na faktech. O takovou diskuzi bych stál

Nikoliv bajky těch lidí, kteří to berou jako „samotná cesta je cíl“… a hledají argumenty, aby si zdůvodnili svoji libůstku.

Čili uvidíme, jestli nynější (plánované) navýšené množství vlakových dálkových linek umožní některým trvale přejít z letadel či z automobilů (či z dálkových busů).

Václav

Tak pro mne z Budějovic je snazší dojet vlakem do Lince, než do Ruzyně. A letecké spojení z Budějovic do Paříže je vlhký sen jihočeských radních.

Ketchup1970

Jj letěl jsem do Paříže , vstaval jsem ve čtyři abych byl v šest v Ruzyni čekal jsem hodinu na gate a letadlo mělo na odletu zpoždění a pak teda po hodině a půl přistál na CDG skoro 3/4 hodiny čekal na zavazadlo a pak pěšky k MHD. Další hodinu jsem jel budem na “Nation”. Za těch šest hodin jsem mohl být a) vlakem TGV kdyby byl k mání už v Paříži na Gare d’Est. b) autem někde u Baden Badenu nebo u Rýna ( záleží na propustnosti A)

M@trixX

V clanku nebol spomenuty novy denny vlak Wien – Budapest – Cluj-Napoca a rozsirenie ponuky v nocnom vlaku z Viedne do Rumunska, ktory sa rozdeli a okrem sucasnej trasy cez Brasov pojde aj do Cluj-Napoca a do Bucuresti cez Temesvar a Craiova.

Axel

odkaz, pls.

Předem dík.

M@trixX

nocny spominaju v tlacovej sprave https://www.oebb.at/de/neuigkeiten/fahrplanwechsel-2021
denny nespominaju, je mozne ze ide len o obnovenie tohoto po dvojrocnej covid pauze https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=OeBB&cislo=143&rok=2019

Axel

Díky.

Do protivky – letošní plán jiného dopravce (RGJ) na spojení do Bukurešti … prý od 2022/23 … prý z Mnichova, přes Vídeň, Budapešť, Arad, Brašov. Nepojede přes Blavu, bo Györ
https://schienencontrol.gv.at/files/1-Homepage-Schienen-Control/1b-Wettbewerbsregulierung/Veroeffentlichungen/Aktuelles/Antrag%20RegioJet%2C%20a.s..pdf

Matěj

Trochu nechápu, proč je jízdní doba v podstatě uplně stejná jako v roce 1995 u tehdejšího rychlíku Orient Expres. Jízdní doba u nočního vlaku sice není primární ukazatel, ale v tomhle případě by vůbec nevadilo, kdyby byl vlak v cílových stanicích o něco dříve. Změny na infrastruktuře sice nejsou zásadní, ale aby byla jízdní doba za 26 let beze změny? https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=SNCF&kategorie=D&cislo=263&rok=1995

Samo

Treba brať do úvahy že nočný vlak by zo svojich primárnych destinácii nemal odchádzať príliš neskoro, ani prichádzať do nich príliš skoro. Skrátením jazdnej doby by mohlo dôjsť k strate klientely z niektorých nácestných staníc.

Stráťa

No a její prodlužování vede ke ztrátě klientely z výchozí nebo do konečné stanice. Odjez v 7 ještě jde ale příjezd skoro v 10 bez zpoždění je docela pozdě.

Martin

Kdyz si vezmu Evropu, tak mi prijde spis tristni, ze nektera spojeni napric kontinentem porad jeste nelze realizovat VRT a za bezneho provozu…

Samo

Osobne mi príde príchod krátko po deviatej ideálny. Skôr mám problém s rôznymi príchodmi okolo siedmej ráno (teda človek vstáva okolo šiestej aby sa trochu očlovečil) – ak sa vo vlaku nemám čas poriadne vyspať, tak nepôjdem nočným vlakom lebo to popiera celú jeho podstatu a ďalší deň budem kompletne rozbitý.

Jen tak tak

To záleží za jakým tam jedete účelem. Pokud pracovně tak je to pozdě, lepší by to bylo o hoďku dřív. Pokud jedete jako turista tak je to dobrý čas.

M@trixX

Ono to chce nejaku rovnovahu. 14 hodin je dost vela. Pri tom, ako vyzera cestovny poriadok, by sa nic nestalo, keby to na francuzkej strane o nejake dve hodiny zrychlili, aby bol odchod pred 22 a prichod na osmu. Nacestne stanice to ma zmysluplne len z Rakuska a medzi Mnichovom a Parizom to trva skoro 10 hodin (ICE 5:40). Ale mozno ich Francuzi nepustili na LGV.

Matěj

Podle mapky zde https://www.nightjet.com/en/reiseziele/frankreich se s jízdou po LGV počítá. I když na druhou stranu jsem žil v přesvědčení, že francouské vysokorychlostní tratě jsou koncipovány pouze pro vysokorychlostní vlaky. A jízdní doba skupečně odpovídá spíš konvenční železnici. Tak nevím. Nicméně právě ta francouzská strana je to, na co jsem narážel.

Michal Štěpán

Z Karlsruhe do Paříže bude vlak veden Traxxem soukromého francouzského dopravce s V140 po původní trati přes Nancy, Bar-le-Duc a Epernay. Proto jízdní čas Strasbourg – Paříž něco přes 4 hodiny.

Pokud se v dalších letech podaří získat Vectron schválený i pro Francii, tak by taková mašina mohla táhnout vlak bez přepřahu v celém úseku Wien – Paříž. Na francouzském území by pak na staré trati v podstatné části mohla využít 160 km/h, čímž by se cca 10 až 15 minut mohlo ušetřit a také čas na nutný přepřah v Karlsruhe. S provozem po VRT se na francouzském území nepočítá.

M@trixX

A je to z dovodu, ze Francuzi nepustia klasicku supravu na LGV, alebo ÖBB o take nieco z nejakeho dovodu vobec nema zaujem?

Michal Štěpán

SNCF Réseau nepouští na LGV konvenční vlaky. I když čistě teoreticky by to šlo. Na LGV Est je třeba vybavení TVM 430 nebo ETCS L2 (s francouzským SW). Problémem pro klasickou, řekněme 12 vozovou soupravu i vedenou řekněme Vectronem nebo BB26000 Sybic může být udržení konstantní rychlosti 200 km/h na rampách dosahujících až 35 promile. Nehledě na to, že v nočních hodinách na francouzských LGV probíhá údržba.

Martin Votava

Já myslím, že časy jsou ideální – nástup o půlnoci v Münchenu je ještě v pohodě (když se nemusí brzy vstávat) a před 10. v Paříži je krásný čas pro cestu dál po Francii. Zrovna včera jsem někomu popisoval, jak jsem jel před 5 lety do Francie Phoenixem, kdy jsem byl v Paříži až ve 14, ale stejně jsem stihl dorazit na večerní sraz v jižní části Francie. Být tam už dopoledne nabízí mnohem víc možností.

Cestujici

A čd nic , pritom by slo v regenburku , mnichove navozovat prime vozy z prahy … čd vsak spí .. 810 vchol rozvoje …

xyz

Dá se přestoupit v Linci na denní spoj, resp. z něj.

Jirka

A vy vite jiste, ze by to bylo pro CD vyhodne? Sotva pujdou ted do neceho, u ceho jim to nemusi vubec vydelavat…

Axel

Ta dohoda DB, SNCF, SBB a OBB uzavřeá loni se patně vyjednávala už delší dobu. Tj. jestli narážíte na nějakou aktuální událost, tak bych tam souvislost neočekával.

IMHO to o čem píše článek je výsledek událostí před několika lety. Škoda, že není doplněn kontext o vliv činnosti dopravce WestBahn (zejm. ten Bregenez)

Clovek

Je nekde psano, za kolik to to dá? Stávající spojení to dávají za 10h, ale to je TGV.

Samo

Cca 14 hodín to je.

Nikolaj M.

Už od dětství jsem chtěl jet vlakem do Paříže, obávám se, že tahle nabídka, pokud nebude přestřelená cenou, bude pro mě vnější motivace si sen splnit 🙂

xyz

Tu možnost jste mimochodem měl už do roku 2014 v podobě nočního vlaku Mnichov – Paříž (já jsem ty doby daleko většího rozsahu nočních vlaků ve Francii a jinde – včetně cestování tehdy bez covidových omezení/opatření – také z různých důvodů nevyužil).

A ještě na sklonku 90. let 20. stol. si z JŘ vybavuji přímý vlak Praha – Paříž (ani nevím, jak dlouho či kudy přesně to jelo).

Oldřich Sládek

Pařížák jezdil odjakživa přes Plzeň a Cheb. Já si na něm pamatuju jako malej kluk, kromě Brejlovců, i Albatrosy a Sergeje!

Bohumil Pokorný

A jednou na něm jel z Prahy do Plzně i velký hektor s tropiko úpravou (z dodávky pro Irák).Ale Západní expres měl jen dva přímé vozy z Prahy do Paříže, které byly z Frankfurtu dál upravovány jako lehátkové.Šlo o vozy SNCF.

Miroslav Zikmund

Bohouši, nikoli 2x Bc SNCF, ale 1x Bc SNCF a 1x ABa ČSD / SNCF – jak kdy, na základě dohody … v 70. letech i jiné mixy (L/Z, na data)

kakov

posledních pár let to jezdilo přes Děčín

Miroslav Zikmund

To bylo ovšem EC …

VTT

Existoval i sezonní noční vlak Praha – Paříž přes Drážďany.

Lkprak

V 90. letech jezdilo denní EC horem, přes Drážďany a pak na západ. Snil jsem o tom, že to projedu, ale z kapesného žáka základní školy bych na to fakt neušetřil.

Knížecí rada

Praha – Dresden – Leipzig – Erfurt – Saarbrucken – Metz – Paris. 1 noční s WLAB ČD a lehátkem SNCF a 1 denní EC Heinrich Heine, později Goethe. Tím jsem jel. Cca v 9:00 z Paris Est, ve 23:30 Praha hl.n, souprava DB.

Nikolaj M.

Netušil jsem, že ještě v r. 2014 se tam dalo rozumně dostat.
Každopádně jako člověku z Moravy je Vídeňské spojení bližší 🙂

jarda V.

sedačka začíná na 29 a lehátko 59, lůžko tuším 79 takže z Prahy ať již s přestupem ve Vídni nebo Linci si myslím že to asi jde do 4k pořídit.

Petr

Můžete jet hned zejtra 3:13 z Brna. Přestupy Praha, Cheb, Norimberk, Stuttgart. Až do Stuttgartu za 780 korun, pak už asi nezbyde nic než jízdné DB. Ale proč se tvářit, že to nejde?

Nikolaj M.

Já se netvářím, že to nejde. Ale že neexistovalo pohodlné a spolehlivé spojení.
Vlakem nacestováno něco mám a pokud jde o 4 přestupy, tak to je něco co nechci absolvovat, pokud vyloženě nemusím.
S přestupy mám totiž mnoho nepříjemných zkušeností a spojení by bylo třeba naplánovat tak, aby mi kterýkoliv ujetý přípoj neohrozil celé spojení (=> výjezd o mnoho hodin dříve než by bylo potřeba).

Miroslav Zikmund

Praha – Helsinky vlakem via Zittau

Miroslav Zikmund

Praha – Helsinky via Zittau – Cottbus – Berlin – Hamburg – Kodaň – (nějaká místní trať ve Švédsku) – Stockholm – Luleaa – (bus) Haparanda – Tornio – Helsinky na IR …. a to spojení Stockholm – Luleaa je jednou za den … musíte si udělat rezervu ….

Miroslav Zikmund

Levněji na InterRailGlobalPass, záleží na tom, jakou variantu si vyberete …. případně akční sleva 10 / 15 % …..

Miroslav Zikmund

Zkuste procestovat Evropu na InterRail GlobalPass. Levnější jízdenku zakoupenou v den odjezdu nenajdete …..

Tomāš

Štýrský Hradec / Graz za 3… 2… 1…

Axel

jj, to je jako když přespolní z německy mluvících regionů se pod silniční cedulí na Jihlavu dotazuje na „Iglau“…

Podobně Braunau ve východních Čechách, kterýžto název zmátl některé lidi v tehdejší Výmarské německé republice, že rakouského rodáka Adolfa Hitlera považovali za rodáka z Čech.

Knížecí rada

V Rakousku dle mych zkušeností Iglau neznají. Reagují spíš na „Jihlava“.

zdenek

Sem věděl, že se najde nějaká,chytrá hlava, co začne zpochybňovat ceske překlady rakouských nazvu:-(

Axel

Jakože: Cáhnov, jednou pro dospělého a zpáteční, nemám žádnou kartičku?
.
.
.
( Hohenau an der March )

zdenek

🙂

Miroslav Zikmund

A zweimal Havranohrad byste si dal ?

Tomāš

😀 já to nezpochybňuju, jenom narážím na to, že se to pravidelně objevuje v každé diskuzi tady