Rakouské dráhy chystají velkou opravu Taurského tunelu na hlavní alpské trase
Vlak před Tauernským tunelem. Foto: ÖBB
Tunel postavený před 113 lety čeká kompletní modernizace.
Tunel postavený před 113 lety čeká kompletní modernizace.
Ojoj, tam mě na začátku května čeká cesta, tak snad bude NAD organizována nějak inteligentně (předpokládám po dálnici z Bischofshofen do Spittal an der Drau).
Rozhodne bude organizovaná inteligentneji než v režimu národního dopravce CD u nás.
A jak je organizovaná v režimu národního dopravce CD u nás?
Jo, tak nějak to bývá. S tím, že vlak ze Salzburgu dojede až do Gasteinu.
Uf, uf 😅 Už máme zarezervovaný na jednu noc pensionu v Gastein. Cestou do Itálie vždy jedeme skrz Taurský tunel, pro malého to je zážitek a mluví o tom i měsíc dopředu…
Omlouvám se za neznalost. Co přesně je tam za zážitek pro děti?
Dlouhý tunel.
A to je fakt takový zážitek pro dítě? Vždyť můžete jet v Praze metrem nebo Blankou. Ale jako nerozporuju pohled na svět očima dítěte, jen úplně nechápu, co ho fascinuje na dlouhém tunelu. Dospělák by řekl, že naopak nejnudnější místo bez výhledu. Ale s tímhle konkrétním tunelem mám spojený zážitek s počasím. Když jsme do něj jeli, byl hrozný nečas a když jsme na druhé straně vyjeli, bylo nádherně, protože to počasí se zastavilo o ty hory nad ním. Ten den jsme navíc byli předposlední vlak co projel. Pak už vichřice zastavila na straně k Sazburku provoz. Také jsme jeli… Číst vice »
A věřte že jako děcko mě a hádám že mnohé další cesta metrem fascinovala a z těch dlouhých sovětských eskalátorů jsem měl obrovský respekt. A dnes podobnou radost ve vlaku vídám taktéž pořád.
Mě je šestnáct a zájem o metro a tunely neopadává, naopak to teď dávám i na youtube kanál Štofik.
No… já jedu rad vlakem a rád sleduji krajinu, ale jízda metrem mi teda připadá jako nejnudnější věc. Pokud nespěchám nebo mám čas navíc, tak se mu snažím vyhnout.
Zážitek bude asi to že autem se najede na vlak, ne? To v Blance není.
Ja to pochopil, ze jedou vlakem celou cestu.
Cca 9 milionů lidí nemá možnost se denně podívat ani do Blanky ani do metra, ale hlavně zkuste se vžít do myšlení mladého kluka ( někteří jsou mladi i v 50) a pak pochopíte co je to zážitek jet tunelem pod Alpami.
Ústečáci mají Panenskou, Plzeňáci Ejpovice, Brňáci Královo Pole a nově raky Kampus, na popodzim přibudou Žabotlamy. Ale pořád to není to co Praha nebo zahraničí, skvělý zážitek není třeba z pětikilometrového tunelu La Spezia viz https://youtu.be/dN–6sFRi-E a https://youtu.be/VDo_a-3hIKQ.
Já, jakožto osoba bez řidičáku, jsem Blankou jel snad jen 2x v životě, ale moc mě to teda nebralo. K metru to sice mam méně než 10 minut pěšky, ale vnímám ho tedy akorat z praktické stránky, tedy rychlost, přesnost v kombinaci s pěší chůzí a že ce vestibulu neni mráz jako venku v zimě. Pokud jde o jízdu pod Alpami… to zni jakobyste mluvil pomalu o Gotthardu a přitom jde jen o trochu delší tunel v Rakousku. Ale ja teda nikdy nepřišel na vkus ani nočním vlakům. Právě, že se rad dívám z okna a jet někde tunelem nebo… Číst vice »
Já jezdím o všedních dnech dvakrát metrem a tramvají, v tramvaji čumím do mobilu jako všichni ostatní, ale v metru se vždycky koukám z okýnky, pokud není volné místo u okna, tak si stoupnu ke dveřím. I když to jedu už po tisícáté.
Roman Carda + vlakem s kolem. Vězte, že největší zážitek je už jen to, že čeká než přijede vlak plnej aut, místo kterých pak najedeme na vlak my. Cesta skrz vagóny a následný přesun do osobních vozů a to samé na odjezdu je prostě neuvěřitelný zážitek. Je mi tři a půl roku a ještě se dokáže radovat z věcí, které nám přijdou všední. Někdy bych v tomto ohledu chtěl zůstat dítětem, ta neskonalá radost z úplných maličkostí je skvělá.
Musíte sa spokojiť s prírodnou scenériou, ja myslím, že skalné steny obklopujúce nádražie Böckstein sú úchvatné aj bez toho vozenia sa autom cez vlakový tunel.
Aha, to jsem nevěděl, že myslíte autovlak. Ten mate i ve Slovinsku, také můžete zkusit. Ale jako já dětem jejich svet neberu, jen se podivuji, že je dokáže tak zaujmout něco, co je vlastně hrozná nuda. Nevím jak znáte italské železnice, ale tam je to dle mě obrovská škoda, že všechny ty krásné horské úseky, nebo úseky kolem riviéry, postupně přesouvají do soustavy nekonečných tunelů a pokud nemáte čas si půjčit nebo tahat s sebou kolo a pak si na něm ty původní tratě projet, tak to nemate sanci už nikdy vidět.
Ale je to potřeba:
1. Vlak slouží, i když se to občas nezdá, průměrným cestujícím, nejen šotoušům, a těm záleží hlavně na rychlosti, pak taky na tom jak to drncá.
2. Představte si, že by jste bydlel vedle trati nebo by jste byl zvíře co si chce postavit noru, to byste se modlil ať tu trať přesunou.
Už se těším na Nemanice – Ševětín, VRT Praha-Dresden nebo Praha-Beroun, na silnicích na Dětřichov a pražské a brněnské okruhy.
Je ti tři a půl roku a kvalifikovane píšeš na tomhle fóru. Gratuluji Haslere. Genius
Tak nezáviď trolle 😉
A kolik je tobě, Pane (dosluhující) Prezidente.
Děkuji moc, o autovlaku jsem vůbec netušil, teď už plně rozumím a též kvůli dětem zvážíme.
Není zač. Při cestě do Itálie s malými dětmi, pokud tedy nejedete celou cstu na jeden zátah, je to akorát. První den 6h do Gastein tam noc, druhý den dopoledne vlakem skrz tunel a další 4,5 hodiny někam ke Caorle. A pokud by se dětem líbily vlaky (jako tomu našemu), tak pension zde – https://www.alpenpension-gastein.at/ mohu doporučit, z pokojů krásný výhled do údolí i na trať stoupající úbočím. Klid od hlavní silnice, milí majitelé a fajn snídaně (malé hřiště jako bonus).
Neřeš to. Hasler si jen uplivnul
Malé děti baví si hrát s Duplem. Děti baví stavět hrady z písku, hrát tichou poštu, s autíčky a panenkami, baví je dobrodružství typu stezka odvahy. Anebo dobrodružství jízda 10km dlouhým tunelem.
Iracionální, ale naprosto běžné. A člověk by to měl využít a ne se tomu divit 😉
Není to úplně iracionální, třeba v metru je možné vidět různé odbočky, ventilační štoly, služební prostory…
Mluvíš jak moje tchyně pro kterou kvalitní značkové hadry na hory a fake z tržnice jsou to same. Jenže ona je takový odborník, ze si nedává tu kovovou zabranu na lanovce. Proste 10 15 či 25 nebo 43 nebo 57 km tunel je proste pro naše juniory taky zážitek. Gotthard,:lyonský, la manche a nový Gotthard jsou ty délky
Jaký lyonský, v Lyonu je 3km tunel Caluire na silničním okruhu, takže taková kratší Blanka, ale žádných 25 km. Dlouhé tunely jsou v Marseille a budovaná VRT Lyon – Torino.
To už ti Hasler neodpoví, chtěl si jen plivnout
Zajímavé je, že severu do Bocksteinu vede pouze 1 kolej.
Jinak dotaz, tunel ma v celé délce 2 koleje? Nejsou 2 tunely, každý s 1 koleji?
To sú 3 pomerne krátke jednokoľajné úseky dané geografickými podmienkami. A v posledných rokoch sa jeden z nich dosť skrátil.
Tunel je v celej dĺžke jeden dvojkoľajný.
Dva jednokolejné tunely jsou moderní záležitost, mj. kvůli bezpečnosti. Před 100 lety se v takovýchto případech standardně stavěl jeden dvojkolejný tunel, tehdejší technikou bez razicích štítů to určitě bylo jednodušší.
Ironií je, že portál Böckstein je novodobým portálem tunelu, kterýžto tunel byl při prodlužování žst. Böckstein mírně zkrácen včetně posunutí portálu (ten původní by ale měl být stále na svém místě – i když jen symbolicky).
Jinak, uzavírka tohoto tunelu bude hodně nepříjemná z pohledu nemožnosti překonat v tomto místě hřeben Alp, protože náhradní silnice v daném místě neexistuje – nutno objet přes silniční Tauerntunnel, tzn. NAD bude muset být „od úpatí k druhému úpatí hor“ a „autovlaky“ budou zrušeny bez náhrady.
A noční vlaky s (jestli vůbec) zdlouhavými odklony.
Ano, ten původní portál stále stojí, zcela mimo současný tunel, zde: https://mapy.cz/s/buvupemudo
Jinak ty hory se česky jmenují Taury, což je v článku správně, a ten tunel se česky jmenuje Taurský, což je v článku nesprávně. Úroveň českojazyčné publicistiky se vyloženě potápí – např. v jinak skvělé knize o M 152.0 nalezena stránka se třemi příšernými jazykovými chybami… 🙁
Tenhle web je k dopravě ne k jazyku.
Doprava je ale s geografií a jejím názvoslovím celkem pevně svázána.
Kdyby nějaký cizinec psal o přeložce silnice u obce Lány, ale myslel tím obes Slaný, asi byste si taky ťukal na čelo.
Díky za upozornění.
Když už se v tom hnípáme tak německy Salzburg, česky Salcburk, ale ve článku je bohužel kříženec obou slov. Jinak díky za zajímavý článek…
Před chvílí jsem napsal příspěvek, kde jsem toho křížence taky využil. Tohle bych fakt asi nehňípal, když na to člověk nemyslí, tak mu tam ten kříženec leze sám. Důvod je jednoduchý, nejdříve kdysi dávno 8 let němčiny ve škole takže píšete Salz a ne Salc, s tím „c“ to prostě nejde přes prsty, ale protože jinak už Němčinu aktivně nepoužíváte, tak burg píšete spíše ve stylu Hamburku a použijete jako přirozenější to „k“. Burg si totiž spíš dáte do souvislosti s hamburgerem. 🙂 Tím to nehájím, jen vysvětluji jak to nevedomky vzniká. Ta čechoněmčina.
Nemohu se nepohnípat ve vašem pravopisu slova NEHŇÍPAT 🙂
Měl sis vybrat španělštinu.
A není to česky náhodou spíš Solnohrad? Salcburk je výraz počeštěný 😏
Joj, tam jsem taky nebyl…
Asi tak… jako Solnohrad sedí do citované pohádky, jinak jsem snad nikdy neslyšel ho v bezne mluvě používat. Ty početné názvy se dneska používají už jen někde, dost možná podle pohodlí při vyslovovani… Mnichov se vyslovuje lepe než München, ale Wroclaw se vyslovi lépe než Vratislav. Salzburg je stejný případ… lépe se to vysloví v originále, ale Vídeň se nám zase lépe vysloví po našem. Graz se také vyslovuje lépe v originále než v tomto případě zdlouhavý český název. Je to proste o tom, jak to jde do pusy v kombinaci s mateřským jazykem.
Google mapy bohužel ve snaze maximalizovat funkce svého překladače zaplevelují veřejný prostor ještě mnohem šílenějšími čechismy, zejména v německém a polském pohraničí…
Čechismus neexistuje. Když už tak bohemismus. Zde je ale řeč o českých exonymech pro německá toponyma. Google nejspíš použil jejich seznam z Wikipedie, kde jsou uvedena i exonyma hodně archaická, která z běžné češtiny vymizela, když rudofašistické ostnaté dráty vypnuly jakékoli kontakty se sousedními zeměmi.
Možná se budete divit, ale slovanský Gradec byl později poněmčen na Graz a názvy Bělák či Celovec nejsou českými exonymy. Jsou to původní slovinská toponyma, která byla nahrazena německými v raně novověkém poněmčování Korutan.
Solnohrad by se pletlo s ukrajinským Soledarem.
Hele nesouhlasím. Pojem Tauernský tunel je ustálený výraz, který se u nás používá zcela běžně minimálně od revoluce, kdy jsme mohli a začali jezdit ven. Taurský tunel podle mě použije jen idiot, i kdyby to bylo 1000x správně. Je to to samé, jako se nedávno z čověka, který byl odjakživa Charles, stal ze dne na den Karel, jen díky úmrtí jeho matky. A to jen kvůli ignorantovi z ČT, který si myslí, že má patent na rozum, jazyk a lingvistiku. A ano, ostatní hlupáci novináři to bez mrknutí oka přijali a papouškují to po něm.
Tak se prosím dohodněte)
Já bych to nechal podle toho, co je obvyklé u většiny. Viz má nová reakce na pojmenování měst pro uživatele Jan. Pokud jedete do Vídně nebo Drážďan, tak to řeknete takto, ale když budu rikat, že jedu do Vratislavi, tak se dost lidí nebude chytat. Jinak zrovna u Charles nebo Karel nemam vubec problém a docela jsem si na Karla III. zvyknul. Je to takové prijemne odlišení obou jeho období. A nikde jsem ve spolecnosti nepostrehnul, ze by to lidem vadilo. Každý koho znám, přešel tak nějak bez problémů na Karla.
Jak říkáte, už minimálně od revoluce se u nás titulují vládci Velké Británie česky a ne anglicky. Dtto pruský Vilém, francouzští Ludvíci atd. Jo a tou revolucí myslím tu bolševickou. Ale také doma říkáme nesprávně Tauernský, však se nic neděje.
To je opravdu jen věcí zvyku, já nikdy Tauernský neslyšel. Pro mě je to Taurský
Brandenburská brána. Taky se Vám líbí? To že je něco ustálený výraz neznamená, že je to v pořádku. Bráník, Chánov. Taky to řekne každý, ale napsat to je špatně. A jednou jsem četl v časopisu Šalina, že do DPMB psala paní, proč je hlášení zastávky „Zoologická zahrada“, když se to řekne „Zologická zahrada“
Já bych tedy idioty naopak nazval ty, kteří totálně ignorují jazyk sousední země a pokoušejí se vytvářet nová exonyma z německých přípon. Titulatura těch, kteří se svou ignorantskou idiocii pokoušejí vyhlásit za normu je nepublikovatelná. Když už se tedy pokoušíte urážet ty vzdělanější s větším rozhledem.
Jednak to člověk pochopí a jednak je to Tauerntunnel tedy Tunel Tauern.
To ani omylem. Rozdíl mezi slovy Taur a Tauern je naprosto přesným ekvivalentem jako rozdíl mezi slovy Taur a taurský. Vy jste ale nevzdělaný ignorant, který rozdíl mezi podstatnými a přídavnými jmény nejspíše nechápe ani v češtině. Šotoušská sociální bublina dokáže být velmi primitivní. Já se s šotouši stýkat přestal už dávno, tak se dnes se s přáteli občas nad jazykovými paskvily šotoušů (např. vůz manipuluje na konečné nebo vůz odpočívá před další namáhavou šichtou atd.) ze srdce nahlas zasměju. Z mé sociální bubliny by rozhodně nikdo takovýto jazykový paskvil nepoužil.